تاثیر انکار بعد از اقرار به قتل عمد در سقوط قصاص نفس

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

چکیده

در خصوص تاثیر انکار بعد از اقرار در قصاص نفس دوفرع قابل بحث است فرع اول: اقرار به قتل عمد و سپس اقرار شخص دیگر به همان قتل و رجوع اقرار کننده اول از اقرار؛ فرع دوم: نفس تاثیر انکار بعد از اقرار به قتل عمد بدون وجود اقرار شخص دیگری به همان قتل؛ در فرع اول یعنی اقرار به قتل عمد و سپس اقرار شخص دیگر به همان قتل و رجوع اقرار کننده اول از اقرار به نظر مشهور فقها قصاص ساقط و دیه از سوی بیت المال پرداخت می شود و در فرع دوم بحث مبسوطی در متون فقهی نشده است و سوال این است که آیا از مجموع ادله، انکار بعد از اقرار در قتل عمد مسقط قصاص می باشد؟ به نظر می رسد با توجه به روایت جمیل بن دراج و ادله دیگر انکار بعد از اقرار موجب سقوط قصاص است ولی دیه ساقط نمی شود و مقرله حق دارد به اقرار کننده رجوع کند و علاوه بر دیه، حاکم می تواند تعزیر مناسب را معین کند. هدف مقاله بررسی فقهی موضوع در جهت اصلاح قانون و روش تحقیق از نظر محتوا توصیفی و تحلیلی و از جهت گردآوری منابع کتابخانه ای است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effect of denial after confessing to intentional homicide in the fall of self-retribution

نویسنده [English]

  • hojjatallah fathi
Professor assistance at Department of Law, Research Institute of Islamic Systems, Research Institute of Islamic Culture and Thought, Qom, Iran.
چکیده [English]

Regarding the effect of denial after confessing in self-retribution, it can be discussed in two ways. The first one: confessing to intentional murder and then another person's confession to the same murder, and the first confessor's reference to the confession; The second sub-section: the effect of denial after confessing to intentional murder without the presence of another person's confession to the same murder; In the first chapter, it means confessing to intentional murder and then another person confessing to the same murder and the confession of the first confessor, according to famous jurists, retribution is paid from the treasury and in the second chapter, there is no extensive discussion in jurisprudence texts. The question is whether, from all the evidence, the denial after confessing to the intentional murder of Muscat is retribution? It seems that according to the narration of Jameel bin Darraj and other evidences, denial after confession causes qisas to fall, but the dowry is not canceled, and the doer has the right to refer to the confessor, and in addition to the dowry, the ruler can determine the appropriate punishment.

کلیدواژه‌ها [English]

  • murder
  • denial after confession
  • fall of revenge