واکاوی فقهی توقف در مشعرالحرام

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی

2 دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی

چکیده

تحقیق حاضر به‌بررسی حکم توقف در سرزمین مشعرالحرام بعد از نیمه شب عید قربان تا قبل از طلوع فجر پرداخته است. عبارات بیشتر فقها در وجوب مبیت در مشعرظهور دارد، اما برخی از فقهای متاخر و معاصر،ماندن قبل از طلوع فجر در مشعر را واجب ندانسته و برخی نیز حکم به‌احتیاط نموده‌اند؛ برای اثبات وجوب مبیت در مشعرالحرام به سیره پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و معصومین علیهم السلام و روایاتی که برای زنان، کوچ زودتر از موعد به‌منا را مجاز شمرده استناد صورت گرفته است، اما قائلین به عدم وجوب معتقدند ادله فقها برای اثبات وجوب مبیت در این بازه زمانی درسرزمین مشعرالحرام کافی نیست. زیرا سیره، به خودی خود بر وجوب دلالت ندارد و اعم از وجوب است و جواز حرکت به سمت منا زودتر از موعد نیز می تواند به دلیل تسهیل در امر انجام مناسک نسبت به معذورین صورت گرفته باشد، بدون اینکه بر وجوب توقف شبانه برای عموم حج گزاران دلالت داشته باشد. نتایج این پژوهش که به‌صورت اسنادی و کتابخانه‌ای و با تحلیل ادله صورت گرفته حاکی از این است که ادله موجود، نظریه وجوب مبیت را پشتیبانی نمی کند و قول قائلین به عدم وجوب به صواب نزدیک تر است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Jurisprudential Analysis of woghof in Mashrar alharam

نویسندگان [English]

  • ahmad reza khazaei 1
  • mahdi sahebifard 2
1 Azad University
2 Azad University
چکیده [English]

جستجو در کلمات فقها نشانگر این مطلب است که حکم بیتوته و توقف شبانه در سرزمین مشعرالحرام قبل از طلوع فجر، مورد اختلاف فقهاست. برخی از فقهای متاخر و معاصر، سپری کردن شب و ماندن قبل از طلوع فجر در مشعر را واجب ندانسته و معتقد شده اند ادله فقها برای اثبات وجوب توقف و ماندن در این بازه زمانی در سرزمین مشعرالحرام کافی نیست. برخی نیز حکم به‌احتیاط نموده‌اند؛ اما عبارات بیشتر فقها در وجوب مبیت در مشعرالحرام ظهور دارد. این پژوهش که به‌صورت اسنادی و کتابخانه‌ای و با تحلیل ادله صورت گرفته حاکی از این است که ادله موجود، نظر مشهور فقها را پشتیبانی نمی کند، زیرا مشهور فقها برای اثبات وجوب مبیت در مشعرالحرام به ‌سیره پیامبر (ص) و معصومین علیهم السلام و روایاتی که برای زنان، کوچ زودتر از موعد به‌منا را مجاز شمرده استناد نموده اند، در حالی که سیره به خودی خود بر وجوب دلالت ندارد و اعم از وجوب است و نیز جواز حرکت به سمت منا زودتر از موعد، برای عده ای خاص می تواند به دلیل تسهیل در امر انجام مناسک نسبت به آنان صورت گرفته باشد، بدون اینکه بر وجوب توقف شبانه برای عموم حج گزاران دلالت داشته باشد.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Beitut
  • Mu'ar
  • Waquf
  • Tolo Fajr
  • Sira

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 23 فروردین 1399
  • تاریخ دریافت: 26 آذر 1398
  • تاریخ بازنگری: 11 فروردین 1399
  • تاریخ پذیرش: 23 فروردین 1399