حقیقت ایمان ازنظر ملا صدرا و علامه طباطبایی

نویسنده

چکیده

ایمان، در حقیقت یکی از دو فصل ممیز انسان است و انسان با بهره مندی از ایمان و علم به مراتب عالیهء کمال می رسد. از این رو شناخت "حقیقت ایمان " برای بشر ضروری و مفید است. این مقاله بر آن است که حقیقت ایمان را از دیدگاه دو فیلسوف عالم تشیع یعنی صدرالمتألهین شیرازی و علامهء طباطبایی بررسی کند و نظر این دو فیلسوف شرق را در این خصوص جویا شود. با مراجعه به کتاب های این دو فیلسوف الهی روشن می شود که ملأ صدرا "حقیقت ایمان " را علم تصدیقی منطقی می داند; در حالی که علأمه طباطبایی، آن را برتر از علم تصدیقی دانسته، بلکه علم تصدیق منطقی را شرط تحقق ایمان می داند نه خود ایمان.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

-

چکیده [English]

There is no doubt that to be a prohpet is based on receiving divine massages directetly from God; that is to say, prophet is the one who has an specefic relation with God through which he receives some facts and exactly convey it to others.
Accordingly, revalation has a high standing in Islamic ideology, and is the basic axis of relegious teachings. So we can say that Islam is an devine inspirational revelatory, with the direct result of Quran, consequently, an analysis or commentary on revelation would be the same on Islam foundations, and any mistake in this regard may result in deterioration of the follower’s thinking or corruption of Islam teachings. Lately one of theorists in our country has analyzed revelation in his book under the title of “the expand of prophecy experience”. He has viewed it an experience taken by the prophet, which - in some other scholars opinion - results in negation of the revelation.
Moreaover, it is against some Quran verses

کلیدواژه‌ها [English]

  • Expand
  • mission
  • Prophecy
  • Prophecy experience
  • Relegious experience
  • Revalation
  • Speech Acts