مبانی حدود: مقطعی و ناظر به مهار عادات جاهلی یا صیانت از حقوق اساسی با قانون‌گذاری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه مشهد و دانشیار گروه فقه و مبانی حقوق دانشگاه علوم اسلامی رضوی.مشهد، ایران.

10.22059/jorr.2025.373768.1009439

چکیده

احکام کیفری اسلام یکی از پر چالش ترین بحثهای فقهی و حقوقی است که از سوی برخی از نو اندیشان معاصر به چالش کشیده شده، با توجه به رویکردهای جدید بحثهایی را مبنی بر موقتی و متغیر بودن کیفرهای شرعی مطرح نموده اند اینان بر این باورند که احکام حدود و قصاص و دیات به گونه ای، مهار کردن عادلانه و اخلاقی انتقام کشی رایج میان اعراب آن عصر بوده و نه قانونگذاری و بر این اساس چنین پنداشته اند که زمان اجرای حدود، به دلیل مخالفت با عرف زمان سپری شده، تغییر در آنها با توجه به تحولات و شر ایط کنونی ضروری است. نگارنده در این پژوهه به بررسی تحلیلی حدود پرداخته و هدف اثبات استمرار و غیر مقطعی بودن آنها است یافته پژوهش حاضر که به روش توصیفی-تحلیلی با استفاده از منابع کتابخانه ای انجام گرفته، آن است که: حدود مصرّح در قرآن کریم و روایات معتبر، با توجه به برخوردای از پیشگیری، باز دارندگی، صیانت از حقوق اساسی، ایجاد امنیت و نظم عمومی، فراگیری و اجرای عدالت، همچنین جلوگیری از یاس و نومیدی بزه دیدگان، به عنوان یک قانون همیشگی منظور گردیده و نه مهار عادلانه انتقام کشی و مقطعی.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Principles of Hudud: Cross-sectional and concerned with curbing the habits of ignorance or protecting fundamental rights through legislation

نویسنده [English]

  • Sayyed Mehdi Ahmadi Nik
Professor of Jurisprudence and Principles at Mashhad Seminary and Associate Professor of the Department of Jurisprudence and Principles of Law at Razavi University of Islamic Sciences. Mashhad, Iran.
چکیده [English]

Abstract

Islamic criminal rules are one of the most challenging jurisprudential and legal debates that have been challenged by some contemporary thinkers. They have raised debates about the temporary and variable nature of Sharia punishments and believe that the rules of Hudud, Qisas, and Diat were meant to curb the just and moral revenge common among the Arabs of that era, not legislation. Based on this, they say that the implementation of these limits and sharia punishments are not compatible due to their painfulness, harshness and opposition to the customs of the time and common laws in the world, and according to the current developments and conditions, it is necessary to change them.

The findings of the present research are descriptive-analytical using library resources, which are the limits specified in the Holy Quran and certain traditions, with regard to prevention, restraint, preservation of fundamental rights, creation of security and public order, learning and implementation. Justice, as well as preventing the despair of the victims, is intended as a permanent rule, not as a just restraint of temporary revenge.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Limits
  • customs of ignorance
  • legislation
  • religious punishments