بازپژوهی در محدوده طواف

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیئت علمی گروه حقوق اسلامی دانشکده حقوق دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری. تهران. ایران.

2 دانشگاه قرآن و حدیث . قم. ایران.

10.22059/jorr.2025.351468.1009238

چکیده

در مورد محدوده طواف، دو نظر عمده از فقیهان امامیه دیده می شود. برخی با استناد به روایت محمد بن مسلم معتقدند طواف باید بین کعبه و مقام ابراهیم انجام شود و خارج از این محدوده صحیح نیست؛ این نظریه از شهرت بین فقیهان امامیه برخوردار است. گروه دیگر با استناد به روایت صحیح حلبی و رد سند روایت محمد بن مسلم، معتقد شده اند طواف، حد خاصی ندارد و مکلف می‌تواند در تمام مسجدالحرام طواف را انجام دهد. البته برخی طواف بعد از مقام ابراهیم را مکروه دانسته‌اند. نتایج این تحقیق که با تحلیل ادله و استفاده از منابع کتابخانه ای و نرم افزاری صورت گرفته حاکی است با تأمل در دو روایت مورد استناد طرفین و پذیرش روایت محمد بن مسلم، می‌توان گفت تعارضی بین دو روایت وجود ندارد و ملاک صحت طواف، صدق عنوان «طواف کننده خانه کعبه» بر مکلف با فاصله نداشتن با طواف کنندگان است. بنابراین مکلف نمی‌تواند مادامی که به راحتی می‌تواند در نزدیک‌ترین فاصله به کعبه و طواف کنندگان طواف کند با فاصله از آنها به انجام طواف بپردازد، زیرا در اینصورت بر وی طواف کننده خانه کعبه صادق نیست و در هر حال، ملاک صحت طواف، صدق این عنوان است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Research in the scope of Tawaf

نویسندگان [English]

  • mehdi sajedi 1
  • hesamodin rabbani 2
1 Faculty member, Islamic Law Department, Faculty of Law, University of Judicial Sciences and Administrative Services, Tehran, Iran.
2 Assistant Professor of Qur'an and Hadith University, Qom, Iran
چکیده [English]

Abstract

A group of jurists believe that Tawaf should be performed in the area between the Kaaba and Maqam Ibrahim, and Tawaf outside this area is not correct.The second group believes that Tawaf does not have a specific limit and the obligee can perform Tawaf in the entire Masjid al-Haram. The results of this research, which was done by analyzing the evidence and using library and software resources, indicate that by reflecting on the two narrations cited by the parties and accepting the narration of Muhammad bin Muslim, it can be concluded that there is no conflict between the two narrations and The criterion of the correctness of Tawaf is that it is true to the obligee, the circumambulator of the house of Kaaba, and even though Tawaf does not have a specific limit, the obligee cannot perform Tawaf at a further distance as long as he can easily do Tawaf at the closest distance to the Kaaba, because in this case It is not true for him who circumambulates the house of the Kaaba, and in any case, the criterion of the authenticity of the circumambulation is the truth of this title.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Tawaf
  • Mataf
  • Maqam Ibrahim
  • Kaaba
  • Masjid al-Haram