تربیت به مثابه امری مهم که شارع به ترک آن راضی نیست

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان

10.22059/jorr.2025.382596.1009518

چکیده

تربیت ذاتاً امری ارزش‌پایه است و در مکاتب سیاسی و اجتماعی درجه اهمیت آن متفاوت است. درباره «وضعیت فرانهادی تربیت» مباحثی وجود دارد. نوشتار حاضر درصدد است از منظر بسیار کلان و فوقانی، جایگاه تربیت در منظومه احکام شریعت اسلامی را جستجو نماید و این مدعا را بررسی نماید که آیا «تربیت به مثابه امری مهم است که شارع به ترک آن راضی نیست»؟ بنابراین مساله نوشتار حاضر عبارت است از تبارشناسی، مفهوم‌پردازی و مدلل‌سازی این مدعا. روش تحقیق، به ترتیب توصیفی، تحلیلی و استنباطی است. طبق بررسی‌ها این نتایج حاصل شد: اصطلاح «لایرضی الشارع بترکه» و «الامور المهمه» به یک معنا اشاره دارند و مصادیق آنان هم به دماء و فروج و اعراض محدود نیست. براساس ادله اقامه شده، این نتایج حاصل شد: تربیتِ واجب، در همه ساحات و همه سنین از «امور مهم است که شارع به ترک آن راضی نیست؛ همچنین «تربیت واجب، برای خردسالانِ بی‌سرپرست و بدسرپرست»، «تربیت در سپهر جامعه و بصورت همزمان بصورت وجوبی و ندبی بر خانواده، حاکمیت، عالمان و مردم» و «تربیت از باب امور حسبی و امربه معروف و نهی از منکر».

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Education as an important thing that Sharia is not satisfied to leave

نویسنده [English]

  • seyednaghi mousavu
Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University
چکیده [English]

Education is inherently a value-based matter, and its degree of importance is different in political and social schools. There are discussions about the "institutional state of education". The present article tries to search for the place of education in the system of Islamic Shari'a rulings from a very large and superior point of view, and examines the claim that "education is an important matter that the Shari'ah is not satisfied with leaving it"? Therefore, the problem of the present article is the genealogy, conceptualization and reasoning of this claim. The research method is descriptive, analytical and inferential respectively. According to the research, the following results were obtained: the term "leave the street dissatisfaction" and "important matters" refer to the same meaning, and their examples are not limited to fever and symptoms. Based on the evidence presented, the following conclusions were reached: compulsory education, in all fields and at all ages, is one of the important things that the Shariah is not satisfied with leaving; Also, "obligatory education for the unsupervised and ill-supervised minors", "education in the sphere of society and at the same time in an obligatory and disciplinary manner for the family, the government, scholars and the people"

کلیدواژه‌ها [English]

  • Philosophy of educational jurisprudence
  • family jurisprudence
  • institutional status of education
  • longitudinal task of education
  • transverse task of education