طلاق به‌عوض در پرتو مقاصد شریعت و روح قانون

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

هیئت علمی دانشگاه شهرکرد

10.22059/jorr.2025.380232.1009494

چکیده

درخصوص طلاق به‌عوض قانون مدنی ساکت است اما در فقه، شهید ثانی برای اولین بار درستی آن‌را مطرح و تأیید کرد. بر همین اساس و بعد از ایشان این نوع از طلاق، که بعضی از اساتید حقوق آن‌را معادل طلاق توافقی و صحیح دانسته‌اند، به ادبیات فقه و حقوق خانواده اضافه شد؛ برخی آن‌را همان خلع و مبارات دانستند و عدّه‌ای هم ضمن تأئید دوگانگی آن با طلاق خلع، به درستی این نوع طلاق رأی دادند و البته راه‌هائی هم برای توجیه آن در قالب عقود دیگر یا قرارداد خصوصی پیشنهاد کردند. اما در عین حال کسی به بطلان آن فکر نکرده است، با آن‌که به نظر می‌رسد؛ توجه به مقصود شریعت و روح قانون و لحاظ آن در مساله دست‌کم احتمال آن‌را نشان می‌دهد؛ زیرا از یک طرف، برآیند همة روایات و أحکام طلاق سخت‌گیری در رخ‌داد جدائی است، که به‌طور قطع، طلاق مزبور با آن هماهنگ نیست. و همین، نوعی نهی از وقوع طلاق به‌عوض محسوب می‌شود. و از طرف دیگر نهی در چنین معاملاتی، دست‌کم از یک نظر و با توجه به روح شریعت، موجب بطلان است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Correctitude of Divorce against Consideration Shariah (Tradition) and Spirit of the Law

نویسنده [English]

  • Saied Molavi Vardanjani
Faculty of Law, Shahrekord University
چکیده [English]

Concerning the dissolution of marriage through ransom without the existence of abomination among the couple, nothing is laid down in Civil Code to refer to. However, in jurisprudence and for the first time, Shahid Sani proposed it and confirmed the correctitude of the same. Accordingly, after him, the institution of divorce against consideration or divorce against ransom was added to the literature of family jurisprudence. For some scholars, it was considered the same as Khula and Mobarat Divorces, and some others awarded correctitude of this type of divorce while confirming that it includes a duality with Khula Divorce. They have also proposed strategies to justify it in form of other contracts. However, no one has proposed its nullity, while the evaluation of the issue by the criteria of Shariah’s intent and spirit of the law at least shows its probability, because, on the one hand, all the narrations and percepts of divorce are related to the strictness in the event of separation, with which the said divorce is definitely not in harmony; and this is a kind of prohibition imposed on the divorce against consideration or divorce by consent.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Divorce against Consideration
  • Prohibition in transactions
  • Spirit of Shariah
  • Sprit of the law

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 21 فروردین 1404
  • تاریخ دریافت: 06 شهریور 1403
  • تاریخ بازنگری: 21 فروردین 1404
  • تاریخ پذیرش: 21 فروردین 1404