آدمی ابرقویی، علی (1387). درآمدی بر دانشگاه تمدنساز اسلامی؛ بایستههای نظری. مقدمه: محمدباقر خرمشاد. تهران: انتشارات دفتر برنامهریزی و مطالعات فرهنگی.
آزبرون، ریچارد (1387). جامعهشناسی. مترجم: رامین کریمیان. تهران: نشر و پژوهش شیرازه.
آشوری، داریوش (1357). تعریف ها و مفهوم فرهنگ. تهران: مرکز اسناد فرهنگی آسیا.
آوتویت، ویلیام و باتامور، تام (1392). فرهنگ علوم اجتماعی قرن بیستم. تدوین: محمدمنصور هاشمی. مترجم: حسن چاوشی. تهران: نی.
ابراهیمنژاد، محمدرضا و پورعباس، محمد (1396). واکاوی مفهوم تمدن نوین اسلامی با رویکرد معناشناختی. پژوهشهای تمدن نوین اسلامی، شمارة 1، 13-36.
ابن بابویه (شیخ صدوق)، محمد بن علی (1413ق). من لایحضره الفقیه. قم: دفتر انتشارات اسلامی جامعة مدرسین حوزة علمیة قم.
اراکی، محسن. درس خارج فقه فرهنگ. 01/07/1393http://feqhehokoomati.ir (دستیابی در 09/03/1398).
الهامی، رضا (1381). بررسی حکم فقهی مجسمهسازی. مقالات و بررسیها، شمارة 72، 153-178.
بابایی، حبیبالله (1393). کاوشهای نظری در الهیات و تمدن. قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
بابایی، حبیبالله (1396). تبارشناسی مفهوم تمدن در غرب جدید (ضرورت احتیاط در استفاده از واژة تمدن). آینة پژوهش، شمارة 163، 53-62.
بدیع، برتران ( 1377). فرهنگ و سیاست. مترجم: احمد نقیبزاده. تهران: دادگستر.
بهار، مهری (1392). مطالعات فرهنگی اصول و مبانی. تهران: سمت.
بهمئی، محمدرضا؛ مطلبی، داریوش و مولایی آرانی، مهدی (1400). فقه و ممیزی فرهنگی؛ تجزیه و تحلیل گفتوگوها و تدوین مضامین اصلی دیدگاههای مطرحشده. تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر، و ارتباطات.
پهلوان، چنگیز (1388). فرهنگ و تمدن. تهران: نی.
تافلر، الوین (1376). به سوی تمدن جدید. مترجم: محمدرضا جعفری. تهران: سیمرغ.
تقوی، سید مرتضی (1374). جایگاه فقه در اندیشة دینی. فقه اهلبیت(ع)، شمارة 2، 182-234.
جوهری، اسماعیل بن حماد (1410). تاج اللغة و صحاح العربیة. بیروت: دارالعلم للملایین.
جعفری لنگرودی، محمدجعفر (1396). ترمینولوژی حقوق. تهران: گنج دانش.
جعفری، محمدتقی (1378). ترجمه و تفسیر نهجالبلاغه. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
جوهری، اسماعیل بن حماد (1410 ق). تاج اللغه و صحاح العربیه. بیروت: دار العلم للملایین.
حبیبزاده، سجاد و پناهی آزاد، حسن (1402). تبیین و تحلیل ماهیت و ابعاد نظریة «فقه نظام ولایی». حکومت اسلامی، شمارة 107، 85-112.
خامنهای، سید علی. 14/11/1372 khamenei.ir (دستیابی در 11/08/1402)
دفتر مطالعات بنیادین حکومتی (1397). سیر تاریخی ایدة قانون (1) از یونان باستان تا دورة معاصر. تهران: مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی.
زهروی، رضا و احمدزاده، رسول (1394). تننمایی زنان در فضای مجازی با نگاهی به آموزههای فقه امامیه و حقوق ایران. مطالعات راهبردی زنان، شمارة 70، 199-240.
سازمان ملی جوانان به کوشش خانة سوفیا (1387). روایت تفکر، فرهنگ، و تمدن از آغاز تاکنون. تهران: سازمان ملی جوانان.
سجادی، جعفر (1379). فرهنگ اصطلاحات فلسفی ملاصدرا. تهران: سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
سروش، نرگس و آیتی، سید محمدرضا (1398). بررسی فقهی خوانندگی زنان در اسلام (فریقین). فقه و مبانی حقوق اسلامی، شمارة 4، 11-28.
سیوطی، عبدالرحمن بن ابیبکر (1404 ق). الدر المنثور فی التفسیر بالمأثور. قم: کتابخانة مرعشی نجفی.
شاکری، سید رضا (1383). تأملی در ظرفیت نظری قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران. دین و ارتباطات، شمارة 23، 35-66.
شهرکانی، ابراهیماسماعیل (1430 ق). المفید فی شرح اصول الفقه. قم: ذوی القربی.
صالحی مازندرانی، اسماعیل (1382). شرح کفایه الاصول. قم: صالحان.
صدر، سید محمدباقر (1403 ق). الاسلام یقود الحیاه. تهران: وزارت ارشاد اسلامی.
طبری، محمد بن جریر (1412ق). جامع البیان فی تفسیر القرآن. بیروت: دارالمعرفه.
طبسی، نجمالدین (1375). النفی و التغریب فی مصادر التشریع الاسلامی. قم: مجمع الفکر الاسلامی.
طوسی، محمد بن حسن (بیتا). التبیان فی تفسیر القرآن. بیروت: دار احیاء التراث العربی.
عبدالمنعم، محمود عبدالرحمن (بیتا). معجم المصطلحات و الالفاظ الفقهیه. قاهره: دارالفضیله.
عشایری منفرد، محمد (1395). تحلیل جایگاه عرف در موضوعشناسی و مصداقشناسی فقه هنر. الهیات هنر، شمارة 4، 101-125.
غروی اصفهانی، محمدحسین (1429 ق). نهایه الدرایه فی شرح الکفایه. بیروت: موسسة آل البیت(ع) لاحیاء التراث.
فاضل لنکرانی، محمدجواد (1394). موضوعات و ملاکات حکم در فقه هنر. الهیات هنر، شمارة 3، 5-14.
فکیکی، توفیق (1399ق). المتعه و اثرها فی الاصلاح الاجتماعی. بیروت: دارالکتاب الاسلامی.
قاضیزاده، کاظم (1381). مبانی حکومت اسلامی از منظر قرآن. تحقیقات اسلامی، شمارة 1، 107-172.
قرباننیا، ناصر (1379). فقه و حقوق بینالملل. قبسات، شمارة 15 و 16، 85-99.
قطبالدین رازی، محمد بن محمد (1381). المحاکمات بین شرحی الاشارات. تهران: مرکز پژوهشی میراث مکتوب.
قمی، علی بن ابراهیم (1363). تفسیر القمی. قم: دارالکتاب.
کاتوزیان، ناصر (1377). فلسفة حقوق. تهران: شرکت سهامی انتشار.
کلانتری، علیاکبر (1378). حکم ثانوی در تشریع اسلامی. قم: دفتر تبلیغات اسلامی.
کلینی، محمد بن یعقوب (1407 ق). الکافی. تهران: دار الکتب الاسلامیه.
مبلغی، احمد (1393). پیشدرآمدی بر فقه رسانه. مطالعات رسانه و امت، شمارة 1، 8-37.
مشکانی سبزواری، عباسعلی (1391). مدخلی بر مناسبات فقه و تمدن. فقه، شمارة 72، 62-103.
مشکینی، علی (1371). اصطلاحات الاصول. قم: الهادی.
مطهری، مرتضی (1390). مجموعه آثار. قم: صدرا.
مظفر، محمدرضا (1379). المنطق. اول. قم: دار العلم.
معصوم الحسینی، سید علی بن احمد بن محمد (1426 ق). الطراز الاول. قم: مؤسسة آل البیت(ع) لاحیاء التراث.
ملکشاهی، حسن (1367). شرح اشارت و تنبیهات ابن سینا. اول. تهران: سروش.
منصورآبادی، عباس و موسوی اصل، سید سعید (1394). تحول مفهومی قانون طبیعی ذیل سوبژکتویته دکارتی. حقوق خصوصی، شمارة 27، 205-232.
موسوی بجنوردی، سید محمد و شهیدی، راحله (1388). بررسی مبانی فقهی غنا و موسیقی در اسلام. نامة الهیات، شمارة 7، 111-120.
میرمحمدی، سید ضیاءالدین و بارانی، محمدرضا (1391). درآمدی بر چیستی تمدن اسلامی از نگاه مستشرقان. تاریخ اسلام، شمارة 2، 7-60.
میلنر، اندرو و براویت، جف (1394). درآمدی بر نظریة فرهنگی معاصر. مترجم: جمال محمدی. تهران: ققنوس.
ناطقی، راضیه (1396). ارتباط با نامحرم در فضای مجازی از دیدگاه فقه امامیه. مطالعات پژوهشی زنان با رویکرد اسلامی، شمارة 6، 5-21.
نائینی، محمدحسین (1424ق). تنبیه الامه و تنزیه المله. قم: بوستان کتاب.
نمازی، محمد (1343). تعریف تمدن و متمدن. مهر، شمارة 2، 198-206.
نوریان، مهدی و نجمآبادی، زهراسادات (1401). احداث، نگهداری و ترمیم معبد اقلیتهای دینی در فقه امامیه. جستارهای فقهیـ اصولی، شمارة 26، 191-220.
واسطی زبیدی حنفی، محبالدین (1414ق). تاج العروس من جواهر القاموس. بیروت: دارالفکر.
The Holy Quran
Abdul Moneim, M. A.R. (n.d). A dictionary of jurisprudential terms and terms. Cairo: Dar Al-Fadhila.
Adami Abraghoui, A. (2007). Introduction to the Islamic Civilization University; Theoretical requirements. Introduction: Mohammad Baqer Khorramshad. Tehran: Publications of the Department of Planning and Cultural Studies.
Araki, M. A lesson outside the culture of jurisprudence. 07/01/2013 http://feqhehokoomati.ir (accessed on 03/09/2018)
Ashayeri Monfared, M. (2015). Analysis of the Role of Custom in Understanding Subject and Examples in Jurisprudence of Art. Theology of Art, No. 4, 101-125.
Babaei, H. (2016). Genealogy of the concept of civilization in the new West (necessity of caution in using the word civilization). Ayeneh-ye-Pazhoohesh, No. 163, 53-62.
Babaei, H. (2013). Theoretical explorations in theology and civilization. Qom: Islamic Science and Culture Research Institute.
Bahar, M. (2013). Cultural studies principles and foundations. Tehran: Samt Publications.
Behmai, M.R., Melabi, D., & Moulai Arani, M. (2021). Jurisprudence and cultural audit; Analyzing the conversations and compiling the main themes of the opinions raised. Tehran: Research Institute of Culture, Art, and Communication.
Bertrand, B. (1998). Culture and politics. Translation: Ahmad Naqibzadeh. Tehran: Dadgostar.
Bunt Taylor, E. (1871). Primary culture. Translation: Mohammad Hossein Pajohandeh. Tehran: Andisheh Hoza.
Ebrahim-Nejad, M.R. & Pour-Abbas, M. (2016). Analysis of the concept of modern Islamic civilization with a semantic approach. Researches of Modern Islamic Civilization, No. 1, 13-36.
Elhami, R. (2002). Examining the Jurisprudence of Sculpture. Articles and Reviews, 72, 153-178.
Fakiki, T. (2018). Al-Muta and the effects of social reform. Beirut: Islamic Library.
Fazel Lankarani, M.J. (2014). Themes and Criteria of the Judgment in the Fiqh of Art. Journal of Theology of Art, 3, 5-14.
Gharavi, M.H. (2008). Nahaye al-Darayah fi Sharh al-Kafayah. Beirut: Al-Bayt (peace be upon him) Foundation for Heritage Revival.
Ghazizadeh, K. (2002). Fundamentals of Islamic government from the perspective of the Qur'an. Journal of Islamic Research, No. 1, 107-172.
Ghorbania, N. (2000). Jurisprudence and International Law. Qobsat, No. 15 & 16, 85-99.
Government Basic Studies Office (2017). The historical course of the idea of law (1) from ancient Greece to the contemporary period. Tehran: Islamic Council Research Center.
Habibzadeh, S. & Panahi Azad, H. (2023). Explaining and analyzing the nature and dimensions of the theory of "jurisprudence of the provincial system". Islamic Government, 107, 85-112.
Ibn Babuyeh (Sheikh Sadouq), M.A. (1992). Man La Yahduruhu al-Faqih. Qom: Islamic Publications Office of Society of Seminary Teachers of Qom.
Jafari Langroudi, M.J. (2016). Legal terminology. Tehran: Ganj Danesh.
Jafari, M.T. (1999). Translation and interpretation of Nahj al-Balagheh. Tehran: Farhang Islamic Publishing House.
Johari, I.H. (1989). Taj al-Lagha and Sahah al-Arabiya. Beirut: Dar al-Alam Lamlayin.
Katouzian, N. (1998). Philosophy of Law. Tehran: Publishing Company.
Khamenei, S. A. 03/02/1994 khamenei.ir (accessed on 02/11/2023)
Kilini, M.Y. (1986). Al-Kafi. Tehran: Darul Kitab al-Islamiya.
Malekshahi, H. (1988). Ibn Sina's Isharat va Tanbihat. First. Tehran: Soroush Publications.
Mansour Abadi, A. & Mousavi Asl, S. S. (2014). Conceptual evolution of natural law under Cartesian subjectivity. Journal of Private Law, 27, 205-232.
Masoom al-Husaini, S. A.A. M. (2005). First class. Qom: Al-Bayt (peace be upon him) Foundation for Heritage Revival.
Meshkani Sabzevari, A.A. (1971). Introduction on the relationship between jurisprudence and civilization. Jurisprudence, 62-103.
Meshkini, A. (1951). Basic terms. Qom: Al-Hadi Publishing House.
Milner, A. & Bravitt, J. (2014). An introduction to contemporary cultural theory. Translation: Jamal Mohammadi. Tehran: Phoenix.
Mirmohammadi, S. Z. & Barani, M.R. (2013). Introduction to the nature of Islamic civilization from the perspective of Orientalists. History of Islam, No. 2, 60-7.
Moballeghi, A. (2013). Prelude to media jurisprudence. Media and Ummah Studies, No. 1, 37-38.
Motahari, M. (1970). Collection. Qom: Sadra.
Muzaffar, M.R. (2000). Al-Mathiq. First. Qom: Darul Alam Publications.
Naini, M.H. (2003). Tanbihul Umma wa Tanzihul Milla. Qom: Bostan Kitab.
Namazi, M. (1924). Definition of civilization and civilized. Mehr, No. 2, 198-206.
Nateghi, R. (2016). Communication with the non-mahram in virtual space from the perspective of Imami jurisprudence. Research studies of women with an Islamic approach, 6, 5-21
National Youth Organization through the efforts of Sophia House (2008). Narration of thought, culture and civilization from the beginning until now. Tehran: National Youth Organization.
Nourian, M. & Najmabadi, Z.S. (2022). Construction, Maintenance, and Restoration of Religious Minorities’ Places of Worship in the View of Imāmī Jurisprudence.
Osbron, R. (2008). Sociology. Translation: Ramin Karimian. Tehran: Shirazeh Publishing and Research. (in Persian)
Outwaite, W. & Buttamore, T. (2012). Social science culture of the 20th century. Edited by: Mohammad Mansour Hashemi. Translated by Hasan Chavoshi. Tehran: Ney Publishing.
Pahlavan, Ch. (2009). Culture and civilization. Tehran: Ney Publishing.
Police station, A.A. (1999). Secondary rule in Islamic legislation. Qom: Islamic Propaganda Office.
Qomi, A.I. (1984). Tafsir al-Qami. Qom: Daral Kitab.
Qutbuddin Razi, M.M. (2002). The book of judgments between the description of the signs. Tehran: Written Heritage Research Center.
Sadr, S. M. B. (1403 AH). Eslam-yaghod-alhayat. Tehran: Ministry of Culture and Islamic Guidance.
Sajadi, J. (2000). Mulla Sadra's dictionary of philosophical terms. Tehran: Printing and Publishing Organization of the Ministry of Culture and Islamic Guidance.
Salehi Mazandarani, I. (2003). Description of the adequacy of principles. Qom: Salehan.
Shahrakani, I. I. (2008). Al-Mufid in explaining the principles of jurisprudence. Qom: Dhu al-Qurabi.
Siyuti, A.R. A.B. (1404 AH). Elder Al-Manthur fi al-Tafseer Bal-Mathur. Qom: Marashi Najafi Library.
Soroush, N. & Aiti, S. M. (2018). Jurisprudential examination of women's singing in Islam (Fariqin). Fiqh and Fundamentals of Islamic Law, 4, 11-28.
Tabari, M.J. (1991). Jami al-Bayan fi Tafsir al-Qur'an. Beirut: Dar al-Marafa.
Tabasi, N. (1955). Al-Nafy and al-Taghrib in the sources of Islamic jurisprudence. Qom: Jamal al-Fikr al-Islami.
Tabasi, N. (1996). Al-Nafy and al-Taqrib in the Sources of Islamic Jurisprudence. Qom: majmaolfekr al-Islami.
Tagwi, S. M. (1995). The place of jurisprudence in religious thought. Fiqh Ahl al-Bayt (peace be upon him) magazine, No. 2, 182-234.
Toffler, A. (1997). Towards a new civilization. Translation: Mohammadreza Jafari. Tehran: Simorgh. (in Persian)
Tousi, M.H. (n.d). Al-Tabyan fi Tafsir al-Qur'an. Beirut: Dar I'hya' al-Turath al-Arabi.
Wasti Zubeidi Hanafi, M. (1993). Taj al-Arus Min Jawahir al-Qamus. Beirut: Dar al-Fekr.
Zahrawi, R. & Ahmadzadeh, R. (2014). Women's body presentation in virtual space with a look at the teachings of Imami jurisprudence and Iranian law. Women's Strategic Studies, 70, 199-240.