دانشگاه تهرانمجله علمی "پژوهشهای فقهی"2008-838813320170923An Investigation into Jurisprudential Rule of Money on Which Khums Has Been Paid (Mukhammas) in Assuming the Increase in Its Purchasing Powerبررسی حکم فقهی پول مخمس در فرض افزایش قدرت خرید آن4394616419310.22059/jorr.2017.128784.1007008FAسید رحمتاللهدانش میرکهناستادیار، دانشگاه پیام نور، گروه معارف اسلامی، تهران، ایرانمحمدحسنحایریاستاد دانشگاه فردوسی مشهداحمدعلییوسفیدانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشۀ اسلامیJournal Article20150725Cash on which <em>Khums</em> has been paid is sometimes subjected to an increase in purchasing power. Some acceptable scientific and jurisprudential comments have been made on the devaluation but no research has been conducted on revaluation of money. The question is whether the increase in purchasing power of money is subject to<em> Khums</em>. In other words, is the revaluation of money considered an instance of interest, accretion, and business subjected to <em>Khums</em>? Given the aforementioned titles being customary in order that they are subjected to <em>Khums</em>, if custom regards the increase as an instance of interest, accretion, and business, it is subjected to <em>Khums</em> and if the customary judgment posits the increase in purchasing power incompatible with the aforementioned titles, the increase is not subjected to <em>Khums</em>. In the case where the increase in purchasing power can not be recognized based on <em>Ijtihad</em> reasons, the principles of acquittal and presumption explain that the increase in the purchasing power of money is not subjected to <em>Khums</em>. The research assumption is proved in a descriptive-analytical method and through collecting library data. The research concludes that, considering the fact that the purchasing power of money is the valuation of its nature, the increase in purchasing power is subjected to <em>Khums</em> because on which the titles of interest, accretion, and business are applicable.پولهای نقدی که خمس آنها پرداخت شده است، گاهی با افزایش در قدرت خرید مواجه میشوند. نظریات علمی و فقهی پذیرفتنی در مورد کاهش ارزش پول مطرح شده، اما در زمینۀ افزایش ارزش پول هیچگونه تحقیقی انجام نگرفته است. سؤال این خواهد بود که آیا بر میزان افزایشیافته در قدرت خرید پول، خمس تعلق میگیرد؟ بهعبارت دیگر آیا افزایش در ارزش پول مصداق فایده، نماء و کسب محسوب میشود تا متعلق خمس باشد؟ با توجه به عرفی بودن عناوین مذکور برای تعلق خمس، در صورتیکه عرف آن افزایش را مصداق فایده، نماء و کسب، محسوب کند، بر این افزایش خمس تعلق میگیرد و اگر قضاوت عرف بر عدم انطباق افزایش قدرت خرید بر عناوین مذکور باشد، آن افزایش متعلق خمس نخواهد بود. در صورت عدم تشخیص با ادلة اجتهادی بر افزایش قدرت خرید پول، اصل عملی برائت و استصحاب، بیانگر عدم تعلق خمس بر افزایش قدرت خرید پول است. اثبات فرضیة تحقیق، به روش توصیفی - تحلیلی و گردآوری اطلاعات کتابخانهای صورت میپذیرد. نتیجة تحقیق این است که با توجه به اینکه مقوّم ماهیت پول، قدرت خرید آن است، بر افزایش قدرت خرید (بهدلیل آنکه عنوان فایده، نماء و کسب صدق میکند) خمس تعلق میگیرد.دانشگاه تهرانمجله علمی "پژوهشهای فقهی"2008-838813320170923Analysis of Validity and Invalidity of the Engagement to Pay Damages in Life Insuranceواکاوی صحت و بطلان تعهد به پرداخت خسارت در بیمههای عمر و زندگی4634846419410.22059/jorr.2017.135841.1007110FAسعیدافشاریدانشآموختۀ دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه فردوسی مشهدمحمدتقیقبولی درافشاندانشیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه فردوسی مشهدحسینناصری مقدمدانشیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20151108Based on the Rule of Guiding the Ignorant, it is necessary to guide anyone who is ignorant of principles of the religion, divine teachings and religious rules. Referring to some traditions (<em>hadiths</em>) and verses of the Holy Quran such as the verse of <em>Nafr</em> (migration) and <em>Suwal</em> (question), jurisprudents endeavor to prove the necessity and incumbency of giving guidance to ignorant; however, there are disagreements among jurisprudents as to the necessity of guiding an ignorant about the subjects. Most of them argue that the essence of the Rule of Guidance is providing guidance about the ignorance of the rules and there are no reasons whatsoever for providing such guidance for religious subjects. There are even some jurisprudents who forbid providing guidance to an ignorant in case he/she is bothered or falls into hardship unless the issue has to do with the life or dignity of other human beings in which cases the guidance is obligatory. In addition, the relativity of the Rule of “Guiding” to the Rule of “<em>wujūbi i‘lāmil jāhil fīmā yu‘t</em>ī” takes the form of absolute generality and specification and although there are some similarities between them, like prescriptive rule of obligation, it is differently related to “promotion of good and prevention of evil” due to their different subjects.یکی از چالشهای مهم جواز بیمۀ عمر، ایراد شبهۀ غرر (خطر و جهالت) و بیع امنیت است. در مقالۀ پیشرو، با بهرهگیری از روش تحلیلی – توصیفی در صدد پاسخگویی به دو اشکال اساسی مذکوریم. نتایج پژوهش حاکی از این است که اگر مقصود از غرر، خطر باشد، اصولاً بیمۀ عمر نه برای ایجاد خطر، بلکه برای دفع خطر و جبران خسارت پدید آمده است. اگر غرر بهمعنای جهالت باشد، مبنای اشکال این است که معاوضه در بیمۀ عمر، معاوضۀ مال به مال تصور شده، در حالیکه مبادله در بیمۀ عمر، مبادلۀ مال در مقابل دریافت تعهد به پرداخت خسارت و در نتیجه تأمین امنیت است. جهالت برای بیمهگذار نیز وجود ندارد، زیرا وی اقساط بیمه را میپردازد و در مقابل، تعهد و تأمین بهدست میآورد و این برای بیمهگذار مالیت دارد و دارای ارزش اقتصادی است که میتواند در مقابل اقساط بیمهای، عوض مورد مصالحه قرار بگیرد. از اینرو بیمۀ عمر، بیع امنیت نیست، بلکه صلح تأمینی محسوب میشود. مبنای حقوقی آن مادۀ 768 ق.م (صلح تأمینی) است. در این ماده، تعهد به پرداخت نفقه بهعنوان عوض مورد معامله قرار گرفته است. بیمۀ عمر نیز، بر عقد صلح تأمینی انطباقپذیر خواهد بود.دانشگاه تهرانمجله علمی "پژوهشهای فقهی"2008-838813320170923Jurisprudential Study of the Rule of Guiding the Ignorantبررسی فقهی قاعدۀ ارشاد جاهل4855216419510.22059/jorr.2017.140691.1007187FAعبداللهامیدی فرددانشیار، رشتۀ فقه و مبانی حقوق دانشگاه قم0000-0001-7223-6803مرضیهپیله وردانشجوی دورۀ دکتری رشتۀ فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه قم0000-0002-2233-9254Journal Article20160119An authenticated and unauthorized funds transfer is one of the most important risks in electronic banking. When an authenticated and unauthorized payment instruction is issued and the bank has no knowledge of the instruction being unauthorized, if that payment instruction has been recognized and confirmed in accordance with security procedures agreed upon with customer, the bank considers the instruction to be authentic and transfer the funds. Under such circumstances, does the bank or another person bear Ziman and civil liability? Depending on the payment method used for issuance of the payment instruction and whether the issuance of such instruction was due to the customer's fault or the bank's or neither, Ziman and liability for damages lies with the bank or the customer or both. This article reviews the concepts of authenticated and unauthorized payments, various categories of payment instructions based on authorization and authenticity, the legal basis of civil liability and consequences of breach of duty under the Iranian law and the U.C.C. The authors believe that in the case of authenticated and unauthorized payments, in principle when the customer has proven the unauthorized characteristic of the transfer, the bank shall bear the risk, unless it proves the customer's fault. Of course the customer should prove unauthorized transfer of the fund.بر اساس قاعدۀ ارشاد، واجب است فرد جاهل در اصول دین، عقاید و معارف الهی و احکام شرعی هدایت شود. از نظر علما ارشاد جاهل به احکام شرعی واجب است و برای اثبات آن به آیاتی نظیر آیۀ شریفۀ نفر و سؤال و روایات کثیری استناد شده است. ولیکن در وجوب ارشاد به موضوعات، بین فقها اختلاف هست و اکثراً معتقدند که اقتضای ادلۀ قاعدۀ ارشاد، وجوب ارشاد در جهل به حکم است و دلیلی بر وجوب ارشاد در موضوعات وجود ندارد و حتی برخی در صورت اذیت شدن جاهل بر اثر اعلام یا افتادن در عسر و حرج آن را حرام دانستهاند. اما ارشاد در موضوعات مهمی مانند جان و ناموس، از این حکم مستثنا شده و ارشاد در آنها واجب است. همچنین نسبت قاعدۀ «ارشاد» با قاعدۀ «وجوب اعلام الجاهل فیما یعطی» عموم و خصوص مطلق بوده و با وجود تشابهاتی نظیر حکم تکلیفی وجوب، نسبت آن با «امر به معروف و نهی از منکر» بهدلیل اختلاف آنها در موضوع تباین است.دانشگاه تهرانمجله علمی "پژوهشهای فقهی"2008-838813320170923Analysis of the Stipulation of the Right of Recession in Marriage Contractواکاوی وضعیت شرط خیار در نکاح5235546419610.22059/jorr.2017.202549.1007256FAسید محمد مهدیقبولی درافشاندانشیار گروه حقوق دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20160308Article 1069 of the Iranian civil code has voided stipulation of the right ofrecessionin marriage contract but it is silent about the effect of void of stipulation on contract, while in the <em>Imamiyyah</em> jurisprudence in addition to the void of stipulation of the right ofrecession in marriage contract, the famous maintain such stipulation as void. However the question is whether the void of stipulation is based on the strong reasons and whether the aforementioned stipulation must be considered merely as a void stipulation or the void of marriage contract is necessary too? Moreover, is the void of stipulation appertained to perpetual marriage or is it also true in temporary marriage? The present study, taking a descriptive-analytical method of research, has reinvestigated the subject from juridical and legal viewpoint. Analyzing the different reasons, it concludes that from jurisprudential view as a whole, the stronger opinion is void of perpetual marriage contract (not temporary marriage). Principally, this stipulation does not render marriage contract void. The silence of the legislator on the void of marriage contract also depends on the acceptance of validity of marriage contract. Of course not distinguishing between the perpetual and temporary contract as to the void of stipulation of the right ofrecession deserves criticism and amendment.مادۀ 1069 قانون مدنی ایران، شرط خیار در عقد نکاح را باطل دانسته، ولی در مورد تأثیر بطلان شرط بر عقد سکوت کرده است. این در حالی بوده که در فقه امامی افزون بر بطلان شرط خیار در نکاح، نظر مشهور بر مبطل بودن چنین شرطی است. حال، سؤال این خواهد بود که آیا بطلان این شرط بر ادلۀ محکمی استوار است و آیا باید شرط یادشده را از شروط صرفاً باطل بهشمار آورد یا اینکه باطل دانستن قرارداد نکاح نیز لازم است. بهعلاوه آیا بطلان شرط خیار اختصاص به نکاح دائم دارد یا در نکاح منقطع نیز چنین خواهد بود. در این جستار با روشی توصیفی ـ تحلیلی به بازپژوهی موضوع از نظر فقهی و حقوقی میپردازیم و ضمن نقد و بررسی ادلۀ مختلف، به این نتیجه دست یافتهایم که در مجموع از نظر فقهی، نظر اقوی بطلان شرط در نکاح دائم (و نه منقطع) است و اصولاً این شرط موجب بطلان نکاح نیست. سکوت قانونگذار در مورد بطلان عقد نکاح نیز محمول بر پذیرش صحت عقد است. البته عدم تفکیک میان عقد دائم و منقطع در زمینۀ بطلان شرط خیار، قابل انتقاد و شایستۀ اصلاح محسوب میشود.دانشگاه تهرانمجله علمی "پژوهشهای فقهی"2008-838813320170923Recognition of Evolutionary Trend of Originality of Posterior Occurrenceبازشناسی تطورِ جریان اصالت تأخرِ حادث5555816419710.22059/jorr.2017.132045.1007051FAمحمّدرضانایینی منوچهریاستاد، مدرس حوزة علمیة قممحمدحکیمکارشناس ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی، پردیس فارابی، دانشگاه تهران0000-0001-6988-4009Journal Article20150915Analysis of the evolutionary trend oforiginality of posterior occurrence in the history of <em>Shi'ah </em>jurisprudence as a widely-used principle within the numerous jurisprudential subjects and as an effective principle in legislation will clarify the time, reason, and the effect of the jurisprudents' changing views toward the aforementioned principle. Some theories such as generality of permissibility and execution, absolute negation of execution and expounding the stream or lack of stream are discussed concerning this principle. Transforming into a demonstrative principle, conflict with the opposite identical principle, and defects of bases and conditions of continuity presumption (<em>Isteshab</em>) are brought up as the grounds of the opponents of principle of posterior occurrence. In contrast, a number of reasons like conduct of the wise, the traditional reliance on practical stream compatible with this principle, and compatibility of the generality of the cause of continuity presumption have been cited to support this principle. This article has presented a new approach to the analysis of historical evolution of the stream of this principle. Analyzing the evidences and presuppositions of the opponents of the principle of posterior occurrence and solving the raised problems, it tries to discover a way to remove the conflict in some forms of doubts and to prevent from changing this principle into a demonstrative principle. Meanwhile, it gives another description for the forms of doubts, and pays attention to the influence of the probability of coincidence and the inference of the stream thereto in some cases.واکاویِ تطورِ جریان اصل تأخر حادث در تاریخ فقه شیعه، بهعنوان اصل پرکاربردی در ابواب متعدد فقهی و مؤثر در تقنین، زمان و دلیل و تأثیرِ دگرگونیِ دیدگاه فقها را نسبت به اصل مذکور روشن خواهد کرد. نظریاتی همچون اطلاق در جواز و اجرا، نفیِ مطلقِ اجرا و تفصیل در جریان و عدم جریان، پیرامون این اصل مطرح شدهاند. تبدل به اصل مثبِت، تعارض با اصلِ همانند در طرفِ مقابل و نقص در ارکان و شرایط استصحاب، بهعنوان دلایل مخالفانِ اصل تأخر حادث مطرح شده و در مقابل، در طرفداری از جریانِ این اصل، به دلایلی همچون بنای عُقلا، ارتکاز عرفی بر جریِ عملی مطابق این اصل و انطباقِ اطلاقِ دلیل استصحاب استناد شده است. مقالۀ حاضر، رهیافت نوینی از واکاویِ تطور تاریخیِ جریان این اصل، بهدست میدهد و با نقد و بررسیِ دلایل و پیشفرضهای مخالفان جریان اصل تأخر حادث و حل اشکالات مطرحشده، ضمن کشف راه خروج از تعارض در برخی از صُوَر شک و عدم تبدل این اصل به اصل مثبِت، به ارائۀ تفصیلی دیگر در صُوَر شک، توجه به تأثیر احتمال تقارن و استنتاجِ جریان آن در برخی موارد میپردازد.دانشگاه تهرانمجله علمی "پژوهشهای فقهی"2008-838813320170923Jurisprudential Analysis of Differentiation between Contract and Labor Agreementواکاوی فقهی تفکیک مقاطعهکاری از قرارداد کار5836106419810.22059/jorr.2017.141757.1007200FAرضانیکخواهاستادیار، گروه فقه و حقوق اسلامی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایرانسید مهدیصالحیاستادیار، گروه فقه و حقوق اسلامی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایرانسید سلمانمرتضویدانشجوی دکتری، فقه و حقوق اسلامی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایرانJournal Article20160125When law of labor was legislated, some of hire of persons went out of Iranian civil code and get under the rules of labor law. This type of hires is called labor agreement and the remaining type of hires is called contract under the civil law. Following this separation, the problem of differentiation between contract and hire of persons under the labor law was raised among civil and labor lawyers. The lawyers have tried to present the criteria for differentiation between the two types of rents from different aspects. However, none of the common criteria can completely distinguish the nature of two types of rents. The problem is important because labor agreement determines, from one hand, obligations and responsibilities for employers, and on the other hand, rights and privileges for the hired person. Every hiring under the labor agreement includes these obligations and rights. Considering the importance of the problem and its being controversial in law and since it has not been dealt with in <em>Imamiyyah</em> jurisprudence, this paper, first, aims to present and analyze the views of lawyers and next to analyze the principle of differentiation in <em>Imamiyyah</em> jurisprudence.با تدوین قانون کار برخی از اجارههای اشخاص از حاکمیت قانون مدنی خارج و تحت حاکمیت قانون کار قرار گرفتهاند. این نوع اجارهها با عنوان قرارداد کار و اجارههای باقیمانده تحت حاکمیت قانون مدنی با نام مقاطعهکاری شناخته میشوند. پیرو این تفکیک، تمیز مقاطعهکاری از اجارههای تحت حاکمیت قانون کار مسئلهای بوده که بین حقوقدانان مدنی و کار مطرح شده است و حقوقدانان از جنبههای مختلف سعی کردهاند معیار تمایز این دو نوع اجاره را ارائه دهند. با اینحال، هیچکدام از معیارهای رایج، بهطور کامل تمیزدهندۀ ماهیت این دو نوع اجاره نیستند. این مسئله از آن جنبه اهمیت دارد که قرارداد کار، از طرفی، تکلیف و مسئولیتهایی برای کارفرما و از طرف دیگر، امتیازاتی برای اجیر تعیین کرده است و هر اجارهای که مشمول قرارداد کار قرار گیرد، متضمن این تکالیف و حقوق است. با توجه به اهمیت این مسئله و اختلافی بودن آن در علم حقوق و نپرداختن به آن در فقه امامیه، در این مقاله، ابتدا آرای حقوقدانان ذکر و نقد میشود و سپس به واکاوی اصل تفکیک در فقه امامیه خواهیم پرداخت.دانشگاه تهرانمجله علمی "پژوهشهای فقهی"2008-838813320170923Prohibitory Criterion for Sculpturing Based on Religion Textsملاک حرمت صورتگری بر مبنای نصوص دینی6116316419910.22059/jorr.2017.207408.1007341FAمحمدرضاجباراناستادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشۀ اسلامیJournal Article20160519Awareness of the criterion of a rule provides us with the opportunity to scale up or down simultaneously the extent of the criterion and the range of application of the rule. Prohibition of sculpturing, regardless of its constraints, is an indisputable juridical law in Islamic religions. However, considering the features of the subject for legislation of this rule, the prohibition of sculpturing was probably legislated under the influence of features of the subject at that time. Therefore, uncovering the criterion of this rule can be effective in generalization of the rule to the current instances. As sculpturing has not natural enormity, the criterion of this rule can not be established by the way of reason. However it is possible to capture the criterion of this rule using verbal reasoning. Taking this presumption, this paper investigates the explicit terms of the subject and through collecting the evidences it concludes that the prohibitory rule of sculpturing was only legislated in order to stall the spread of polytheism (<em>shirk</em>) and Idolatry.آگاهی از ملاک یک حکم به ما فرصت میدهد که همگام با وسعت محدودۀ ملاک، دایرۀ شمول حکم را کوچک یا بزرگ کنیم. حرمت صورتگری با صرف نظر از قیود، از مسلّمات فقه مذاهب اسلامی است؛ ولی با توجه به ویژگیهای موضوع این حکم در ظرف تشریع، احتمال میدهیم که تشریع حرمت، تحت تأثیر خصوصیات موضوع در آن زمان صورت پذیرفته باشد. پس کشف ملاک این حکم شاید در تعمیم آن نسبت به مصادیق امروزینش مؤثر باشد. ملاک این حکم از راه عقل دستیافتنی نیست، چون عمل صورتگری قبح ذاتی ندارد، ولی شاید از راه بررسی ادلۀ لفظی به علت آن دست پیدا کنیم. این مقاله با این پیشفرض به بررسی نصوص مسئله اختصاص دارد و با تجمیع قراین به این نتیجه دست یافته که این حکم فقط برای پیشگیری از ادامه و توسعۀ شرک و بتپرستی تشریع شده است.دانشگاه تهرانمجله علمی "پژوهشهای فقهی"2008-838813320170923The Will of Testator without Heir in Excess of One-thirdوصیت مازاد بر ثلث در فرض فقدان وارث برای موصی6336536420010.22059/jorr.2017.211136.1007386FAسیدمهدیدادمرزیاستادیار دانشگاه قمحمزهامینینسبدانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشگاه قمJournal Article20160702One of the unanimous issues in jurisprudence and Islamic law is that the will is limited to one-third of the heritage and its surplus is subject to permission from the heirs. But if there is no heir, there is disagreement about whether the limitation of third still remains or the testator has complete freedom. Given that, a group of experts believes that the will is limited to the third and the surplus belongs to Imam (Governor). Another group believes in the absolute freedom of testator and validity of such testament. Others go into details and separate between wills to charity and other wills and maintain that only charitable testament is valid and other wills are limited to the third. This study examines the arguments presented for different ideas and considers the theory of limitation of the testator without heir to one-third of the property as a stronger theory. From the legal point of view it is also more compatible with the provisions of the Civil Code.<em>یکی از مسائل مورد اتفاق در فقه و حقوق اسلامی این است که وصیت، محدود به ثلث اموال و مازاد بر آن به اجازۀ ورثه منوط است. اما در صورتیکه موصی وارثی نداشته باشد، دربارۀ اینکه آیا همچنان محدودیت ثلث باقی است یا باید آزادی کامل موصی را پذیرفت، اختلاف نظر وجود دارد. گروهی از صاحبنظران در این فرض نیز وصیت را محدود به ثلث و مازاد را از آن امام (حاکم) میدانند. برخی دیگر با اعتقاد به اختیار کامل موصی، چنین وصیتی را معتبر دانستهاند. بعضی دیگر نیز راه تفصیل را در پیش گرفتهاند و وصایای مربوط به امور خیریه و عامالمنفعه را معتبر و سایر وصایا را به ثلث محدود میدانند. در پژوهش حاضر با نقد و بررسی ادلۀ ارائهشده برای نظریات مختلف، نظریۀ محدودیت وصیت موصی بلاوارث به ثلث اموال را قویتر دانستهایم. از دیدگاه حقوقی نیز نظر مزبور با قانون مدنی سازگارتر محسوب میشود. </em>دانشگاه تهرانمجله علمی "پژوهشهای فقهی"2008-838813320170923The Ownership of Stem Cells in the Umbilical Cord Bloodمالکیت سلولهای بنیادی موجود در خون بند ناف6556866420110.22059/jorr.2017.214441.1007425FAامیرمهاجر میلانیاستادیار گروه فقه و حقوق مرکز تحقیقات زن و خانوادهJournal Article20160910The subject of the present study is to identify the owner of the stem cells in the umbilical cord blood. To response the aforementioned problem, this research first collects the documentary reasons based on which father or mother’s ownership of these cells may be preferred from different aspects of jurisprudence and in various forms. Next, examining each of them, it draws the conclusion that these reasons are not enough to prove these two views. Further, citing medical findings about embryonic origin of stem cells of umbilical cord blood and clarifying the role of mother in the development of these cells, it tries to defend this view by explaining properly the subject and analyzing some of the criticisms involved in the ownership of the newborn – as has been emphasizes by the specialized custom.موضوع تحقیق حاضر تعیین مالک سلولهای بنیادی موجود در خون بند ناف نوزاد است. در این پژوهش در راستای پاسخ به مسئلة پیشگفته ابتدا دلایلی را که شاید به استناد آنها مالکیت مادر یا پدر بر این سلولها ترجیح داده شود، از ابواب مختلف فقه و در قالب فروعات متعددی جمعآوری کردهایم و با بررسی هر یک از آنها نتیجه میگیریم که این دلایل برای اثبات این دو دیدگاه کافی نیستند و در ادامه با استناد به یافتههای پزشکی مبنی بر منشأ جنینی سلولهای بنیادی خون بند ناف و روشن کردن نقش مادر در تکوین این سلولها، با تبیین صحیح موضوع و طرح و نقد برخی اشکالهای وارد بر مالکیت نوزاد از این دیدگاه (که عرف متخصص نیز بر آن تأکید دارد) دفاع میکنیم.دانشگاه تهرانمجله علمی "پژوهشهای فقهی"2008-838813320170923Principles of Restoration of Right through Briberyحکم استیفای حق از راه پرداخت رشوه6877036420210.22059/jorr.2017.224589.1007561FAسید احمدمیرحسینی نیریدانشیار، پردیس فارابی دانشگاه تهرانJournal Article20170108“Bribery” and to “receive any item of value” from some one to defend him and to infringe or deny the rights of others is unlawful and against the shari'ah (Islamic law) and the law and all Islamic religions hold that it is unlawful; In another word, there is consensus among Muslims regarding this rule. Undoubtedly, one who conducts bribery performs an unlawful act. In some cases bribery does not infringe or deny the rights of others, rather it restores the actual rights of some one. Given that, it will not render the bribe lawful for the bribe recipient. But a question arises here as to whether the act of bribe-giver for restoration of his right is also unlawful and forbidden? Sometimes there is no way but to give bribe to restore one’s right and sometimes there are other ways too. It is understood from the review of the arguments, proofs, and the viewpoints of the jurisprudents in this article that in the case that there is no way but to give bribe for the restoration of right, bribery is lawful for bribe-giver to the extent that it is necessary, but it is unlawful for the bribe-recipient.«رشوهخواری» و «حق حساب گرفتن» از کسی برای طرفداری از او با تضییع حقوق دیگری، حرام و خلاف شرع و قانون است و همۀ مذاهب اسلامی به حرمت آن قائلند؛ به تعبیری این حکم مورد اجماع مسلمانان است. بیتردید کسی که رشوه میدهد، مرتکب فعل حرام شده است؛ ولی در مواردی، این اقدام موجب تضییع حق دیگری نیست، بلکه حق واقعی شخص به او میرسد که در این فرض نیز رشوه بر گیرندۀ رشوه حلال نخواهد بود؛ اما آیا فعل پرداختکننده هم که برای رسیدن به حق خودش به آن اقدام کرده، ممنوع و حرام است؟ گاهی راه رسیدن به این حق، به رشوه دادن منحصر است و گاهی راههای دیگری هم وجود دارد. در این مقاله، با بررسی ادله و دیدگاههای فقیهان چنین بهدست میآید که اگر راه رسیدن به حق منحصر در رشوه دادن باشد، این اقدام برای رشوهدهنده در حد ضرورت جایز و برای مترشی در هر صورت حرام است.