دانشگاه تهرانمجله علمی "پژوهشهای فقهی"2008-838811220150723Studying in HAD and TAZIR crimes stand in the same confirmation relationships by analyzing SHAHID THANI statements in MASALEKتأملی در مصادیق مشتبه حد و تعزیر با تحلیلی بر سخنان شهید ثانی در مسالک2292585561310.22059/jorr.2015.55613FAعلی اکبرایزدی فرداستاد گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه مازندران0000-0001-5114-8572سید مجتبیحسین نژاددکتری فقه و اصول و مدرس حوزۀ علمیۀ قمJournal Article20150128
It must be understood that some sins, namely those actions that are or are felt to be highly reprehensible or immoral acts considered to be transgression against divine law, such as a fasting man who has coitus with his wife during period of the month of the Feast of Ramadan have the punishment of doubt to be either HAD or TAZIR. The reason why is because on one hand, these punishmentsaredecreed and predestined for certain crimes, and on the other hand many Fokaha’s believe that those who commit these acts deserved to be punished with TAZIR. Since determining whether to be HAD or TAZIR can lead to substantial effects such as permission to intercede in HUDUD, lack of bail or guardianship , lack of swear in HUDUD and many other ones related to HUDUD and TAZIR, it is necessary to determine whether the penalties are considered as HAD or TAZIR? Studying the nature of both HAD and TAZIR, the authors came to the conclusion that these punishments are classified as HAD punishment due to many traditions expressing the contrast between HAD and TAZIR. If there is doubt of whether the HAD or TAZIR is to be administrated, as many FOKAHA believe in TAZIR, the lenient in the sentence can be used for both HAD and TAZIR crimes due to the form of punishment which is based on extenuation, connivance, renouncing and respect the sanctity of Muslim bloodمجازات برخی از گناهان همچون مجازات مرد روزهداری که در روز ماه مبارک رمضان با همسرش مجامعت کند، مردد بین حد و تعزیر است؛ زیرا از طرفی این دسته از مجازاتها مقدرند و از طرف دیگر بهنظر بسیاری از فقها تعزیر است. با توجه به اینکه تعیین مجازات این دسته از گناهان بهعنوان حد یا تعزیر، ثمرات شایان توجهی همچون عدم جواز شفاعت در حدود، عدم یمین و عدم کفالت در حدود و بسیاری دیگر از احکام اختصاصی باب حدود و تعزیرات، خواهد داشت، باید مشخص شود که آیا مجازاتهای مذکور حد در نظر گرفته میشوند یا تعزیر؟ نگارندگان پس از بررسی تفصیلی ماهیت هر یک از حد و تعزیر، در نهایت به این نتیجه رسیدهاند که مجازاتهای مزبور با توجه به روایات زیادی که بیانکنندۀ تقابل بین ماهیت حد و تعزیرند و حد را مختص به مجازاتهای مقدر و تعزیر را اختصاص به مجازاتهای غیرمقدر میدانند، به مجازاتهای حدی منصرف است. منتها با در نظر گرفتن اعتقاد بسیاری از فقها در تعزیری بودن این دسته از مجازاتها، در صورتیکه دربارۀ حد یا تعزیری بودن مجازاتهای مذکور شک بهوجود آید، بهنظر میرسد با توجه به ابتنای مجازاتها بر تخفیف و مسامحه و احترام خون مسلمان، میتوان گفت که در هر مورد حکم ارفاقی اختصاصی هر یک از حد و تعزیر جاری میشود.دانشگاه تهرانمجله علمی "پژوهشهای فقهی"2008-838811220150723Liberty of Property Clause in Saleشرط آزاد بودن ملک در بیع2592805561410.22059/jorr.2015.55614FAاحمددیلمیدانشیار گروه حقوق خصوصی دانشگاه قم0000-0002-4538-6969Journal Article20150228Can the liberty of property be considered as a general and independent clause in the Sale contract? How do Shiah and Ahle Sonatand Iranian legal system deal with this problem? They answer to the problem variously: Some Imamieh scholars take it into consideration as a general and independent clause, but some scholars take it as a general but nondependent clause, and finally, it is not general and not independent clause in the third group’s point of view. This paper deals with the latter of the three viewpoints. Sunni scholars working on this topic question the originality of the subject, and their interpretation is based only on the condition that the property is fully owned, or having a full control over its delivery, or finally in the condition that the preventive rights are missing.The author believes that Specific evidence explaining the preventive rights (such as in Waqf or rent/mortgage), doesn’t represent the general clause; on the other hand, selling a non-free property has nothing against reasonability, and a reasonable man would not avoid such dealings; therefore, there’s no proof to refute it. As a result, there would be no room to accept the necessity of liberty of sale as a general and independent clause.
آیا طلق و آزاد بودن ملک را میتوان بهعنوان قاعدهای عمومی و مستقل از نوع «شرط» یا «فقدان مانع» در بیع مطرح کرد؟ پاسخ فقیهان امامیه، اهل سنت و حقوق ایران به این پرسش چیست؟ برخی از فقیهان امامیه آزاد بودن ملک را شرطی عمومی و مستقل قلمداد کردهاند و عدهای اگرچه آن را قاعدهای عمومی میدانند، به شرط فقدان حقوق مانعه تأویل بردهاند و اصیل نمیدانند؛ برخی نیز شرطیت، عمومیت و اصالت آن را رد کردهاند و تنها وجود حقوق مانعة خاصی را مانع صحت یا نفوذ بیع میدانند. حقوق موضوعة فعلی ایران از نظر فقهی اخیر پیروی کرده است. آن دسته از فقیهان اهل سنت که به این موضوع پرداختهاند، به اصالت این شرط باور ندارند و آن را به شرط تام بودن ملکیت یا لازمة قدرت بر تسلیم یا ضرورت فقدان حقوق مانعه تأویل بردهاند. به نظر نگارنده از آنجا که ادلة خاص مبین حقوق مانعه (مثل وقف یا رهن) در صدد بیان قاعدة عمومی نیست، و از سوی دیگر، بیع ملکی که طلق نباشد، نیز آثار و منافع عقلایی دارد و خردمندان به آن مبادرت میکنند، دلیلی بر بطلان یا عدم نفوذ آن وجود ندارد. درنتیجه نمیتوان ضرورت آزاد بودن مبیع را بهعنوان شرط عمومی و مستقلی پذیرفت.دانشگاه تهرانمجله علمی "پژوهشهای فقهی"2008-838811220150723Differences in self- defense and principle of retaliationواگراییهای دفاع مشروع و قاعدۀ مقابله به مثل3813045561510.22059/jorr.2015.55615FAاحمدحاجی ده آبادیدانشیار پردیس فارابی دانشگاه تهرانوحیدنکونامدانشجوی دکتری حقوق جزا و جرمشناسی پردیس فارابی دانشگاه تهرانJournal Article20150319The principle of self-defense and retaliation created in order to protect people at risk of invasion and to comply with the conditions of human nature has a long history.
According to Islamic law also pay special attention to these issues and the abundance of evidence indicates that these institutions.
These institutions in spite of similarity in the evidences and matters but they differ in terms of right and duty, response time and requirement of proportionality between two institution.دو تأسیس دفاع مشروع و قاعدۀ مقابله به مثل در جهت صیانت از افراد وضع شده و بهدلیل مطابقت با فطرت بشری از سابقهای طولانی برخوردار است. در حقوق اسلام به این دو نهاد توجه ویژهای میشود و ادلۀ قرآنی و روایی بسیاری بر مشروعیت این دو نهاد دلالت دارند.
این دو تأسیس با وجود اشتراکهایی در ادله و موضوع و فقدان مسئولیت کیفری و مدنی، در اموری همچون حق و حکم بودن، زمان پاسخدهی و شرط تناسب تفاوتهایی دارند .تبیین این وجوه افتراق در شناخت دقیق این دو نهاد تأثیر بسزایی خواهد داشت.
دانشگاه تهرانمجله علمی "پژوهشهای فقهی"2008-838811220150723Legal and Juridical Study of the Predictable Principal in Cases of Doubt in the Legality of Condition (Which Has Originated from Doubt in Legislation or Quality of Legislation in Legal and Divine Law)بررسی فقهی حقوقی اصل قابل استناد در موارد تردید در مشروعیت شرط (ناشی از تردید در جعل یا کیفیت جعل حکم شرعی یا قانونی)3053385561610.22059/jorr.2015.55616FAسید محمد مهدیقبولی درافشاندانشیار گروه حقوق دانشگاه فردوسی مشهدسید محمد صادققبولی درافشاندانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه مفیدJournal Article20150420One of the terms of the accuracy of the condition is its legality. Sometimes, there is doubt in the legality of the condition that is mentioned in the contract. For such doubt we can mention several origins. Among other things, this includes making doubt in regards to legislation and divine law which is contrary to the condition. Another of them includes making doubt about the quality of legislation, i.e. whether legal or divine law is obligatory or non–obligatory. However, the question that is considered is that: Which principal in circumstances that there is doubt in the legality of condition is predictable? This inquest, with study of the matter in jurisprudence and law and critic and study of different juridical and legal opinions has obtained to this conclusion that to allege the solution should pay attention to the origin. If doubt in the legality of condition is of doubt in the existing of adverse legal or lawful order, the way of termination of doubt is applying the principal of the non–existing of legal or lawful order. Of course, applying the mentioned principal only is admissible while that notwithstanding enough searches there isn’t adverse legal and lawful order, but if the doubt has been created of the ambiguity in quality of legislation of the legal or divine law (obligatory or non–obligatory order) applying the principle of invalidate of condition is seem to be stronger.یکی از شرایط صحت شرط ضمن عقد، مشروعیت آن است. گاهی در مشروعیت شرطی که در قرارداد گنجانده شده است، تردید بهوجود میآید. برای چنین تردیدی منشأهای گوناگونی تصور میشود. در این میان، یکی از مواردی که شاید موجب چنین تردیدی شود، تردید در جعل حکم قانونی یا شرعی مخالف با شرط است. چنانکه یکی دیگر از موارد آن، تردید در کیفیت جعل حکم از نظر الزامی بودن یا نبودن حکم شرعی یا قانونی خواهد بود. حال سؤالی که مطرح میشود این است که در صورت تردید در مشروعیت یا عدم مشروعیت شرط در موارد یادشده، از نظر فقهی و حقوقی چه اصلی امکان استناد دارد؟ این جستار با بررسی فقهی و حقوقی موضوع و نقد و بررسی نظرهای گوناگون فقهی و حقوقی به این نتیجه دست یافته است که اگر تردید در مشروعیت شرط، ناشی از تردید در وجود حکم شرعی یا قانونی مخالف باشد، راه پایان دادن تردید، جاری کردن اصل نبود حکم شرعی و قانونی است. البته جریان اصل مزبور فقط هنگامی موجه است که با وجود جستوجوی کافی، حکم شرعی و قانونی مخالف یافت نشود. اما اگر تردید از ابهام در کیفیت جعل حکم شرعی و قانونی (الزامی یا عدم الزامی بودن حکم) ناشی شود، جریان اصل عدم نفوذ شرط اقوی بهنظر میرسد.دانشگاه تهرانمجله علمی "پژوهشهای فقهی"2008-838811220150723Jurisprudential feasibility of dowrydelimitingامکانسنجی فقهی تحدید مهریه3393665561710.22059/jorr.2015.55617FAعلیجعفریدکتری حقوق خصوصی، استادیار پردیس فارابی دانشگاه تهران0000-0001-9462-9974Journal Article20150512social problems resulting from high dower is clear for researchers, but the issue which is necessary to consider is: lawful techniques for solution of this social challenges.
Well-known theory between jurisprudents is that delimiting of dower is unlawful. However "seyedMorteza" believed that dower at most should be most should be at level of dower of "hazrate Zahra" which is called "mahro-sonna" in Islamic jurisprudence. and dower that be more than it, turn to it automatically. "seyedMorteza" invoke to a narration (Hadith). Another jurisprudents said the narration purely show the priority.in this article we submit some techniques for solution of high dowers by analyses the theory of "seyedMorteza" and well-known theory.
Results: the theory of "seyedMorteza" is not acceptable, but delimiting of dower by take a tax is lawful and legitimateمشکلات اجتماعی ناشی از مهریههای سنگین و نامعقول بر کسی پوشیده نیست. آنچه شایستۀ بررسی حواهد بود، راهکارهای فقهی و مشروع برونرفت از این چالش اجتماعی است. مسئلۀ تحدید مهریه و تعیین سقفی برای آن از دیرباز در میان فقها مطرح بود. مشهور فقها معتقدند که مهریه سقفی ندارد و تعیین هرگونه سقفی برای آن نامشروع است. در مقابل مرحوم سید مرتضی با استناد به روایتی، سقف مهریه را مهرالسنه میداند و معتقد است که در صورت تعیین مهر زائد بر این میزان، خودبهخود به مهرالسنه بر میگردد. مشهور فقهای امامیه این روایت را بر استحباب حمل کردهاند. در این مقاله با بررسی سندی و دلالی روایت مورد استناد سید مرتضی و قول مشهور امامیه، روشهای مشروعی برای تحدید مهریه و در نهایت راهکارهایی برای برونرفت از این چالش اجتماعی ارائه میشود.
دانشگاه تهرانمجله علمی "پژوهشهای فقهی"2008-838811220150723Comparative study of quiddity of legal verdictمطالعۀ تطبیقی ماهیت حکم شرعی در دانش اصول3673885561810.22059/jorr.2015.55618FAعبدالرحیمحسینیاستادیار پردیس فارابی دانشگاه تهران0000-0003-1618-5161Journal Article20150523Dellberation in reality and quiddity of basic concepts of areas of inference, jurisprudence and law, especially concept of legal verdict has been one of the oldest apprehensions of clear-sighted scholars. But in spite of importance of this subject, effective effort regarding it has not been done. In order to answer this demand in this paper, we have studied three theories propounded on reality of verdict, i.e., theory "address", theory "convention" and theory "legislation of legal verdict", and have regarded principle legislation as basis of laws and verdicts, and have criticized theory "convention" because of unconsideration to unconventional levels of verdicts in description and analysis of verdict, and theory "address" because of not conveying meaning obtained from reality of verdict. The verdicts have legislated considering observation on real good and bad purposes and on creative levels of will of legislator.تأمل در حقیقت و چیستی مفاهیم اساسی حوزۀ استنباط و فقه و قانون، بهویژه مفهوم حکم شرعی و قانونی از جمله دغدغههای دیرین اهل نظر دراین زمینه بوده است. اما با وجود اهمیت مبحث، کوشش مؤثری در این زمینه صورت نگرفته است. برای پاسخ به این مطالبه نظریههای سهگانۀ مطرح پیرامون حقیقت حکم، یعنی نظریههای «خطاب»، «جعل» و «اعتباری بودن حکم شرعی» را بررسی میکنیم و ضمن انتقاد از نظریۀ جعل بهواسطۀ عدم لحاظ مراتب جعلناشدنی احکام در تعریف و تحلیل حکم و نظریۀ خطاب بهسبب عدم افادۀ معنای محصل از حقیقت حکم، عنصر اعتبار و تشریع را بنیان اساسی احکام و قوانین دانستهایم که در عین ناظر بودن به مصالح و مفاسد واقعی و نفسالامری، با توجه به مراتب تکوینیدانشگاه تهرانمجله علمی "پژوهشهای فقهی"2008-838811220150723The criterion of the inclusion in the people of the book in the holy Quranمعیار شمول عنوان «اهل کتاب» در قرآن مجید3894125561910.22059/jorr.2015.55619FAعبدالرحیمسلیمانیاستادیار دانشگاه مفیدJournal Article20150613The Qur'an refers to Jews and the Christians as “Ahl al-Kitab,” or People of the Book, also sometimes uses the term, namely "those who have been given the Book". Accordingly, some verses are used to drive the social and individual rulings regarding this application. Now, the question is that whether it has been used as a limited and closed application and only the followers of these religions are included or it is possible to present a criterion to generate this application to the followers of other religions too. All commentators and jurisprudents have reckoned Jews and the Christians among" the People of the Book" and the absolute majority of them have counted Zoroastrians, in accordance with Islamic traditions, among the People of the Book, but while we are examining the sacred Books of these three religions, we will find out that based on every criterion being taken into consideration, the followers of some other religions may be included as" the People of the Book" as well. The main word of this article is to state that if we put Islamic texts report about the status of these religions' Books and the outer information together as well as general divine words related to the divine guidance of human beings, we will be able to achieve a common criterion and standard that exists in other religions too and this standard will help to include the followers of some other religions as" the People of the Book" as wellقرآن مجید با عنوان «اهل کتاب» به یهودیان و مسیحیان اشاره میکند. همچنین گاهی عناوین «کسانی که به آنان کتاب دادیم» یا «کسانی که کتاب داده شدهاند» را بهکار میبرد. از بعضی آیات، احکامی اجتماعی یا فردی برای مصادیق این عنوان استفاده شده است. حال پرسشی مطرح میشود که آیا این عنوان بستهای است و تنها پیروان همین ادیان را شامل خواهد شد یا اینکه میتوان معیاری ارائه داد که برخی از ادیان دیگر نیز، مشمول حکم این عنوان شوند؟ عموم مفسران و فقیهان، یهودیان و مسیحیان را مطابق قرآن مجید، اهل کتاب شمردهاند و اکثریت قاطع آنان زرتشتیان را مطابق روایات، ملحق به اهل کتاب دانستهاند؛ اما وقتی کتاب این سه دین را بررسی میکنیم، میبینیم هر معیاری را که در نظر بگیریم، میتوان پیروان برخی از ادیان دیگر را نیز اهل کتاب خواند. مطلب مقاله این است که اگر گزارش متون اسلامی از وضعیت کتاب این ادیان را با دادههای بیرونی و نیز سخنان عام الهی در زمینة هدایت انسانها کنار هم بگذاریم، میتوانیم به ملاک و معیاری دست یابیم که در برخی از ادیان دیگر نیز وجود داشته باشد.دانشگاه تهرانمجله علمی "پژوهشهای فقهی"2008-838811220150723Civil liability of inconclusive cause with view to islamic criminal code 1392مسئولیت مدنی سبب مجمل با رویکردی بر قانون مجازات اسلامی مصوب 13924134425562010.22059/jorr.2015.55620FAعباسکلانتری خلیل آباددانشیار دانشگاه آیتالله العظمی حائریسعیدهسلیمانی پای طاقدانشجوی کارشناسی ارشد فقه و حقوق خصوصی دانشگاه آیتالله العظمی حائریJournal Article20150730There are three elements to identify the responsibilities of each party, loss, harmful act, and causality relation between the act and losses is essential and in among these three elements the third element has special importance and lack of proof of this element carries lack of responsibility. Finding this relationship in the presumption that agent of loss is inconclusive between specified persons is difficult. Some in this presumption believe that because of lack of causal relationship there is no responsibility that this is not according to justice. But in this assumption there is responsibility and as result the responsibility is proved and the only issue is that losing acts exist in the same time so unpredictable of loss is probable. So with prove of responsibility in respect of compensation different methods are suggested. some accept the option of judge in choice of the liable person, some believe that compensation should be paid by beyt alma. Some believe that for specify the final liable should take action via ballot. Other group states that by rely on equity rule, distribution of liability between individuals is possible. In the view of statute law, duty of this subject has not been expressed but exact analysis of this subject and also existence some ground in relation to inconclusive cause in Islamic criminal law (section477 and 479) and possibility of contagion of these issue to civil liability of inconclusive cause show that joint and equal liability of agents. is cause.برای شناسایی مسئولیت هر شخص سه رکن؛ ضرر، فعل زیانبار و رابطۀ سببیت میان فعل و زیان وارده باید وجود داشته باشد. در این میان رکن سوم اهمیت ویژهای دارد و عدم اثبات آن بهمنزلۀ عدم مسئولیت است. احراز این رابطه در فرضی که عامل زیان، بین افراد معینی مجمل باشد، بسیار دشوار است؛ برخی در این فرض بهعلت عدم اثبات رابطۀ سببیت بین ضرر واردشده و فعل شخص معین، به عدم مسئولیت قائل شدهاند که عادلانه بهنظر نمیرسد؛ اما در اینجا فرض بر این است که رابطه سببیت وجود دارد و در نتیجه مسئولیت اثباتپذیر بوده و تنها مسئلۀ مورد توجه این است که افعال زیانآور بهطور همزمان محقق شده، بهگونهای که استناد ضرر به هر یک از اشخاص محتمل است. لذا با اثبات مسئولیت، در زمینۀ جبران خسارت روشهای مختلفی پیشنهاد شده است؛ برخی تخییر قاضی در انتخاب مسئول را پذیرفتهاند، برخی قائل به مسئولیت بیتالمال دربارۀ پرداخت خسارت شدهاند، برخی نیز معتقدند برای تعیین مسئول نهایی باید از طریق قرعه اقدام کرد. گروه دیگری بیان کردهاند که با استناد به قاعدۀ عدل و انصاف، میتوان مسئولیت را بین همۀ افراد، توزیع و تسهیم کرد. از نظر قوانین موضوعه تکلیف قضیه بهصراحت بیان نشده، اما تحلیل موضوع و وجود برخی زمینهها در رابطه با سبب مجمل در قانون مجازات اسلامی (مواد 477 و 479) و امکان تسری این مباحث به مسئولیت مدنی سبب مجمل نشان میدهد که تساوی مسئولیت عاملین زیان با اندیشۀ حمایت از زیاندیده و عدالت توزیعی ضرر، تناسب بیشتری دارد.