دانشگاه تهرانمجله علمی "پژوهشهای فقهی"2008-838814120180321Jurisprudential Semantic Diversity of Justice: Challenges and Answers (Analytical Study of the Nature of Judge’s Justice in Imamiyya Scholars’ Words)تنوع معانی فقهی عدالت، چالشها و پاسخها (بررسی تحلیلی ماهیت ساختاری عدالت قاضی در کلام فقهای امامیه)1246665910.22059/jorr.2018.229606.1007634FAمسیبداوریدانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق؛ دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانمحمد رسولآهنگراناستاد؛ پردیس فارابی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانکاظمرحمان ستایشاستادیار؛ دانشگاه قم، قم، ایرانJournal Article20170311Justice with its privilege of extracting different jurisprudential meanings is one of the most important and functional concepts in Imamiyya jurisprudence. The major jurisprudential views on the structure of justice include the superficial good conduct, firm disposition of human soul, stopping forbidden acts, avoiding vicious acts, and practical adherence to religious bases, which has many significant jurisprudential challenges and advantages. Analyzing each of them depends on three major elements of good appearance, the method of performance, or firmness of disposition of justice. The sum of the mentioned concepts and the absolute induction in Imamiyya jurisprudential texts brings new meanings of justice called ‘certain, indubitable quantity or <em>qadre motayaqqan’</em> of justice to the mind, which will answer the internal and external challenges of the statements of the jurisprudents. The analysis and answer to each of them have been presented and discussed in detail in this paper. عدالت با امتیاز استخراج معانی فقهی متنوع از آن، یکی از پراهمیتترین و کاربردیترین مفاهیم در فقه امامیه است. مهمترین دیدگاههای فقهی مبین ساختار عدالت مشتمل بر: حسن رفتار ظاهری، ملکۀ راسخ در نفس انسانی، ترک ارتکاب حرام، عدم ظهور فسق در اعمال و پایبندی عملی به پایههای دین است که با چالشها و ثمرات فقهی معتنابهی مواجه خواهد بود که تحلیل هر یک از آنها به سه عنصر اساسیِ حسن ظاهر، نحوۀ عملکرد یا رسوخ ملکۀ عدالت برمیگردد. برآیند معانی مذکور و استقرای تام در متون فقه امامیه، معنای نوینی از عدالت موسوم به «قدر متیقّن» عدالت را به ذهن متبادر میکند که پاسخگوی چالشهای درونی و بیرونی اقوال فقها خواهد بود. تحلیل و پاسخ هر یک در مقالۀ حاضر به تفصیل تبیین شده است.https://jorr.ut.ac.ir/article_66659_90032376678bd9311c424ca3dca5cacd.pdfدانشگاه تهرانمجله علمی "پژوهشهای فقهی"2008-838814120180321Jurisprudential Principles of Risk Management Theory against Criminalityمبانی فقهی مدیریت خطر در مقابله با بزهکاری25536666010.22059/jorr.2018.236069.1007726FAمسعودحیدریاستادیار؛ دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایرانسید محمودمیرخلیلیدانشیار؛ پردیس فارابی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20170620There are two basic approaches for dealing with crime. The first one is a value-based approach that foresees the determination of the criminal behavior and reactions against it based on the values of the society in a dogmatic way and considers it necessary and useful to exercise it in any conditions and at any cost. The second approach is the risk management that instead of looking at the norms and values only, believes that the crime must be accepted and managed as a social phenomenon with the social structure as its most principal factor. According to the Risk Management Theory, perhaps in some cases one should decriminalize behaviors with a lower risk to prevent from highly risky behaviors. Sometimes this is not consistent with the normal view. According to this theory, criminal policy matches with some principles of Shi’a jurisprudence that deserves examining. Matters like the most important and important rule, preventing from the worst thing by doing a bad thing, and so forth can open new horizons in the area of the criminal policy of Islamic Republic of Iran. در رویارویی با پدیدۀ بزهکاری دو رویکرد اساسی متصور است، یکی رویکرد ارزشمحور که تعیین رفتار مجرمانه و واکنش در قبال آن را بر اساس ارزشهای جامعه بهطور جزمی پیشبینی میکند و اجرای آن را در هر شرایط و به هر قیمتی لازم و مفید میداند و دوم رویکرد مدیریت خطر یا به تعبیری ریسک که بهجای نگاه صرفاً هنجاری و ارزشی معتقد است باید جرم را بهعنوان یک پدیدۀ اجتماعی (که ساختار جامعه اصلیترین عامل آن است) پذیرفت و مدیریت کرد. بر اساس نظریۀ مدیریت ریسک چهبسا در مواردی باید برای اجتناب از رفتارهای پرخطر، رفتارهای با خطر کمتر را جرمزدایی کرد که گاهی این امر با نگاه هنجاری همسو نیست. سیاست جنایی بر اساس این نظریه بر برخی مبانی و اصول فقه امامیه منطبق است که باید بررسی شوند. مباحثی مانند قاعدۀ اهم و مهم، دفع افسد به فاسد و امثال آنها شاید بهعنوان اصلیترین مبانی این رویکرد، باب سخن جدیدی در سیاست جنایی جمهوری اسلامی ایران باشد.https://jorr.ut.ac.ir/article_66660_642f49beee6a741efa7029f17af6ffae.pdfدانشگاه تهرانمجله علمی "پژوهشهای فقهی"2008-838814120180321"Prayer in the Temples of the People of the Book" from the Perspective of Islamic Jurisprudence: Views and Standard Theory of Imamiyya«نماز در معابد اهل کتاب» از نگاه فقه اسلامی دیدگاهها و نظریۀ معیار امامیه55816666110.22059/jorr.2018.218007.1007479FAعلیراددانشیار؛ پردیس فارابی، دانشگاه تهران، ایران0000-0001-9430-2795Journal Article20161018There are some conditions, in Islamic jurisprudence, for the place of prayer including permission of occupation, and exclusion of impurity and images. According to the approaches of a number of Sunni and Shi’ite jurisprudents, the temples of the people of the book lack these conditions; because from the one hand these places are dedicated to the worship of the people of the book, which are usually decorated with some images. On the other hand, the basis for abrogation of religions and impurity of the people of the book invalidates these places to be used for worship. Therefore, there are some problems with performing prayer in these places. The present research discusses and evaluates the evidences and documents of this view and considering its weaknesses, it proves the permissibility view as the standard theory of the Shi’ite jurisprudence for the problem of performing prayer in the temples of the people of the book. This theory is in line with the Quranic approach, the hadiths of the Household of the Prophet (A.S), the practical principles, and the famous opinion of the Shi’ite jurisprudents and lacks the weaknesses of the prohibition approach. در فقه اسلامی جواز تصرف، خلو از نجاست و تصویر از جملۀ شرایط مکان نمازگزار محسوب میشود؛ برابر رویکرد برخی از فقهیان اهل سنت و شیعه، این شرایط در معابد اهل کتاب مفقود است؛ زیرا از یک سو این اماکن وقف عبادت اهل کتاب و معمولاً دارای تصویر هستند و از سوی دیگر مبنای نسخ شرایع و نجاست اهل کتاب، مانع اعتبار این اماکن برای انتفاع معنوی است؛ از اینرو اقامۀ نماز در آنها خالی از اشکال نیست. در پژوهۀ حاضر به تقریر و ارزیابی ادله و مستندات این دیدگاه میپردازیم و نظر به ضعف آن، دیدگاه جواز را بهعنوان نظریۀ معیار فقه امامیه در مسئلۀ اقامۀ نماز در معابد اهل کتاب اثبات خواهیم کرد. این نظریه همسوی با رهیافت قرآنی، روایات اهل بیت (ع)، اصول عملیه و رأی مشهور فقیهان امامیه است و کاستیهای رویکرد منع را ندارد.https://jorr.ut.ac.ir/article_66661_7c29041e675759d37be4716f742ecc34.pdfدانشگاه تهرانمجله علمی "پژوهشهای فقهی"2008-838814120180321Cases of Judicial Judgment Cassation in Imamiyya Jurisprudenceموارد نقض احکام قضایی در فقه امامیه831046666210.22059/jorr.2018.221498.1007520FAمهدیحسن زادهدانشیار؛ دانشگاه قم، قم، ایرانJournal Article20161129According to the Imamiyya jurisprudence judgment rendered by judge is not reversible except in the case where there is an error in its rendering process. In respect of those causes (errors) that make the judgment reversible such as "disqualification of the judge who rendered the judgment", and "invalidity of proof that is the basis of judgment" we do not face different explanations and views. However, in respect of some other causes such as "the error of judge’s inference" and "where the judgment is contrary to the truth" we face numerous and sometimes different explications and interpretations. This situation demands examination and analysis of the matter. Contradictory views on the role of "accord of parties to a suit" in appealing and cassation of the rendered judgment are also noticeable.در فقه امامیه حکم قاضی نقضشدنی نیست، مگر در مواردی که اشکالی در آن وجود داشته باشد. در بیان جهاتی (اشکالاتی) که موجب نقض حکم میشوند، در خصوص برخی از جهات از قبیل «واجد شرایط نبودن قاضی صادرکنندۀ حکم» و «بیاعتباری دلیل مبنای حکم» با بیانهای مختلف و دیدگاههای متفاوت مواجه نیستیم، اما در خصوص برخی دیگر از جهات نقض احکام، از قبیل «خطای قاضی در استنباط» و «خلاف واقع بودن حکم» با تعابیر و تفاسیر متعدد و در مواردی متفاوت، روبهرو میشویم که بررسی و تحلیل موضوع را میطلبد. دیدگاههای متعارض در مورد نقش «تراضی اصحاب دعوا» در رسیدگی مجدد به دعوا و نقض حکم صادرشده در خصوص آن نیز شایان توجه است.https://jorr.ut.ac.ir/article_66662_0c6e794bdd1dab0cd63d87a76d670d24.pdfدانشگاه تهرانمجله علمی "پژوهشهای فقهی"2008-838814120180321Proving the Judgment by No-Harm Ruleاثبات حکم با قاعدۀ لاضرر1051256666310.22059/jorr.2018.236798.1007745FAسید علی محمدیثربیدانشیار؛ پردیس فارابی، دانشگاه تهران، ایرانجوادمحمودیکارشناسی ارشد فقه و حقوق اقتصادی دانشگاه تهران، ایرانJournal Article20170701The juridical no-harm rule is one of the most important Islamic jurisprudential rules, which is applied in all areas of Islamic jurisprudence. There is no doubt that it is possible to eliminate harmful rules by applying this rule. However, if the lack of a rule leads to a loss, there is a disagreement over the matter that whether relying on this rule one can forge the said judgment? The need to compensate for the loss is a rational issue. In this regard, reason does not distinguish between existential and non-existential affairs. In addition, by referring to the custom, it can be understood that non-existential harmful matters should also be compensated. The reasons for the no-harm rule, in addition to being general, are absolute in the sense that any damage, whether existential or non-existential, should be compensated.قاعدة لاضرر از مهمترین قواعد فقهی است که در جمیع ابواب فقه کاربرد دارد. در اینکه از طریق این قاعده میتوان احکام ضرری را رفع کرد، تردیدی وجود ندارد؛ اما اگر از نبود حکمی ضرری محقق شود، این اختلاف وجود دارد که آیا میتوان با استناد به این قاعده آن حکم را جعل کرد. لزوم جبران ضرر یک مسئلۀ عقلی است و عقل در این خصوص بین امور وجودی و عدمی تفاوتی نمیگذارد. علاوه بر این، با مراجعه به عرف میتوان فهمید که امور عدمی ضرری نیز باید جبران شوند. دلیلهای باب لاضرر نیز علاوه بر عمومیت، اطلاق دارند در اینکه هر ضرری باید جبران شود، خواه وجودی و خواه عدمی باشد.https://jorr.ut.ac.ir/article_66663_3ff1b58e4dbde1e33bc9cad5bc4bde73.pdfدانشگاه تهرانمجله علمی "پژوهشهای فقهی"2008-838814120180321Analysis of the Concept of Anklebone in Wiping the Feet from Imamiyya Jurisprudential Perspectiveواکاوی مفهوم کعب در مسئلۀ مسح پا از منظر فقه امامیه1271566666410.22059/jorr.2018.219563.1007496FAسید مصطفیطباطباییدانشآموختۀ سطح 4 حوزۀ علمیۀ قم، قمحسنعلیدادی سلیمانیاستادیار؛ پردیس بینالملل دانشگاه تهران، کیش، ایرانJournal Article20161107According to Shi’a jurisprudence, anklebone is defined as the end of longitudinal area for wiping the feet. Literally, anklebone is applied to four spots of the foot. Although there is a consensus among all Shi’a scholars that, in contrast to Sunni Scientists, anklebone in ablution is not the projections of two sides of the foot, there are disagreements over specifying it from among other instances. There are two different opinions in this regard. The first group holds that anklebone is the projection on the foot. The second group holds that it is tarsal joint. The disagreement results from the fact that literally anklebone is applied to these two areas and the hadiths on ablution. Studying the literal, jurisprudential, and traditional evidences of the two opinions it has been made clear that none of them is absolute. It is not possible to determine absolutely the area of anklebone and it has a narrow concept. Therefore, since these two minimum and maximum areas of wiping are practically connected to each other, <em>bir</em>ā<em><sup>,</sup>t</em> rule is applied to the excessive amount, i.e. the projection to the ankle. As a result, wiping to the projection on the foot is enough. در فقه شیعه، کعب بهعنوان انتهای محدودۀ طولی مسح پا بیان شده است. در لغت، بر 4 موضع از پا، کعب اطلاق میشود؛ فقهای شیعه اگرچه اتفاق نظر دارند که کعب در مسئلۀ وضو به خلاف عامه، برآمدگیهای طرفین پا نیست، اما در تعیین آن از بین دیگر مصادیق اختلاف دارند و بر دو قول هستند؛ دستۀ اول آن را برآمدگی روی پا و دستۀ دوم آن را مفصل مچ میدانند. این اختلاف ناشی از صدق لغوی کعب بر این دو موضع و روایات باب وضوست. در این پژوهش با بررسی ادلۀ لغوی، فقهی و روایی هر دو قول مشخص شده است که هیچکدام تام نیستند و تعیین قطعی کعب مقدور نیست و مفهوم آن مجمل است؛ بنابراین از آنجا که مسئلۀ اقل و اکثر ارتباطی است، نسبت به زائد برائت جاری شده و در نتیجه مسح تا برآمدگی روی پا کافی و مجزی است.https://jorr.ut.ac.ir/article_66664_200e5ed0ed6b91d2572959a333ff8b53.pdfدانشگاه تهرانمجله علمی "پژوهشهای فقهی"2008-838814120180321A Study of the Generalization of the Evidences for Fulfilling the Condition to the Primary Conditionپژوهشی در تعمیم ادلۀ وفای به شرط به شرط ابتدایی1571826666510.22059/jorr.2018.216847.1007465FAعبدالهبهمن پوریاستادیار؛ دانشگاه یاسوج، ایران0000-0002-2687-0931مهنازبینیازکارشناسی ارشد؛ دانشگاه یاسوج، ایرانJournal Article20161001The primary condition is a type of condition. There is disagreement among the jurisprudents on the necessity of fulfilling or not fulfilling the condition. Most of the jurisprudents do not consider it necessary to fulfill the conditions but some modern jurisprudents, in spite of the famous opinion, hold that it is necessary to fulfill the conditions. Condition has different customary and literal meanings in the areas of principles of jurisprudence, jurisprudence, law and so on. But because it has not been defined by legislator, it is confined to its customary meaning. Condition is applied in two different customary meanings: necessity of and adherence to the stipulation, and absolute necessity and adherence. The same two meanings are the basis for the development of two different views of the pros and cons of fulfilling the primary condition. The present study, using an analytical-descriptive method of research, studies the concept of primary condition. Next, reviewing the evidences of the pros and cons of primary condition, on the one hand it criticizes the evidences of the pros and holds that they are insufficient. On the other, it relies on the general and specific, private and public evidences for the fulfillment of the conditions like <em>al-mu‘min</em><em>ūna </em>’<em>inda shur</em><em>ūtihim</em> and arbitrariness of the science of jurisprudence and tries to strengthen the view of the cons of fulfillment of the primary condition. یکی از اقسام شروط، شرط ابتدایی است که در مورد لازمالوفاء بودن یا نبودن آن در میان فقها اختلاف نظر وجود دارد. اکثر فقها اینگونه شروط را لازمالوفاء نمیدانند، ولی برخی فقهای معاصر برخلاف مشهور فقها قائل به لازمالوفاء بودن این شروط هستند. برای شرط معانی متعددی در عرف، لغت، اصول و فقه و حقوق ... ذکر شده ولی بهعلت عدم بیان معنای شرط از طرف شارع، به معنای عرفی آن اکتفا میشود. شرط در عرف در دو معنا استعمال شده است: الزام و التزام در ضمن عقد و مطلق الزام و التزام و همین دو معنا، مبنای شکلگیری دو دیدگاه موافق و مخالف وفای به شروط ابتدایی شده است. در پژوهش پیشرو با روش توصیفی - تحلیلی پس از مفهومشناسی شرط ابتدایی، به بررسی ادلۀ موافقان و مخالفان شرط ابتدایی میپردازیم و در ادامه با ناکافی دانستن ادلۀ مخالفان وفای به شروط ابتدایی و نقد آنها از یک طرف، و با استدلال به عموم و اطلاق ادلۀ عمومی و خصوصی وفای به شروط مانند المؤمنون عند شروطهم و استناد به اعتباری بودن علم فقه از طرف دیگر، در صدد تقویت دیدگاه موافقان وفای به شروط ابتدایی خواهیم بود.https://jorr.ut.ac.ir/article_66665_2941beeeb6459826971471499e4465e7.pdfدانشگاه تهرانمجله علمی "پژوهشهای فقهی"2008-838814120180321The Study of the Concept of Media Qadhf and Principles of Its Punishment Aggravationبررسی مفهوم شناسی قذف رسانهای و مبانی تشدید مجازات آن1832096666610.22059/jorr.2018.217155.1007471FAمجتبیصادقی کهمینیدانشآموختۀ دورۀ دکتری رشتۀ فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه تهران، ایرانبهنامفارسیاستادیار رشته زبان و ادبیات عربی دانشگاه یزد، یزد، ایرانJournal Article20161005One of the most serious crimes against spiritual character of people is sexual accusation called <em>qadhf</em>. With the advent and prevalence of Mass Media, the scope of crimes against spiritual character of people has broadened and created new challenges for the researchers in the area of jurisprudence and law. This study tries to see whether the concept of <em>qadhf</em> is applicable to some widespread crimes that occur in Mass Media. Thus, first the concept of <em>qadhf</em> is defined and its conditions are explained. Based on the definition, <em>qadhf</em> is applicable to written sexual accusations, sexual accusations found on the internet and also pornography. Factors such as wider audience, slander on people’s honor, promotion of prostitution, retention and playback capabilities and also the role that Media can play in directing pop culture can be considered as aggravating circumstances that justify a more severe punishment of <em>qadhf</em> in Mass Media in comparison with ordinary <em>qadhf</em>.یکی از مهمترین جرایم علیه شخصیت معنوی افراد، اتهامات جنسی است که در معنای خاص خود «قذف» نامیده میشود. با پیدایش و گسترش روزافزون رسانههای همگانی، جرایم علیه شخصیت معنوی افراد نیز دامنۀ گستردهتری پیدا کرد و مسائل جدیدی را فراروی پژوهشگران فقه و حقوق قرار داد. در این نوشتار تلاش شده است امکان صدق مفهوم «قذف» بر برخی از جرایم رسانهای شایع بررسی شود. لذا نخست به مفهومشناسی جرم قذف پرداخته شده است و ارکان تحقق آن تبیین شدهاند. با توجه به تعریفی که از جرم قذف ارائه شده است، قذف نوشتاری، و قذف توسط نمایهها، پورنوگرافیها و هرزهنگاشتهها نیز میتوانند مصداق جرم قذف باشند. عواملی نظیر کثرت مخاطبان، هتک آبروی افراد، اشاعۀ فحشا، قابلیت ابقا و بازپخش و نقشآفرینی رسانهها در جهتدهی فرهنگ عمومی، بهعنوان موجبات تشدید مجازات جرم قذف رسانهای نسبت به قذف عادی قلمداد میشوند.https://jorr.ut.ac.ir/article_66666_ab7ed51241558880df3fb5b11d9783ee.pdfدانشگاه تهرانمجله علمی "پژوهشهای فقهی"2008-838814120180321Primary Prevention of Environmental Crimes in Quran Doctrinesپیشگیری اولیه از جرایم زیستمحیطی در آموزههای قرآنی2112396666710.22059/jorr.2018.218606.1007488FAاصغراحمدیدانشآموختۀ کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرمشناسیقدرت اللهخسروشاهیاستادیار؛ دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانمجتبیمیرشکاردانشآموختۀ کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرمشناسیJournal Article20161029The Holy Quran has valuable doctrines for prevention of environmental crimes. Adhering to and using them in the light of primary prevention model can play an important role in crime prevention. The primary prevention model (in contrast to the secondary and ternary prevention models which have encountered some problems and crises) no crisis has been created yet. Therefore, the goals of this model focus on the prevention of damaging circumstances. By looking at the Holy Quran, it is made clear that the Quran doctrines reveal two individual-centered and social-centered approaches for the prevention of environmental crimes. The individual-centered approach includes a number of doctrines like preventive beliefs (faith to God, the belief that environmental creatures are signs of God and the belief that the nature has some benefits for human kind) and ethical doctrines (internal control for respecting the environment). While, in the light of social-centered approach, one can refer to role of economical doctrines (prevention of dissipation and lavish on the earth and recommendation for its improvement and flourishing) and social doctrines (environmental justice and prohibition of environmental discrimination).قرآن کریم برای پیشگیری از جرایم زیستمحیطی آموزههای ارزشمندی دارد که توسل و بهکارگیری آنها در پرتو مدل پیشگیری اولیه میتواند نقشی ارزنده را در پیشگیری از این جرایم ایفا کند. در مدل پیشگیری اولیه (برخلاف پیشگیری ثانویه و ثالثیه که در آن مشکل و بحران پدیدار شده است) هنوز بحرانی بهوجود نیامده، از اینرو اهداف این پیشگیری بر جلوگیری از پدیدار شدن موقعیتهای آسیبزا تمرکز دارند. با نگاهی به قرآن کریم نمایان میشود که آموزههای قرآنی برای پیشگیری از جرایم زیستمحیطی در قالب دو رویکرد فردمحور و جامعهمحور متجلی میشوند. در رویکرد فردمحور آموزههایی چون اعتقادات پیشگیرانه (اعتقاد به خداوند و آیه بودن مخلوقات زیستمحیطی و اعتقاد به فواید طبیعت برای انسان) و آموزههای اخلاقی(کنترل درونی احترام به محیط زیست) وجود دارند، حال آنکه در پرتو رویکرد جامعهمحور میتوان به نقش آموزههای اقتصادی(منع اسراف در زمین و تکلیف به آبادانی آن) و آموزههای اجتماعی(عدالت زیستمحیطی و منع تبعیض در آن) اشاره کرد.https://jorr.ut.ac.ir/article_66667_7b796d07f1c6b4586e3f1b3b4c435515.pdfدانشگاه تهرانمجله علمی "پژوهشهای فقهی"2008-838814120180321A Review of the Condition of the Guarantee in Trust Contractsبازپژوهی شرط ضمان در عقود امانی2412596666810.22059/jorr.2018.239146.1007779FAاحمدمرادخانیاستادیار گروه فقه و مبانی حقوق، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران0000-0002-8322-6130مرتضیاشراقیدانشجوی دکتری؛ دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایرانJournal Article20170808One of the important matters that the jurisprudents have raised under the issues related to the trust contracts is the validity or invalidity of stipulation of guarantee in such contracts. To put it another way, can the owner of the property secure the contractor by making a stipulation, even in the case of non-aggression or negligence? Some of the jurisprudents believe that, given the contradiction of this condition to the book, the <em>Sunna</em>, and the requirement of the contract, as well as the contradiction of this stipulation to the consensus on its invalidity, such a stipulation is void and it can invalidate the contract. In contrast, another group of jurisprudents believes that the arguments of the opponents are insufficient to prove the invalidity of the stipulation and considering the generalities and specifications of the arguments for the obligation to comply with the terms and conditions, this stipulation is correct and it is obligatory to commit to it. The present article, using a descriptive-analytical method of research, aims to investigate the matter and to prove the hypothesis that the condition of the guarantee in trust contracts is correct except in the case where the title of beneficent (<em>mohsen</em>) is applied to a person.از مباحث مهمی که فقها ذیل مسائل مربوط به عقود امانی مطرح کردهاند، بحث در مورد صحت یا عدم صحت اشتراط ضمان در این عقود است. به بیان دیگر آیا صاحب مال میتواند در ضمن عقد با جعل شرط، طرف قرارداد را، حتی در صورت غیرتعدی یا تفریط ضامن کند؟ برخی از فقها معتقدند که با توجه به مخالفت این شرط با کتاب و سنت و مقتضای عقد و همچنین مخالفت این اشتراط با اجماع بر بطلان، چنین اشتراطی باطل است و شاید موجب بطلان عقد شود. در مقابل، جمع دیگری از فقها بر این باورند که ادلۀ مخالفان برای اثبات بطلان این اشتراط ناکافی است و این اشتراط با توجه به عمومات و اطلاقات ادله وجوب التزام به شروط، صحیح و التزام به آن واجب است. در این مقاله بر آنیم که به شیوۀ توصیفی ـ تحلیلی دادهها به پژوهش بپردازیم و در صدد اثبات این فرضیه هستیم که شرط ضمان در عقود امانی صحیح است، مگر در جاییکه بر شخص عنوان محسن، صادق باشد.https://jorr.ut.ac.ir/article_66668_7a569b714e3e2d2339a7ec9bf66ef19c.pdfدانشگاه تهرانمجله علمی "پژوهشهای فقهی"2008-838814120180321A Review of the Jurisprudential Documents of the Prohibition of a Muslim Marrying a Non-Muslimبازپژوهشی مستندات فقهی ممنوعیت ازدواج مسلم با غیرمسلم2612796666910.22059/jorr.2018.240683.1007792FAپرویزمرادقلیدانشجوی دکتری تخصصی فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی زاهدانعلیآل بویهاستادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی یاسوجJournal Article20170920Marriage is one of the most sensitive, fundamental, and social programs of every culture and nation. Accordingly, the marriage formation, agreement and contract are ceremonial affairs with special rules and regulations. Islamic jurisprudential rules and regulations have also specified certain conditions for this ceremonial contract. Among these issues is the circumstance and the rule for a Muslim marrying a non-Muslim. The famous theory of the jurisprudents holds that: A Muslim woman does not have the right to marry a non-Muslim man under any circumstances. And also, the Muslim man cannot marry permanently a non-Muslim woman. Of course, in the case of a temporary marriage of a Muslim man and a non-Muslim woman and the birth of a child, the child is attached to the Muslim man. There are very controvertial views, questions, and doubts regarding the jurisprudential evidences of this matter. The present paper, using a descriptive content-analysis methodology, library tools, research data and notes reviews the jurisprudential documents of this matter and answers a number of questions in this regard.مسئلۀ ازدواج یکی از حساسترین ، اجتماعیترین و نهادیترین برنامههای مدنی هر فرهنگ و ملت است. بر همین اساس، شکلگیری قرارداد وعقد ازدواج امری تشریفاتی و عقدی دارای ضوابط خاص محسوب میشود. در قانونهای و مقررات فقهی اسلامی نیز، شرایط و ویژگیهای خاصی برای این قرارداد تشریفاتی در نظر گرفته شده که از جملۀ این مباحث، چگونگی و حکم ازدواج مسلمان با غیرمسلمان است. نظریۀ مشهور فقها، این بوده که زن مسلمان در هیچ شرایطی حق ازدواج با مرد غیرمسلمان را ندارد و همچنین مرد مسلمان هم نمیتواند بهصورت دائم با زن غیرمسلمان ازدواج کند. البته در صورت ازدواج غیردائم مرد مسلمان با زن غیرمسلمان و پیدا شدن فرزند، بچه ملحق به مرد مسلمان است. در خصوص مستندات فقهی این مسئله دیدگاههای مخالفی مطرح شده و ابهامات و سؤالاتی چند در بین است. مقالۀ حاضر به روش توصیفی - تحلیلی محتوایی و با ابزار کتابخانهای و دادههای مطالعاتی و فیشهای تحقیقاتی، مستندات فقهی مسئلۀ مزبور را بازپژوهش کرده و به سؤالات چندی در این زمینه پاسخ داده است.https://jorr.ut.ac.ir/article_66669_95e964786fd5892aa149aab29d1db5ed.pdfدانشگاه تهرانمجله علمی "پژوهشهای فقهی"2008-838814120180321A Jurisprudential Exploration on the Blood Money for Injuring Earlobe: A Critical Approach to Islamic Penal Codeکاوشی فقهی در دیۀ ایراد جرح بر نرمۀ گوش با رویکردی انتقادی به قانون مجازات اسلامی2813056667010.22059/jorr.2018.225720.1007577FAروح اللهاکرمیاستادیار؛ دانشگاه قم، قم، ایران0000-0002-4129-7520Journal Article20170122From the viewpoint of many Imamiyya jurisprudents, injuring the earlobe leading to its perforation or tear, has ordained blood money, the amount of which is controversial among them. Some hold that it is one-sixth and some others hold that it is one-eighth of the total blood money. The present paper, using an analytical-descriptive methodology and through investigation into the available evidences, came to the conclusion that the basis for determining blood money in this crime is hadiths as well as consensus. Examination of the documents shows that none of them is capable of proving ordained blood money. Therefore, in consistent with some modern jurisprudents, it should be considered as non-ordained blood money. The Islamic Penal Code, under the Article (601) of 2013, has only considered the earlobe tearing incompletely and surprisingly has determined one-ninth of the total blood money for that, a decision which has no legal support.از نظر بسیاری از فقهای امامیه ایراد جراحت بر نرمۀ گوش، چنانچه به سوراخ شدن یا شکاف و پارگی آن منجر شود، دیۀ مقدر دارد، که البته میان ایشان در مقدار آن اختلاف نظر وجود دارد. عدهای به یکششم دیۀ کامل و برخی به یکهجدهم دیۀ کامل قائل هستند. در نوشتار حاضر، با روشی تحلیلی – توصیفی از طریق تتبع در ادلۀ موجود به این نتیجه رهنمون شدیم که مستند تقدیر دیه در جنایت مورد بحث، برخی روایات و نیز اجماع است که بررسی آنها نشان میدهد هیچکدام قابلیت اثبات مقدر بودن دیۀ چنین جراحتی را ندارند، و از اینرو باید همسو با برخی از معاصران به ارش نظر داد. قانونگذار مجازات اسلامی در سال 1392، طی مادۀ (601) به شکلی ناقص صرفاً پاره کردن نرمۀ گوش را مورد توجه قرار داده و طی اقدام تأملبرانگیزی برای آن یکنهم دیۀ کامل تعیین کرد، حکمی که هیچ پشتوانۀ فقهی ندارد.https://jorr.ut.ac.ir/article_66670_7ff2a4224b136cf7bb07dea8e8dc8548.pdf