دانشگاه تهرانمجله علمی "پژوهشهای فقهی"2008-838813220170622will the without heir persons in iranian law and imamiah jurisprudenceوصیت اشخاص بلاوارث در حقوق ایران و فقه امامیه2032226351110.22059/jorr.2017.208821.1007360FAمحمّدحسنصادقی مقدماستاد دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانسیدرضاامیری سرارودیدانشجوی کارشناسی ارشد حقوق خصوصی دانشگاه امام صادق (ع)Journal Article20160604One of the topics that its fate is not specified explicitly in civil law, the situation will without heir persons. This is a controversial debate among jurists and lawyers, but four theories of these differences can be investigated. The first batch will without heir person like other people to know and no one, not even his third proper will be in excess of one-third do not have enforcement authority. The fourth category that person will without heir in full freedom and can make all his property to whomsoever He wills. It seems that the current law with respect to philosophy is to preserve the rights of heirs is one-third that, in the absence of such an obstacle should be allowed to be fourth. In the context of civil law to allow the heirs of the enforcement provisions in excess of one-third of the stick will also support this claim.یکی از موضوعاتی که سرنوشت آن بهصراحت در قانون مدنی مشخص نشده، وضعیت وصیت اشخاص بلاوارث است. این بحث در بین فقها و حقوقدانان اختلافی محسوب میشود، ولی از مجموع این اختلافها سه نظریه جای بررسی دارد. دستۀ اول وصیت شخص بلاوارث را همانند سایر افراد تا ثلث وصیت صحیح میدانند و نزد آنان هیچ کس حتی امام نیز اختیار تنفیذ مازاد بر ثلث را ندارد؛ دستۀ دوم بر این باورند که در صورت فقدان وارث، اموال متوفی متعلق به دولت است، اما در صورتیکه وصیت شخص بلاوارث مختص به امور خیریه باشد، وصیت مازاد بر ثلث او صحیح است، ولی در امور غیرخیریه چنین حقی برای او نیست؛ دستۀ سوم معتقدند شخص بلاوارث در وصیت آزادی کامل دارد و میتواند همۀ اموال خود را به هر کس بخواهد وصیت کند. بهنظر میرسد در حقوق کنونی با توجه به فلسفۀ وجودی ثلث که همانا حفظ حقوق وراث است، در صورت نبودن چنین مانعی، باید قائل به نظر سوم شد. سیاق عبارات قانون مدنی در مواد مربوط به اجازۀ وراث در تنفیذ وصیت مازاد بر ثلث ترکه نیز مؤید همین مدعاست.https://jorr.ut.ac.ir/article_63511_4df52cd9993f934ad619a715406ff97b.pdfدانشگاه تهرانمجله علمی "پژوهشهای فقهی"2008-838813220170622The purposes of the sharia and its position in the inferred legal rulingمقاصد شریعت و جایگاه آن در استنباط حکم شرعی2232426351210.22059/jorr.2017.35497.1006451FAسیدابوالقاسمنقیبیدانشیار دانشگاه شهید مطهریJournal Article20131020The purposes of the sharia and its position in the inferred legal ruling<br /> Sharia law purposes, concluds the goals in sharia to draw and disposal of harmful and benefits creaturs , is seeking by legislator. Purpose of sharia to validate the importance divided to necessity , Haji , and admiration. The preservation of religion , life, intellect , wealth generation and creaturs property is considered as the essential benefits . Jurisprudent with help the verses , hadiths valid reason and constructions of rationals obtaining legitimacy and purposes to the sharia . Purposes have been identified in resources ,are effected in the understanding and interpretation of legal ruling. Perhaps , the reason is to ensure that objectives can be prevent to apperant of absoluteness and generality of reasons underlying judgment, or deny the authenticity of traditions contrary to the purposes to be used . <br /> Key words:<br /> Purposes, Sharia, Sharia law purposes, Wisdom, Effective cause as ruling, Cuncluded legal ruling <br /> . مقاصد شریعت عبارت از اهدافی است که در شریعت بهمنظور جلب مصالح و دفع مفاسد بندگان، از ناحیۀ شارع دنبال میشود. مقاصد شریعت به اعتبار اهمیت، به ضروریات، حاجیات و تحسینات تقسیم شدهاند که حفظ دین، جان، عقل، نسل و مال بندگان از مصالح ضروریه تلقی شده است. فقیه به استناد آیات، احادیث معتبر، عقل و بنای عقلا، مشروعیت و موارد مقاصد شریعت را بهدست میدهد. مقاصدی که در منابع شناسایی شدهاند، در فهم و تفسیر حکم شرعی مؤثرند و چه بسا، دلیلی که متضمن مقاصد است، از ظهور اطلاق یا عموم دلیل متضمنِ حکم، جلوگیری کند یا در نفی اعتبار برخی روایات مغایر با مقاصد استفاده شود.https://jorr.ut.ac.ir/article_63512_3d3f5fe6e63feb591becf8f23846ae68.pdfدانشگاه تهرانمجله علمی "پژوهشهای فقهی"2008-838813220170622Zaman and Civil Liability for Authenticated and Unauthorized Electronic Funds Transferضمان و مسئولیت مدنی در انتقال الکترونیکی معتبر و غیرمجاز وجوه2432646351310.22059/jorr.2017.224980.1007566FAاحمددیلمیدانشیار دانشکدۀ حقوق، دانشگاه قم، قم، ایرانفهیمهفیروزبختدانشجوی دکتری، دانشگاه قم، قم، ایرانJournal Article20170113An authenticated and unauthorized funds transfer is one of the most important risks in electronic banking.<br /> When an authenticated and unauthorized payment instruction is issued and the bank has no knowledge of the instruction being unauthorized, if that payment instruction has been recognized and confirmed in accordance with security procedures agreed upon with customer, the bank considers the instruction to be authentic and transfer the funds. Under such circumstances, does the bank or another person bear the civil liability and Zaman?<br /> Depending on the payment method used for issuance of the payment instruction and whether the issuance of such instruction was due to the customer's fault or the bank's or neither, Zaman and liability for damages lies with the bank or the customer or both.<br /> This article reviews the concepts of authenticated and unauthorized payments, various categories of payment instructions based on authorization and authenticity, the legal basis of civil liability and consequences of breach of duty under the Iranian law and the U.C.C. The authors believe in the case of authenticated and unauthorized payments, in principle when the customer has proven the unauthorized characteristic of the transfer, the bank shall bear the risk, unless it proves the customer’s fault.انتقال معتبر و غیرمجاز وجوه یکی از مهمترین خطرات در بانکداری الکترونیکی محسوب میشود. اگر دستور پرداخت معتبر و غیرمجازی صادر شود و بانک از غیرمجاز بودن دستور پرداخت اطلاعی نداشته باشد و دستور پرداخت بهوسیلۀ روشهای امنیتی مورد توافق با مشتری شناسایی و تصدیق شود، بانک دستور پرداخت را معتبر تشخیص میدهد و نسبت به انتقال وجه اقدام خواهد کرد. در چنین شرایطی آیا بانک یا شخص دیگری ضمان و مسئولیت مدنی دارند؟ با توجه به اینکه دستور پرداخت بهوسیلۀ چه ابزار پرداختی صادر شده و اینکه صدور چنین دستور پرداختی ناشی از قصور مشتری یا بانک بوده است یا اینکه هیچیک از بانک و مشتری تقصیری مرتکب نشده باشد، موجب میشود ضمان و مسئولیت جبران خسارت بر عهدۀ بانک یا مشتری یا هر دوی آنها قرار گیرد. در این مقاله، مفهوم انتقال غیرمجاز و انتقال معتبر وجوه، انواع دستور پرداخت از حیث جواز و اعتبار و مبانی مسئولیت مدنی و آثار ناشی از نقض تعهد بر اساس حقوق ایران و قانون متحدالشکل تجاری آمریکا بررسی میشود. به نظر نگارندگان در پرداخت معتبر و غیرمجاز اصل بر ضمان و مسئولیت مدنی بانک است؛ مگر آنکه بانک تقصیر و انتساب این امر به مشتری را ثابت کند. البته مشتری باید غیرمجاز بودن را ثابت کند.https://jorr.ut.ac.ir/article_63513_73f61d8323805c214bb72d196e6df4be.pdfدانشگاه تهرانمجله علمی "پژوهشهای فقهی"2008-838813220170622Conflict of testimonies in proving homicideتعارض شهادتها در اثبات جرم قتل2652956351410.22059/jorr.2017.205088.1007297FAوجیهه الساداتپورنجفی ابرقوئیکارشناس ارشد فقه و حقوق اسلامی دانشگاه یزدحسنقاسمی مقدماستادیار دانشگاه یزدعلیتولاییدانشیار دانشگاه یزدJournal Article20160419One of the judicial evidences in proving homicide is testimony by two just men. Therefore, conflict of testimonies with each other is posibale in two ways of totally or partially. First, when the testimonies are in conflict with each other in which case the probative value of each is turned to judicial statistic value. Second, on the charge of murder, two religious testimony to negate the contents of each other. Because of social evil of the lack of resolve these conflict, so judicial courts are challenged in this regard. In order to overcome such challenge, the conflict between two judicial evidences are remoed by rules of conflict solutions in principle of Islamic jurisorudence. So it can be provided general solutions to determine whom is the murderer. So judge can, choose appropriate solution and eventually apply. Therefore, in this article issues in the case of conflict between two testimonies and how to solve them; from viewpoints of jurisprudence, principle of Islamic jurisorudence and juridical has been done.از جمله راههای اثبات جرم قتل، شهادت دو شاهد مرد عادل است. از اینرو، تعارض شهادتها به دو صورت کلی و جزیی امکان تحقق دارد: نخست زمانی که مفاد شهادتها با یکدیگر در تعارض باشند که در این صورت، ارزش اثباتی هر یک از آنها به ارزش امارۀ قضایی تبدیل میشود؛ دوم آنکه در اثبات جرم قتل، دو دسته شهادت شرعی به نفی مفاد یکدیگر بپردازند. در واقع، بهدلیل پیامدهای بد اجتماعی عدم رفع چنین تعارضهایی، محاکم قضایی در این رابطه با چالش مواجه هستند. دلیل این امر نیز عدم تصریح قانونگذار، در قانون مجازات اسلامی به حکم هر یک از حالتهای متصور تعارض شهادتها در اثبات جرم قتل و همچنین تعیین قاتل است. از اینرو، برای رفع چنین چالشی با تطبیق هر یک از صور مختلف تعارض شهادتها بر انواع تعارض اصولی، میتوان از طریق قواعد حل تعارض در دانش اصول فقه، راهکارهای کلی برای رفع تعارض میان دو شهادت ارائه کرد. اما چون تطبیق هر راهکار بر مصادیق مختلف تعارض بر عهدۀ قاضی نهاده شده است؛ وی میتواند در پرتو بررسیهای انجامگرفته در پژوهش حاضر که متناسب با موضوع به روش توصیفی _ تحلیلی صورت پذیرفته است، راهکار مناسبی مطابق با هر یک از مصادیق تعارض رخداده را انتخاب و در نهایت اعمال کند. بنابراین در مقالۀ پیشرو به مبانی فقهی، اصولی و حقوقی مسائل مطروحه در خصوص مصادیق تعارض دو شهادت و چگونگی رفع تعارض میان آنها پرداخته شده است.https://jorr.ut.ac.ir/article_63514_dc2df9fcd594c2381fcd9dc9370388e4.pdfدانشگاه تهرانمجله علمی "پژوهشهای فقهی"2008-838813220170622The legal process of the mortgage backed securities issuance in Imami jurisprudence and Iranian law.فرایند حقوقی انتشار اوراق بهاداررهن درفقه امامیه و حقوق ایران2973196351510.22059/jorr.2017.215391.1007443FAابراهیمتقی زادهدانشیار، دانشکدۀ حقوق و الهیات و علوم اسلامی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانnullعزیز ا...فضلیدانشجوی دکتری تخصص حقوق عمومی، دانشگاه علامه طباطبایی (ره)، تهران، ایرانJournal Article20160907Abstract<br /> mortgage backed securities as one of the examples of Sukuk have a special and unique place in among the financial instruments and they are highly welcomed due to desirable features such as fixed profit, ability to perform through cash and credit, possibility of further sales because of its low risk and extreme performance in supplying the housing sector.One of the most essential measures for achieving this financial instrument to execute phase is the understanding of quality of the relationships formed . "how are the existent juridical and legal relations between elements involved in mortgage backed securities issuance?" Thus, in this article after definition and history of mortgage backed securities, we mentioned the elements involved in the process of converting bank assets into mortgage backed securities and expressed hierarchical relationships and interactions between them in order to answer the axial question of this research with juridical and legal approach after discussing these issues which briefly can be said that the process of mortgage backed securities issuance is the combination of cash sales, credit sales, agency, debt sale, discount, indefinite contracts which is mixedly established between facilities recipient, originator, issuer (intermediate), sales agent, paying agent, bond holders (investors) and other agents.اوراق بهادار با پشتوانۀ رهن بهعنوان یکی از مصادیق صکوک، جایگاه ویژه و منحصر بهفردی در میان اوراق بهادار اسلامی دارد و بهسبب دارا بودن ویژگیهای مطلوبی از قبیل سود معین، قابلیت انجام دادن بهصورت نقد و نسیه، امکان فروش بیشتر بهدلیل ریسک کم و کارایی بسیار آن در تأمین بخش مسکن بسیار مورد اقبال است. یکی از ضروریترین اقدامات برای رسیدن این ابزار مالی به مرحلۀ اجرا، شناخت کیفیت روابط شکلگرفته در این اوراق خواهد بود. لذا مهمترین سؤال این مقاله آن است که: «روابط فقهی و حقوقی موجود فیمابین عناصری که در فرایند انتشار اوراق رهن دخالت دارند، به چه نحو است؟» از همینرو در نوشتۀ حاضر، پس از تعریف و ذکر تاریخچۀ اوراق رهن، عناصر دخیل در فرایند تبدیل داراییهای بانکی به اوراق بهادار رهنی را نام میبریم و روابط سلسلهمراتبی آنها را با یکدیگر بیان میکنیم تا پس از طرح این مباحث، سؤال محوری این تحقیق را با رهیافت فقهی و حقوقی پاسخ گوییم که به اجمال میتوان اشعار داشت که فرایند انتشار اوراق با پشتوانۀ رهنی، ترکیبی از قراردادهای بیع نقد، بیع نسیه، وکالت، بیع دین، تنزیل و عقود غیرمعین است که بهصورت در هم تنیدهای میان گیرندۀ تسهیلات، بانی، ناشر (واسط)، عامل فروش، عامل پرداخت، دارندۀ اوراق (سرمایهگذاران) و دیگر عوامل برقرار میشود.https://jorr.ut.ac.ir/article_63515_4966d18192e2af0021879ea505de4a07.pdfدانشگاه تهرانمجله علمی "پژوهشهای فقهی"2008-838813220170622Reflectively on the dowry Gharar with approach to the condition bound to affordتأملی در مهریۀ غرری با رویکردی به شرط عندالاستطاعه3213396351610.22059/jorr.2017.218374.1007485FAمریمآقایی بجستانیاستادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایرانمحمدروحانی مقدماستادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایرانJournal Article20151023The nature of marriage is faced with two different approaches by experts. Some with an emphasis on marriage commutative, considered dowry instead marital and considered necessary all the circumstances in commutative contracts, including the denial Gharar. To their believe dowry Gharar is wrong and result proved is mahrolmesl. In contrast, some with respect to the sacredness of the family and The importance of intimacy and proximity couples, Commutative know marriage considered of neglect. And believed that marriage is not a mere Swaps therefore dowry not considered as a change and Gharar does not cause the problem. Scholars like Ibn Barraj by providing concrete examples as training sura of the Koran insisted on the fact that the same amount of Gharar is not accepted in dowry and need to determine the names of the sura. Therefore Can say that restriction dowry to Endalasttah, has invigorated the dowry doubt Gharar. In this article we review the Gharar in dowry and assert that even if dowry of Endalasttah not be faced with the problem Gharar , actually isn,t another benefit except imposes administrative burden on the wife and followed administrative and social challenges for the wife.ماهیت عقد نکاح با دو رویکرد متفاوت از سوی صاحبنظران مواجه است. برخی با تأکید بر معاوضی بودن نکاح، مهر را عوض بضع دانستهاند و تمام شرایط عقود معاوضی از جمله نفی غرر را در آن لازم میدانند .به اعتقاد ایشان مهر غرری باطل و موجب ثبوت مهر المثل است. در مقابل برخی با توجه به تقدس نهاد خانواده و اهمیت انس و الفت زوجین ،معاوضی دانستن نکاح را از باب مسامحه دانستهاند و معتقدند که نکاح، معاوضۀ صرف نیست؛ از اینرو مهر بهعنوان عوض تلقی نمیشود و ثبوت غرر در آن نیز مشکلی ایجاد نمیکند. بزرگانی چون ابنبراج با ارائۀ مثالهای عینی چون تعلیم سورهای از قرآن بر این نکته اصرار ورزیدهاند که همین مقدار غرر نیز در مهر پذیرفته نیست و بر لزوم تعیین نام سوره تأکید کردهاند. بنابراین میتوان گفت که تقیید مهریه به قید عند الاستطاعه، شبهۀ غرری بودن چنین مهریهای را قوّت بخشیده است.در این نوشتار برآنیم تا با بررسی غرر در مهر بر این مطلب تأکید کنیم که حتی اگر مهر عندالاستطاعه با اشکال غرر مواجه نباشد، عملاً جز تحمیل بار اجرایی بر زوجه فایدۀ دیگری ندارد و چالشهای اجرایی و اجتماعی فراوانی را برای زوجه بهدنبال دارد.https://jorr.ut.ac.ir/article_63516_075ef26b20c53aca0a3498f3ce1e8129.pdfدانشگاه تهرانمجله علمی "پژوهشهای فقهی"2008-838813220170622The lawsuit is un-Islamic courts in Jurisprudenceبررسی فقهی ترافع نزد محاکم غیراسلامی3413636351710.22059/jorr.2017.223858.1007548FAسید احمدحبیب نژاداستادیار دانشکدۀ حقوق پردیس فارابی دانشگاه تهرانمصطفیبخرددانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه مفید و مدرس دانشگاهJournal Article20161230In the case of the authority and the possibility of referring to the Muslim judge and the judge, arbitration and litigation against the judge and non-Islamic court are not permissible. In this regard, there are cited adages, including verses, narrations, consensus and jurisprudence, but the important thing is to refer to Judge Adil and Muslims do not exist. In this case, it is permissible for judges to judge international arbitration and whether it is permissible for a non-Muslim judge to judge Muslims in accordance with the judge's order; the jurisprudents have different opinions in this regard for some of the references. It is permissible for international non-Islamic tribunals to be entitled to secondary titles, such as emergency, harm, and harassment. In this paper, by using the descriptive-analytical method, different views of the jurists and the reasons for the litigation were investigated in non-Islamic tribunals, and four possible cases were considered for obtaining by the courts.در صورت اختیار و امکان رجوع به قاضی مسلمان و عادل، داوری و دادخواهی نزد قاضی جور و دادگاه غیراسلامی جایز نیست، در این زمینه به ادلهای اعم از آیات، روایات، اجماع و عقل استناد شده؛ اما نکتۀ مهم در صورتی است که امکان رجوع به قاضی عادل و مسلمان وجود نداشته باشد. در اینصورت آیا داوری و دادخواهی نزد قضات جور و نهاد داوری بینالمللی جایز است یا خیر و آیا در صورتیکه قاضی غیرمسلمان به نفع مسلمان قضاوت کند، جایز است مسلمان بر اساس حکم آن قاضی به حکمش ملتزم شود. فقها در این زمینه، نظرهای متفاوتی دارند، بعضی رجوع به محاکم غیراسلامی بینالمللی را در صورت بروز عناوین ثانویه مانند اضطرار، ضرر و حرج جایز دانستهاند. در این نوشتار با بهرهمند شدن از روش توصیفی تحلیلی، دیدگاههای مختلف فقها و ادلۀ دادخواهی نزد محاکم غیراسلامی بازبینی و چهار صورت ممکن برای اخذ حکم این محاکم بررسی شده است.https://jorr.ut.ac.ir/article_63517_03ab3305207fffc184e6c9db54388bef.pdfدانشگاه تهرانمجله علمی "پژوهشهای فقهی"2008-838813220170622review the provision of retaliationشروط تقاص در فقه امامیه3653876351810.22059/jorr.2017.212682.1007413FAوحیدنکوناماستادیار دانشگاه آزاد قمJournal Article20160724Abstract<br /> On of the basis of jurisprudence, retaliation is one of the ways of attaining financial benefits. retaliation after the revolution is not considered by the legislature. Although the proceedings it looks as justificatory condition but many legal experts believe that facility is causing chaos.by an overview of the pay situation, we see that vast territory of this entity is not regulated and is subject to fulfillment of condition and therefore that the prohibition of crimes is one of the conditions in retribution.<br /><br /><br />بر اساس مبانی فقهی یکی از طرق وصول حقوق مالی تقاص است. نهاد تقاص پس از انقلاب از سوی قانونگذار مورد توجه قرار نگرفت، این در حالی بود که رویّۀ قضایی به پیروی از فقه در بسیاری از موارد تقاص را عاملی موجهه تلقی کرده است. دلیل بیتوجهی قانونگذار، نگرانی برخی از حقوقدانان ناشی از ایجاد هرج و مرج بهواسطۀ این تأسیس است، لیکن با مروری بر شرایط تقاص خواهیم دید که قلمرو این نهاد وسیع و بیضابطه نیست و به تحقق شرایطی منوط است که با توجه به مقتضیات جامعه و نظم عمومی ایجاد شدهاند و به همین دلیل است که منع ارتکاب جرم در تقاص شرط محسوب میشود و لذا تقاص اضراری پذیرفته نیست.این مقاله به روش تحلیلی - توصیفی به نقد و بررسی شروط تقاص در فقه میپردازد.https://jorr.ut.ac.ir/article_63518_3489c91413a851fb9fd990448920a4f1.pdfدانشگاه تهرانمجله علمی "پژوهشهای فقهی"2008-838813220170622Abandonment rule readoutبازخوانی قاعدۀ فقهی اعراض3894126351910.22059/jorr.2017.209890.1007374FAعبدالحسینرضائی راددانشیار دانشکدۀ الهیات و معارف اسلامی دانشگاه شهید چمران اهواز0009-0006-9559-0577Journal Article20160616In this article. With the aim to promot the aubstan tive laws for providing more security for properties, is analyzed using methods of abandonment regulation that is the basis of some aubstrantive laws, and inspecte right and authorized methoas of employing this rule. And proves that the only authorized using of this rulers in conditions it be voluntary and obtaited in count. And where they be doubtful will not has any judicaial effects. <br /> On the finded of this article is suggested to be visioned some of the Laws that propound ababdonment vaguely and tobe changed according to correctest religious jurispradental opinions. این مقاله با هدف بهینهسازی و ارتقای قانونهای موضوعه برای افزایش امنیت مالی در جامعه ضمن مقایسۀ نظرهای فقهای مختلف شیعه با دیدگاههای موجود در حقوق کشورهای دیگر، دربارۀ ماهیت حقوقی اعراض و تکلیف اموال معرضٌعنه، این مبحث را با ادلۀ عقلی و نقلی و روشهای علم فقه و حقوق بررسی میکند و تنها در صورتی اعراض را موجب قطع ارتباط مالکیت مال با مالکش میشناسد که مال مُعْرَضٌعنه از اموال کماهمیت باشد و عدم برگشت مالک و قطع دائم تمایل او به مطالبۀ مالش، محرز و قراین کافی بر این مطلب موجود باشد. این نظریه میتواند تعدیلکنندۀ افراط و تفریطهایی باشد که به بهانۀ اعمال این قاعده در جامعه به وقوع پیوسته است یا امکان وقوع دارد و اموال مردم را از تصاحب بیمورد حکومتها به بهانه و ادعای اعراض در امان بدارد. در این مقاله همچنین تکلیف مال معرضٌعنه در صورت رجوع مالک از اعراض و تفاوت مال متروک و مال اعراضی بررسی میشود. یکی دیگر از مباحث این مقاله معرفی جایگاه قاعدۀ اعراض در نظام حقوقی ایران و سایر نظامهای حقوقی و نقد و برسی دلایل نظریههای موجود در این زمینه و داوری میان آنهاست.https://jorr.ut.ac.ir/article_63519_9b5b3fd84d9f6ef70fd542f21b8a1877.pdfدانشگاه تهرانمجله علمی "پژوهشهای فقهی"2008-838813220170622The Jurisprudential Status of Urgency (Duress) and its Effect on the Contractحکم فقهی سوءاستفاده از اضطرار و اثر آن در قرارداد4134376352010.22059/jorr.2017.203152.1007267FAعلی محمدحکیمیاناستادیار گروه حقوق پژوهشگاه حوزه و دانشگاهJournal Article20160317Abstract<br /> Contracts under the abuse of urgency have not been discussed in Fiqh (Islamic Jurisprudence) as an independent subject. The Islamic Jurisprudents have discussed this issue in the book of foods and drinks, following the discussion on the justifiability of consuming (eating) another’s property when in an emergency; five different theories are available about the status of the contract between the person in distress and the owner of the food; the theory of Detailed Adjustment of the Contract has been accepted and chosen due to jurisprudential reasons.<br /> To make the theories more clear, firstly the literal and jurisprudential concepts of duress and urgency will be presented; then the scope of duress and urgency in contracts will be distinguished and the effects of duress and urgency in their scope would be investigated.Then the five theories drawn from juristic bookswill be discussed, and finallyby referring to related Hadith’, the chosen theorywill be expressed, criticized and explained with regard to jurisprudential foundations.معاملات ناشی از سوءاستفاده از اضطرار در فقه تحت عنوان مستقلی بحث نشده است. فقیهان این عنوان را در کتاب اطعمه و اشربه در ذیل مسئلۀ جواز اکل مال غیر در هنگام اضطرار مطرح کردهاند و پنج نظریه در مورد حکم معاملۀ مضطر با مالک طعام قابل اصطیاد است که نظریۀ تعدیل قرارداد با توجه به ادلۀ فقهی بهعنوان نظر مختار با تفصیلی که در آن داده شد؛ پذیرفته شده است. برای روشن شدن این نظرها ابتدا مفهوم لغوی و فقهی اکراه و اضطرار و سوءاستفاده مطرح میشود. آنگاه پنج نظریۀ اصطیادشده از کتب فقهی مطرح خواهد شد و سرانجام با مراجعه به احادیث واردشده، نظر مختار در مورد سوءاستفاده از معامله با شخص مضطر بیان و با توجه به مبانی فقهی، نقد و تحلیل میشود.https://jorr.ut.ac.ir/article_63520_2d7a8ede046935a15eea942a90955cd5.pdf