دانشگاه تهرانمجله علمی "پژوهشهای فقهی"2008-838812220160621An Introduction into the Concept and Principles of practice of constitutional lawدرآمدی بر مفهوم و موازین عرف حقوق اساسی2292565898410.22059/jorr.2016.58984FAخیرالهپرویندانشیار گروه حقوق عمومی دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانJournal Article20160508Practice of constitutional law considered one of the most important fields for completion and removal of extant gaps in written constitutions, and despite some initial oppositions, today, there’s no doubt regarding the role and position of its effective index. Important dimensions of practices of constitutional law subordinate to the general theory of the governor on the function of the legal norm, and among evidences supporting this, we can refer to the jointly played role of material and spiritual elements in itsdevelopment and effectiveness. The degree of effectiveness of constitutional law and its approximate effect on the available legal texts, has laid the ground for the presentation of a well-known division of this concept by which the three functions of practice, namely interpretive, complementary, and modulatory practice have become distinct from each other. In the meantime, according to some similarities among development process and effectiveness of judicial procedures and practice of constitutional law, these similarities can be considered as the theoretical bases of the jurisdiction development of constitution courts and a key factor for paving the way for the more effective fulfilment of the role of these courts.عرف حقوق اساسی از مهمترین زمینههای تکمیل و رفع خلأهای موجود در قانونهای اساسی مدون است و با وجود برخی مخالفتهای اولیه، امروزه در زمینۀ جایگاه و نقش شاخص و مؤثر آن تردیدی وجود ندارد. ابعاد مهمی از عرف حقوق اساسی تابع نظریۀ عمومی حاکم بر کارکرد عرف حقوقی است و از جملۀ قراین تأییدکنندۀ این امر، میتوان به ایفای نقش توأمان دو عنصر مادی و معنوی در تکوین و اثرگذاری آن اشاره کرد. درجۀ اثرگذاری عرف حقوق اساسی و حدود تأثیر آن بر نصوص قانونی موجود، زمینهساز ارائۀ تقسیمبندی مشهوری از این مفهوم شده است که بر اساس آن سه کارکرد تفسیری، تکمیلی و تعدیلی عرف از یکدیگر متمایز شدهاند. در این میان، با توجه به برخی مشابهتهای موجود میان فرایند تکوین و تأثیرگذاری رویۀ قضایی و عرف حقوق اساسی؛ این مشابهتها را میتوان بهمثابۀ مبانی نظریِ توسعۀ صلاحیت دادگاههای قانون اساسی و عامل مهمی برای فراهم کردن زمینۀ ایفای نقش مؤثرتر این دادگاهها قلمداد کرد.https://jorr.ut.ac.ir/article_58984_db7c0c09a0eb7ae091b392022575543d.pdfدانشگاه تهرانمجله علمی "پژوهشهای فقهی"2008-838812220160621Whether the Article 167 of the Constitution Rules Penal Cases
or Not
With an Eye to Islamic Penal Code 1392/2013حاکمیت یا عدم حاکمیت اصل 167 ق.ا. در امور کیفری با نگاهی به قانون مجازات اسلامی 13922572885898510.22059/jorr.2016.58985FAاحمدحاجی ده آبادیدانشیار دانشگاه تهرانJournal Article20160522According to the Article 167 of the Constitution ‘the judge is bound to endeavor to judge each case on the basis of the codified law. In case of the absence of any such law, he has to deliver his judgment on the basis of authoritative Islamic sources and authentic fatwa.’ There is no dispute about that the judge can (and even has to) refer to authoritative Islamic sources. In penal cases, however, some people agree and some others disagree. Those who agree make reference to the above Article and those who disagree to the Article 36 of the Constitution. Because of certain problems in referring to <em>fiqh</em> (jurisprudence), some scholars think that this principle dose not rule penal cases; and, where there is no law, they insist to acquit [the charged].
In the present article, attempts are made to explain the subject of dispute; and, then, the author goes to judge between proponents and opponents. In this regard, the Islamic punishment Code 1392/2013 has been discussed and emphasis has been put on the point that in penal cases, <em>fiqh</em> can be referred to; though, in this regard, there are certain points which should be taken into account.مطابق اصل 167 قانون اساسی، قاضی موظف است که کوشش کند حکم هر دعوا را در قانونهای مدون بیابد و اگر نیابد با استناد به منابع معتبر اسلامی و فتاوی معتبر، حکم قضیه را صادر کند. در این موضوع اختلافی نیست که در دعاوی مدنی قاضی میتواند، بلکه باید به منابع معتبر اسلامی مراجعه کند. اما در امور کیفری برخی موافق و برخی مخالفند. موافقان به عموم اصل مذکور استناد میکنند و مخالفان برخی با استناد به اصل 36 ق.ا. و برخی بهعلت مشکلات عملی در رجوع به فقه، این اصل را در امور کیفری حاکم نمیدانند و در فرض نبودن مقررۀ قانونی، به لزوم صدور حکم برائت اصرار میورزند. در این مقاله با تبیین دقیق محل نزاع، به داوری میان موافقان و مخالفان پرداخته شده و در این زمینه، قانون مجازات اسلامی 1392 بررسی و بر این مطلب تأکید شده است که اصل رجوع به فقه در امور کیفری امکان دارد، هرچند در سعۀ آن تأملاتی است.https://jorr.ut.ac.ir/article_58985_fc5553753a1e9d95b97da23b0e0f288c.pdfدانشگاه تهرانمجله علمی "پژوهشهای فقهی"2008-838812220160621Detection of discretionary punishment: basis of exercitation of restrictive punishments of liberty in criminal jurisprudenceاجتهاد تعزیر: مبنای اِعمال «مجازاتهای محدودکنندۀ آزادی» در فقه جزایی2893125898610.22059/jorr.2016.58986FAمحمدهادیصادقیدانشیار دانشگاه شیرازجوادریاحیاستادیار دانشگاه آیتالله العظمی بروجردی (ره)Journal Article20160612An examination of the sources of Islamic jurisprudence demonstrates that determination of the discretionary punishment has been given to the expediency of judge. The explanation of the quality of recognizing discretionary punishment by judge, undoubtedly, is one of the important subject matters by which the community punishments' station in the Islamic penal policy is demonstrated. The present study using a descriptive–analytical method, has examined this matter and has found out the judge should "discover" the quality and quantity of discretionary punishment by the considering special criteria and norms and sometimes he may find community punishment as the most advisable reaction with regard to that criteria and norms. Therefore, necessity of the judge's discovering reaction demonstrates necessity of exercising community punishments. But still, it has not been completely prepared that's conditions and necessaries in penal policy of our country.
<strong> </strong>
با توجه به متون و مدارک اسلامی، تعیین واکنش تعزیری به صلاحدید حاکم موکول شده است. بیتردید تبیین چگونگی عملکرد قاضی و نیز تعیین حدود اختیارات وی در گزینش واکنش تعزیری، از موضوعات مهمی محسوب میشود که در پرتو آن میتوان جایگاه مجازاتهای محدودکنندۀ آزادی را در سیاست کیفری اسلام تبیین کرد. در این مقاله با اتخاذ روش توصیفی - تحلیلی، مسئلۀ مذکور بررسی و این نتیجه حاصل شده که قاضی موظف است با توجه به ضوابط و معیارهای خاصی، جنس و میزان تعزیر را اجتهاد کند و شاید گاهی حسب آن ضوابط، مجازات محدودکنندۀ آزادی را مؤثرترین و مناسبترین واکنش تشخیص دهد و لذا اجتهاد قاضی، از ضرورت بهکارگیری مجازاتهای محدودکنندۀ آزادی حکایت دارد؛ اما در سیاست کیفری کشور ما، هنوز لوازم و شرایط آن کاملاً مهیا نشده است.
https://jorr.ut.ac.ir/article_58986_ec85a19ad3148c8367f39635a1c66e6b.pdfدانشگاه تهرانمجله علمی "پژوهشهای فقهی"2008-838812220160621The study of criterion in accepting the view of the expert in Imamate jurisprudenceواکاوی ملاک اعتبار در پذیرش نظر اهل خبره از دیدگاه فقه امامیه3133425898710.22059/jorr.2016.58987FAحبیب اللهطاهریدانشیار دانشکدۀ الهیات، پردیس فارابی دانشگاه تهرانمحمدحکیمکارشناس ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی، پردیس فارابی دانشگاه تهران0000-0001-6988-4009Journal Article20160625Expanding and much influence of expert viewpointof specialists in different directions of jurisprudence and especially thinking in increasingthe influence of specialization speed of sciences and skills in jurisprudential and legal inference are representative of importance of expert view. In the jurisprudential and essential authorities of Imamate; the legal reason of viewpoint of expert is firm on the basis of reasonable nature of confirming legislator. Different matters such as mere expertise; reason order;confidence and cancellation of violation possibility and also cancellation of quality and discovery of general validity have been expressed as criterion and standard of the wise in the course of this conduct. The present essay through the study and expression of mentioned criteria has accepted the cancellation of error possibility and validity acquisition and self-confidence as the principal criterion of nature. And after researching some conditions like justice and plurality; validity acquisition; inference and deduction from preliminaries of guess; most learned and life and… as the condition of validity of expert view, the criterion selected is regarded in authenticity of expert viewpoint. On this basis; by expressing the reasonable nature and essential difference of witness and expert view, validity acquisition and confidence - with the exception of cases mentioned with special reason - is introduced as the mere condition of validity.
گستردگی و تأثیر فراوان دیدگاه کارشناسیِ اهل خبره در ابواب متعدد فقهی و بهویژه تأمل در تأثیر روزافزونِ سرعت تخصصی شدنِ علوم و فنون در استنباط فقهی و حقوقی، نشاندهندۀ اهمیت نظریۀ کارشناسی است. در مصادر فقهی و اصولی امامیه، حجیت شرعیِ نظر اهل خبره، بر مبنای سیرۀ عقلاییّۀ مورد امضای شارع استوار است و گزارههای متعددی مانند: خبرویت محضه؛ حکم عقل؛ حصول اطمینان و در نتیجه، الغای احتمال خلاف و همچنین الغای خصوصیت و کشف اعتبار کلی؛ بهعنوان مناط و ملاکِ عُقلا در جریان این سیره مطرح شدهاند. در مقالۀ حاضر، با تبیین و بررسی مناطات مطرحشده، الغای احتمال خلاف و حصول وثوق و اطمینان نفس را بهعنوان ملاک اصلی سیره، پذیرفتهایم و پس از واکاویِ شرایطی همچون عدالت و تعدد؛ تحصیل وثوق؛ استنباط و استنتاج از مقدمات حدسیه؛ اعلمیت؛ حیات و ... بهعنوان شرط اعتبار نظر اهل خبره، مناط فوق را تنها ملاکِ دخیل در اعتبار نظریۀ کارشناسی میدانیم. بر این اساس، با تبیینِ ملاک سیرۀ عُقلا در عمل به نظریة کارشناسی و بیان تفاوت بین شهادت و نظریۀ کارشناسی، حصول وثوق و اطمینان (بهاستثنای مواردِ خارج شده با دلیلِ خاص) بهعنوانِ تنها شرط اعتبار پذیرفته میشود.https://jorr.ut.ac.ir/article_58987_0e6677cd043a9b84d2aa22f8b235aaa9.pdfدانشگاه تهرانمجله علمی "پژوهشهای فقهی"2008-838812220160621The philosophy of the religious jurisprudence lawsفلسفه قواعد فقهیه2433655898810.22059/jorr.2016.58988FAابوالقاسمعلیدوستاستاد دروس خارج فقه و اصول و دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشۀ اسلامیJournal Article20160711 The religious jurisprudence laws are one of the issues of religious rules and principles which can be researched from two aspects: the first aspect is that the available laws should be restudied or some new rules should be researched and the second aspect is that from the outside viewpoint the religious jurisprudence law should be researched and the philosophy of the laws should be compiled. The important problem in the second aspect is which issues should be researched from the viewpoint. In this article, with an emphasis on the religious jurisprudence and rational theology sources and the use of their methods, the researcher has primarily tried to compile a set of the important issues of the philosophy of religious jurisprudence laws and according to the domain of the article he has secondarily made an effort to investigate the issues briefly and raise his proposed hypothesis on the issues and at the same time to prove the hypotheses with considering the conditions of content of the article.قواعد فقهیه یکی از مسائل دانش فقه است که از دو زاویه امکان پژوهش دربارۀ آن وجود دارد: یکی از این زاویه که قاعدههای موجود بازپژوهی شوند یا در زمینۀ قواعد جدیدی پژوهش صورت گیرد و دوم از این زاویه که با نگاهی از بیرون، خود قاعدۀ فقهیه کاوش و فلسفۀ قواعد فقهیه تدوین شود. در زاویۀ دوم یک مشکل مهم این است که مسائل مطرح در این زاویۀ دید کدامند؟ در این مقاله با تکیه بر منابع فقهی و اصولی و با استفاده از روشهای دانش فقه و اصول، در درجۀ اول کوشیدهایم منظومهای از مسائل مهم «فلسفۀ قواعد فقهیه» تدوین شوند و در درجۀ دوم در حدی که تنگنای مقاله اجازه میداد سعی شده است این مسائل را به اجمال بررسی و فرضیۀ پیشنهادی دربارۀ آنها مطرح شود و در عین حال با رعایت اقتضائات حجم مقاله به اثبات آن فرضیهها نیز اقدام خواهد شد.
https://jorr.ut.ac.ir/article_58988_b8aaa07cf4deb49f6c0855a45fbee4a0.pdfدانشگاه تهرانمجله علمی "پژوهشهای فقهی"2008-838812220160621distinction and dependency
The relationship between jurisprudence and ethicsتمایز و وابستگی راهکاری منطقی در گفتوگوی فقه و اخلاق3673885898910.22059/jorr.2016.58989FAمسلممحمدیاستاد پردیس فارابی دانشگاه تهرانJournal Article20160725The question about the nature of the relationship between jurisprudence and ethics in the atmosphere of the interrelated interaction of the Islamic sciences sometimes leads to some contradictory and dissimilar theories. These can all be categorized into four groups, which regard unity and unanimity, conflict and inconsistency, inclusion of ethics in jurisprudence, and distinction and dependency. These then can be evaluated.
Through adoption of an analytical-comparative method with an emphasis on equality of the two foregoing phenomena, the present study set out to examine the favorability of the aforementioned four categories, which resulted in finding support for the theory of distinction based on agreement and dependency.
The main basis of the study is identifying the distinctive features of the 8 cardinal principles of jurisprudence and ethics. Different dimensions of these will be discussed in a case by case manner, including status, nature of knowledge, topic, the argument system, realization conditions, goals, scope, and method are the main distinctive features of these two Islamic sciences that will be talked over.
A report on the asymmetrical and agonizing development of the knowledge of ethics in its historical and intellectual origin compared to its long-lasting companion, i.e. jurisprudence, as well as enumeration of some of their basic similarities are among other related and effective discussions of the article.
<em>دربارۀ اینکه در بستر تعامل متشابک علوم اسلامی، چه ترابطی میان دو دانش فقه و اخلاق برقرار است، گاه نظریات متباین و ناهمگونی بهچشم میخورد که مجموعۀ آنها را در اضلاعی متکثر در چهار دستۀ اتحاد و یگانگی، تعارض و ناسازگاری، تداخل فقه بر اخلاق و تمایز و وابستگی میتوان تقسیم کرد و به ترازوی نقد سنجید.</em>
<em>این پژوهش با روش تحلیلی </em><em>–</em><em> مقایسهای و با نگاه عدم فروکاهی یکی به سود دیگری، پس از بررسی رویکردهای چهارگانۀ فوق، نظریۀ تمایز با رویکرد سازگاری و وابستگی را بر خواهد گزید که هدف اصلی، کارآمد کردن هر دو علم دینی، بهویژه گرایش نوپدید اخلاق یعنی اخلاق کاربردی خواهد بود.</em>
<em>وجوه تمایز فقه و اخلاق در رئوس ثمانیۀ دو علم، شاکلۀ اصلی تحقیق است که از جهات مختلف و بهصورت موردپژوهانه آنها را به بحث خواهد کشاند که بهترتیب جایگاه، هویت معرفتی، موضوع، نظام محمولات، شرایط تحقق، هدف، گستره و روش مهمترین موارد افتراقی این دو دانش اسلامی هستند که دربارۀ آنها بحث خواهد شد. </em>
<em>طرح رشد نامتوازن و دردمندانۀ علم اخلاق در خاستگاه تاریخی و فکری آن، در مقایسۀ با رفیق دیرینهاش یعنی فقه و بیان برخی تشابهات اولیۀ آنها از دیگر مباحث مرتبط و مؤثر در تحقیق پیشرو هستند.</em>https://jorr.ut.ac.ir/article_58989_9f088f32832a88f54c2ffff13b24c805.pdfدانشگاه تهرانمجله علمی "پژوهشهای فقهی"2008-838812220160621Analysis of Concept siblings (Kalaleh) in verses and Islamic traditionsواکاوی مفهوم کلاله در آیات و روایات3894145899210.22059/jorr.2016.58992FAسیدحسیننوریاستاد پردیس فارابی دانشگاه تهران0000-0002-1118-4365Journal Article20160815In the Quran, only two verses speak about inheritance of Kalaleh siblings (Kalaleh), verse 12 Surah Nisa and the other verse of 176 Surah Nisa. In this context, two issues discussed: First issue, between the first and second caliphs in the concept of siblings, the first caliph says: sibling (Kalaleh) is who has no father and no son, While the latter caliph says that: sibling (Kalaleh) is who has no father, and he has the other judicial decree) fatva (that he stop ) no spicial idea. ( But it is clear that the judicial decree of second caliph is not correct because when there are children, its the first level turn not the second level, which include brothers and sisters. And the second issue: in the two verses speaks about two different issues and this show is a kind of conflict, but according to narrations of the Ahlul Bayt (as) this conflict is resolved: This suggests that the verse 12 is about siblings of mother and verse 176 is about siblings of parents or siblings of father.
در آیات قرآن تنها در دو مورد سخن از کلاله به میان آمده است، یکی در آیۀ 12 سورۀ نساء و دیگری در آیۀ 176 آخرین آیه از همان سوره. در این زمینه دو مطلب امکان طرح دارد، اول اینکه بین خلیفۀ اول و دوم در مفهوم کلاله اختلافنظر وجود دارد، اولی میگوید: «کلاله من لاوالد و لاولد له» در حالیکه دومی بر آن است که: «کلاله من لاولد له» و البته رأی دیگری هم دارد که آن توقف است (فخر رازی، 1420، ج 9: 221) اما کاملاً روشن است که نظر خلیفۀ دوم ناتمام است، چون با وجود فرزند که در طبقۀ اول قرار دارد، نوبت به ارثبران طبقۀ دوم (که برادران و خواهران باشد) نمیرسد و مطلب دوم اینکه در این دو آیه، دو حکم متفاوت در مورد کلاله بیان شده است و این نشان از یک نوع تنافی بین آنهاست که البته با توجه به روایات اهل بیت عصمت و طهارت این تعارض رفعشدنی است، به این بیان که آیۀ 12 در مورد کلالۀ أمی است و آیۀ 176 در مورد کلالۀ ابوینی یا أبی.
https://jorr.ut.ac.ir/article_58992_b6ea7c9696b169c3f68e2562a1cd2ee3.pdfدانشگاه تهرانمجله علمی "پژوهشهای فقهی"2008-838812220160621Proving “the Validity of Lexicologist’s Statement”
Relying on Field Studies and the Lexical History of Arabاثبات «حجیت قول لغوی» با استناد به تاریخ لغت عرب4154455899410.22059/jorr.2016.58994FAمحمدملکی نهاوندیاستادیار دانشگاه ادیان و مذاهبJournal Article20160828Proving “the validity of lexicologist’s statement” is an important matter in the Principles of Jurisprudence which has not been considered yet in the perspective of the realities of the lexical history. The word “lexicologist” also has not been defined yet. Both of them will be defined in detail in the present text. The history of lexicography indicates that the Arabic words have been communicated to us properly and completely. The history is significantly confidence-building and although in some cases a number of the scholars of the Principles of Jurisprudence have been working efficiently to prove “lexicologist’s statement” in different ways like lexicologist’s proficiency, <em>Insidād e-Ṣaghīr</em>, the practice of the wise people, and <em>Ijmā</em><em><sup>٫</sup></em>(unanimous consensus of <em>Mujtaḥidīn</em>), it is not sufficient. Field studies and historical investigations of the Arab lexicography make it clear that “the clear history of Arab lexicography, the proper communication of the words, the Arab’s original explanations” and “lexicologist’s proficiency”- of course in a new explanation- are two major evidences to prove the validity of the lexicologist’s statement.«حجیت قول لغوی» یکی از مباحث مهم اصول فقه است که تاکنون از منظر واقعیات تاریخ لغت به آن نپرداختهاند. تاکنون هیچ تعریفی از «لغوی» مطرح نشده است و در این مختصر از این دو، تعریف جامعی ارائه خواهد شد. تاریخچۀ لغتنگاری، گویای آن است که شرح کلمات عربی بهدرستی و کامل به ما منتقل شدهاند. این تاریخ، بسیار اعتمادساز بوده و تلاش برخی از اصولیها برای اثبات «قول لغوی» از راههای مختلفی همچون خبرویت لغوی، انسداد صغیر، سیرۀ عقلا و اجماع (هرچند در مواردی مؤثر بوده است) کامل نیست. با بررسی تاریخی در دانش لغتنگاری عرب، مشخص میشود که: «شفافیت تاریخ نگارش لغت عرب و انتقال درست کلمات و شروح اصیل عرب» و «خبرویت قول لغوی» البته با بیان جدید؛ دو دلیل مهم برای اثبات حجیت قول لغوی هستند.
https://jorr.ut.ac.ir/article_58994_c5429d4e89e460298ffe5c53fc699b20.pdf