دانشگاه تهرانمجله علمی "پژوهشهای فقهی"2008-83881220050823-قرآن در نهج البلاغه10962FAحضرت أیت الله عبداللهجوادىآملىJournal Article19700101Perfect man is the conceived and genetic Koran, by whom the truth of Koran can be revealed perfectly. Infallibles lie among perfect men and Imam Ali, as one evident example is the most deserving one for this revelation.
In Nahj Albalagheh, Koran has been described a book demonstrating the system of agent and that of optimal in the universe. Accordingly, universe is the objective manifestation of God; just as, cognition of God which is his manifestation in a manner scientific.
God’s ultimate manifestation is His divine essence. According to Nahj Albalagheh, there are some points arriving at clarifying Koran, which are worthy of attention, one example of which is Koran’s ability of speech while apparently it seems to be silent, just like the apparent silence of universe, representing the genetic Koran. Hearing this speech is on The condition that we ponder and contemplate Koran and the universe profoundly as well as mooting meticulous questions in a manner scientific and objective.
To explain Koran by the means of Koran itself is the best way of exegesis; nevertheless, referring to infallibles’ tradition is a supplementary means for the commentary, given Koran repeatedly references to themانسان کامل قرآن مجسم و تکوینی است، هموست که می تواند حقیقت قران رابه صورت کامل معرفی کند. معصومان، یکی از آنان امیرالمؤمنین (ع) انسان های کاملند. بنابراین امام علی (ع) سزاوارترین فرد برای معرفی قرآن کریم است. در نهج البلاغه قرآن به عنوان کتابی توصیف شده که گویای نظام فاعلی وغایی جهان است. بر این اساس جهان تجلی عینی خداست، همان طورکه معرفت خدا تجلی علمی خداست. غایت تجلی خدا ذات اوست.
از دیدگاه نهج البلاغه در تبیین قرآن باید به برخی نکات توجه کرد، از جمله: قرآن همچون جهان که قران تکوینی است، در عین سکوت، دارای نطق و بیان می باشد; اما شرط شنیدن این بیان، تفکر در قران و جهان و طرح درست پرسش با معیارهای اصلی نظام عینی و علمی است. روش درست تفسیر قرآن، تفسیر قرآن به قران است; اما چون خود قران انسان ها را به خاندان عصمت و طهارت ارجاع می دهد، رجوع به سنت معصومان مکمل تفسیر قرآن خواهد بود.https://jorr.ut.ac.ir/article_10962_ceb07021e5c657af54af54a35c585683.pdfدانشگاه تهرانمجله علمی "پژوهشهای فقهی"2008-83881220050823-نگرشی انتقادی بر نظریه بسط تجربه نبوی10963FAحجت الاسلام والمسلمین حبیب اللهطاهرىJournal Article19700101Revelation has a prominent position in Islam given that it is fundamental for prophethood and other Muslims’ s beliefs as well as its being the basic axis of religious teachings.
Wrong interpretations opposite to truth culminate in major deviation in the Muslims’s beliefs and opinions, making Islam’s foundations dilapidated.
Throughout history, immoral people have imposed so many abnormal commentaries to revelation. On this connection, a book by the title of “Extension of Prophecy Experiment” have been published recently in which revelation has been viewed humanly, originated in the prophet’s inner - self and not sent down by God. A meticulous study of the book raises some questions and indicates some imperfections of which some have been dealt with in this essay and some in the previous one.وحی در اسلام از جایگاه خاصی برخوردار است ; زیرااساس نبوت، زیربنای اعتقادات مسلمانان
ومحور اصلی آموزه های دینی و معارف بلند آسمانی است. لذاهر نوع تفسیرو توجیه غلط برخلاف ، واقع ازوحی، سبب انحراف افکار و عقاید مسلمانان و باعث تزلزل در مبانی اسلام است،و متأسفانه در طول تاریخ،وحی همواره مورد تهاجم نا اهلان، تفسیرها و توجیه های غلط ونادرست بوده است. در همین جهات، اخیرا کتابی به نام "ا بسط تجربه نبوی " منتشر شده و در آن، وحی امری بشری و زمینی و برخاسته از درون پیامبر(نه نازل شده از عالم بالا) معرفی شده است. با مطالعه دقیق آن کتاب، آثاری به مضمون آن، ایرادهایی به ذهن آمد که برخی از آن ها در مقاله ای تحت عنوان" بسط تجربه نبوی در بوته نقد"ا و بعضی دیگر در این مقاله مطرح شده است.https://jorr.ut.ac.ir/article_10963_cfadd0796a28ffa012c585eb9a79e4a7.pdfدانشگاه تهرانمجله علمی "پژوهشهای فقهی"2008-83881220050823-خداشناسی از راه فطرت10964FAحجت الاسلام والمسلمین سید أحمد میرحسینىJournal Article19700101Among religious arguments, natural cognition for knowing God is of great significance. There is no doubt in achiving the same cognition by the means of demonstrations and statements quoted by religions; however, for those who are not equipped with the above tools, primordial nature is a transparent way through which one can have a close relation with God.
In this article, by the virtue of two verses, natural cognition have been introduced: on the connection of the first verse I have demonstrated human’s realism in paying attention to God, which is one of his nature’s exigencies. That is to say, human’s nature basically represents this relation.
Consequently, if someone can not achive this goal, he is in the wrong path ignoring his own existence.
Considering the second verse, I have argued the reasn why this nature comes to appearance in perilous circumstances or in some crises, through which human turns his true attention to God. Moreover, the influence of horror or danger as regards the issue has been visualized.درون می باشد. دراینکه شناخت خداوند از طریق براهین قطعی عقلی و همچنین بیانات شرایع قابل اثبات می باشد جای شبهه نیست; در عین حال برای کسانی هم که به مبانی استدلال عقلی، اسباب درک مفاهیم مجهز نباشند، راهی روشن برای معرفت و ارتباط با ذات مقدس الهی، وجود داردکه همان راه فطرت است. در مقاله حاضر برای نشان دادن معرفت فطری تنها به دوآیه از قرأن کریم استناد شده، در ذیل آیه اؤل به نکاتی اشاره شده که عمدتأ واقعگرایی انسان را در توجه به خداوند می داند که این مهم مقتضای فطرت انسان است واصل وجود این فطرت مرتبط با خداوند است. لذا اگر در مقام معرفت و ادراک والتفات به این حقیقت نرسد خطاکرده وهستی خود را نشناخته است. در بحث مربوط به آیه دوم چون بروزو فعلیت فطرت خداشناسی در بعضی بحران ها مورد توجه قرارگرفته، این پرسش مطرح است که علت توجه خالصانه به خداوند در چنین مواردی چیست، آیا ترس ازاضطراب بشر در خداشناسی نقشی دارد که انسان در مواقع ضروری به این راهکار دست می زند؟https://jorr.ut.ac.ir/article_10964_d5a5019d1732a1611d6ca58b20e5c315.pdfدانشگاه تهرانمجله علمی "پژوهشهای فقهی"2008-83881220050823-توحید از منظرکتاب و سنت10965FAحجت الاسلام والمسلمین سید محمد شفیعىمازندرانى*Journal Article19700101Calling our attention to God is to heed to our identity. This attention represents a fact - one that reveales the real relation between the creator and creatures, in the manner of neediness and poverty toward God; in addition, it admonishes the man to awaken his conscience, to think about God’s blessings, especially at the time of being devoid of them and therefore, being annihilated in no time.
It advises man not to be ignorant and to give his heart to this heavenly rule that states “you are the poor before God”, just as Imam Ali says, “monotheism is the life of human beings”.
In respect to the profound relation between man and his God, the most important ideological issues of human beings are resolved, some conspicuous of which are as follows: a) unity or difference, b) demonstrative perception or intuitive perception, c) morality, d) the ability of perception of the special truth, e) destiny and providence, f) constraint and delegation.
Accordingly man can grasp his own identity and can find out his amount of ability to recognize the truth ruling over the universe.توجه آدمی به خدا، توجه به هویت خویش است. این توجه از حقیقتی سخن می گویدکه چگونگی ربط مخلوق به خالق و فقرونیازمندی راستین پدیده ها را به پدیدارنده تبیین می کند. همچنین به انسان نهیب می زندکه: هان! به خود آی، بدین مسأله بیندیش که اگر لحظه ای لطف حق از تو دریغ گردد از عرصه هستی محو خواهی شد; پس غافل مباش وبه منطق آسمانی "أنتم الفقراء الی الله " (فاطر، آیهء15)، دل بسپارکه در این دل سپاری است که کلام امیرمؤمنان: "التوحید حیاة النالس " (غرر الحکم) تفسیر می گردد.
با توجه به عمق پیوند میان انسان، خدا است که مهم ترین مسایل اعتقادی بشر حل می گردد.
در این مقاله برآنیم تا معلوم کنیم که اساسنامهء توحید چیست و به کدامین درجه از اعتقاد دست یابیم تا یک موحد راستین بشمار آییم.https://jorr.ut.ac.ir/article_10965_b18487f3a4af2cd6236870ccdf62a81c.pdfدانشگاه تهرانمجله علمی "پژوهشهای فقهی"2008-83881220050823-انحراف در بحث ازمفهوم وصف10966FAدکتر محمدرسولآهنگرانJournal Article19700101Perception of Description lies among important subjects of Principal knowledge, about which many points have been discussed in respective books. However we can recognize negligence and carelessness on the reasoning and definition of Description.
This negligence is so prominent that the subject has deviated from the right orientation to the wrong path. It denotes the mistaking of Description for the matter of “nullifying the Subject so as to nullify the Judgment”.
This confusion caused the denial of one of the most important principals, the evident of which is the denial of nullifying Judgment when nullifying the subject is supposed. It is generally accepted that cluminating in that of Judgment, but rather as regards perception of Description we speak of restriction and the confined causality. Both groups either ratify or nullify the perception belonging to Description should argue on the exclusive influence of Description on Judgment or, on the contrary, lack of this influence. Still, they insist on the very mentioned negligence.
this deviation affects related matters in almost every books containing the issue, some explicit of which are perception of Description, its provided reasoning and the samples and examples given for it."مفهوم وصف " از جمله مباحث علم اصول فقه است که در بیش تر کتاب های این علم مورد بحث وگفت و گو است. در تعریف، دلایلی که برای مفهوم، وصف ذکر می شود، مسامحه وغفلت صورت گرفته، به طوری که موجب شده است تا بحث در مفهوم وصف از محور اصلی منحرف شده، وسمت و سوی اشتباهی پیدا کند. در بیش تر کتاب های علم اصول، این بحث با بحث انتفای حکم در صورت انتفای موضوع مورد خلط قرارگرفته است، خلطی که باعث شده است تا یکی ا ز امور مسلم، وبدیهی مورد انکار قرار گیرد و آن انتفای حکم است در فرض انتفای موضوع. چنانکه در بحث مفهوم شرط همگی پذیرفته اندکه بحث مفهوم شرط در جایی نیست که موضوع منتفی شودو با آن انتفای حکم مسلم وقطعی است و جای گفت، گو نیست; بلکه در مفهوم شرط سخن از استفاده انحصار وعلیت منحصره است، در بحث مفهوم وصف نیز باید مورد گفت و گو چنین چیزی باشد وهم کسانی که می خواهند مفهوم دار بودن، وصف را اثبات کنند وهم کسانی که می خواهند مفهوم دار بودن وصف را رد وباطل کنند، باید بحث رادر دخالت انحصاری وصف در حکم یا عدم دخالت آن، متمرکز کنند; نه این که با طرح مفهوم وصف به سراغ بحث انتفای حکم یا انتفای موضوع بروند.این انحراف هم در تعریف مفهوم وصف و هم در ادله ای که برای آن آورده می شود وهم در مثال هاوتطبیقات این بحث در اکثر قریب به اتفاق کتاب های اصولی مشهود می باشد.https://jorr.ut.ac.ir/article_10966_9a39c2df1832698f30a5ed7de92d5f99.pdfدانشگاه تهرانمجله علمی "پژوهشهای فقهی"2008-83881220050823-کرامت انسان در اندیشهء امام علی (ع) (اسباب و زمینه های کرامت)10967FAحجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسمطاهرىJournal Article19700101Undoubtedly, wise men always wonder what factors breed improvement in different arenas of life and what factors did so far for those successful in this regard so as to make use of their experiences and making bettermentsby the same means.
Being involved and obsessed by such a question, many scientists endeavored to offer a solution by deliberate researches, writings and many other attempts.
However, it is self - evident that the best solution lies among religious instructions and the statements of God’s messengers.
In this essay, I have tried to survey Nahj Albalagheh in order to distinguish some of these favorable ways, offering them to those who seek perfection.
In the second essay, by the title of” Pathology of Human’s Dignity”, I made an effort to enveil the challenges confronting the man in achieving his dignity, hoping that the reader takes major steps toward is enhancement.یکی از پرسشهای مهم انسان خردمند از خود ودیگران این است که چه چیزی سبب تعالی و پیشرفت او در عرصه های مختلف زندگی می شود؟و چه عواملی در پیشرفت انسان های بزرگ تاریخ دخالت داشته است؟ تا او نیز با به کار بستن تجربیات انسان های موفق به درجاتی از کمال و تعالی دست یابد؟
پرسش هایی از این قبیل در طول تاریخ بشر ذهن او را به خود مشغول داشته، تا جایی که دانشمندان بسیاری برای پاسخگویی به این پرسش دست به کار تألیف و تحقیق شدند و هر کدام بنا به سلیقهء خود با به جا گذ اشتن آثاری راه های زیادی را فرا روی انسان نهاده اند.
اما بهترین پاسخ ها به این پرسش در ادیان الهی و سخنان حاملان وحی آسمانی یافت می شود.
در این مقاله سعی شده است با استفاده از نهج البلاغه که آیینه ای از فروغ اندیشه های والای امام علی (ع) می باشد، راهکارهای مفیدی را فراروی انسان های جویای کمال قرار دهد ;چنان که در مقالهء دوم (آسیب شناسی کرامت انسان) سعی شده است چالش هایی را که فراروی کرامت انسان
قرار دارد بررسی نموده و معرفی نماید.
بدان امید که خوانندهء گرامی با استفاده از فرهنگ انسان ساز اسلام وسخنان ارزندهء امام علی (ع) گام های مفیدی به سوی کرامت وتعالی انسانی بردارند.https://jorr.ut.ac.ir/article_10967_a6ffac5d6213745c5eed87afaef79f6b.pdfدانشگاه تهرانمجله علمی "پژوهشهای فقهی"2008-83881220050823-پژوهشی قرآنی در خصوص جایگاه خانواده در اسلام10968FAحجت الاسلام والمسلمین سید اسحاق حسینىکوهسارىJournal Article19700101I, after a short introduction, have studied some basic views as regards family, some of which are the sacredness of the family, the crucial role of the pure ancestry, the sacredness of marriage as a basis, and to view the family as the sacred center of calmness and relaxation in the light of some narrations and verses.
Later on, I have visualized some other aspects such as: family, as the cause of calmness and its being the real reason of human’ s dignity by virtue of some verses and narrationsنگارنده پس از بیان مقدمه ای در باب اهمیت خانواده در اسلام، اصولی همچون قداست نهاد خانواده و نقش محوری خاندان پاک و ناپاک و قداست اصل ازدواج یا کانون مقدس آرامش و مهر را با استناد به آیات و روایات بررسی کرده و در ادامه به بررسی ازدواج در ابعاد مختلف پرداخته و دراین راستا مباحثی از قبیل ازدواج عامل آرامش، ایجاد سکینه، ازدواج عامل حفظ کرامت انسانی ,ازدواج دریچه ای از منظر آیات و روایات بحث شده است.https://jorr.ut.ac.ir/article_10968_45012d4bcf197b19afbb1c3c4407f822.pdfدانشگاه تهرانمجله علمی "پژوهشهای فقهی"2008-83881220050823-مبدأ تشیع در اسلام10969FAحجت الاسلام والمسلمین مجتبىالهیانJournal Article19700101In the process of the lslamicd society formation, supported by the leadership of the holy prophet, he burdened Himself with different responsibilities, one important of which was to assign Imam Ali as his own successor, asserting it in different situations - one who was the real resume of prophethood, the same as custodianship and leadership of the society.
In this essay, an effort is made to prove, on the basis of both Shia and Sunni’s evidences, that the holy prophet repeatedly addressed Imam Ali’s followers as Shia. Accordingly, Shia traces its authority to the holy prophet and the initial Islamic societyپس از تکوین حکومت اسلامی، یا همراه تکوین حکومت اسلامی که با حضور پیامبر، به رهبری ایشان صورت گرفت، آن حضرت علاوه بروظیفه قانونگذاری،وظایف دیگر حکومتی از جمله رهبری سیاسی جامعه را پس از خویش به حسب زمان و مکان بیان داشت و بارها به طور شفاف و روشن حضرت علی (ع) را به عنوان ادامه دهنده خط نبوت که همان امامت و رهبری جامعه بود معرفی فرمود. در این مقاله سعی شده است از طرق شیعه واهل سنت ثابت شود که رسول مکرم اسلام (ص) بارها پیروان علی (ع) را به عنوان شیعه معرفی نمود و در زمان حیات آن حضرت هم چنان که اسلام تکون یافت شیعه هم تحقق پیداکرد; یعنی پیدایش شیعه همزمان با پیدایش اسلام می باشد واین دو درواقع یک مسیر بودند.https://jorr.ut.ac.ir/article_10969_7278bad678da16b8466527e145b219c0.pdfدانشگاه تهرانمجله علمی "پژوهشهای فقهی"2008-83881220050823-قضاوت های انسان از دیدگاه قران کر یم10970FAدکتر محمد حسینبرومنددکتر پریچهساروىJournal Article19700101Judgment in particular meaning is the main job of judges as experts in field of judicial law. Being a crucial necessity, it has been taken into profound considerations by many scholars. Turning to judgment in general meaning as a means of arbitration among people, we can see that there have been much less attention toward it; still, it is not less important than the former and about which no independent work has been performed up to now. Koran as the main guide of humanbeings pays heed to this issue too.
In this essay, first of all, the concerning verses has been surveyed. Next, a contrasting has been made as regards commentators’ opinions on the different aspects of the matter; accordingly, definition of judgment in general meaning as well as some other related subjects has been offered, some of which are as follows: recognizing factors of a right judgment, knowing how to approach a just judgment, distinguishing the plagues of justice, encouragements and discouragements regarding the results of just or unjust judgments."قضاوت " در معنای خاص خود که توسط افراد متخصص (قاضیان) انجام می گیرد، به دلیل نیاز مبرم دستگاه های قضایی بدان مورد بررسی بسیاری از علما قرارگرفته است;ولی در زمینهء قضاو ت به معنای عام که همواره از جانب عموم انسان ها در طول زندگی انجام می شود، اهمیتش کم تر از نوع ا ؤل نیست، به صورت کامل ومستقل کاری انجام نگرفته است. از آن جا که قران کریم هدا یت کنندهء انسان است، به این مسأله نیزکه در جهت هدایت انسان نقشی عمده دارد، پرداخته است.
در این مقاله این موضوع مهم از دیدگاه قران بررسی شده است. بدین منظور نخست کلیة ایات مربوط به ان استخراج وبررسی گردیده و در مرحلهء بعد با دسته بندی آن ها مطابق با جنبه های خاصی که مفسران و دانشمندان اسلامی به آن پرداخته اند، ابتدا تعریف "قضاوت " و انواع آن و سپس دیگر عناوین به ترتیب بیان گردیده است."عوامل قضاوت حق " به این نکته می پردازد که چه نکاتی را باید رعایت کنیم تا قضاوت های ما هر چه بیش تر به حق نزدیک شود. "آفات قضاوت حق " مسائلی که پرهیز از آن ها موجب نزدیک تر شدن به قضاوت حق می گردد، به ما گوشزد می کند. "پی آمدهای قضاوت " از یک طرف با طرح آثار خوب قضاوت های حق ما را به این نوع قضاوت تشویق می کند، از طرف دیگر با ذکر آثار بد قضاوت های باطل به ما هشد ار می دهدکه از آن ها بپرهیزیم.https://jorr.ut.ac.ir/article_10970_ab88313135034368b5563410f9567218.pdfدانشگاه تهرانمجله علمی "پژوهشهای فقهی"2008-83881220050823-پژوهشی دربارهء احادیث نهی از تفسیر به رأی در نگاه فریقین10971FAدکتر جعفر گلمحمدىJournal Article19700101Two sects of Islam have ratified the authority of prohibiting traditions for exegesis by personal opinion; however, they fall into two gropes when considering the purport of the tradition. The former rules out any kinds of attempts to deduce the real purpose of God from the literal meaning of the Koran verses. The prevailing latter group doesn’t justify prohibiting exegesis in general by the virtue of the above - mentioned traditions. They are in the belief that these traditions reoresent prohibition of exegesis devoid of enough knowledge imposed by merely personal deduction.
Contrary to the general assumption of the matter, the dispute is not just over the words here because to divide these traditions into two groups of allowing the individual - based deduction and non - allowing one couldn’t be acceptable.
Almost all of the Koranic researchers in both sects believe that after a deliberate inspection of the literal meaning of verses as well as taking other evidences, in the texrt or out of the text, into consideration, one gains a result which represents exegesis, and not a proof of personal deduction.
Having many unanimous opinions about two types of exegesis and their respective narrations, two sects of Islam cannot charge each other with creating commentaries based on personal deduction.فریقین سند احادیث نهی از تفسیر به رأی را پذیرفته و دربارهء مفاد این احادیث به دوگروه کلی تقسیم شده اندهء گروهی با استناد به این روایات هر نوع کوششی را برای استنباط مراد خدا از ظواهر آیات مردود و حرام می دانند، گروه غالب با رد این نگرش نهی از تفسیر به رأی را به معنای نفی مطلق تفسیر قلمداد نمی کنندو بر این باورندکه مقصود از این روایات تفسیر بدون علم، یا تحمیل رأی بر قرآن است. برخلاف تصور برخی اختلاف نظر این دوگروه لفظی نیست; چه این که تقسیم این روایات به تفسیر به رأی جایزو غیر جایز بی مورد است.
اکثر قرآن پژوهان فریقین معتقدند کاوش در حیطهء ظواهر الفاظ قرآن برای درک مراد خدا پس از فحص و بررسی تمام شواهدو قراین درو ن نصی و برون نصی عنوان تفسیر دارد اما مصداق تفسیر به رأی نیست در این معنا و نیز مصادیقی که برای تفسیر به رأی ذکر کرده اند به نقاط مشترک فراوانی در بین فریقین بر می خوریم;از این روهیچکدام از دو فریق نمی توانند یکدیگر را متهم کرده تفسیرشان را در جرگهء تفسیر به رأی محسوب کنند.https://jorr.ut.ac.ir/article_10971_38f352086630f22cf9ec9a020541ada3.pdf