per
دانشگاه تهران
مجله علمی "پژوهشهای فقهی"
2008-8388
2423-6195
2020-06-21
16
2
193
218
10.22059/jorr.2018.249545.1007928
73829
Research Paper
واکاوی ادلۀ فقهی در زمینۀ محرومیت بستگان مادری از ارث دیه
Review of the Legal Bases of the Maternal Relatives' Deprivation of Blood Money Inheritance
قاسم اسلامی نیا
geslaminia@gmail.com
1
داود سیفی قرهیتاق
2
استادیار، گروه حقوق، دانشگاه زابل، ایران
دانشجوی دکتری، دانشکدۀ حقوق، دانشگاه تهران، تهران، ایران
آیا دیه از نظر قواعد ارثبری همانند سایر اموال بوده یا نظام متفاوتی بر آن حاکم است؟ راجع به این موضوع نظریات فقها مختلف هستند و تفاوت دیدگاههای مزبور، قانونگذار کیفری ایران را در دورههای مختلف قانونگذاری بعد از انقلاب تحت تأثیر قرار داده است. قانونگذار برای اولین بار در تبصرۀ مادۀ 452 قانون مجازات اسلامی 1392 آرای فقهایی را پذیرفت که در ظاهر همۀ بستگان مادری را از ارث دیه (برخلاف سایر اموال) محروم میداند. با اینحال تفسیر مطلق و موسع تبصرۀ مذکور با پارهای از اشکالهای فقهی و حقوقی مواجه است، زیرا از دیدگاه بعضی نظریات معتبر فقهی دیگر، محرومیت بستگان مادری، مستلزم همراهی آنها با بستگان پدری است. همچنین بر اساس آرای قوی دیگری، بستگان مادری در مواردی که دیه بهصورت تبعی(بدل از قصاص) مورد حکم واقع میشود، از ارث دیه محروم نیستند که ظاهراً میتوان این نظریه را به تبصرۀ مادۀ 551 قانون جدید مجازات اسلامی (در مورد مازاد دیۀ زن که از صندوق خسارات بدنی دولت دریافتشدنی است) نیز تعمیم داد. مساعی این نوشتار بررسی و نقد رویکردهای متنوع فقهی در مورد ارث دیه و روشن کردن مسیر واقعی تبصرۀ مادۀ 452 قانون مزبور با ارائۀ شیوهای تحلیلی و انتقادی است.
Is blood money like other property regarding inheritance right or a different system governs it? There are controversial views among the jurists regarding this matter and the Iranian Criminal Legislator has been affected by the different views in the different periods after the Islamic Revolution of Iran. The Iranian Legislator has accepted for the first time, under the note to the Article 452 of the Islamic Penal code (1392), the opinions of the jurists that hold that the maternal relatives as a whole are deprived of the right to inherit the blood money (despite other property). Nonetheless, the absolute and detailed interpretation of the said note faces some juridical and legal problems, Because according to other reliable legal views, the deprivation of maternal relatives requires that they accompany their paternal relatives. In addition, according to other strong views, maternal relatives are not deprived of the right to inherit the blood money in the cases when the blood money replaces retaliation. This view, apparently, can be generalized to the note to the Article 551 of the New Islamic Penal Code (regarding the excess of the blood money of the woman that can be paid by the state personal injury fund). The present text tries to review and criticize the different legal approaches to the blood money inheritance right and to make clear the real path of the note to the Article 452 of this rule through presenting a critical and analytical method.
https://jorr.ut.ac.ir/article_73829_11e19a8a4f62098f6ab513544c549e0d.pdf
ارث
خویشان مادری
دیه
قصاص
Maternal Relatives
Blood Money
retaliation
Inheritance
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "پژوهشهای فقهی"
2008-8388
2423-6195
2020-06-21
16
2
219
248
10.22059/jorr.2019.258413.1008063
73825
Research Paper
تأثیر معاینه و تحقیق محل در اِقناع وجدان علم قاضی
The Impact of Local Examinations and Investigations on the Case of the Judge' Conscious about his Knowledge
محمدرسول آهنگران
ahangaran@ut.ac.ir
1
مجتبی محمدی زاده کرمانی نژاد
mojtabamohamadikermani@gmail.com
2
استاد، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
مربی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
تأثیرات هر یک از معاینه و تحقیق محل بر علم دادرس کیفری، با توجه به ماهیت و شکل تأثیرگذاری، بر دو قسم ماهوی و شکلی تصورشدنی خواهد بود و این در حالی است که فرض قانونی، بر «اَماره بودن» تمامی حالتهای صدور معاینه و تحقیق محل، طبق مادۀ 221 قانون مجازات اسلامی قرار گرفته است. در پژوهش پیشرو با هدف اثبات حالتی که دادرس به «مشاهدۀ مستقیم» موضوع اتهام میپردازد، به اثبات فرضیۀ «دلیل به معنای خاص» بودن آن پرداختهایم و نتیجه گرفتهایم که تأثیر شکلی و ماهوی هر یک از معاینه و تحقیق محل بر علم دادرس، بر خلاف قاعدۀ «طریقت داشتن ادلۀ کیفری»، دارای «موضوعیت» است و در صورت عدم مغایرت با سایر ادله (عرضی بودن)، در «طول» ارادۀ دادرس و مقدم بر سایر دلایل به معنای عام بوده و بر استدلال خود، بند الف مادۀ 302 ق.آ.د.ک. و معاینۀ اجساد را شاهد آورده است. مهمترین آثار «دلیل به معنای خاص» دانستن علم حاصله از مشاهدۀ مستقیم نسبت به «اماره» قرار دادن همۀ موارد صدور معاینه، تقدم دلیل بر اماره و حکم قطعی بودن آن است.
The effects of each local examination and investigation on the knowledge of the criminal prosecutor, with regard to the nature and the shape of influence on two substantial and procedural forms is imaginable. However, the legal assumption is based on the "presumption” of all of the states of issuing the local examination and investigation under the Article 221 of the Islamic Penal Code. This article aims to prove the case when the prosecutor “directly observe” the subject of the accusation to prove the assumption of the “reason in its specific sense”. It has been concluded that the effect of each procedural and substantial local examination and investigation on the knowledge of the prosecutor is relevant in spite of the rule “having a way to criminal reasons”. In the case when it is against the other reasons (being horizontal) it is in the "length" of the will of the judge and precedes the other reasons in their general sense and to prove this argument it brings the section A of the Article 302 in the Code of Criminal Procedure and the examination of the dead body as witness. The most important effects of knowing the knowledge gained through direct observation as “a reason in its specific sense” rather than “to presume” all cases of examination are the priority of the reason over presumption and the definitiveness of the verdict.
https://jorr.ut.ac.ir/article_73825_6b4db70e4792ffc513a8e24b89279847.pdf
اَماره
دلیل
علم قاضی
مشاهدۀ مستقیم
معاینه
Presumption
Examination
the Knowledge of the Judge
reason
Direct Observation
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "پژوهشهای فقهی"
2008-8388
2423-6195
2020-06-21
16
2
249
273
10.22059/jorr.2019.265158.1008176
73826
Research Paper
بررسی دیدگاه امام خمینی دربارۀ مرسلات فقهی شیخ صدوق
Review of Imam Khomeini's View about Sheikh Sadouq's Mursalāt of Jurisprudence
رسول محمدجعفری
rasulmohamadjafari@yahoo.com
1
مجید زیدی جودکی
majidjody@gmail.com
2
استادیار، گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه شاهد، تهران، ایران
دانشجوی دکتری گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه اراک، اراک، ایران
شیوۀ محدثان فریقین، نقل روایات با ذکر سلسلۀ سند است. در این بین، شیخ صدوق از برجستهترین محدثان شیعه، در «کتاب من لایحضره الفقیه»، روایات را بدون سند و بهصورت مرسل گزارش کردهاند. وی اگرچه بعدها با نگاشتن «مشیخه»، در صدد رفع اشکال مقدر برآمد، مرسلاتی که بدون ذکر راوی گاه با واژۀ «قَالَ» و گاه با واژۀ «رُوِیَ» نقل کرده بود، محل مناقشۀ عالمان شد. قائلان به وثوق سند روایت (سندگراها) همۀ منقولات بدون راوی صدوق را از حجیت ساقط کردند و قائلان به وثوق صدور روایت (صدورگراها) همۀ آنها را یکسر حجت دانستند. در این بین امام خمینی دیدگاهی میان آن دو اتخاذ کردند. یافتههای تحقیق حکایت از آن دارند که از نظر امام خمینی، اولاً، تنها مرسلات جزمی صدوق -با تعبیر «قَالَ»- معتبر هستند؛ ثانیاً، صدوق نهتنها یک محدث، بلکه عالمی رجالی برتر از نجاشی و طوسی است، لذا مرسلات جزمی وی، گویای توثیق راویان حذفشده از سند هستند؛ ثالثاً، صدوق اهل اجتهاد به معنای متعارف نزد اصولیان و بهویژه متأخران آنها نبود، لذا مرسلات جزمی را بر اساس حدس و ظن نقل نکرده است؛ رابعاً، مرسلات جزمی صدوق همسنگ مرسلات ابن ابیعمیر هستند؛ خامساً مرسلات جزمی صدوق، برابر با مسانیدش محسوب میشوند و بلکه بر آنها رجحان دارند.
The method of the Shi'ite and Sunnite Hadith scholars is to quote the narrations by naming the chain of transmitters. In the meantime, Sheikh Sadouq, one of the most prominent Shi'ite Hadith scholars, has reported the narrations in his book "Man lā yaḥḍuruhu-l-faqīh” with incomplete chain of transmitters (mursal). Although, later on, he tried to respond to the assumed critics with writing a "Mashikha", his Mursalāt that have been quoted without mentioning their narrators with such words like "qāla" or "ruviyah", has been controversial among the scholars. Those who believed in the authenticity of the sanad of the narrative abandoned all the hadiths of Sadouq without the narrator and those who believed in the authenticity of the issuing of the narrations considered them authentic. In the meantime, Imam Khomeini took a moderate view. The findings of this study indicated that from Imam Khomeini's point of view, firstly, only dogmatic Mursalāt of Sheikh Sadouq with the word "qāla" are authentic. Secondly, Sadouq is not only a Hadith scholar, but also is a scholar superior to Najjashi and Tousi. Therefore, his dogmatic Mursalāt indicate that the narrators removed from the sanad are authentic. Thirdly, Sadouq is not a mujtahid in its conventional meaning among the scholars of the principles of jurisprudence specifically the later ones. Therefore, he has not quoted the dogmatic mursalāt with guess and speculation. Fourthly, the dogmatic mursalāt of Sheikh Sadouq counterweights that of Ibn Abi 'Umayr. Fifth, not only his mursalāt are equal to his Masānid, but also they are preferred to them.
https://jorr.ut.ac.ir/article_73826_256a683c8083157c8fa9546d968fe566.pdf
امام خمینی
دیدگاهها
شیخ صدوق
مرسلات جزمی
مرسلات ظنی
Sheikh Sadouq
Dogmatic Mursalāt
Speculative Mursalāt
Imam Khomeini
views
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "پژوهشهای فقهی"
2008-8388
2423-6195
2020-06-21
16
2
275
290
10.22059/jorr.2019.258485.1008064
73822
Research Paper
چرایی عدم ابلاغ وجوب خمس درآمدها (ارباح مکاسب) در زمان پیامبر اکرم(ص)
The Reason for Not Reporting the Necessity of Khums of Incomes (Arbāh Makāsib) at the Time of the Holy Prophet (PBUH)
محمدسعید نجاتی
ms.nejati@hzrc.ac.ir
1
اصغر منتظر القائم
montazar53317@yahoo.com
2
محمدعلی چلونگر
chelongar@yahoo.com
3
استادیار، پژوهشکدۀ حج و زیارت، قم، ایران
استاد، دانشگاه اصفهان، ایران
استاد، دانشگاه اصفهان، ایران
در این مقاله، نویسنده با استناد به شواهد تاریخی، به تبیین چرایی اثباتناپذیری وجوب خمس درآمدها در زمان پیامبر اکرم(ص) پرداخته و ضمن پذیرش وجود ادلۀ فقهی کافی، برای وجوب خمس درآمدها در زمان حاضر، ادلۀ تاریخی وجوب خمس ارباح مکاسب در زمان پیامبر اکرم را نقد و رد میکند. دستاورد این تحقیق در راستای حکم وجوب خمس ارباح مکاسب، در خدمت فقه بهکارگرفته میشود، هرچند که روش آن با توجه به ماهیت ادلۀ مورد استناد فقها برای اثبات وجوب خمس ارباح در زمان رسول الله(ص) تحلیلی ـ تاریخی است. مهمترین دلایل تاریخی این مقاله برای ناممکن بودن اثبات خمس درآمدها در زمان پیامبر اکرم(ص) عبارت است از فقدان دلیل برای اثبات خمس درآمدها در زمان ایشان، فقر و تنگدستی عمومی مسلمانان در دورۀ پیامبر، کمعمقی ایمان تازهمسلمانان و تناقض وجوب خمس درآمدها بدون استثنا کردن هزینههای سالانه با فلسفۀ خمس در آن زمان.
In the present study, the author, referring to the historical evidences, explores the argument over the indemonstrability of the obligatory Khums on the profits of earnings at the time of Holy Prophet (PBUH). While acknowledging the availability of adequate legal evidences for the obligatory Khums on the profits of the earnings at the present time, criticized and rejects the historical evidences concerning the obligatory nature of Khums on the profits of earnings during the Holy Prophet (PBUH)’s period. The findings of this research may be applied in the field of the jurisprudence in the line with the obligatory nature of Khums on the profits of earnings, even though the research approach adopted due to the evidences to which the jurisprudents refer in order to support the obligatory nature of Khums on the profits of earnings in the Holy Prophet (PBUH)’s period is a historical analysis. In this study, the most important evidences found concerning indemonstrability of the obligatory Khums on the profits of earnings in the Holy Prophet (PBUH)’s period include the lack of evidence for supporting the Khums on the profits of earnings in the Holy Prophet (PBUH)’s period, the poverty among the Muslims in the Holy Prophet (PBUH)’s period, the shakable faith of newly Muslim people, and the contradiction between the obligation of Khums payment applied to the profits of earnings, while not excluding the annual expenditures, and the philosophy of Khums at that period of time.
https://jorr.ut.ac.ir/article_73822_10295534528171e27176d073b4a031bc.pdf
آیۀ خمس
خمس ارباح مکاسب
خمس در زمان پیامبر
خمس غنایم
Al-Khums Verse
Khums at the Time of the Holy Prophet (PBUH)
Khums on the Ghanā̕im
Khums on the profits of incomes (Arbāh Makāsib)
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "پژوهشهای فقهی"
2008-8388
2423-6195
2020-06-21
16
2
291
308
10.22059/jorr.2019.269622.1008255
73807
Research Paper
هماهنگی حمل بر تقیه با مرجحات اخبار علاجیه در رویّۀ شیخ الطائفه
Co-ordination between the Assumptions Based on Dissimulation and the Preferred Remedial Narrations in the Approach of Sheikh Al-Tā̕ifah
محمد محرمی
m_moharrami67@yahoo.com
1
سعید حسن زاده دلگشا
saeid.ahad.bager@gmail.com
2
یعقوب پورجمال
yraz.pourjamal@gmail.com
3
دانشجوی دکتری، گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
استادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
استادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
یکی از عناصری که در بحث تعارض، فتاوای فقهای متأخر از آن متأثر بوده، حمل روایات بر تقیه است. این شیوه را به کرّات میتوان در آثار شیخ طوسی مشاهده کرد. بهکارگیری این طریق، هنگام علاج اخبار متعارض، از خصوصیات بارز وی محسوب شده که در دوران ماقبل ایشان، بیسابقه بوده است و دو کتاب «تهذیب الأحکام» و «الإستبصار فیما اختلف من الأخبار» نمونههای معینی بر این ادعا هستند. پژوهش پیشرو با واکاوی عملکرد شیخ طوسی در حمل روایات بر تقیه، با محوریت قرار دادن ترتیب مرجحات مذکور در مقبولۀ عمربن حنظله که با تقدم اعدلیت راوی، شهرت روایت، موافقت با کتاب و مخالفت با عامه مطرح است و همچنین مداقه در سه مورد از نظریات وی بهعنوان ذکر نمونه، صحت استدلال ایشان در حمل روایات بر تقیه را دچار خدشه میکند و وجهی بر آنها ملاحظه نمیکند.
One of the factors influencing the decrees of the contemporary jurists is to convey the narrations based on dissimulation (taqiyyah). This method can often be seen in the works of Sheikh Tousi. Using this method to remove the contradictory narrations was among his significant characteristics which did not have any precedence before his time and the two books namely Al-Tahdhīb and Al-Istibṣār fīmā ikhtalafa mina-l-akhbār are the certain examples of this claim. The present study, analyzing the method of Sheikh i.e. to convey the narrations based on dissimulation and focusing on the sequence of the mentioned preferences in the Maqbūlah of Umar Ibn Hanzalah based on the priority of the justice of narrator, the popularity of narration, its agreement with the Book, and disagreement with the Sunnis ('Ammah) and scrutinizing three cases of his viewpoints as examples invalidates the Sheikh’s reasoning for conveying the narrations based on dissimulation and does not see any excuse for that.
https://jorr.ut.ac.ir/article_73807_628ed54b5dcfc732d32880cbdb3c6fc0.pdf
حمل بر تقیه
روایات تقیهای
شیخ طوسی
مرجحات
مقبولۀ عمربن حنظله
Sheikh Tousi
Narrations based on dissimulation
Basing on dissimulation
Maqbūlah of Umar Ibn Hanzalah
Preferences
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "پژوهشهای فقهی"
2008-8388
2423-6195
2020-06-21
16
2
309
330
10.22059/jorr.2019.268256.1008232
74694
Research Paper
نقد و بررسی مبانی فقهی دیدگاه مشهور در مفهومشناسی عدالت فقهی
A Review of the Fundamentals of Jurisprudence: Famous View on the Conceptualization of Jurisprudential Justice
رامین فغانی
faghani.ramin@gmail.com
1
محمّد مهدی زارعی
mz14513543@yahoo.com
2
سعید ابراهیمی
saeblaw2000@yahoo.com
3
علی اکبر ایزدی فرد
ali85akbar@yahoo.com
4
دانشآموختۀ دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه مازندران، عضو علمی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
استادیار، دانشکدۀ الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
استادیار، دانشکدۀ الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
استاد، دانشکدۀ الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
بسیاری از احکام و فروع فقهی، به عَدالت، مشروط است. فقهای شیعه، نوعاً، بحث دربارۀ مفهومشناسی عَدالت را بر محور دو گزینۀ: ملکۀ امتثال و اجتناب، و استقامت فعلی، قرار میدهند. با وجود اینکه تعریف عَدالت به استقامت فعلی، در فقه امامیه، قدمت دارد و تعریف عَدالت به ملکۀ نفسانی، در روایات، مفقود است، مشهور فقیهان امامیه، عَدالت را ملکۀ امتثال و اجتناب میداند. بیشک، لزوم لحاظ ملکه، در مفهومشناسی عَدالت، احراز عَدالت را دشوارمیکند؛ چه اینکه صرف امتثال واجبات و اجتناب از محرمات را برای احراز عَدالت کافی نمیشمارد. واقعیت مذکور، این پرسش را پیشرو مینهد که مشهور، به اتکای کدام دلایل، لحاظ ملکه را در مفهومشناسی عَدالت لازم میداند و آیا این دلایل، کفایت اثبات دیدگاه مشهور را دارند؟ از اینرو، نوشتار حاضر، با هدف تبیین و ارزیابی دلایل مشهور، در پژوهشی به روش توصیفی، دلایل لزوم لحاظ ملکه را در مفهومشناسی عَدالت بررسی میکندو به این نتیجه میرسد که دلایل مشهور، کفایت لازم را برای اثبات دیدگاه مشهور و لزوم لحاظ ملکه در مفهومشناسی عَدالت ندارد و احراز عَدالت به بیش از امتثال واجبات و اجتناب محرمات نیازمند نیست.
Many laws and derivative principles of jurisprudence are conditional on justice. Typically, Shi'a jurists discuss the conceptualization of justice on the basis of two options: The habit of compliance and elusion and the actual persistent. Despite the fact that the definition of justice to the actual persistent has a background in the Ja'fari jurisprudence and to the inner disposition is missing in the narratives, the famous Ja'fari jurists consider justice as the habit of compliance and elusion. Undoubtedly, the necessity of considering disposition in the conceptualization of justice makes establishing of justice difficult. In addition, it does not view mere compliance of religious obligations (Wājibāt) and elusion from inviolable things (Moḥrramāt) enough in order to establish justice. This fact raises the question that based on what facts the famous [scholars] consider the disposition as necessary in the conceptualization of justice and are these reasons adequate for proving the famous views? Therefore, the present paper, with the aim of clarifying and evaluating the famous reasons, in a descriptive study, investigates the necessary reasons for considering the disposition in the conceptualization of justice. It is concluded that the famous reasons are not adequate to prove the famous view and the necessity of considering disposition in the conceptualization of justice. It is not necessary to go beyond the compliance with the religious obligations and elusion from inviolable things in order to establish justice.
https://jorr.ut.ac.ir/article_74694_2c71532a7e53a00d5d4f7442d2596e54.pdf
عَدالت
تعریف عَدالت در فقه
عَدالت فقهی
مبانی مشهور در تعریف عَدالت
معنای عَدالت
مفهومشناسی عَدالت
نقد ادلۀ ملکه بودن عَدالت
Justice
Legal Justice
Meaning of Justice
Definition of Justice in Jurisprudence
Conceptualization of Justice
Well-Known Principles in the Definition of Justice
Criticism on the Reasons of Justice Being a Permanent Disposition of Mind
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "پژوهشهای فقهی"
2008-8388
2423-6195
2020-06-21
16
2
331
360
10.22059/jorr.2019.272388.1008299
73804
Research Paper
از فقه ادله تا فقه علل
From the Evidential Jurisprudence to the Causal Jurisprudence
عبدالحسین رضایی راد
ahrr39@scu.ac.ir
1
معصومه سیاحی
sayahimasome44@gmail.com
2
دانشیار، دانشکدۀ الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
کارشناس ارشد، دانشکدۀ الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
بر اساس تعریفهای مرسوم، علم فقه برای بیان و تبیین احکام و ادلۀ آنها طراحی شده و مقصود از ادلۀ احکام مدارکی است که اثبات کند حکم مورد بحث، نظر خداوند است و مطابق اصطلاح فقها، دلیل حکم به راز و رمز صدور احکام و حکمت نهفته در صدور آن نظر ندارد و فقیه خود را به کشف این اسرار موظف نمیداند، اما گسترش روزافزون جوامع و تنوعپذیری و تکثر مسائل مورد نیاز جامعه ثابت کرده است که اکتفای به ادله، نیاز جامعه را مرتفع نمیکند و نمیتوان انتظار داشت که برای هر مسئلۀ مورد نیاز، دلیلی از ادلۀ شرعی وجود داشته باشد و به ناچار باید برای تعیین تکلیف شرعی در موارد سکوت یا ابهام شریعت، از علت احکام شرعی مدد جست و با استفاده از علتها، احکام موجود را به موارد دیگر تعمیم داد یا در مواردی که علت مرتفع میشود، احکام را نیز مرتفع و احکام شرعی را توسیع یا تضییق کرد و این مهم، اقتضا دارد که فقها از اکتفاء به بیان ادله دست بردارند و گامی در وادی علتشناسی نیز بگذارند. در این تحقیق کوشش میشود تا با تبیین دقیق معنای علت و ضرورت کشف و تبیین علل احکام و عوارض ناشی از علتیابیهای نادرست، زمینهساز حرکت علم فقه از بیان ادله به بیان علتها باشد و با شناسایی روشهای درست کشف علت، شالودۀ تأسیس فقه علل را فراهم کند و از این طریق، مددکار فقه ادله و موجب ارتقای آن باشد و از بروز عوارض ناپسند علتسازیهای غیرکارشناسانه برای احکام پیشگیری کند.
Based on common definitions, jurisprudence has been designed to explain and elaborate the rules and their evidences. By evidences we mean the documents that prove that a certain rule is God’s command and according to expression of the jurists the reason for issuing a rule is not related to the mysteries of rules and the philosophy which is concealed in its issuance. The jurist is not obliged to unveil these secrets, however the increasing expansion of communities, versatility, and plurality of the necessary issues in the society have proven that reliance on the evidences doesn’t fulfill the needs of the society and one cannot expect that there should be a reason from among the legal evidences for every social necessary issue. Therefore, it will be inevitable to seek help of the reasons of legal evidences to determine the religious task at the time of silence or ambiguity or religious rules and to generalize the existing rules to other cases by means of reason or in the cases when the reason is resolved the rules also have to be resolved and to expand or spoil religious rules. This important issue necessitates that the jurists do not suffice to express the evidences and to take a step toward etiology. The present study aims at explaining the accurate meaning of the reason and the necessity to explore and explain the reasons of rules and consequences of incorrect etiology to prepare the ground for the movement of jurisprudence from explaining the evidences to explaining the reasons and to provide the fundamentals of establishing the evidential jurisprudence through identifying the correct methods of reason exploration. By doing this, it can help and improve the evidential jurisprudence and can prevent from undesirable effects of unprofessional reasoning for rules.
https://jorr.ut.ac.ir/article_73804_a4b17ce543b88b6d9cbbd63ec8f7c50b.pdf
حکمت
دلیل
علت
فقه
مناط
reason
philosophy
jurisprudence
Evidence
Basis
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "پژوهشهای فقهی"
2008-8388
2423-6195
2020-06-21
16
2
361
377
10.22059/jorr.2018.252613.1007978
73789
Research Paper
حکم فقهی بیهوشی و بیحسی محکوم به قصاص، حد و تعزیرات
Legal Order of Anesthetized and Insensible Persons Sentenced to Retribution, and Prescribed Punishments
محمد زروندی رحمانی
mzarvandi2@gmail.com
1
جواد زروندی
javadzarvandi@gmail.com
2
نفیسه زروندی
nzarvandi@yahoo.com
3
دانشیار، مدیر گروه فقه عبادی مدرسۀ عالی فقه تخصصی جامعة المصطفی العالمیه، مدرس دروس خارج حوزۀ علمیه
دکتری الهیات، استادیار دانشگاه هوایی شهید ستاری
دکتری الهیات، رشته دین پژوهی، دانشگاه ادیان قم
امروزه در زمینه موضوع بیهوشی و بیحسی فرد محکوم به قصاص، حد و تعزیرات، دیدگاههای متنوع و مختلفی وجود دارد؛ از همین رو این نوشته با نگاهی فقهی، با تمسک به آیات قرآن کریم و روایات در پی پاسخ دادن به این مساله مهم و کاربردی نوظهور می باشد که، آیا بیهوشی یا بیحسی افراد محکوم به قصاص، حد و تعزیرات پیش از اجرا حکم، جایز می باشد یا خیر؟ در جواب به این سوال در مقاله، ابتدا به دلایل قائلان به عدم جواز بیهوشی و بیحسی در قصاص، حد و تعزیرات پرداخته و نقد شده است و سپس ادلۀ قائلان به جواز بیهوشی و بیحسی در افراد محکوم به قصاص، حد و تعزیرات تبیین شده است. در ادامه در مرحلۀ سوم، درباره دلایل قائلان به جواز بیهوشی یا بیحسی افراد محکوم به قصاص یا حد و تعزیرات، بحث و تبادل نظر شده است. در پایان پس از استناد به آیات، روایات و بیان نظرات گرانبهای فقها در این باب، این نتیجه برآمده که، بیهوش کردن و یا بیحس کردن فرد محکوم به قصاص جایز می باشد اما درباره افراد محکوم به حدود و تعزیرات باید بیان نموده که، بی حس کردن و یا بی هوش کردن آنان درست نمی باشد.
The penal system of pure Islam has come from the immense revelation and is saturated with the teachings of the infallible Imams (A.S.) and is flourished as a result of the hard work of the jurists over thousands of years. Therefore, it is characterized with the unique features such as accountability and being up-to-date. The present text has been written to answer a new question as to whether it is lawful to anesthetize or make a person who is sentenced to retribution, or prescribed punishments insensible. The discussion follows within three stages. Initially, the arguments of the jurists who believe in the unlawfulness of making the person anesthetized or insensible in retribution are reviewed and criticized. Next, the arguments of the jurists who believe in the lawfulness of making the person anesthetized or insensible in retribution are explained and in the third stage, their arguments are discussed. Finally, it is concluded that making a person who is sentenced to retribution or prescribed punishments anesthetized or insensible is unlawful.
https://jorr.ut.ac.ir/article_73789_6f818cf5b6c16ff6e7c81a8df4f01b1b.pdf
بیحسی
بیهوشی
تعزیرات
جواز
حد
قصاص
Prescribed Punishment
Retribution
ta'zir
anesthesia
Insensibility
Lawfulness
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "پژوهشهای فقهی"
2008-8388
2423-6195
2020-06-21
16
2
10.22059/jorr.2020.284973.1008776
76871
Research Paper
جستاری در مبانی ولوج روح از منظر شیخ مفید
Inquiring the basics of blowing the soul from Sheikh Mofid's point of view
فریده تاجفر
tajfar.fa@gmail.com
1
مریم آقایی بجستانی
maqaib@gmail.com
2
محمد روحانی مقدم
rohani113r@gmail.com
3
گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی ،واحد سمنان ، دانشگاه آزاد اسلامی ، سمنان ، ایران
دانشیار،گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی ،واحد سمنان،دانشگاه آزاد اسلامی،سمنان ،ایران
استادیار، گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی ،واحد سمنان ،دانشگاه آزاد اسلامی ،سمنان ،ایران
سن ولوج روح یکی از مباحثی است که موضوع دیه جنین قرار گرفته است .فقیهان با استناد به ایات وروایات موجود ،آرای متفاوتی در این زمینه ارائه کرده اند .مشهور امامیه چهار ماهگی را سن ولوج روح دانسته وبرخی نیز پنج ماهگی را برگزیده اند . در این میان شیخ مفید با استناد به وازه «ثم »در آیه 14 سوره مومنون که برای بیان مرحله آخر خلقت یعنی ولوج روح به کار رفته است ،بر فاصله زمانی ولوج روح از سایر مراحل خلقت تاکید می کند و سن ولوج روح را شش ماهگی می داند .ابن براج و آیت الله خویی نیز همین نظریه را برگزیده اند . در این نوشتار به روش توصیفی –تحلیلی وبا استفاده از منابع فقهی ضمن اشاره به آرای مختلف در این زمینه ،مبانی قرانی وروایی نظریه شیخ مفید ارائه وتحلیل خواهد شد .
The age and spirit of the soul is one of the topics that has been the subject of fetal blood prices.The famous Imamiyya has considered four months to be the age and spirit of the soul, and some have chosen five months. While Sheikh Mofid, referring to the word "then" in verse 14 of Surah Momenoun, which is used to express the last stage of creation, namely the blowing of the soul, emphasizes the time interval of blowing the soul from other stages of creation and the age of blowing the soul is six months. Ibn Baraj and Ayatollah Khoei have also chosen the same theory.In this article, using the descriptive-analytical method and the use of jurisprudential sources and while referring to various opinions in this field, the Quranic and hadithic principles of Sheikh Mofid's theory will be presented and analyzed.
https://jorr.ut.ac.ir/article_76871_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
خلقت انسان
ولوج روح
جنین
The creation of man
the blowing of the soul
the fetus