per
دانشگاه تهران
مجله علمی "پژوهشهای فقهی"
2008-8388
2423-6195
2018-09-23
14
3
555
580
10.22059/jorr.2018.222698.1007535
68820
Research Paper
اعتبارسنجی مرجحیت مخالفت با عامه در علاج تعارض اخبار (موردپژوهی: نجاست خمر)
Evaluation of the Preference of Disagreement with Sunnis to Resolve Disputed Traditions (Case Study: Impurity of Wine)
عطیه علیزاده نوری
atiyealizadeh4@gmail.com
1
محمدتقی فخلعی
fakhlaei@um.ac.ir
2
حسین صابری
saberi@um.ac.ir
3
دانشآموختۀ دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران
استاد فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران
استاد فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران
میدانداری مخالفت با عامه بهعنوان یکی از مرجحات تعارض نصوص، در بسیاری از احکام اختلافی محسوس است؛ گروهی از فقها با روی آوردن به مرجحیت مخالفت با عامه و حمل اخبار موافق عامه بر تقیه، راهی برای حل اختلاف نصوص جستهاند. نجاست و طهارت خمر از جملۀ این موارد اختلافی است که با توجه به وجود روایات دال بر طهارت خمر، بهواسطۀ حمل بر تقیه و کنار راندن آنها از صحنۀ استدلال، فتوای مشهور فقها دال بر نجاست خمر سامان یافته است. این نوشته، با دغدغۀ سنجش رَوایی کاربرد مرجحیت مخالفت با عامه در مسئلۀ نجاست خمر، نوشته شد و جایگاه این مرجح را در حل تعارض اخبار طهارت و نجاست خمر پی گرفتهایم. عدم رعایت ضوابط مربوط به تعارض اخبار در اعمال مرجحات و بهویژه مخالفت با عامه و آشفتگی و نابسامانی افکار در مسئلۀ نجاست خمر، دستاورد این پژوهش است که پس از تتبع وسیع در آرای فقها حاصل شده است.
Mediation of disagreement with Sunnis as one of preferred attributes of the disputed texts is sensible in many disputed rules. A group of jurisprudents, tending to prefer disagreement with Sunnis and ascribing traditions in agreement with Sunnis to precautionary concealment, has found a way to resolve disputed texts. Purity and impurity of wine is among disputed matters that in spite of the traditions that indicate the purity of wine, the judgments of the majority of jurisprudents have organized around the impurity of wine due to ascribing to precautionary concealment. This paper aims at evaluating the justifiability of using the preference of disagreement with Sunnis on the matter of impurity of wine and has followed up the position of this preferred attribute to resolve the disputed traditions about purity or impurity of wine. Nonconformity of criteria for disputed traditions in applying the preferred attributes specifically disagreement with Sunnis and disorganized thoughts in the matter of impurity of wine is the achievement of this research after wide investigation of the opinions of the jurisprudents.
https://jorr.ut.ac.ir/article_68820_cd7a3962b4ad25268cd9d20056ed6948.pdf
حمل بر تقیه
حمل بر تقیۀ روایات طهارت خمر
روایات طهارت خمر
مخالفت با عامه
نجاست خمر
Ascribing to Precautionary Concealment
Ascribing to Precautionary Concealment of the Traditions about the Purity of Wine
Traditions about the Purity of Wine
Disagreement with Sunnis
Impurity of Wine
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "پژوهشهای فقهی"
2008-8388
2423-6195
2018-09-23
14
3
581
606
10.22059/jorr.2018.241075.1007797
68821
Research Paper
اصول و قواعد بنیادین فقهی حاکم بر مذاکره
Principles and Fundamental Rules of Jurisprudence Governing Negotiation
مهدی موحدینیا
movahhedinia@gmail.com
1
علی مظهر قراملکی
amghramali@ut.ac.ir
2
سید محمد حسینی
hoseinik@ut.ac.ir
3
دانشآموختۀ دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشکدۀ الهیات دانشگاه تهران
استاد گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشکدۀ الهیات دانشگاه تهران
دانشیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشکدۀ الهیات دانشگاه تهران
یکی از مسائل کنونی دولت اسلامی، رفع اختلافات بینالمللی، از طریق مذاکره است. آنچه در این زمینه با خلأ پژوهشی مواجه هستیم تبیین گسترۀ مذاکره با دول غیرمسلمان و پایبندی به آن بر اساس مبانی و قواعد فقه است. در مقالۀ پیشرو با بهرهگیری از روش تحلیلی و توصیفی، در صدد تبیین ماهیت و آثار اصول و قواعد فقه حاکم بر مذاکره، با تکیه بر دیدگاه تکلیفگرایانه بودهایم. بر اساس یافتههای تحقیق، در فقه امامیه نهاد مذاکره، جزو عناوین اولیۀ ضروری است نه ثانویۀ اضطراری. اصول و قواعد بنیادین فقهی مذاکره از جمله قاعدۀ نفی تسلط و قاعدۀ تناسب رفتاری، اصل عزت، حکمت و مصلحت عقلایی، حاکی از مذاکرۀ فعال نه منفعل هستند. مذاکرۀ فعال در دیدگاه تکلیفگرایانه ریشه دارد. بر مبنای این دیدگاه فقهی، برای تحقق عمل به تکلیف در شرایط ویژۀ مذاکره با دشمنان باید از سوی مذاکرهکنندگان اسلامی، تاکتیکهای منعطف و نرمی در فرآیند مذاکره اتخاذ شود تا دول غیرمسلمان نتوانند با طراحی وضعیتی، محدودیتها و تحریمهایی را بر کشور اسلامی تحمیل کنند.
One of the recurrent issues within Islamic government is the resolution of international conflicts via negotiation. Explanation of the scope of negotiations with non-Muslim governments and commitment and adherence to that based on the principles and rules of jurisprudence is the missing area of research. Using a descriptive-analytical method, this study aims at explaining the nature and the effects of rules and principles of jurisprudence governing negotiation relying on the duty-oriented perspective. The findings show that the institution of negotiation is a necessary primary concept but not a secondary emergency one within the Shi'a jurisprudence. The jurisprudential principles and fundamental rules of negotiation including no-domination rule, fitness of behavior rule, the principles of honor, wisdom, and rational expediency indicate active but not passive negotiation. Active negotiation is rooted in duty-oriented perspective. According to this jurisprudential view, to fulfill the duties within critical conditions of negotiation with enemies, the Islamic negotiators should adopt soft and flexible tactics in the process of negotiation in order that non-Muslim governments cannot impose limitations and sanctions through situational planning.
https://jorr.ut.ac.ir/article_68821_42f3d3a80f3a1be9552aaa08d4fcdf69.pdf
اصول مذاکره
تکلیفگرایی
دیپلماسی
قواعد فقه
مذاکره
Negotiation Rules
Duty-Orientation
diplomacy
Rules of Jurisprudence
Negotiation
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "پژوهشهای فقهی"
2008-8388
2423-6195
2018-09-23
14
3
607
628
10.22059/jorr.2018.232779.1007676
68822
Research Paper
بررسی جایگاه فقهی - ادبی حرف «واو» در آیۀ 121 سورۀ انعام
Analyzing the Jurisprudential and Literal Position of the Letter vāv in the Verse 121 of the Chapter An'am
علی نجفی ایوکی
najafi.ivaki@yahoo.com
1
عباس اقبالی
eghbaly@mail.kashanu.ac.ir
2
کاظم حسینی باصری
khosseini1379@yahoo.com
3
دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه کاشان
دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه کاشان
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی، دانشگاه کاشان
علمای دانش نحو معانی سهگانۀ حال، استیناف یا عطف را برای حرف «واو» در آیه «لاتَأْکُلُوا مِمّا لَمْ یُذْکَرِ اسْمُ اللّهِ عَلَیْهِ وَ إِنَّهُ لَفِسْقٌ» (انعام: 121) محتمل دانستهاند که البته ناهمگونی این نظریات، تبیین معنوی آیۀ شریفه را دچار چالش کرده است. بر این اساس نوشتار حاضر به روش توصیفی - تحلیلی به معناشناسی حرف «واو» در این آیۀ شریفه اختصاص یافته است و به این نتیجه رسیدهایم که ضمیر در جملۀ «وَ إِنَّهُ لَفِسْقٌ» به «أکل» مستفاد از فعل «لاتأکُلُوا» یا به «عَدَمُ الذِّکر» که برگرفته از «لَم یُذکَر» است، رجوع میکند. بنابراین آیۀ شریفه در صدد نهی از خوردن ذبیحۀ موصوف به فسق نیست، بلکه در مقام تبیین یکی از مصادیق فسق است. واژۀ «فسق» در آیۀ مورد بحث نیز بهمعنای خارج شدن ذبیحه از حلیت است که در حقیقت جملۀ «وَ إِنَّهُ لَفِسْقٌ» دلیل حرام بودن ذبیحهای را بیان میکند که نام خداوند بر آن برده نشده است؛ زیرا آن فسق و خروج از بندگی خداوند است و این مفهوم تنها با معنای عاطفه یا استیناف همخوانی دارد، نه حالیه بودن.
The Grammarians have considered three possibilities for the meaning of the letter “vāv” in the verse" lā ta,kulū mimmā lam yuḍkar ismullahi ‘alayhi va innahū lafisq "(The Quran, 6:121): case, resumption, or conjunctive. Of course, the difference among these ideas has challenged the spiritual specification of the verse. Accordingly, this paper, using a descriptive-analytical method, has analyzed specifically the meaning of “vāv” in this holy verse. It was concluded that the pronoun in the sentence “va innahū la fisq” refers to “akl” derived from “lā ta,kulū” or to “no mentioning of” derived from “lam yuḍkar”. So, the holy verse does not aim to forbid eating of the slaughtered animal (dhabīḥa) known as fisq, but it aims to specify one example of vice .In this verse, vice means the slaughtered animal (dhabīḥa) is not lawful. In fact, the words “va innahū lafisq” explains the reason for unlawfulness of the slaughtered animal (dhabīḥa) that has been butchered without saying the name of God; because it is a vicious act and disobeying God. This meaning is matched only with conjunctive or resumption but not the case.
https://jorr.ut.ac.ir/article_68822_344869f2ff8c133f01d8747c1e7a38e8.pdf
آیات الاحکام
حرف «واو»
مجتهدین
معناشناسی
واژۀ «فسق»
āyāt al-ahkām (Legal Injunctions of the Quran)
the Letter “vāv”
Mojtahedin
semantics
the Word “Vice”
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "پژوهشهای فقهی"
2008-8388
2423-6195
2018-09-23
14
3
629
650
10.22059/jorr.2018.245524.1007852
68823
Research Paper
ماهیت فقهی و حقوقی نمایندگی مادر در دادرسی نفقه بر اساس قانون حمایت از خانواده (مصوب 1391)
Jurisprudential and Legal Nature of Mother’s Right of Representation in the Process of the Alimony Request According to the Family Protection Act (Approved, 2012)
جواد حسین زاده
hoseinzadeh@usc.ac.ir
1
وحیده سادات حسینی
v.hosseini300@gmail.com
2
فرجالله هدایتنیا
hedayat47@yahoo.com
3
دانشیار گروه حقوق، دانشکدۀ علوم انسانی، دانش گاه علم و فرهنگ، تهران، ایران
دانشجوی دکتری حقوق خصوصی، گروه حقوق، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران
استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشۀ اسلامی، تهران، ایران
یکی از ابداعات مادۀ 6 قانون حمایت از خانواده مصوب 1391، اعطای نمایندگی به مادر در روند دادرسی مطالبۀ نفقه طفل یا محجور است. در تفسیر این مادۀ قانونی دو نگرش متفاوت مطرح میشود؛ برخی آن را از باب جعل ولایت قهری میدانند؛ برخی دیگر بر این باورند که مادۀ قانونی، اعطای نوعی از نمایندگی به مادر بهمثابۀ نهاد وکالت یا قیمومت است. هرکدام از این دو دیدگاه، آثار حقوقی متفاوتی در مسئولیت و اختیارات مادر برجای میگذارد که مقالۀ حاضر با بهرهگیری از روش تحلیلی - توصیفی، به تبیین ماهیت و مبانی نمایندگی مادر در دعوای مطالبۀ نفقه فرزند پرداخته است. نتایج مقاله حاکی از این است که هدف قانونگذار از واگذاری نمایندگی به مادر، اثبات ولایت قهری برای مادر نیست، بلکه بر اساس مبانی و قواعد فقهی، از جمله قاعدۀ ملازمۀ اذن در شیء با اذن در لوازم آن و رویّۀ جاری قضایی و رعایت مصلحت و غبطۀ طفل، صرفاً اعطای نمایندگی و حق دادرسی و دادخواهی است. از جملۀ مهمترین آثار این نظریه این خواهد بود که آثار حقوقی ولایت قهری، از جمله حق تصرف ولی در اموال مولیعلیه، اسقاطناپذیر بودن و غیرقابل نقل و انتقال بودن حق ولایت بر این نوع نمایندگی مترتب نمیشود.
One of the fabrications of Article 6 of family protection act approved 2012 is granting the right of representation to the mother in the process of asking for the alimony of the minor or incompetent child in a lawsuit. There are two different views regarding the interpretation of the article 6: some regard it as the creation of mandatory guardianship and some believe that the Article 6 means granting a kind of representation to the mother just like that of institution of the attorneyship or guardianship. Each of the views has different legal effects in the realm of the mother’s responsibilities and authorities. The current paper, using a descriptive-analytical method, explains the nature and the principles of the mother’s guardianship for seeking the child’s alimony. The result of the paper indicates that the Iranian legislator does not confer the right of guardianship to the mother in order to prove the natural guardianship for the mother, but according to the jurisprudential rules and principles, including the principle of concomitance of the permission for object with the permission for its necessities, the current judicial practice, observation of the child’s expediency and interest, it aims only to give the right of representation and the right to make lawsuit. One of the most important outcomes of this theory is that the legal effects of mandatory guardianship, including the guardian’s right of seizure over the properties of the child, the right of guardianship being imperishable and immovable, do not affect this type of representation.
https://jorr.ut.ac.ir/article_68823_328ef3e6c9b69bdfdfbd7fc7b92dc67d.pdf
حق دادرسی
قانون حمایت از خانواده 91
نفقۀ فرزند
نمایندگی مادر
ولایت مادر
Right to Make a Lawsuit
Family Protection Act 2012
Alimony of the Child
Mother’s Right of Representation
Guardianship of the Mother
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "پژوهشهای فقهی"
2008-8388
2423-6195
2018-09-23
14
3
651
676
10.22059/jorr.2018.227310.1007609
68824
Research Paper
مطالعۀ تطبیقی حکم هدیه به قاضی در فقه مذاهب خمسه
Comparative Study of Giving Gift to Judge in the Jurisprudence of the Five Islamic Schools of Thought
محمد عادل ضیائی
ziaey@ut.ac.ir
1
ایوب شافعیپور
ayoubshafei@yahoo.com
2
دانشیار، دانشکدۀ الهیات، دانشگاه تهران، تهران، ایران
کارشناسی ارشد فقه مقارن و حقوق جزای اسلامی، دانشگاه مذاهب اسلامی، تهران، ایران
در مورد استحباب هدیه اختلافی وجود ندارد. اکنون این سؤال مطرح است که با توجه به جایگاه حساس قاضی، آیا هدیه دادن به او نیز جایز است؟ مقالۀ حاضر که به روش کتابخانهای و به شیوۀ توصیفی ـ تحلیلی سامان یافته، مشخص کرده است که فقهای مذاهب اسلامی در این باب به شرح زیر اختلاف نظر دارند: برخی از فقهای متأخر شیعه قائل به جواز مطلق آن شدهاند. آنها معتقدند که روایات دال بر حرمت، ضعیفند و احتجاجپذیر نیستند. در مقابل بیشتر فقهای مالکی منباب سد ذریعه مطلقاً آن را حرام دانستهاند. ابوحنیفه و شاگردانش قائل به کراهت شدهاند. از نظر آنان نهی وارده در نصوص، بر کراهت دلالت دارد نه حرمت. بیشتر فقهای متقدم شیعه، اکثر شافعیه و حنابله، عدهای از حنفیه و مالکیه قائل به تفصیل شدهاند و معتقدند هدیه به قاضی در حالتهای مختلف، احکام مختلفی دارد. بهنظر میرسد قول بهتفصیل، راجح باشد و ملاک در تفصیل، نیت هدیهدهنده و قاضی، وجود رابطۀ قبلی میان قاضی و هدیهدهنده، وجود پروندهای از هدیهدهنده نزد قاضی، وجود سابقۀ قبلی هدیه به قاضی و میزان هدیهای است که قبل و بعد از تصدی منصب قضا، توسط هدیهدهنده به قاضی پرداخت میشود.
There is no disagreement about the recommendatory nature of giving gift. Now the question arises here as to whether it is permissible to give a gift to the judge considering his sensitive position. The present article, using a library and descriptive-analytical method, has established that the Islamic jurisprudents are disagree on this matter: some of the latest Shi'a jurisprudents hold that it is absolutely lawful. They believe that the narrations stating the unlawfulness of giving gift are weak and cannot be argued upon. In contrast, most of Maleki jurisprudents have regarded it absolutly unlawful for the prohibition of what may lead to committing sin. Some other like Abu-Hanifeh and his pupils hold that it is abominated; in their opinion, prevention stated in the Clear texts express abomination but not prohibition. Most of the earlier Shi'ite jurisprudents, nearly all of the Shafe’i and Hanbali jurisprudents, some of the Hanafi and Maleki jurisprudents hold that it needs explanation and believe that giving gift to the judge in different conditions have different verdicts. It seems that this opinion is superior, and the criteria for explanation are the intention of the gift giver and the judge, the existence of former relationship between the judge and the gift giver, the gift giver’s having a case before the judge, the existence of former history of giving gift to the judge by the gift giver, and the amount of the gift paid to the judge before and after being appointed as judge.
https://jorr.ut.ac.ir/article_68824_583849f8f651ffa58e7b6cbc6da99138.pdf
رشوه
فقه
قاضی
مذاهب خمسه
هدیه
Bribe
jurisprudence
Judge
Five Islamic Schools of Thought (al-madahib khamsah)
Gift
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "پژوهشهای فقهی"
2008-8388
2423-6195
2018-09-23
14
3
677
706
10.22059/jorr.2018.215705.1007452
68825
Research Paper
مبانی فلسفی اسقاط حق در فقه اسلامی و حقوق غرب
Philosophical Foundations of Waiver of Right in Islamic Jurisprudence and Western Law
ابراهیم تقیزاده
taghizaadeh@gmail.com
1
دانشیار، گروه حقوق خصوصی، دانشگاه پیام نور
موضوع اسقاط حق در اغلب رشتههای حقوقی مطرح شده است. برای ارزیابی و قضاوت در زمینۀ صحت یا بطلان این عمل حقوقی، معیارهای مختلفی از قبیل خودمختاری، کارایی (فایده) و مصلحت پیشنهاد شدهاند. ریشۀ این معیارها را باید در گفتمان «فلسفۀ حق» جستوجو کرد. بنابراین، پرداختن به مبانی فلسفی اسقاط حق یک ضرورت است. در این مقاله با مرور ایدههای مطرحشده در خصوص حق در فقه اسلامی از یکسو و نظریات ارائهشده توسط فلاسفه و حقوقدانان غربی از سوی دیگر، معیارهای ارزیابی اسقاط حق، شناسایی و مقایسه خواهند شد. در فقه اسلامی این موضوع در ضمن مباحث مربوط به حق و حکم بررسی شده است. حق در تفکر اسلامی در قالب مصلحت، تحلیل و قضاوت میشود. در میان نظریهپردازان حق در جهان غرب نیز، نظریههای مختلفی ارائه شده که دو نظریۀ اراده و سود، از شهرت و طرفداران بیشتری برخوردار است. بر اساس نظریۀ اراده، تسلط ذیحق بر موضوع حق، اساسیترین ویژگی یک حق محسوب میشود. نظریۀ سود نیز با تقلیل حق به فایده، سودمندی را اصلیترین کارویژه برای حق میداند. از نگاه سودگرایان، حق ابزاری در خدمت خیر عمومی است و چنانچه رفاه جامعه بهعنوان یک کل اقتضا کند، قربانی کردن حقهای شخصی مجاز خواهد بود. لذا در اسقاط حق، ارادۀ ذیحق نقش ثانوی دارد. این بررسی نشان داد که آرای برخی فقها، با نظریۀ اراده هماهنگ است؛ ولی نگرش غالب در فقه اسلامی به مصلحت متکی است که مشابهتهایی با نظریۀ سود دارد، اما تفاوت اساسی این دو در این است که مصلحت در تفکر اسلامی جنبۀ دروندینی و در تفکر غربی، جنبۀ انسانی دارد.
The matter of waiver of right is raised in most of the legal disciplines. In order to assess and judge the accuracy or nullity of this legal act, different measures have been proposed like autonomy, efficiency (usefulness) and expediency. The root of these criteria must be explored in the discourse of "the philosophy of right". Therefore, it is necessary to deal with the philosophical foundations of waiver. This paper, reviewing the ideas proposed regarding the right in Islamic jurisprudence from one hand and the theories presented by philosophers and western jurisprudents on the other hand, will identify and compare the criteria for the assessment of waiver of right. The Islamic jurisprudence reviews the matter within the issues pertaining to the right and judgment. The right in Islamic thought is analyzed and judged in the form of expediency. The theorists in the west have proposed different theories of right among which two theories of will and profit are more popular. According to the theory of will, the sovereignty of beneficiary over the subject of the right is the most fundamental attribute of a right. The theory of profit, by reducing the right to utility, makes the utility as the main reason for the right. From the viewpoint of Utilitarianists, the right is a means of public good and if the welfare of the community as a whole is required, then it will be permissible to sacrifice personal rights. Thus, in the waiver of right, the will of beneficiary is secondary. The study showed that the opinions of some jurisprudents are consistent with the theory of will but the prevailing attitude in Islamic jurisprudence depends on the expediency that have some similarities with the theory of profit. The main difference is that the expediency in Islamic thinking has an inter- religion aspect but in the Western thought it has a humanitarian aspect.
https://jorr.ut.ac.ir/article_68825_e2d6d82d561bf0b815718cf47fc9ccab.pdf
اسقاط حق
حق و حکم
مصلحت
نظریۀ انتخاب
نظریۀ فایده
Waiver
Right and Judgment
Expediency
Theory of Selection
Theory of Utility
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "پژوهشهای فقهی"
2008-8388
2423-6195
2018-12-17
14
3
707
730
10.22059/jorr.2018.219961.1007499
68826
Research Paper
شرط توالی در قراردادهای الکترونیکی
The Proviso of Succession in the Electronic Agreements
محمد علی خادمی کوشا
khademi.50@gmail.com
1
استادیار، پژوهشکدۀ فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، قم، ایران
یکی از مسائل و مشکلات مطرحشده در قراردادهای الکترونیکی شرطیت توالی (موالات) بین ایجاب و قبول است. زیرا بر اساس برخی مواد قانونی و آرای فقهی، وجود اتصال بین ایجاب و قبول لازم است و از طرفی در نگاه آغازین چنین بهنظر میرسد که بین ایجاب و قبول در قرارداد الکترونیکی فاصله است و شرط توالی در قرارداد الکترونیکی رعایتشدنی نیست. نتیجۀ فقهی این مقاله پس از بررسی اصل اولی در مورد شرطیت توالی و پیشینۀ آن، جمعآوری و نقد همۀ دلیلهای شرطیت توالی و تطبیق آنها بر قرارداد الکترونیکی و نیز بررسی وجود موالات و امکان رعایت آن در این نوع قراردادها این است که اولاً موالات بین ایجاب و قبول بهدلیل کافی نبودن ادله شرطیت ندارد؛ ثانیاً اگر هم دلیلهای ذکرشده کافی باشد، شامل قرارداد کتبی و الکترونیکی نمیشود؛ ثالثاً در قرارداد الکترونیکی حتی از نوع آفلاین بین ایجاب و قبول اتصال وجود دارد یا اتصالپذیر است؛ بنابراین قرارداد الکترونیکی طبق همۀ آرای فقهی یا محکوم به صحت است یا قابلیت انعقاد آن با رعایت شرط توالی را دارد.
One of the issues and problems discussed in the electronic agreements is the proviso of succession between necessitating and acceptance. Because, according to some legal articles and jurisprudential viewpoints, the succession between necessitating and acceptance is necessary. On the other hand, it seems, at the first glance, that there is a gap between necessitating and acceptance and the proviso cannot be observed. This article, after studying the elementary basis for the necessity of succession and its background, collecting and analyzing all the reasons of this proviso and comparing them with the electronic agreement, and also after studying the existence of succession and the possibility of observing it in such agreements, has reached to this legal conclusion that, first, the succession between necessitating and acceptance is not necessary due to the insufficiency of the reasons of the proviso. Second, if the mentioned reasons are enough it does not include the electronic and written agreements. Third, in electronic agreement, even in Off-line form, there is a succession between necessitating and acceptance or it is possible to make succession. Therefore, according to all jurisprudential viewpoints, the electronic agreement is either totally correct or there is a possibility to contract such an agreement by observing succession.
https://jorr.ut.ac.ir/article_68826_ddf00c3567b0043ef0fabd21ad887c49.pdf
تجارت الکترونیکی
توالی ایجاب و قبول
قرارداد الکترونیکی
موالات در عقود
Electronic Business
Succession of Necessitating and Acceptance
Electronic Agreement
Succession in Contract
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "پژوهشهای فقهی"
2008-8388
2423-6195
2018-09-23
14
3
731
750
10.22059/jorr.2018.244310.1007837
68827
Research Paper
واکاوی تقدم وجوب حج یا وجوب نذر در صورت تزاحم
A Survey around the Primacy of Hajj Incumbency or Nazr (Vow) Incumbency in the Case of Their Conflict in Time (Tazahom)
سید ابوالقاسم حسینی زیدی
abolghasem.6558@yahoo.com
1
استادیار، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، مشهد، ایران
یکی از مرجحات باب تزاحم، تقدم زمانی بوده و یکی از مصادیقی که بر این مرجح تطبیق داده شده، آن است که شخصی قبل از استطاعت، نذر کند که در عرفه به زیارت سیّدالشهداء برود و بعد از نذر، مستطیع شود. حال در اینصورت وظیفۀ ناذرِ مستطیع در روز عرفه رفتن به مکه و بهجا آوردن اعمال حج است یا اینکه باید به نذر عمل کند و در کربلا حاضر شود؟ برخی از فقها به تقدم نذر فتوا دادهاند و به دلایلی مانند عدم حصول استطاعت در صورت نذر، جمع عرفی، اهم بودن نذر نسبت به حج و صحیحۀ حلبی استناد کردهاند؛ بسیاری از فقها هم به تقدم حج حکم دادهاند، هر چند که مشربهای متعددی ارائه شده است و برخی قائل به انحلال نذر و دستهای مورد بحث را تخصصاً خارج از بحث دانسته و عدهای هم از باب تقدم واجب مقید به قدرت عقلی بر واجب مقید به قدرت شرعی، فتوا به تقدم حج دادهاند. در این جستار با واکاوی ادلۀ طرفین، بیان کردهایم که باید به سه دلیل (ملازم بودن نذر با معصیت خدا، امضایی بودن نذر و عدم امضای آن بهوسیلۀ شارع و تعبیر برخی از روایات در باب حج) حج را مقدم بدانیم و نکتۀ مورد غفلت آن است که «سبق زمانی» وقتی بهعنوان مرجح موضوعیت دارد که خصوصیت دیگری وجود نداشته باشد که متأخر را ترجیح دهد و در اینجا بر فرض که تزاحم را بپذیریم و حج را متأخر بدانیم، باز هم بهدلیل خصوصیاتی که حج را اهم جلوه میدهد، باید بر نذر مقدم شود، زیرا صرف سبق وجودی موجب تأکّد در ملاک و شدید شدن وجوب نمیشود.
One of the preferences in the matter of conflicting in time between two obligations is time primacy. An instance for this is the case of a person's religious vow to make a pilgrimage to Karbala in Arafa, before he can afford to go to Hajj pilgrimage, and after the vow, he becomes capable of doing so. Now, the question arises here as to whether he should make a pilgrimage to Karbala in Arafa or have a pilgrimage to Mecca and fulfill the Hajj obligation. Some jurisprudents believe in vow primacy and rely on some reasons like the inability to fulfill Hajj in the case of vow, institutional agreement, the primacy of vow over Hajj, and Halabi's narration (Sahiha). Most of the jurisprudents have judged on the Hajj primacy, although they have proposed different views; some of them believe in the nullification of vow, others believe that the subject is irrelevant, and others have judged on the primacy of Hajj based on the primacy of conditional obligation with innate rational ability over the conditional obligation with religious ability. Analyzing the two groups’ reasons, this article approved the primacy of Hajj based on three reasons: (vow’s accompaniment with God disobedience, necessity of permission for the vow, absence of religious permission for vow, and some hadiths about Hajj). The neglected point is that the "time primacy" is valid when there is no other characteristic, which leads to the preference of the later. Here, given the acceptance of the conflict and placing Hajj in the later position, due to other characteristics that makes Hajj more important, it should have priority over vow, because merely the time priority could not strengthen incumbency.
https://jorr.ut.ac.ir/article_68827_ec277a61914aa0b35686c5dc310a777e.pdf
تزاحم
تقدم
حج
زیارت
سبق زمانی
مرجح
نذر
Conflicting in Time
Primacy
Hajj
Pilgrimage
Time Priority
Preferable
Vow (Nazr)
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "پژوهشهای فقهی"
2008-8388
2423-6195
2018-09-23
14
3
751
775
10.22059/jorr.2018.236180.1007728
68828
Research Paper
نقد حکم فقهی لیلۀالدفن (نماز وحشت) در اندیشۀ فقیهان متأخرالمتأخر و معاصر
Criticism of Jurisprudential Verdict of Burial Night (Horror Prayer) in the Thoughts of Fourth Period (Mota'akhkher Al-Mota'akhkherin) and Contemporary Jurisprudents
مصطفی همدانی
ma13577ma@gmail.com
1
دانشآموختة خارج فقه و فلسفه، استاد سطوح عالی حوزة علمیة قم
انسان که با صدایی پرطنین هراسان میشود، در آغازین مواجهۀ خود با جهان آخرت که در روایات از آن با شب اول قبر تعبیر شده است، ناگهان به هزاران پدیدة ناآشنا برمیخورد. پیامبر اسلام (ص) با توصیۀ بازماندگان به صدقه از طرف میّت، برای این مرحلة پرهراس از حیات بشر چارهجویی کرده و برای بازماندگان نادار هم نمازی معروف به «نماز وحشت» جایگزین فرموده است. اصل این مسئله در فقه متقدمان و متأخران وجود ندارد و در فقه متأخرالمتأخرین آن هم بهصورت ناقص متولد شده؛ زیرا توصیۀ ترتیبی یادشده به تعیّن نماز وحشت تقلیل یافته و شرطِ ناداری بهکلی فراموش شده است. نتیجه اینکه نهتنها بر سر زبان همۀ متشرعه بلکه در همۀ متون فقهی متأخرالمتأخرین تا عموم رسالههای عملیۀ معاصر، تنها مستحب لیلۀالدفن همان نماز وحشت انگاشته شده است. پژوهۀ فرارو با ریشهیابی تاریخی – فقهی این مسئله و تحلیل اقوال و روایات آن، با کمک روش اجتهاد کوشیده است سنت اصیل اسلامی در این مرحلۀ بسیار حساس از زندگی انسان را بازکاوی کند. امید آنکه اگر جامعۀ فقهی این تلاش را موفق بداند، رسالههای عملیه و سپس بیان مبلغان و در نهایت عملکرد متشرعه نیز در این موضوع بازنگری شوند.
Human being, who is terrified with any resonant voice, is suddenly confronted with thousands of unfamiliar phenomena upon his arrival to hereafter. In the narratives, this is interpreted as the first night of the grave. Prophet Muhammad (peace be upon him) solved the problems of dead person in this scary step of human life; he recommended that the survivors should give alms on behalf of the departed, while poor survivors are recommended to hold a prayer called “horror prayer” for the dead person. The principle of this issue does not exist in the second-period jurisprudence (known as “motaqaddemin jurisprudence” that lasted from 329 to 543 Hijri), and third-period jurisprudence (known as “mota'khkherin jurisprudence” that lasted from 543 to 940 Hijri) and it has been incompletely raised in fourth-period jurisprudence (known as “mota'akhkher al-mota'akhkherin jurisprudence” lasted from 940 to 1205 Hijri). Therefore, both poor and rich people are recommended to hold a “horror prayer” for the departed, so having or not having wealth is completely ignored. Hence, not only all righteous people, but also all jurisprudential books written in third and fourth periods, as well as all Islamic law books (Taudhih Al-Masa'il) written in the contemporary period consider the horror prayer as the only recommended deed for burial night. While studying historical-jurisprudential origins of this issue and analyzing the narratives and quotes by means of ijtihad, the current paper tries to examine the original tradition of Islam that is related to this sensitive step of human life. I hope that my paper is accepted by jurisprudential community, so the Islamic law books (Taudhih Al-Masa'il), speech of Islamic missionaries and deeds of righteous people can be reviewed also in this regard.
https://jorr.ut.ac.ir/article_68828_391ee5fc83f4b7d6127ddb84f201ad18.pdf
صدقه
لیلۀالدفن
نماز وحشت
نماز هدیه به اموات
Alms
Burial Night
Horror Prayer
Prayer for the Dead