per
دانشگاه تهران
مجله علمی "پژوهشهای فقهی"
2008-8388
2423-6195
2013-08-23
9
شماره 1 و 2
1
14
10.22059/jorr.2013.35768
35768
Research Paper
شروط غیرمنصفانه در قراردادهای بیمه و آثار آن از منظر فقه و حقوق ایران
Unfair Terms in Insurance Contracts and its Consequences from the Viewpoint of Jurisprudence and Iran's Laws
مجتبی الهیان
mojtabaelahian27@gmail.com
1
محمد ابراهیم الهیان
2
استادیار پردیس فارابی دانشگاه تهران
کارشناسی ارشد حقوق خصوصی
تنظیم قراردادهای بیمه به وسیلۀ شرکتهای بیمه منجر به عدم رعایت حقوق بیمهگذاران شده است.،به این معنا که بیمهگران با درج شروط غیرمنصفانه در قراردادهای بیمه در پی تنظیم قراردادی هستند که امتیازات ویژهای ا را برای خود کسب کنند. در مبارزه باچنین شروطی ، حقوقدانان به عنوان مبارزان اصلی با بی عدالتی از جمله تعهدات پیش قراردادی بیمهگر را تعهد به عدم درج شروط غیرمنصفانه میدانند. قانون بیمه و لایحۀ بیمۀ تجاری در این زمینه ساکت است.با استناد به اصل عدالت در فقه امامیه، میتوان این تعهد را برای طرفین در تمام قراردادها برشمرد. اصل عدالت و انصاف راهگشای بسیاری از معضلات قضایی خواهد بود. در برخی آرای دادگاهها گرایش به انصاف دیده میشود.دراین مقاله در پی بررسی مفهوم شروط غیرمنصفانه و مصادیق آن در قراردادهای بیمه هستیم ، در انتها خواهیم گقت که با استناد به برخی قانونها میتوان حکم به بطلان چنین شروطی داد.
Drawing up the insurance contracts by insurance companies has led to disregard policyholder's rights. This means that insurers by inserting unfair terms in insurance contracts seek to make a contract that they gain special privileges for themselves. Jurists as main opponents of injustice regard commitment not to insert unfair terms as one of the insurer's pre-contractual obligations in insurance contract. Insurance law and commercial insurance bill is silent in this regard. But considering principle of justice in Imamiah jurisprudence, this obligation can be considered for the parties in all contracts. Principle of justice and equity can be effective to solve many judicial problems. Also it is seen a tendency to equity in some decisions of courts. In this paper we seek to study concept of unfair terms and its instances in insurance contracts. At the end, considering some rules and regulations it can be said that such unfair terms are invalid in insurance contracts.
https://jorr.ut.ac.ir/article_35768_cd8df25b0b13c232e0110d3b75f7a590.pdf
شرط
انصاف
قرارداد الحاقی
شروط غیرمنصفانه
بیمه
Condition
Equity
Insurance
supplemental contract
Unfair terms
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "پژوهشهای فقهی"
2008-8388
2423-6195
2013-08-23
9
شماره 1 و 2
15
29
10.22059/jorr.2013.35769
35769
Research Paper
بررسی حجیت ظواهر قرآن (در پرتو آموزه های نهج البلاغه)
Survey of Authority and Validity of Outward Aspects of Quran (In the Light of the Teachings of Nahj Al-Balaghah)
حامد پوررستمی
purrostami@ut.ac.ir
1
استادیار گروه شیعهشناسی پردیس فارابی دانشگاه تهران
میزان اتکا و اطمینان به ظواهر قرآن و نقش روایات در این مهم، از مبانی زبانشناختی قرآن کریم است و همواره حجم درخوری از مباحث اصولی و هرمنوتیکی را به خود اختصاص داده و میدهد. در این مقاله در صدد هستیم موضوع مذکور را نه صرفاً با رویکرد اصولی یا هرمنوتیکی، بلکه در پرتو آموزههای نهجالبلاغه بررسی کنیم. در آموزههای امیرمومنان علی علیهالسلام با دو دسته از بیانات مواجه هستیم. دستۀ اول شواهدی که ممکن است از آنها حجیت ظواهر قرآن و استقلال آنها در فهم و استنباط برداشت شود و دستۀ دوم شواهدی که در آنها ذو وجوه بودن قرآن یا نیازمندی به اهل بیت علیهمالسلام در فهم مطرح و ممکن است از آنها عدم حجیت ظواهر قرآن و عدم استقلال آیات در فهم و تفسیر برداشت شود. با بررسی هر دو دسته از شواهد و ارائۀ تقریرات و نقدهای مطروحه، چنین به نظر میرسد نه از شواهد دستۀ اول که ناظر به استقلال و معیاریت قرآن در فهم و حجیت آنند، میتوان به پذیرش حجیت ظواهر قرآن رأی داد و نه از شواهد دستۀ دوم که ناظر به ذو وجوه بودن قرآن و نیازمندی فهم آن به اهل بیت علیهمالسلام و قیومیت آنان است، میتوان نفی حجیت ظواهر قرآن را نتیجه گرفت. هر چند دستکم میتوان گفت که شواهد دستۀ اول ناظر به حجیت فهم در نصوص و محکمات و شواهد دستۀ دوم ناظر به ضرورت رجوع به روایات دربارۀ مجملات و متشابهات هستند. نویسنده بر این باور است که ظواهر قرآن پس از فحص و یاس از قرائن ( نه الزاماً قرائن روایی) حجیت دارند و میتوان به آن معنا اتکا کرد که تفصیل آن در این تحقیق خواهد آمد.
The amount of reliability on outward aspects of the Quran and the role of traditions in it has been one of the linguistic basics of the Holy Quran and it has allocated to itself a large volume of principled and hermeneutical subjects. We faced two sets of statements in teachings of Imam Ali (pbuh). The first category are the evidences that it may be understood from them authority and validity of outward aspects of the Quran and their independence in understanding and inference. The second category are the evidences that it is mentioned in them multidimensional nature of the Quran and requirement to exegesis of Household of Prophet Muhammad (Ahl Al-Bayt); so it may be understood from them lack of authority and invalidity of outward aspects of the Quran and their dependence in understanding and exegesis. Criticizing these two understandings, author of this paper believe that after checking the evidences and despairing of them (not necessarily narrative evidences), outward aspects of the Quran have authority and validity and it can be trusted to them. This is the subject that it can be understood and derived relying on the teachings of Nahj Al-Balaghah.
https://jorr.ut.ac.ir/article_35769_d99a18e21f0aad7524108410df2456f7.pdf
اصولیان
اخباریان
آموزههای نهجالبلاغه
حجیت ظواهر
ظواهر قرآن
فهم و تفسیر
Akhbarian
authority of outward aspects
exegesis
outward aspects of the Quran
teachings of Nahj Al-Balaghah
understanding
Usulian
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "پژوهشهای فقهی"
2008-8388
2423-6195
2013-08-23
9
شماره 1 و 2
31
53
10.22059/jorr.2013.35770
35770
Research Paper
اندیشه ورزی در استنباط فقه
Rationalism in Inferring Jurisprudence
امیر حمزه سالارزایی
amir_hsalar@theo.usb.ac.ir
1
ابراهیم علی عسگری
hajebi65@yahoo.com
2
دانشیار دانشگاه سیستان و بلوچستان
کارشناس ارشد الهیات، گرایش فقه و حقوق دانشگاه سیستان و بلوچستان
کمال و سعادت بشری در گرو اندیشه و تعقل است و اندیشهورزی، دعوت به تفکر و همچنین سلب محدودیت از عقل و اندیشه تعریف شده است. پرسش اصلی مقاله این خواهد بود که اسلام در تحقق این امر در مباحث اصول فقه (که علم استنباط فقه و یکی از منابع آن عقل است) برای اندیشهورزی چه اعتباری قائل شده است؟ هدف این مقاله اثبات وجود اندیشهورزی در حد متعالی عقلانی در اصول فقه است، چراکه اصول فقه؛ علم به قواعد عمومی و عناصر مشترک در عملیات استنباط احکام شرعی (فرعی) است و روش صحیح استنباط را از منابع فقهی به ما مىآموزد. از این رو علم اصول مانند علم منطق علمی دستورى است. برای تحقق این هدف به تحقیق توصیفی- تحلیلی در این زمینه پرداخته شده است و در نهایت به این نتیجه رسیدهایم که اصول فقه نه تنها مخالف اندیشهورزی نیست، حتی برای درست اندیشیدن نیز اصول و قواعدی ارائه کرده است و از روشهایی که اعتبار عقلانی ندارند، دوری میکند. همچنین به عقل وبنای عقلا اختیارات گسترده داده است و عقل را یکی از منابع استنباط میداند.
Human perfection and happiness depends on thinking and reasoning, and rationalism is defined as invitation and encouragement to contemplation and deliberation and also avoidance of restriction from wisdom and thought. Many Islamophobians believe that Islam is incompatible with rationalism. The main question in this paper is that in Islam, accomplishing this in discussions of "principles of jurisprudence" which is the science of Inferring jurisprudence and one of its resources is wisdom, how much credit is allowed for rationalism? The purpose of this paper is to prove the existence of rationalism in a high level in "principles of jurisprudence". Based on the definitions of rationalism, "principles of jurisprudence" has been one of the sciences that has been founded to remove the barriers of reasoning and explore the reality in Islam. To fulfill this objective, a descriptive and analytical research in this field has been done and fundamental issues related to this subject have been raised. Finally, we have concluded that not only is not "principles of jurisprudence" opposed to rationalism, but it has also offered the solutions, rules and regulations for thinking. It takes rationalism away from methods that have not rational credit. It also extends the scope of wisdom and it considers wisdom as one of the resources of inference of jurisprudence.
https://jorr.ut.ac.ir/article_35770_2b5eec8a3b91f3a4745e713bce07dad3.pdf
اندیشهورزی
استنباط فقه
اختیار
حجیت
عقل
Authority
inference of jurisprudence
rationalism
wisdom
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "پژوهشهای فقهی"
2008-8388
2423-6195
2013-08-23
9
شماره 1 و 2
55
70
10.22059/jorr.2013.35771
35771
Research Paper
حریم خصوصی فیزیکی افراد در آیینۀ فقه امامیه و حقوق ایران
People's Physical Privacy in the Mirror of Imamiah Jurisprudence and Iran's Laws
سجاد شهباز قهفرخی
sajjadshahbaz@lit.sku.ac.ir
1
عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد- وکیل پایه یک دادگستری
حریم خصوصی، قلمرو و محدودهای از اعمال و ویژگیهای هر شخص است که برای عموم آشکار نیست و در وهلۀ نخست به فرد معینی اختصاص دارد و وی نیز تمایل به افشای آن ندارد. اشخاص هیچ گونه ورود و نظارت دیگران بر این فضا را برنمیتابند و نسبت به ورود غیر واکنش نشان میدهند. این مفهوم تاکنون در حقوق اسلامی و حقوق ایران بهصورت مستقل بحث نشده است. قانونگذار ایرانی نیز با عنایت به بیسابقه بودن این موضوع در فقه و حقوق ایران، بهصورت ناقصی تنها به شناسایی برخی مصادیق این حق پرداخته است. به حریم خصوصی فیزیکی به عنوان یکی از ابتداییترین مصادیق حقّ بر حریم خصوصی بهصورت پراکندهای در قوانین مختلف اشاره شده است. این مقاله، به بررسی وضعیت نحوۀ حمایت قانونگذار از حریم خصوصی فیزیکی اشخاص در فقه شیعه و حقوق موضوعۀ ایران و طرح حمایت از حریم خصوصی میپردازد.
Privacy is the realm and territory of every person's characteristics and behaviors which is not disclosed to the public and in the first stage, it is allocated to a particular person which he is not also inclined to disclose this privacy to others. People cannot tolerate any kind of others' entrance and supervision on this domain. They indicate reactions to the strangers' interference. This concept has not been discussed independently in Islamic and Iran's laws yet. Iranian legislators, considering the lack of past records about this structure in Iran's jurisprudence and laws, have just dealt with recognition of some evidences in an imperfect manner. As one of the most primitive evidences of the truth on privacy, physical privacy has been dealt with sporadically in different laws and regulations. The present study attempts to touch upon the conditions under which the legislator defends people's physical privacy in Shiite jurisprudence and the related laws in Iran and to discuss the protection bill of privacy.
https://jorr.ut.ac.ir/article_35771_6d2bb6c94203a9648b850124dbaede86.pdf
حریم خصوصی
حریم خصوصی فیزیکی
حریم خصوصی پوشش
حریم خصوصی جسمانی
حریم خصوصی محل زندگی
حریم خصوصی محل کار
bodily privacy
coverage privacy
physical privacy
Privacy
privacy at work
residence privacy
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "پژوهشهای فقهی"
2008-8388
2423-6195
2013-08-23
9
شماره 1 و 2
71
86
10.22059/jorr.2013.35772
35772
Research Paper
اشتراط عدالت وصی در وصایت عهدی از دیدگاه فقهای امامیه
Requirement of Successor's Justice in Contractual Will from the Viewpoint of Imamiah Jurisprudents
سید احمد میرحسینی نیری
mirhosein@ut.ac.ir
1
محمد جعفر صادق پور
jafar.samen.1367@gmail.com
2
استادیار پردیس فارابی دانشگاه تهران
دانشجوی کارشناسی ارشد پردیس فارابی دانشگاه تهران
فقیهان امامیه از گذشته تا کنون در مورد اشتراط عدالت وصی در وصیت عهدی، با هم اختلاف نظر داشته و دارند. برخی آن را شرط صحت وصیت دانستهاند و برخی در صحت یا عدم صحت وصیت،آن را بیتأثیر میدانند. در این میان نظرهای دیگری نیز مطرح شده است که بررسی آنها در بسیاری از موارد راهگشا خواهد بود. با توجه به اینکه این مسئله، ثمرات علمی و عملی بسیار دارد و در صورت پذیرش هر یک از این دو دیدگاه، تلقی ما از وصی و شرایط لازم برای او، متفاوت خواهد بود؛ آنچه ضروری به نظر میرسد این است که نظرات و ادلۀ مطرح شده از طرف فقهای موافق و مخالف بررسی و منشأ اختلافات از میان نوشتههای ایشان استخراج شود و بعد از مقایسۀ ادله و مبانی اقوال، نظریهای که به صحت و درستی نزدیکتر است، برگزیده شود و به این وسیله نظر جامع،بدون اشکال و دقیق در مورد شرطیت عدالت وصی،حاصل آید.
Imamiah jurisprudents have disagreed about the requirement of successor's justice in contractual will from past to now. Some of them have considered it as the condition of accuracy of will, and others consider it ineffective in accuracy and inaccuracy of will. Considering that this issue has much scientific and practical results and that if we accept any of these two views, our understanding of the successor and his essential conditions will be different, it seems necessary that the opinions and reasons raised by agreeable and disagreeable jurisprudents are examined and the origin of differences is extracted among their writings, and after comparing their reasons and basics, the more accurate theory is chosen, and thereby a comprehensive, accurate and exact view about the requirement of successor's justice is accepted.
https://jorr.ut.ac.ir/article_35772_f92e92bf836dd7616aff2d8a839ecd40.pdf
اشتراط
عدالت
وصی
موصی
وصیت
وثاقت
Justice
reliability
requirement
Successor
Testator
will
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "پژوهشهای فقهی"
2008-8388
2423-6195
2013-08-23
9
شماره 1 و 2
87
103
10.22059/jorr.2013.35773
35773
Research Paper
بررسی تطبیقی تعزیری بودن مجازاتهای حکومتی از دیدگاه مذاهب اسلامی (با تکیه بر نقش عنصر گناه در ماهیت تعزیر)
Governmental Penalties from the Viewpoint of Islamic Jurisprudential Denominations (Focusing on the role of "Sin" in the Essence of Ta'zir)
سید محسن فتاحی
mohsen.fattahi@gmail.com
1
استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب
برخی از افعالی که در شریعت حرام نیستند، به وسیلۀ حکومت جرمانگاری شده است و برای آنها مجازاتهایی نیز وضع میشود. در اینکه این مجازاتها چه ماهیتی دارند، دو نظر عمده وجود دارد. برخی این مجازاتها را دارای ماهیت تعزیر که یکی از مجازاتهای منصوص شرعی است، دانستهاند و گروه دیگر آنها را از نوع مجازاتهای حکومتی میدانند که توسط ولی امر مشروعیت پیدا میکند. با مراجعه به ادلۀ شرعی مجازات تعزیر روشن میشود که تعزیر مجازاتی است برای افعالی که در شریعت "گناه" تلقی میشوند. بر پایۀ این برداشت از ادلۀ یادشده، از آنجا که جرایمی که به وسیلۀ حکومت جرمانگاری میشوند، فاقد این عنصر هستند، مجازاتهای موضوعه نیز طبیعتاً تحت مجازات تعزیر شناسایی نمیشوند. بنابراین، برای اینگونه مجازاتها باید عناوین دیگری مانند مجازاتهای قانونی، حکومتی و مانند آن را برگزید و احکامی غیر از احکام مجازات تعزیر را بر آنها مترتب ساخت.
There are some activities which have not been forbidden in Shari'a, but they are considered as guilt by government and penalties are also imposed for them. What is the nature of these governmental penalties? There are two main views. Some state that penalties fall under Ta'zir, which is kind of penalty defined by Shari'a. Others declare that penalties are governmental legitimized by Supreme Leader. Regarding documents of Shari'a in the field of Ta'zir we can argue that Ta'zir is restricted to those activities considered as "sin" by Shari'a and does not go further. Therefore, as the sentences legislated by the government lacks the main element of Ta'zir, i.e. "to be a sin", this kind of penalties can not be categorized under Ta'zir naturally. Hence, we should classify this sort of punishments under some other names such as governmental or legislative penalties and so on; and subsequently, the rules that apply to them will differ from the rules of Ta'zir.
https://jorr.ut.ac.ir/article_35773_e4a72c5bd3e9c5294d90a818d07fa2d8.pdf
جرمانگاری
عنصر گناه
مجازاتهای حکومتی
مجازاتهای قانونی
ماهیت تعزیر
criminalization
element of sin
governmental penalties
legislative penalties
nature of Ta'zir
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "پژوهشهای فقهی"
2008-8388
2423-6195
2013-08-23
9
شماره 1 و 2
105
118
10.22059/jorr.2013.35774
35774
Research Paper
پژوهشی پیرامون قاعدۀ عدل و انصاف
A Research about Principle of Justice and Equity
علی مظهر قراملکی
dadkhah@mailfa.com
1
علی دادخواه
adadkhah@ut.ac.ir
2
دانشیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه تهران
کارشناس ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه تهران
قاعدۀ عدل و انصاف، اصطلاحی است که گرچه در آثار فقیهان متأخر و در میان مسائل مختلف، کم و بیش سخن از آن به میان آمده، به هیچ وجه تبیین شفافی از آن صورت نگرفته است؛ از این رو برخی از اساس، منکر چنین قاعدهای شدهاند، برخی دیگر گرچه نام قاعده را بر آن اطلاق کردهاند، اجرای آن را منوط به وجود دلیل خاص دانستهاند، و عدهای نیز آن را به عنوان قاعده، هر چند محدود به مسئلۀ خاصی، پذیرفتهاند. در پژوهش حاضر تلاش شده است تا ابتدا با استقصا در منابع شرع، مستندات معتبری برای اثبات قاعدۀ مزبور فراهم آید و آنگاه، در راستای دستیابی به قاعدۀ اثرگذاری در فرایند استنباط، گستره و چارچوب دلالت آن به روشنی تبیین شود.
Principle of justice and equity is a term, although it is seen in recent jurisprudents' writings, which have not been explained clearly at all. Therefore, some of the jurisprudents do not accept this term as a principle; some others accept it as a principle and consider its implementation in case of being a special reason; and other group of jurisprudents accept it as a principle but limited to a specific subject. In this paper, it is tried to search in legal and jurisprudential sources collect valid documents to prove this principle, and then to specify framework and scope of its implication to reach an effective rule in the process of inference obviously.
https://jorr.ut.ac.ir/article_35774_73deeff297a1bdc1ac02adebf7ee8299.pdf
انصاف
عدل
قاعده
قاعدۀ عدل
Equity
Justice
principle
principle of justice