per
دانشگاه تهران
مجله علمی "پژوهشهای فقهی"
2008-8388
2423-6195
2010-05-22
6
1
5
24
24103
اصول کلی اقتصاد اسلامی وراهکارهای آن از منظر فقه
General principles of Islamic economy and its instructions according to Fiqb
آیتا... عبدالله جوادی آملی
ajavadi@yahoo.com
1
استاد بزرگ حوزه علمیه قم
اسلام به اقتضای جامعیت خود پاسخ گوی نیازهای بشر در همه ابعاد زندگی است و یکی از این ابعاد زندگی را مشکلات اقتصادی تشکیل می دهد، و با توجه به اینکه اقتصاددانان محدودیت منابع طبیعی و نامحدود بودن نیازهای بشر را مشکل اصلی اقتصاد در اداره زندگی انسان می دانند، این پرسش مطرح است که آیا در منابع فقه و آموزه های دینی در این خصوص راه حل هایی وجود دارد یا نه؟
در این مقاله ضمن اشاره به شرایط اقتصادی پیش از اسلام و وضعیت اقتصادی بشر در شرایط کنونی، به چند اصل از اصول کلی اقتصاد اسلامی و راهکارهایی که در آموزه های دینی و منابع فقهی برای حل مشکلات اقتصادی پیشنهاد می شود، پرداخته شده است.
The comprehensiveness of Islam necessitates that it would meet all the needs of humankind in all aspects of his life, including economic problems. Knowing that economists believe in scarcity of natural resources and human's unlimited needs as the main problems of economy in management of human's life, it is questioned if there would be any solution in Fiqh and religious teachings. Referring to pre-Islamic economic conditions and of today's, this article has investigated some general principles of Islamic conomics
based on religious teachings and Fiqh's sources to solve economic problems.
https://jorr.ut.ac.ir/article_24103_8997a0fe768166c21194bdfb1229e431.pdf
اقتصاد منابع طبیعی
توزیع عادلانه
قناعت و اسراف.
کار و تولید
Contentment and waste.
Economy Natural resources
Just distribution
Labor and production
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "پژوهشهای فقهی"
2008-8388
2423-6195
2010-05-22
6
1
25
37
24104
نقش اکراه در رفع مسئولیت ها
The role of duress in discharging
حبیب ا... طاهری
htaheri3@ut.ac.ir
1
دانشیار گروه الهیات، دانشکده فقه و فلسفه، پردیس قم، دانشگاه تهران
انسان بر اساس اصل آزادی اراده، مسئول کارهایی است که انجام می دهد و بر اساس آن مجازات می شود؛ از این رو، در اسلام برای کارهای خلاف شرع، مجازات تعیین شده و برای هر جرمی حدی مشخص شده است. بنابراین اگر کسی با اراده و اختیار خود مرتکب جرمی شود، مثل اینکه مرتکب زنا، شرب خمر، سرقت، سقط جنین و یا... شود، برای هر یک از این جرم ها حدی مشخص شده که بر جرم اجرا می گردد، اما در این میان گاه عواملی وجود دارد که از انسان سلب مسئولیت نموده و خد را از او برمی دارد، مانند اکراه؛ که اگر شخص با اکراه مرتکب یکی از این جرایم شود، حد از او برطرف می گردد؛ زیرا اکراه مسئولیت را بر طرف می کند. در این مقاله سعی بر این است که اکراه و نقش آن در رفع مسئولیت و انتقای مجازات مورد بررسی قرار گیرد.
According to free will principle, man is responsible for his acts and
will be punished according to them. So that some punishments are
determined in Islam for acts contrary to the religious law and for each
crime one strict punishment is determined. So that if someone commits
a crime by his free will and choice, like committing adultery,
drinking, theft, abortion .. , he will be punished to the extent
determined. But in some cases there are excuses that discharge the
man and take the punishment away from him; like being under duress.
If the person commits one of these crimes under duress, the
punishment will be taken away from him because duress will exempt
the man from liability.
This article tries to study the duress and if s role in exempting from
liability and discharging from punishment.
https://jorr.ut.ac.ir/article_24104_0470d4ba48c2db72e3acada07972eca8.pdf
آزادی
اراده
اکراه و رفع مسئولیت.
انسان
مسئولیت
Duress and Discharging.
Freedom
Human
Liability
will
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "پژوهشهای فقهی"
2008-8388
2423-6195
2010-05-22
6
1
39
53
24105
ممنوعیت خودکشی از دیدگاه فقه اسلامی
The prohibition of suicide according to Islamic Fiqh
سید محمد شفیعیمازندرانی
mfn1909@yahoo.com
1
استادیار گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه آزاد، واحد قم
از دیدگاه فقه اسلامی، خودکشی یک بزهکاری و یک جرم سنگین و جنگ با خداست که حتی اجبار و اکراه این و آن به عنوان یک « عذر» پذیرفته نیست. در فقه اسلامی که انسان را مملوک خالق متعال به شمار می آورد؛ کسی حق ندارد این ودیعه گران بهای الهی را نابود سازد. در فقه اسلامی خودکشی از گناهان کبیره است و باعث می شود که آدمی برای همیشه در جهنم حبس گردد. خودکشی مصادیق مختلفی دارد که پنج مورد آن در اینجا مورد توجه قرار می دهیم. بنابراین خودکشی هرگز یک راه حل و راه برون رفت از مشکلات دشواری های زندگی نیست و به غلط بعضی از کج فهمان غرب زده و شرق زده و افراد بیگانه از ایمان به خدا? به سراغ آن می آورند.
According to Islamic fiqh, suicide is a misdemeanor and a heavy
crime that is interpreted as fighting with God, so that duress and coercion
cannot be stated as an excuse.
According to Islamic Fiqh human is considered as slave of exalted
God, no one has this right to annihilate this valuable divine deposit.
Suicide is a capital crime and causes the man to be eternally imprisoned
in the hell.
Suicide has different kinds that we will consider five of them here.
Suicide is not a solution for problems and difficulties, but some
misleads, influenced by east or west, and the people who lose their
faith, approach it.
https://jorr.ut.ac.ir/article_24105_1a587758b623e25d8c4663542092ca36.pdf
بزهکاری
خودکشی
کیفر
مخلّد
نار
Eternal
Hell
Misdemeanor.
Punishment
Suicide
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "پژوهشهای فقهی"
2008-8388
2423-6195
2010-05-22
6
1
55
78
24106
اجتهاد و تقلید
Ijtihad and imitation (Taqlid)
علی رحمانی سبزواری
rahmani@yahoo.com
1
استادیار گروه فقه، مجتمع عالی فقه و اصول
نفقه در دین، اجتهاد و مسأله تقلید از فقیه عادل در احکام الهی از مسایل بنیادی و اساسی حکومت اسلامی است که استمرار حیات دین الهی وابسته به آنها است.از این رو، مقاله حاضر در حد خویش کوشیده است که تصویری کوتاه از شناخت مفهوم، ضرورت، بدایت، سیر تطور اجتهاد، تقلید و ادله نقلی و عقلی آن با رویکرد آیات و نیز تصویری اجمالی از مسأله احتیاط- عسری بودن و یا عدم امکان آن و موارد جواز آن را ارایه نماید و سعی مؤلف بر این بوده که در هر مورد به حد ضرورت اکتفا نموده و از طرح مسایل، آراء و نظراتی که فقط جنبه نظری دارند، پرهیز نماید.
Ijtihad, jurisprudence in religion and imitation that is foJIowing a
just religious leader in divine commandments, are fundamental issues
in Islamic society and are necessary for continuation of divine religion.
This article turns to understanding the conception, necessity, beginning
and evolution of Ijtihad and imitation (Taqlid), if s rational
and traditional reasons using Quran, and also refers to the problem of
Ehtiat, it's hardship, possibility and it's legitimate uses.
Instead of expressing mere speculative beliefs and pretentions, the
author tries to express only the main topics themselves.
https://jorr.ut.ac.ir/article_24106_c6eef2a019f6e0f3ec74585067c6ec86.pdf
اجتهاد و تقلید
احتیاط
جواز
عسر و حرج
نفقه
Ehtiat
Hardship.
Ijtihad and imitation (Taqlid)
Jurisprudence in religion
legitimacy
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "پژوهشهای فقهی"
2008-8388
2423-6195
2010-05-22
6
1
79
91
24107
آیا هاشمی در مستحقان خمس فقط منسوبین پدری هستند؟
Are the Hashimis (Bani Hashim) who their mothers are Sayyide deserved for ~oms?
سید احمد میرحسینی
mirhosein@ut.ac.ir
1
استادیار گروه الهیات، دانشکده فقه و فلسفه، پردیس قم، دانشگاه تهران
به لحاظ این که در مصرف خمس درفقه شیعی، سه سهم ازشش سهمی که درآیه شریفه خمس آمده، مربوط به سادات مستحق و اصطلاحاً بنی هاشم است. سؤال در این است که آیا به کسانی که مادر آنها سیده است، ولی پدر غیرسید، می توان به عنوان مستحق این سهم،خمس دارد؟
با توجه به این نکته که فرزندان دختری حقیقتاً فرزند محسوب می شوند و در سایر ابواب فقه هر جا موضوع ولد و فرزند باشد، مثل فرزندان پسری مشمول حکم خواهند بود.
Knowing that in distribution of khoms according to Quran and
Imamid Fiqh three portions out of six relates to needy Sayyids so
called Bani Hashim, the question is that are the hashimis who their
mothers are Sayyide - with non - sayyid father - deserved for Khoms?
As we know, mother-related children are legitimate, and the same
as father-related ones, and there is no difference between them according
to fiqh.
In this article we will answer this question considering different reasonings.
https://jorr.ut.ac.ir/article_24107_2eabd89cf783840f09739eeca57ee8e1.pdf
بنی هاشم
خمس
فامیل و قبیله
فرزندان دختری و پسری
قول مشهور و اجماع.
Bani hashim
Consensus of opinions.
Family and tribe
Khoms
Mother - related and father - related children
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "پژوهشهای فقهی"
2008-8388
2423-6195
2010-05-22
6
1
93
112
24108
نقد و تحلیل فقهی بر تلغیظ دیه در ماه های حرام
critical study on increasing blood money for murder commitment in Haram months (religiously-prohibited months)
علیرضا صابریان
alireza.saberan@yahoo.com
1
استادیارمجتمع آموزش عالی شهید محلاتی قم
اگر قتل در یکی ازماه های حرام صورت گیرد، یک سوم دیه بر میزان تعیین شده افزوده می گردد که از آن به تغلیظ دیه تعبیر می شود. موضوع تغلیظ دیه در فتاوای فقهای امامیه مورد اشاره واقع شده و به صورت عموم بین انواع قتل فرقی گذاشته نشده است. در قانون مجازات اسلامی برای همه انواع قتل ها (عمد، شبه عمد و خطای محض) تغلیظ دیه در نظریه گرفته شده است. قرآن کریم حکم حرمت های ماه های حرام را بیان نموده، اما سخنی از تغلیظ دیه در آن دیده نمی شود.
این نوشتار ضمن بازکاوی روایات وارده در خصوص تغلیظ دیه در ماه های حرام با توجه به عدم صراحت روایات مربوط به تغلیظ دیه مقدر به میزان یک سوم در قتل خطایی و با توجه به عدم تحقق هتک حرمت در این نوع قتل به این نتیجه رسیده است که ... .
According to commonly believed in Imamiyeh' s Fiqh, a murder
commitment made in Haram months would causes an increment in
blood money to one third. The increment is called Taghlize Diyeh, increase
of blood money. The increase includes all three kinds of
murder commitments, namely intentional, quasi-intentional and unintentional
ones, the very meaning written down in Islamic puni-shment
law.
It should be stated that though the four months have been judged
according to Quran to be forbidden, the problem of Taghliz is not
mentioned in Quran. This paper has deeply studied the traditions of
Taghliz and argued that we cannot find any clear designation for
Taghliz in unintentional murder. In addition, as it is clear that unintentional
murders do not break any prohibition, the Pen has concluded
that Taghliz is limited to intentional and quasi-intentional murders
and does not include unintentional murder.
https://jorr.ut.ac.ir/article_24108_d556326d9a561b2e9d7650aa13188428.pdf
تغلیظ دیه
خطای محض
قتل شبه عمد
قتل عمد
ماه های حرام.
Intentional murder
Prohibited months.
Quasiintentional
Taghlize Diyeh
Unintentional murder
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "پژوهشهای فقهی"
2008-8388
2423-6195
2010-05-22
6
1
115
133
24109
نقد وبررسی ادله کاشفیت و ناقلیت اجازه در عقد مکره
Evaluation of the arguments over quality of permission as Kashef and Naqel in contracts made under duress
میثم تارم
m.taram@gmail.com
1
استادیار گروه الهیات و معارف اسلامی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان
از این رو، گروهی از این فقیهان بر این باورند که با ابراز رضا، آثار عقد از هنگام صدور اجازه، مترتب می شود و در اصطلاح اجازه را ناقل می دانند.
ودرمقابل برخی دیگر (مشهور) معتقدند که اجازه از هنگام انعقاد عقد موجب تأثیر آن می شود و در اصطلاح اجازه را کاشف می دانند و البته قایلین به کشف در انتخاب نوع کشف نیز با هم اختلاف دارند.
در این مقاله ضمن بیان تحلیل فقیهان از معاملات اکراهی و برشمردن ثمرات عملی کشف و نقل و انواع کشف، به بررسی دیدگاه های مهم، با مراجعه به منابع معتبر فقهی و ارای فقهای شیعه پرداخته می شود.
نویسنده سرانجام برخلاف رأی مشهور متأخران به این نتیجه دست یافت که اجازه به نحو کشف حقیقی مؤثراست.
Well known Imami jurists see the contracts made under duress
ineffective and believe that the accuracy and effectiveness of such
deals is subject to the permission of the person that has been under
duress.
Thus, a group of these jurists believe that the expression of consent
the effectiveness of the deal starts from the time that permission is
issued and technically this permission is called Naqel (vehicle).
On the other hand, some others (of well known jurists) maintain
that permission makes the transaction effective right from when the
beginning. This is technically called Kashef (revealer). Of course,
those who believe in the latter disagree on how to choose it.
In this paper, the literature on jurists's arguments regarding
contracts made under duress is reviewed and by introducing the applied
advantages of "Kashf' and "Naql" and the types of Kashf the
researcher has investigated the important viewpoints using the credible
sources in Fiqh and also the views of Shiite's jurists.
Contrary to the view of recent specialists the writer has finally
come to the conclusion that permission is effective only if it is of the
type of real Kashf.
https://jorr.ut.ac.ir/article_24109_cb3d0217d7b335853fefbe7f0759e16e.pdf
اجازه
عقد
کشف و نقل
مکره
A perso~ under duress
Contract
Kashf
Naql.
Permission