per
دانشگاه تهران
مجله علمی "پژوهشهای فقهی"
2008-8388
2423-6195
2011-10-23
7
2
5
32
30115
ادوار فقه مقارن در شیعه
Periods of Comparative Shi'a Jurisprudence
رضا اسلامی
moeinifar923@yahoo.com
1
محمد معینیفر
moeinifar922@yahoo.com
2
استادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب قم
دانشجوی دکتری و پژوهشگر پژوهشکده ادیان و مذاهب
در پیشینه علوم مختلف، تدوین کارنامه ادوار آن علم از جمله اسبابی است که به درک بهتر آن علم و شناختن فراز و فرود آن علم کمک بسیار میرساند. در زمینه فقه اسلامی هم که از شاخههای علوم اسلامی بیرون نیست، این مقوله صادق است و دانشمندان بسیاری برای علم فقه، ادوار و دورههای تاریخی را طرحریزی کردهاند. اما متأسفانه در تعیین ادوار برای فقه مقارن و تشکیل تاریخچة مجزایی برای این علم، چه در شیعه و چه در اهل سنت تاکنون کار پژوهشی ژرفی ثبت نشده است یا حداقل به اسنادی در این زمینه دست پیدا نکردیم. پژوهش حاضر برای اولین بار در شیعه و اهل سنت، تلاش میکند تا با بررسی اسناد تاریخی، ادوار پنجگانهای برای فقه مقارن ارایه دهد و سپس به آثار مهمی که در هر دوره در فقه مقارن نوشته شده است، اشاره کند.
In the background of different sciences, compiling the record of periods is very helpful to better understand and recognize rise and fall of the science. This is also applicable to Islamic jurisprudence, which is one branch of Islamic sciences. Many scholars of jurisprudence science have proposed historical periods for it. But, unfortunately, there has not been recorded any profound research work on determination for periods of comparative jurisprudence in Shi'a and Sunni works yet or at least no documents can not be found in this regard. For the first time, the present research attempts to provide five periods for comparative jurisprudence through studying historical documents and then, refers to important works written in each period of comparative jurisprudence.
https://jorr.ut.ac.ir/article_30115_5a34d0181026ba4bd43ee157b1f800c9.pdf
ادوار فقه مقارن.
تقریب مذاهب اسلامی
فقه تطبیقی
فقه مقارن
فقه مقایسهای
comparative jurisprudence
Fiqh al-khilaf
jurisprudence
Periods of jurisprudence
Proximity of Islamic sects.
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "پژوهشهای فقهی"
2008-8388
2423-6195
2011-10-23
7
2
33
48
30116
بررسی تحلیلی تحالف و تأثیر آن در انحلال عقد جعاله
Analysis of Bilateral Oath-Taking and its Effect on Annulment of Wage Contract
سید یوسف علوی وثوقی
syvosoughi@yahoo.com
1
استادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشکده الهیات دانشگاه قم
اختلاف جاعل و عامل در " جنس و نیز صفت جُعل " در عقد جعاله منشأ ایجاد منازعهای میگردد که بنا به رأی اکثر فقیهان امامیه فرجامی جز تحالف ندارد، مهمترین معیارهای علت انتخاب راهکار تحالف عبارتاند از: قرار گرفتن توأمان جاعل و عامل در وضعیت مدعی و منکر، فقدان قدر مشترک و مورد توافق میان آنان و نیز فقدان هرگونه عامل مرجّح.
پس از تحالف به دلیل پیوند میان عقد و ادعاهای متعارض، هر دو مشروعیت خود را از دست میدهند و پس از انحلال عقد تنها راه جلوگیری از تضییع حق عامل، پرداخت اجرة المثل است که به دلیل ارزش اقتصادی کار انجام شده به امر جاعل در شرع و عرف، وی ضامن پرداخت آن میباشد.
تحلیل مسأله در راستای توضیح علّت انتخاب راهکار تحالف، هدف اصلی مقال? حاضر میباشد
Dispute between contractor and broker over “the type and attribute of the wage” in contract leads to a controversy which many Imamiehreligious experts believe that has no result but “bilateral oath-taking”. Most important criteria of selecting bilateral oath-taking are: simultaneous positioning of contractor and broker in accuser and denier position, lack of common ground between the two sides as well as lack of any preferred choice.
After bilateral oath-taking, due to the bind between contract and opposed claims, the two sides lose their legitimation and after breaking up the contract, the only way to prevent rights of the two sides from being wasted is to pay the quantum meruit that due to the economic value of the task commanded by the contractor, he has to pay it.
Investigating this issue in order to explain the causes of choosing bilateral oath-taking is the focus of this study.
https://jorr.ut.ac.ir/article_30116_1870853fe76303888f76a1242b71ed3a.pdf
اجرةالمثل
تحالف
جعاله
جنس الجعل
Bilateral oath-taking
Quantum meruit
Type of the wage.
Wage
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "پژوهشهای فقهی"
2008-8388
2423-6195
2011-10-23
7
2
49
72
30117
چیستی حجاب اسلامی معناشناسی حجاب از منظر آیات حجاب
The Nature of the Islamic Veil The Semantics of the Veil from the Viewpoint of the Veil Verses
سیدمحمد شفیعی مازندرانی
m.mazandarani@yahoo.com
1
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم
واژه حجاب در لغت معانی مختلفی دارد که پرده، حایل، مانع و تحت پوشش لباس واقع شدن از جمله آنها است و در اصطلاح، عبارت است از پوشش خاصی که سر و گردن و قسمت برآمدگیهای اندام زن را میپوشاند و نیز زیورآلات او را طبق موازین اسلامی، مستور میدارد، چیزی که در جهت تقویت عفت، پارسایی انسان و تربیت جامعه بر مبنای وَحیانی تأکید دارد و سعادتمندی و کمال انسانها منوط به پایبندی و رعایت آن است. همچنین به اثبات رسید که حجاب دارای انواعی است و در هر مورد آن چیستی خاصی از حجاب را میتوان از دیدگاه اسلام مشاهده نمود و نیز محقق شد که در باب رعایت حجاب اسلامی چشم، صورت، پشت، کف دستها و قدمها مشمول وجوب پوشش نیست و در این تحقیق اثبات شد که حجاب، یک اصل سابقهدار در میان افراد بشر است. همچنین حجاب در راستای تقویت، عفت و کمال انسانها مورد توجه اسلام بوده، از بروز بسیاری از ناهنجاریها و فساد اخلاقی پیشگیری میکند.
The word veil has different meanings in the locution including the curtain, delimiter, barrier, and being covered by the clothes, and in the specialized meaning of the word, it is a special covering, which covers the women’s head, neck and their bodies’ protuberances and also covers her jewelries according to the Islamic standards; it a matter which emphasizes the consolidation of chastity, the human’s righteousness and the revealed-base society training, and the humans’ blissfulness and perfection depends on being duty bound and observing them. Also, it was approved thatthe veil has some types, and about each type of it, a special nature can be observed from the viewpoint of Islam.It was verified that about observing the Islamic veil, the eyes, face, hand’s back and palm and the steps are not included in the veil’s obligation.The veil is a confirmed principle among the human beings and it has been under the attention of the Islam in the direction of reinforcement, chastity and the perfection of human. It also prevents many ethical disorders and corruptions.
https://jorr.ut.ac.ir/article_30117_59672b6a64ebacb0fc8bb201655c50c3.pdf
پاکدامنی
حجاب
عفت
کمال.
Chastity
Continence
Perfection.
Veil
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "پژوهشهای فقهی"
2008-8388
2423-6195
2011-10-23
7
2
73
92
30118
دلیل مشروعیت حق ارتفاق از دیدگاه مذاهب اسلامی
Easement Justification in Islamic Sects'Point of View
امیر احمدی
amirahmadiy912@gmail.com
1
مهدی خدایی
mahdi.khodaei@kiau.ac.ir
2
کارشناس ارشد فقه و مبانی حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
استادیار دانشکده الهیات دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
حق ارتفاق از موضوعات مهم زندگی انسان در امور معیشتی ومعاملاتی میباشد. بنابراین گاهی انسانها نیازهای دیگران را میبینند وبرای رفع نیازشان به آنها کمک میکنند. حق ارتفاق مصادیقی میباشد: دارای ازجمله آنها میتوان حق شرب، حق مجری، حق مسیل، حق مرور وحق جوار را نام برد ودرمورد مشروعیت حق ارتفاق میتوان گفت که ادله عامی که مورد استناد فقهای مذاهب خمسه باشد موجود نیست ودر قرآن مجید آیاتی مخصوص درباره حقوق ارتفاقی وجود ندارد. و از حقوق ارتفاقی تعبیر به حقوق متداول بین همسایه و واگذاری منفعت به او شده است که به آیه 36 سوره نساء میتوان اشاره کرد. دومین منبعی که میتوان نام برد، سنت میباشد، سنت مطهر پاک پیامبر و ائمه او میتواند دلالت بر مشروعیت مصادیق حق ارتفاق داشته باشد و احادیثی را که در این زمینه در کتب اهل سنت و امامیه وارد شده است را بیان کردهایم. سومین منبع مشروعیت حق ارتفاق بناء عقلاء میباشد، که عقلای عالم در هر مسلک و هر مرامی که باشند )چه مسلمان وچه غیر مسلمان( حق ارتفاق را مورد پذیرش قراردادهاند. چهارمین منبع مشروعیت حق ارتفاق عمل صحابه پیامبر میباشد که مورد استناد مذاهب اهل سنت میباشد، که صحابه در عمل خود حق ارتفاق را ...
One of the important issues in daily affairs of human life is easement,when onesees other people'sneeds and helps them to solve their problems. There is no general evidence to justify easement that five-sect jurisprudents cite. There arenot specific verses about easement rights in the Qur'an; but,we can mentioncommon rights between neighbors and granting benefits to him as implied inthe 36th verse of NisaSurah. The second resource is theSunnah, Prophet's and Imams' tradition can be a reason is to validate easement. Therefore, narrativesin Imamieh and Sunni booksregarding this issueare described. The third resource is the total ideas of wises, wises with any faith who have accepted easement. The fourth resource to justify easement is Prophet's companions' actswhich areconsidered as an evidence for Sunnisect, that companions assign easement as a legal issue in their acts. So, it can be concluded that the easement is legitimate according to the reasons expressed here and is accepted in modern societies, and the justification of easement will help the legislators and jurisprudents.
https://jorr.ut.ac.ir/article_30118_652b8879e63a91e324b0539099f539ba.pdf
ارتفاق
بناء عقلاء.
حق
سنت
کتاب
Easement
Qur'an
right
Total ideas of wises.
Tradition
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "پژوهشهای فقهی"
2008-8388
2423-6195
2011-10-23
7
2
93
112
30119
ماهیت شرط بنایی از نظر فقه امامیه و حقوق مدنی
Predetermined Condition in Imammiyeh Islamic Jurisprudence and Civil Law
علی صابریان
alireza.saberyan2@yahoo.com
1
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان
شرط امری است مربوط به آینده که حدوث یا زوال تعهد منوط به آن است. نه تنها اموری که در متن عقد به آن تصریح شده است، لزوم وفا دارد، بلکه مواردی که از جهت عرف لازمه عقد است و با استنباط از اوضاع و احوال و قراین و امارات در چارچوب تراضی دو طرف عقد میگنجد نیز لازم الوفا است. شرط بنایی در فقه امامیه مورد تدقیق عمیق واقع شده و برای ارزشگذاری گفتگوهای پیش از عقد جایگاه خاصی را برای آن در نظر گرفته است. شرط تبانی یا بنایی شرطی است که قبل از عقد طرفین بر التزام به آن توافق کرده و عقد را بر اساس آن واقع میکنند، ولی در متن عقد بدان تصریح نمیشود. تحقیق در این مقام این است که فرقی بین شرط بنایی و شرط ضمنی و شرط مذکور در متن عقد نیست. در طبیعت شرط وقتی میتوان گفت که ضمن عقد است که در عالم قصد و در افق نفس ایجاد شود، در این صورت، شرط مطلقاً وجوب وفا دارد و عقد مبنی بر این شرط واقع شده است.
The condition is related to future and occurrence or undertaking decline depends upon it.
Not only that matters which aresigned in the contract are necessary to fulfill,but some matters requires approval by both parties according tonorms, situations and rules. Predeterminedconditions are examined deeply in Imamiyeh jurisprudence and they have to be discussed to evaluate the contractin advance. Predeterminedconditions or agreement condition is agreed by parties before contracting, but it isnot stipulated in the contract. The study attempts to indicate that there is nodifference betweenmasonry condition and implicit condition and stipulated condition in the contract. As said, the condition relies on the intention of parties and the contract should be fulfilled according to it.
https://jorr.ut.ac.ir/article_30119_f7c84334c2e2a3a1b9bf92409213e234.pdf
شرط
شرط بنایی
شرط تبانی
شرط ضمنی.
Agreement condition
Condition
Implicit condition.
Predeterminedcondition
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "پژوهشهای فقهی"
2008-8388
2423-6195
2011-10-23
7
2
113
138
30120
تأملی در تأثیر قاعده نفی سبیل بر احکام خانواده
A Reflecton the impact of the Rule of Negation Authority on Family Laws
حافظه شایق
h-sh-81733@yahoo.com
1
محمود حایری
h-sh-81732@yahoo.com
2
علی تولایی
tavallaei@hotmial.com
3
کارشناس ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه یزد
عضو هیأت علمی دانشگاه یزد
عضو هیأت علمی دانشگاه یزد
یکی از قواعد فقهی نظام حقوقی اسلام، اصل مهمّ و اساسی"نفی سلطه" یا قاعده "نفی سبیل" است. این قاعده از طرفی یکی از اصول حاکم بر سیاست خارجی اسلام بوده که در تمام زمینههای نظامی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی حاکمیت داشته و هم از طرفی در اکثر ابواب فقه کاربرد دارد.
در این مقاله نیز بعد از اثبات این قاعده، با توجه به مفاد و مستندات محکم و صریح، از آن در کنار سایر ادله عدم جواز نکاح دایم و موقت مرد مسلمان با زن کافر اهل کتاب استفاده شده است. در عصر حاضر، با ارتقای سطح فرهنگ و با تغییر شرایط اجتماعی، زمان، مکان، عرف و عادت مردم، نقش زن و تأثیر تفکرات و نفوذ عقاید او در زندگی زناشویی، بر همسر و فرزندان وی به گونهای پررنگ شده که نمیتوان آنرا انکار نمود. همچنین در نکاح دایم و موقت بین برقراری رابطه زناشویی، تولّد فرزند و سایر تعاملات آنها تفاوتی نبوده و نتیجه یکسانی را در پی دارد. و چون غالباً فرزند در دامان مادر تربیت میشود و از عقاید، روحیات و صفات مادر تأثیر میپذیرد، نقش وراثت علاوه بر اینکه او را به سرنوشت شومی دچار خواهد کرد، این سلطه و ...
One of the jurisprudentiallaws in law system of Islam is the fundamental and important ruleof negation authority.This rule is also one of the dominant principles of Islam in foreign policy as well as military, political, economic and cultural areas and on the other hand, the law is applicable in most chaptersof jurisprudence.
In this paper, after justifying this ruleaccording to the explicit provisions and documents, this rule is used next to other reasons that why permanent and temporary marriage of Muslim man toa nonbeliever woman is unauthorized. Nowadays,by the promotion of culture and alteration of social conditions, time, place, customs and habits of people, the role of woman and influence of her thoughts and penetration of her ideas in family life and on her spouse and children is so obvious that no one can deny it.
Also, there is no difference between permanent and temporary marriage regarding sexual intercourse, child birth and other interactions and the results are the same, becausealmost the child israised by the mother and is under the influence of her ideas,feelings and characteristics.So, the domination of nonbeliever mother on her Muslim child is a clear example which God has prohibited in the 141th versusof Nisa...
https://jorr.ut.ac.ir/article_30120_c3e2c90bc5cc42d83a506d3b426d4670.pdf
احکام خانواده
اسلام.
قاعده نفی سبیل
نکاح
Family laws
Islam.
Marriage
The rule of negation authority
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "پژوهشهای فقهی"
2008-8388
2423-6195
2011-10-23
7
2
139
167
30121
موارد لزوم اذن شوهر در فقه اسلامی
Husband's Permission Needed in Islamic Law
مهدی ساجدی
mehdisajedi852@yahoo.com
1
سیدجواد موسویزاده
mehdisajedi853@yahoo.com
2
دانشجوی کارشناسی ارشد فقه و مبانی حقوق دانشگاه پیام نور قم
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور قم
تحقیق حاضر به بررسی اموری که در فقه اسلام، انجام آنها به اذن شوهر منوط شده است میپردازد. در این ارتباط روایات فراوانی وجود دارد که در آنها زنان به اذن گرفتن از شوهر در انجام پارهای از امور عبادی مستحب همچون روزه، اعتکاف و حج یا غیر عبادی نظیر خروج از منزل یا نذر و قسم و. . . مورد سفارش قرار گرفتهاند که لازم است با بررسی دلالت این روایات، محدوده لزوم اذن شوهر در انجام این قبیل امورتبیین گردد. آنچه از این روایات به دست میآید این است که شوهر در محدوده استمتاع از زوجه، بر او ولایت دارد و میتواند وی را از انجام هرکاری که با این حق در تنافی باشد، منع نماید و در این فرض اذن گرفتن از شوهر، وجوب مولوی دارد. البته از بعضی از روایات نیز به دست میآید که در اندکی از موارد، لزوم اذن از شوهر جنبه تعبدی دارد.
This research considers whenever husband's permission is necessary in Islam jurisprudence.
There are many traditionsabout this subject. These traditionsexpress that woman is obliged to get permission from her husband to do some religious act recommended such as fasting, pilgrimage,Aitkafand other daily affairs such as leaving home, vow and so on.Therefore,it is necessary to examine the implications of the traditionsto clarify the extent of necessity of husband's permission.
What is obtained from this tradition is that husband is the governor of wife regarding the issues related to the intercourse and can prohibit his wife from any act if it is in contrast with this right.
Also, inferred from some traditions, it can be concluded that husband's permission in some actsis mandatory.
https://jorr.ut.ac.ir/article_30121_c70745539b5a80168fb1d1effed1f5ae.pdf
اذن
استمتاع
حق
زوجه.
شوهر
Husband
Intercourse
Permission
right
Wife.