per
دانشگاه تهران
مجله علمی "پژوهشهای فقهی"
2008-8388
2423-6195
2020-12-21
16
4
561
584
10.22059/jorr.2019.277812.1008371
73809
Research Paper
دلالتسنجی روایت «انّما یحلّل الکلام و یحرّم الکلام» نسبت به اعتبار لفظ در لزوم معامله
Surveying the Implication of the Narration “Truly, the Word Makes Something Lawful or Unlawful” in Relation to the Validity of the Word in the Necessity of the Contract
طاهر علیمحمدی
t.alimohammadi@ilam.ac.ir
1
حمزه نظرپور
hamzehnazarpour@gmail.com
2
دانشیار، دانشکدۀ الهیات، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران
دانشجوی دکتری رشتۀ فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشکدۀ الهیات، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
در بحث لزوم یا عدم لزوم معاطات، دیدگاههای گوناگونی وجود دارد. یکی از ادلهای که معتقدان به عدم لزوم معاطات به آن استدلال کردهاند، روایت معروف «إِنَّمَا یُحَلِّلُ الْکَلَامُ وَ یُحَرِّمُ الْکَلَامُ؛ تنها سخن گفتن حلال و سخن گفتن حرام میکند» است. فقها در این موضوع اختلاف دارند که آیا واژۀ «کلام» به همان معنای ظاهریش بهکار رفته است، یا معنایی کنایی دارد. در این زمینه احتمالهای مختلفی، مستند به دلایل خاصی وجود دارد که با نقد و بررسی آنها، این نتیجه حاصل شد که هیچکدام از آنها پذیرفتنی نیست؛ بلکه احتمالاً مقصود از «کلام»، همان معنای مطابقی آن؛ یعنی گفتوگوی انجامگرفته میان دلال و مشتری است که قابلیت دو حکم حلیت و حرمت را دارد و مبتلابه هیچکدام از اشکالهای واردشده بر سایر احتمالات نیست و با صحت معاملۀ معاطاتی نیز منافاتی نخواهد داشت.
There are different views in discussing the necessity or the lack of necessity of the transactions without contraction. One of the reasons referred to by those who believe in the lack of necessity of the transactions without contraction is the famous narration “truly, the word makes something lawful or unlawful”. There are disagreements among jurists as to whether the “word” has been used in its superficial meaning or it has a metaphoric meaning. There are various possibilities according to the reasons in this regard by analyzing of which it turned out that none of them are acceptable; rather, by the “word” it is probably meant the corresponding meaning: that is, a conversation carried out between the dealer and the customer, which has the capability of being both the rules of vindication and sanctity without being involved in the problems of other possibilities and it will not lead to any conflict with the validity of the transaction without contraction.
https://jorr.ut.ac.ir/article_73809_cd79ebd7e2fe20b25816deb767776909.pdf
اعتبار لفظ در لزوم معامله
التزام نفسی
کلامِ محرِّم
کلامِ محلِّل
معاملۀ معاطات
Legalizing word
Illegalizing Word
Transactions without Contraction
Validation of the Word for the Necessity of Transaction
self-obligation
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "پژوهشهای فقهی"
2008-8388
2423-6195
2020-12-21
16
4
585
604
10.22059/jorr.2019.280502.1008421
73812
Research Paper
جایگاه مصلحت در تحقق مقتضیات عقود با تأملی بر راهحل مصلحت کامنه
The Place of Expediency in Satisfying the Requirements of Contracts Focusing on the Hidden Expediency Solution
اباذر افشار
abazar.afshar@mail.um.ac.ir
1
حسین صابری
saberi@um.ac.ir
2
محمد تقی فخلعی
fakhlaei@um.ac.ir
3
دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشکدۀ الهیات، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
استاد، دانشکدۀ الهیات، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
استاد، دانشکدۀ الهیات، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
مصلحت تأمین نیازهای حقوقی جامعه بهصورت سهل و آسان نقش ویژهای در تحقق مقتضیات ذاتی و اطلاقی عقود دارد؛ در این بین برخی از حقوقدانان، با ابداع نظریۀ جدیدی با عنوان «مصلحت کامنه قراردادها» بر این باورند که مصلحت کامنه نقش اساسی در تشخیص مقتضیات عقود ایفا میکند. از اینرو مقالۀ پیشرو در ابتدا به تحلیل جایگاه مصلحت در پدیداری عقود و مقتضیات آن پرداخته، سپس دیدگاه مصلحت کامنۀ قراردادها را مطالعه و بررسی کرده است. نتایج پژوهش حاکی از این بوده که مصلحت همانطوری که علت جعل احکام اولیه و ثانویه است، نقش محوری در تحقق عقود جدید و شکلگیری اقتضائات ذاتی و اطلاقی آن دارد. تمسک به مصلحت ذاتی عقد و استصحاب آن در صورت شک، راهحل شرعی برای تشخیص مقتضای ذات عقد است که بهعنوان راهکار اصلی موردنظر فقهای امامیه است. راهحل مصلحت کامنه نیز اگر منظور همان مقتضای ذات منعقدشده باشد، مسئلۀ جدیدی نیست؛ بلکه فقها به آن اشاره کردهاند و اگر امری سیال و غیرثابت باشد که در طول زمان دگرگون میشود، راه تشخیص مقتضای ذات عقد نمیتواند باشد، زیرا موجب انقلاب ماهیت عقود خواهد شد.
Making it easy to meet the legal requirements of the society is an expediency that has a special role in satisfying the essential and general requirements of the contracts. Meanwhile, a number of lawyers, innovating a new theory called “the hidden expediency of the contracts”, believe that the hidden expediency plays an essential role in recognition of the requirements of the contract. Therefore, the present article first analyzes the role of expediency in the emergence of the requirements of contracts. Next, it reviews the viewpoint of the hidden expediency. The results show that expediency both is the reason for making elementary and secondary rules and has a central role in the actualization of the new contracts and the formation of essential and general requirements. Resorting to the essential expediency of the contract and its presumed continuity in the case of doubt is a legal solution to recognize the requirement of the contract which is considered as the main solution by the Imamiyyah jurists. The solution of the hidden expediency, if it is meant the same contracted essential requirement, is not a new matter; rather, it has been referred to earlier by the jurists. However, if it is a flowing and unstable matter that changes over time it cannot be a way for recognizing the essential requirement of the contract, because it changes the nature and the essence of the contract.
https://jorr.ut.ac.ir/article_73812_f598d7008c89c368a231c70782a69ed5.pdf
مصلحت
مصلحت کامنه
مقتضای اطلاق عقد مقتضای ذات عقد
مقتضیات عقود
Expediency
Hidden Expediency
Requirements of the Contracts
Essential Requirements of the Contract
General Requirements of the Contract
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "پژوهشهای فقهی"
2008-8388
2423-6195
2020-12-21
16
4
605
628
10.22059/jorr.2019.280730.1008427
73819
Research Paper
اعتبارسنجی تقنین با رویکرد تخصصی و اختصاصی به نقشآفرینی عقل (مطالعۀ موردی: تنافی در کتاب حدود قانون مجازات اسلامی مصوب 1392)
Validation of Legislation with a Specialized and Proprietary Approach to the Role of Intellect (Case Study: The Penalties in the Book of Islamic Penal Code of 1392)
سید احمد میر خلیلی
dmirkhalili@gmail.com
1
نفیسه متولی زاده
motavallizade@yahoo.com
2
بهاره کرمی
b_karami90@yahoo.com
3
استادیار، دانشکدۀ الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه میبد، یزد، ایران
استادیار، دانشکدۀ الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه میبد، یزد، ایران
دکتری، دانشکدۀ الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه میبد، یزد، ایران
تقنین فرایند پیچیدهای است که با روش اجتهاد بهمثابۀ مدلی از اندیشهورزی و عقلانیت سامان مییابد و«رویکرد تخصصی و اختصاصی به نقشآفرینی عقل» از مقومات آن است. روششناسی اجتهاد اقتضا دارد که فرایندهای سهگانۀ جامعهپذیری عاملان تقنین، شکلگیری ساختارهای فیزیکی تقنین و عملیاتی شدن تقنین، در ذیل حقیقت اجتهاد و مقومات آن شکل گیرد و متناسب با زمان، مکان و واقعیتهای اجتماعی بازتولید شود، وگرنه خروجی آن، قانون منسجم و کارآمدی نخواهد بود. موردپژوهی تنافی در قانون مجازات اسلامی1392 با روش توصیفی - تحلیلی پاسخگوی این پرسش است که آیا نقشآفرینی عقل در تقنین، با رویکرد تخصصی و اختصاصی، به تمایز بنیادینی در اعتبارسنجی مواد قانونی و کارآمدسازی تقنین میانجامد؟ این پرسش در وضعیت موجود تقنین ریشه دارد که همزمان با تحولات گسترده، مبتلابه تولید و بازتولید تنافیهای متعدد و مکرر بوده که به تنزل کارآمدی عقل و اعتبار اجتهاد در مدیریت واقعیتهای اجتماعی انجامیده است. اگر اعتبارسنجی با رویکرد تخصصی و اختصاصی بر اساس بایستۀ عدم تنافی انجام گیرد؛ تنافیهای آشکار و تکراری، تولید و بازتولید نمیشود و اعتبار نقشآفرینی عقل و کارآمدی اجتهاد در تقنین احیا و ارتقا مییابد.
Legislation is a complex process that is organized by ijtihad as a special model of self-reflection and rationality, and "a specialized and proprietary approach to the role play of reason" is one of its constituents. The methodology of ijtihad requires that the tripartite processes of socialization of the actors, the formation of the physical structures, and the operationalization of legislation be formulated in accordance with the truth of ijtihad and its constituents, and be reproduced in accordance with the time, place and social reality. Otherwise, the outcome of the legislative process will not be coherent and effective. Using a descriptive-analytical approach, the case study of negation in the Islamic Penal Code, adopted in 1392, seeks to answer the question of whether the role played by reason in the legislation with a specialized and proprietary approach would lead to a fundamental distinction in validating the legal material and streamlining the law. This question is rooted in the current situation of legislation, which, concurrent with widespread developments, suffers from frequent and multiple production and reproduction of negations which has led to the degradation of the efficiency of reason and the validity of ijtihad in managing social reality. If the validation is done according to a specialized and proprietary approach based on the requirement of the lack of negation, then the apparent and recurrent negations are not produced and reproduced and the validity of the role play of reason and the effectiveness of ijtihad in legislation is revived and promoted.
https://jorr.ut.ac.ir/article_73819_97e29c756afac6fa0496fea685d92335.pdf
تنافی
جامعهپذیری تقنینی
روششناسی تقنین
رویکرد تخصصی و اختصاصی
نقش عقل
The role of intellect
the specialized and proprietary approach
the Methodology of Legislation
negation
legislative socialization
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "پژوهشهای فقهی"
2008-8388
2423-6195
2020-12-21
16
4
629
650
10.22059/jorr.2019.280697.1008425
73800
Research Paper
کمیّت اقرار در اثبات جرایم: کفایت یک بار یا لزوم تکرار؟
The Quantity of Confession in Proving Crimes: Sufficiency of a Single Confession or Necessity of Multiple confessions?
محمد عزتی
mohammad.ezati65@gmail.com
1
جواد ریاحی
riahijavad@yahoo.com
2
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه آیتاللهالعظمی بروجردی (ره)، بروجرد، ایران
استادیار، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه آیتاللهالعظمی بروجردی (ره)، بروجرد، ایران
در شریعت اسلامی بر اساس برخی دلایل، اقرار از جملۀ ادلۀ اثبات دعوا بهشمار آمده است. با اینحال دربارۀ کمیّت اقرار مثبِت جرایم، دیدگاههای مختلفی ابراز شدهاند. برخی، اصل را بر کفایت یک بار اقرار برای اثبات جرم قرار دادهاند و استثنائاتی را بر آن برشمردهاند، اما گروهی اثبات جرایم را عموماً در گرو تکرار اقرار دانستهاند و اصل را بر تکرار اقرار گذاشتهاند. در این میان، برخی فقها و نویسندگان کوشش کردهاند که با تفکیک میان جرایم حقاللّهی و جرایم حقالنّاسی، نظریۀ دیگری را در این زمینه مطرح کنند. مقالۀ حاضر، با اتخاذ روش توصیفی تحلیلی، به نقد و بررسی دیدگاه اخیر پرداخته و به این نتیجه رسیده است که دیدگاه یادشده در حوزههای مفاهیم و دلایل، ابهامات و چالشهای متعددی دارد و در عمل نیز نظام رسیدگیهای قضایی را با مشکلاتی مواجه میکند.
Based on some reasons in Islamic law, the confession is one of the evidences for proving litigation. There are different views, however, on the number of positive confession needed for proving offenses. Some argue that except exceptional cases, a single confession is generally sufficient for proving offenses, but, others believe that proving offenses generally necessitates multiple confessions. Meanwhile, some jurists and authors distinguishing the crimes related to the divine rights (haqqollah) from the ones related to the man’s rights (haqqonnas), asserted another theory in this respect. The present article, using a descriptive-analytical method, has criticized this viewpoint and concluded that it has many ambiguities and challenges in the fields of concepts and reasons and if it enforced, the judicial proceedings will face some problems.
https://jorr.ut.ac.ir/article_73800_df178e8db071a6a88f87b13304e4ff43.pdf
رسیدگیهای قضایی
شرطیت تکرار
فقه جزایی
کمیّت اقرار
Confession quantity
condition of Repetition
judicial proceedings
Criminal jurisprudence
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "پژوهشهای فقهی"
2008-8388
2423-6195
2020-12-21
16
4
651
684
10.22059/jorr.2020.304918.1008860
77180
Research Paper
ماهیت و مبانی خسارت تنبیهی و نهادهای حقوقی مشابه در فقه و حقوق ایران
The Nature and the Basics of Punitive Damage and Similar Legal Institutions in Iranian Jurisprudence and Law
حبیب اسدی
asadi.habib@yahoo.com
1
علیرضا لطفی دوران
drlotfi1346@yahoo.com
2
مظفر باشکوه
m.bashakouh39@gmail.com
3
عضو هیأت علمی گروه حقوق، واحد اهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اهر، ایران
استادیار گروه حقوق، دانشکدۀ علوم انسانی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
استادیار گروه حقوق، دانشکدۀ علوم انسانی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
در حقوق برخی از کشورها در بحث مسئولیت مدنی، نهادی با عنوان خسارت تنبیهی وجود دارد که بهموجب آن در مواردی که ورود زیان با قصد و سوءنیت بوده است، علاوه بر جبران خسارت مادی و معنوی، خوانده محکوم به پرداخت مبالغ دیگری میشود. از آنجا که چنین نهادی را در حقوق خصوصی نداشتهایم، ضروری است در خصوص پذیرش یا عدم پذیرش آن در حقوق ایران، تحقیق و اظهار نظر شود و هدف از این تحقیق تعیین جایگاه این نوع خسارت در فقه و حقوق ایران است. تا به این سؤال پاسخ داده شود که آیا ضرورتی دارد که خسارت تنبیهی را در حقوق خصوصی ایران به رسمیت بشناسیم. این تحقیق از نوع توصیفی و تحلیلی بوده و در آن از کتب و مقالات داخلی و خارجی فیشبرداری شده و به روش کتابخانهای تنظیم و تدوین شده است. با توجه به انتقادهای وارد بر خسارت تنبیهی و نظر به وجود نهادهای حقوقی مشابه در حقوق ایران مثل وجه التزام، دیه و اصول کلی حاکم بر مسئولیت مدنی، نیازی به پذیرش آن در حقوق داخلی احساس نمیشود و تصویب قانون صلاحیت دادگستری برای صدور حکم به خسارت تنبیهی علیه دول خارجی صرفاً اقدامی متقابل با برخی دولتهای خارجی است و نباید آن را به معنی پذیرش این نهاد حقوقی در حقوق خصوصی و داخلی دانست.
Regarding civil responsibility, there is an institution called “punitive damage” in the laws of some countries, according to which in cases where the losses are caused intentionally and bearing ill will, the defendant is judged to pay more than just material and spiritual losses for the damage. Since we didn’t have such an institution in Iranian private law, it is of necessity to study and investigate whether to accept it in the Iranian law. The present research aimed at determining the status of this type of damage in the Iranian jurisprudence and law in order to answer whether it is necessary to recognize punitive damage in Iranian private law. This research uses a descriptive-analytical method and note-takings of the national and foreign books and articles are done through library research. Due to criticisms of punitive damage and considering the fact that there are similar legal institutions such as consideration, blood money, and general principles governing civil responsibility, it seems there is no need, for the Iranian national law, to accept this legal institution. The approval of the Act of the Jurisdiction of the Iranian Judiciary on punitive damage claims against foreign states is considered only as a reciprocity act against some foreign states and it should not be regarded as an accepted institution in the Iranian private and internal law.
https://jorr.ut.ac.ir/article_77180_9778cc5eda3507762e4187db3f65b777.pdf
خسارت ترمیمی
خسارت تنبیهی
دیه
وجه التزام
Compensatory Damage
Punitive damage
Blood Money
Consideration
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "پژوهشهای فقهی"
2008-8388
2423-6195
2020-12-21
16
4
685
705
10.22059/jorr.2019.279624.1008401
73798
Research Paper
جایگاه توبه در سقوط جرایم علیه امنیت ملی از منظر فقهی و حقوقی
The Status of Repentance in the Crimes against National Security from the Jurisprudential and Legal Viewpoint
جعفر ناصری
nasserijafar@yahoo.com
1
محمد حسین ناظمی اشنی
m.h.n.ashani@gmail.com
2
علیرضا سلیمی
mohammadreza68@gmail.com
3
سیدعلیرضا حسینی
seyed150@yahoo.com
4
دانشجوی دکتری رشتۀ الهیات و معارف اسلامی گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی، واحد محلات، دانشگاه آزاد اسلامی، محلات، ایران
استادیار گروه معارف، دانشگاه فرهنگیان
استادیار گروه الهیات و معارف اسلامی، واحد محلات، دانشگاه آزاد اسلامی، محلات، ایران
استادیار گروه الهیات و معارف اسلامی، واحد محلات، دانشگاه آزاد اسلامی، محلات، ایران
توبه یکی از اسباب شرعی تخفیف یا سقوط مجازات و از تأسیسات فقه اسلامی است و قرآن درآیات متعددی انسانها را به توبه تشویق و توابین را با مطهرین برابر قرار داده است و میفرماید: «ان الله یحب التوابین والمتطهرین» همچنین در روایات صادره، معصومین(ع) به توبه و اثرات آن بسیار سفارش کردهاند. توبه رجوع و اظهار ندامت از اعمال بد گذشته و تلاش در اصلاح عمل است و اگر با شرایط صحیح انجام گیرد، پذیرفته خواهد شد. هدف اصلی این تحقیق بررسی جایگاه توبه در سقوط جرایم علیه امنیت ملی با تأکید بر مجازات باغی از منظر فقهی و حقوقی و با ابزار تحقیق کتابخانهای و روش توصیفی تحلیلی است. به هر حال توبه و سقوط مجازات در فقه و قانون مجازات اسلامی بهعنوان وسیلهای برای تخفیف یا معافیت از مجازات، منوط به تحقق شرایط لازم است و هرگز نباید به ابزاری برای فرار مجرم از چنگال عدالت تبدیل شود.
Repentance is one of the legal instruments for the retribution or the waiver of punishment and one of the establishments of Islamic jurisprudence. The Qur'an has encouraged the people in many verses to repent and it has equalized the repentant people with the purified ones. The Quran says: “Indeed, Allah loves those who repentant and those who purify themselves”. Also, in the traditions issued by the infallible Imams (AS) the repentance and its effects are highly recommended. The repentance is the activity of reviewing one's activities and feeling contrition or regret for past wrong deeds and attempting to correct the action, and it will be accepted if it is done according to the proper conditions. The main objective of this research is to examine the status of repentance in waiving the punishment for the crimes against national security focusing on the punishment of the allegiance breaker from the jurisprudential and legal point of view. The research uses the library research tool and descriptive-analytical method. Anyway, in the jurisprudence and the Islamic Penal Code the repentance for the waiver of punishment is a means of reducing or exempting punishment and it is subject to the fulfillment of the conditions and it can never be a means of escaping the offender from the clutches of justice.
https://jorr.ut.ac.ir/article_73798_732e51eff9e47592f5f4caf9f2dd86da.pdf
امنیت ملی
باغی
توبه
جرایم
محاربه
Repentance
crimes
National security
Allegiance Breaker
Fighting
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "پژوهشهای فقهی"
2008-8388
2423-6195
2020-12-21
16
4
707
734
10.22059/jorr.2019.287125.1008569
73796
Research Paper
بررسی مشروعیت روش درمانی انتقال میتوکندری
Evaluation of the Legitimacy of Mitochondrial Transfer Therapy
محمد رضا رضوان طلب
mrrezvan@ut.ac.ir
1
بهرام تقی پور
taghipour.bahram@yahoo.fr
2
مرضیه ملکی
m91.maleki@gmail.com
3
دانشیار، دانشکدۀ الهیات، دانشگاه تهران، تهران، ایران
استادیار، دانشکدۀ حقوق، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
دانشآموختۀ دکتری، دانشکدۀ حقوق، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
روش انتقال میتوکندری، پدیدهای بوده که در سالیان اخیر در پرتو پیشرفت علم پزشکی در حوزۀ تلقیح مصنوعی شکل گرفته است. این روش برای جلوگیری از بیماریهای میتوکندریایی کاربرد دارد. از آنجا که منشأ بروز این بیماری در فرزندان، عملکرد ناصحیح میتوکندری گامت مادر است، دانشمندان هستۀ گامت مادر را به تخمک بدون هستۀ زن دیگری انتقال میدهند. به دلیل نوین بودن این نوع باروری، هنوز پژوهشی پیرامون حکم فقهی آن صورت نگرفته است، پس در مقالۀ حاضر سعی میشود که با اثبات مشروعیت این نوع روش درمانی در باروری، به این سؤال پاسخ دهیم که دلایل مشروعیت روش مذکور بر چه ادلهای استوار است. براین اساس با روش توصیفی تحلیلی، ابتدا با در نظر گرفتن نظریۀ مخالف با استناد به آیات و روایات، به نقد و بررسی پرداخته و سپس با استناد به شواهد قرآنی و روایی و قواعد فقهی نفی عسر و حرج، لاضرر، دفع ضرر محتمل و نیز اصاله الاباحه و اصاله البرائه، روش درمانی انتقال میتوکندری با هدف باروری ایمن و تولد کودکان سالم، مشروع شناخته میشود.
The mitochondrial transfer method is a phenomenon that has been formed in recent years in the light of the progress of medical science in the field of artificial insemination. This method is used to prevent the mitochondrial diseases. Since the origin of the disease in children is the malfunction of the mitochondria of the mother's gamete, scientists transfer the mother's gamete nucleus to the nucleus–free egg of another female. Due to the modernity of this type of fertility, no research has been conducted on its jurisprudential rules yet. Therefore, this article attempts to prove the legitimacy of this type of fertility treatment in order to answer the question as to what the reasons for the legitimacy of this method are. Accordingly, this research, using a descriptive-analytical method, first criticizes the matter considering the opposing theory with reference to the verses and traditions. Next, based on the Quranic and narrative evidences, as well as the jurisprudential rules of no-hardship, no-distress and constriction, no-damage, repulsing possible damage, and also the authenticity of porn and authenticity of righteousness, the mitochondrial transfer method is considered legitimate with the aim of safe fertility and the birth of healthy children.
https://jorr.ut.ac.ir/article_73796_9817eca416c021972331d8f562de64aa.pdf
باروری
بیماریهای میتوکندریایی
روش انتقال میتوکندری
گامت
مشروعیت
legitimacy
mitochondrial transfer method
mitochondrial diseases
gamete
fertility
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "پژوهشهای فقهی"
2008-8388
2423-6195
2020-12-21
16
4
735
756
10.22059/jorr.2019.286486.1008561
73793
Research Paper
ضمان ناشی از عدم نظارت شهرداری بر اماکن و معابر عمومی
Civil Liability (Ḍimān) of Municipalities Arising from the Lack of Supervision over Public Places and Passages
احمد دیلمی
ahmad.deylami@gmail.com
1
فرج محمد قلیزاده
f.golizade@gmail.com
2
دانشیار، گروه حقوق خصوصی، دانشکدۀ حقوق، دانشگاه قم، قم، ایران
دانشجوی دکتری حقوق خصوصی، دانشکدۀ حقوق، دانشگاه قم، قم، ایران
وظایف نظارتی شهرداری نسبت به اماکن و معابر عمومی چیست؟ آیا میتوان شهرداری را بر اساس قواعد ضمان، به جبران خسارت ناشی از عدم نظارت در این زمینه ملزم دانست؟ هدف این پژوهش پاسخ به این پرسشهاست که با روش توصیفی - تحلیلی و با استفاده از دادههای کتابخانهای - اسنادی صورت میگیرد. این پژوهش نشان میدهد که قانونگذار بهمنظور صیانت از جان و مال شهروندان، از مرحلۀ طراحی تا اجرا و پایان احداث اماکن و معابر، شهرداریها را با اختیارات مناسب، ملزم به نظارت بر حسن اجرای اصول فنی شهرسازی و بهداشتی، در تمامی مراحل احداث آنها کرده است. همچنین، شهرداریها مکلف شدهاند که در مرحلۀ نگهداری و بهرهبرداری نیز بر حسن اجرای اصول مذکور نظارت کنند. در این مقاله اثبات میشود که اگر در اثر کوتاهی در انجام وظیفۀ نظارتی و تقصیر شهرداریها، در احداث، بهرهبرداری و نگهداری، بهویژه در مورد اماکن و معابر عمومی، به شهروندان خسارتی وارد شود، شهرداری ملزم به جبران خسارت وارده خواهد بود و برای تأثیر بیشتر این ضمانت اجرا، لازم است برای اینگونه خطای شهرداری، معیار و ضابطۀ دقیقی تعیین شود.
What are the supervisory responsibilities of the municipality against public places and passages? Is it possible to bind the municipality based on the civil liability rules to compensate for the damages due to the lack of supervision in this regard? This study is a descriptive-analytical research conducted by library and documentary method and it aimed at answering these questions. It is specified that the legislator, in order to protect the citizens’ lives and properties, has delegated due authorities to the municipalities from the steps of designing to enforcement and completion of establishing the public places and passages to have supervision over all phases of establishment including technical and health principles of urbanism. Also, the municipalities are obliged to supervise over the good performance the above-mentioned principles in the maintenance and operation steps. The study proves that the municipalities are bind to compensate for the damages in the case of neglect and administrative fault in their duties specifically in supervision over establishing, operating and maintenance of the public places and passages. Finally, it was determined that the legislator should specify exact measures and regulations for these municipality faults in order for the sanctions to be more effective.
https://jorr.ut.ac.ir/article_73793_3be5509211375e5e78b1db1e02531aec.pdf
خسارت
خطا در نظارت
ضمان شهرداری
مسئولیت مدنی
نظارت شهرداری
Ḍimān of Municipality
supervision of municipality
civil liability
fault on the supervision
Damage?
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "پژوهشهای فقهی"
2008-8388
2423-6195
2020-12-21
16
4
757
778
10.22059/jorr.2019.288562.1008593
73792
Research Paper
ماهیت ولایت پدر بر فرزند شرعی و فرزند طبیعی از منظر حق یا حکم در فقه امامیه و قانون مدنی
The Nature of Guardianship of Father over the Legitimate Child and Natural Child from the Viewpoint of Right or Rule in Imamiyyah Jurisprudence and Civil Law
عابدین مؤمنی
m.moumeni@gmail.com
1
نسرین صالحی رزوه
salehinasrin34@gmail.com
2
دانشیار، دانشکدۀ الهیات، دانشگاه تهران، تهران، ایرانb
دانشجوی دکتری، فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه مذاهب اسلامی، تهران، ایران
یکی از نهادها و تأسیساتی که با آنکه کاربرد فراوان در فقه و حقوق دارد، بهنحو تحلیلی کمتر به ابعاد این نهاد پرداخته شده، مسئلۀ ولایت پدر بر فرزند است. در این نوشتار تلاش میشود ماهیت ولایت پدر نسبت به فرزند طبیعی و شرعی، از لحاظ حق یا حکم بودن در فقه امامیه و حقوق مدنی بررسی شود. بررسی منابع فقهی نشان میدهد تعبیر ائمۀ معصومین(ع) در روایات و عبارات فقها از ولایت بهعنوان حق ولایت، ناظر به معنای عام حق است که شامل حکم میشود. همچنین با توجه به قابلیت اسقاط که فقها آن را اصلیترین ویژگی حق به معنای خاص میدانند، عدم اسقاطپذیری در ولایت، از حکم بودن این نهاد چه در مورد فرزند شرعی و فرزند طبیعی نشان دارد و قانون مدنی نیز اگرچه تصریح به این امر ندارد، با توجه به تبعیت آن از نظر مشهور با این نظر موافق است. شایان ذکر خواهد بود که در مورد فرزند طبیعی نیز با توجه به نظر فقهای معاصر، همۀ آثار بهجز ارث مترتب میشود.
One of the institutions that has less considered analytically from different dimensions, despite having vast applications in law and jurisprudence, is the guardianship of father over the child. This writing tries to investigate the nature of the guardianship of father over the natural child and legitimate child from the viewpoint of right or rule in Imamiyyah jurisprudence and civil law. The study of jurisprudence resources shows that the interpretation of the guardianship in the traditions of infallible Imams (peace be upon them) and the statements of the jurists pertains to the general meaning of the right that includes the rule. Considering, in addition, the capability to waive the right that is regarded by the jurists as the main specification of the right in its specific term, the lack of capability to waive the right of guardianship shows the ruling role of this institution both for the legitimate child and the natural child. Despite the fact that it has not been stipulated in the civil code, since it is followed by the famous jurists, the civil code also agree with that. It is worth mentioning that according to the opinion of the contemporary jurists all of the effects of the guardianship except inheritance are applied to the natural child too.
https://jorr.ut.ac.ir/article_73792_c1c93eaaef05b48ce4d17b74878a04a2.pdf
اسقاط حق
حق
حکم
فرزند شرعی
فرزند طبیعی
ولایت پدر
right
rule
Father's Guardianship
Waiver of Right
Legitimate Child
Natural Child
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "پژوهشهای فقهی"
2008-8388
2423-6195
2020-12-21
16
4
779
799
10.22059/jorr.2019.290823.1008635
73791
Research Paper
ضمان عرفی؛ چهرهای از نظریۀ عمومی تعهدات
The Customary Guarantee: a Face of the General Theory of Obligation
محمد صادق طباطبایی
tabatabaei@ase.ui.ac.ir
1
سعیده قنبری
sd.ghambari@gmail.com
2
دانشیار، دانشکدۀ علوم اداری و اقتصاد، گروه حقوق، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
دانشجوی دکتری حقوق خصوصی، دانشکدۀ علوم اداری و اقتصاد، گروه حقوق، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
در حقوق اسلامی و قانون مدنی، عقد ضمان، بهواسطۀ ابتنای بر نهاد دین و اثر تملیکی این نهاد، عقدی تملیکی محسوب میشود. با اینحال در پرتو توجه به مصادیق عرفی عقد ضمان، برخی فقها قائل به شناسایی مفهومی از این عقد، تحت عنوان ضمان عرفی، با ماهیت و احکامی متفاوت، در مقابل ضمان مصطلح شدهاند. عقد ضمان در این مفهوم، بدون انتقال دین به ذمه ضامن و تملیک آن به مضمونٌله، صرفاً تعهد ایجاد میکند. ضمان عرفی با ویژگیهایی همچون عدم اشتغال ذمۀ ضامن، عدم ضرورت وجود دین ثابت، استقلال تعهد ضامن، متمایز از ضمان مصطلح پذیرفتهشده در فقه و قانون مدنی است. در مقالۀ حاضر، به روش تحلیلی ـ توصیفی، به بررسی ضمان عرفی بهعنوان مصداقی از نظریۀ عمومی تعهدات، در مقابل ضمان مصطلح، که مبتنی بر نظریه تملیک است، خواهیم پرداخت که در نتیجه میتوان گفت با توجه به نیاز جامعه و شناسایی این مفهوم از عقد ضمان در فقه امامیه و با استناد به عمومات قانونی همچون مادۀ 10 قانون مدنی، میتوان قائل به اعتبار این نوع ضمان در حقوق موضوعه هم شد.
In Islamic law and Civil Code, the contract of guarantee is considered a possessory contract due to the fact that it is based on the institution of religion and as a result of its possessory effect. However, paying attention to the customary instances of the contract of guarantee, a number of jurists have come to recognize another concept of the contract called customary guarantee with different nature and rules against the idiomatic guarantee. The contract of guarantee in this meaning only makes commitment without transferring the debt to the guarantor and its possession by the guaranteed one. The customary guarantee characterized by the lack of engagement of the guarantor, the lack of need to a fixed debt, the independent commitment of the guarantor is different from the idiomatic guarantee accepted by the Islamic law and the civil code. The present article uses a descriptive-analytical method to examine the customary guarantee as an instance of the general theory of commitments against the idiomatic guarantee which is based on the possession theory. As a result, it can be said that considering the needs of the society and identifying a new concept of the contract of guarantee in the Shi'a jurisprudence, as well as relying on the generalities of the law like the Article 10 of Civil Code, the customary guarantee can be considered valid in the case law too.
https://jorr.ut.ac.ir/article_73791_9221c40068d99997b8fca7f7fd64af5d.pdf
تعهد پرداخت
ضمان عرفی
ضمان مصطلح
نقل ذمه
customary guarantee
idiomatic guarantee
transfer of debt
payment obligation
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "پژوهشهای فقهی"
2008-8388
2423-6195
2020-12-21
16
4
801
826
10.22059/jorr.2019.287180.1008571
73726
Research Paper
تأملی نو پیرامون ردّ عقد
A New Reflection on the Rejection of Contract
عباس کریمی
abkarimi@ut.ac.ir
1
محسن مهدیان
mohsen.mahdian@ut.ac.ir
2
استاد، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
دانشجوی دکتری حقوق خصوصی، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
یکی از مفاهیم پرکاربرد در فقه و حقوق که تاکنون پژوهش جامعی در مورد آن صورت نگرفته، ردّ عقد است. تردید در اینکه ردّ بهعنوان یک ضمانت اجرای صرفِ قراردادیِ مستقل، متضمن احکام و آثار اختصاصی بوده یا آنکه مشمول احکام و آثار نهادهایی همچون فسخ است، بررسی دقیق این نهاد و ارائۀ معیاری برای تشخیص آن، از مفاهیم مشابه در موارد ابهام کلام مقنن جهت جلوگیری از برداشتهای متفاوت و بعضاً نامأنوس با نظام حقوقی ایران را ضروری میکند. امری که در این نوشتار در پی دستیابی به آن هستیم. بر اساس یافتههای این پژوهش، ردّ عقد هم در احکام و هم در آثار، مفهومی مستقل از فسخ است. نتیجۀ اصلی این استقلال در تفاوت این دو نهاد در اثر قهقرایی آشکار میشود؛ با این توضیح که برخلاف فسخ که فاقد اثر قهقرایی است، ردّ در همۀ موارد آن در گذشته تأثیر میکند با این استثنا که در عدم نفوذ مراعی به دلیل تعارض با حقوق ثالث، اثر قهقرایی منتفی است. در مقام تعیین ضابطه برای تمییز ردّ عقد از نهادهای مشابه، هرجا که بهواسطۀ نقص اهلیت یا تعارض با منافع ثالث، جریان آثار عقد، به رضایت یکی از متعاقدین یا شخص ثالثی منوط میشود، باید حق در نظر گرفتهشده را حق ردّ عقد تفسیر کرد.
Rejection of contract is a widely used concept in law and jurisprudence which hasn’t been researched comprehensively till now. This research seeks to answer whether the rejection as a mere independent sanction contract entails proprietary rules and effects, or it is subject to the rules and effects of other institutions like termination. Therefore, it is necessary to review exactly the institution and presenting a criterion to distinguish it from other similar concepts in the cases of legislator ambiguity to avoid different and probably strange interpretations in the Iranian system of law. According to the findings of this study the rejection of contract both as to the rules and effects is an independent concept of termination. The main consequence of the independence and the difference of these two institutions is obvious in their retrospective effect. It is worth noting that unlike the termination which has no retrogressive effect, the rejection of the contract affects all previous cases, with the exception that the retrogressive effect is eliminated in the case of ineffectiveness of mara'i due to its contradiction to the rights of third party. To determine a criterion for distinguishing rejection of contract from the other similar institutions, whenever, due to incompetence or any conflict with the third party’s interests, the process of the contract’s effects depends on the satisfaction of one of the two parties (members of that contract) or a third party, it should be interpreted as the right to reject the contract.
https://jorr.ut.ac.ir/article_73726_9f299967eed6ba2ab1e8954a2679b313.pdf
اثر قهقرایی
ردّ عقد
ضمانت اجرا
فسخ
Sanction
rejection of contract
termination
retrogressive effect
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "پژوهشهای فقهی"
2008-8388
2423-6195
2020-12-21
16
4
827
853
10.22059/jorr.2020.260435.1008098
75214
Research Paper
چالشهای ناظر بر اختلالهای دوجنسی و تراجنسی در جرایم جنسی و جنسیتمدار
Challenges of Bisexual and Transsexual Disorders in Sexual and Gender-Based Offences
فریدون امیرآبادی فراهانی
f.amirabadi.86@gmail.com
1
محمود قیوم زاده
maarefteacher@yahoo.com
2
دانشجوی دکتری حقوق کیفری و جرمشناسی، گروه حقوق، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران
استاد و عضو هیأت علمی گروه حقوق، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران
امروزه فرایند تناسبسازی حقوق کیفری متناظر با اوضاع مرتکب بزه از اهمیت وافری برخوردار شده است؛ در واقع، بهمنظور عملیاتی شدن رهیافت بازدارندگی از بزهکاری، ضروری است که حقوق کیفری در تناسب با وضع مجرم تجهیز و تمهید شود. در این مسیر، ارتکاب برخی از مصداقهای بزهکاری یعنی جرایم جنسی و جنسیتمدار از ناحیۀ افراد دوجنسی و تراجنسی که اختلال هویت جنسی دارند، در لوای یکی از چالشهای مهم، فراروی سیاستگذاران کیفری دنیا قرار گرفته است. بدینسان، اتخاذ یک سیاست کیفری متناسب و کارا ایجاب میکند که اوضاع جسمی و روانی افراد موصوف، در جرایمی که جنس و جنسیت مرتکب، رکن اساسی را در تکوین آنها ایفا میکند، مورد نظر واقع شود. با کاوشی که در این نوشتار انجام گرفت، تبیین شد که کنشگران نظام کیفری ایران، با عدم شناسایی اختلالهای دوجنسی و تراجنسی، موضع منفعلی را در قبال افراد یادشده در مقامِ ارتکاب جرایم جنسی و جنسیتمدار برگزیدهاند. به اینصورت، در خصوص تسری وصف مرتکبان جرایم مزبور به افراد دوجنسی و تراجنسی، چالش اساسی وجود دارد. با این مراتب، طی جستار حاضر تلاش میشود که با تحلیل مصداقهای جرایم جنسی و جنسیتمدار، چالشهایی که در مسیر ارتکاب جرایم موصوف توسط افراد دوجنسی و تراجنسی وجود دارد، مشمول واکاوی و چارهاندیشی قرار گیرد.
Nowadays, the process of matching criminal law according to the circumstances of the offender has been of great importance; in fact, to operationalize the strategy of the deterrence of offences, it is necessary to equip the criminal law in proportion to the status of the offender. In this regard, the commission of some criminal offences that is the sexual and gender-based crimes by bisexual and transgender persons who have sexual identity disorder, is at the forefront of one of the most important challenges facing the world's criminal policy-makers. Therefore, taking an appropriate and effective criminal policy necessitates that the physical and mental condition of individuals whose sexuality and gender play the essential role in the specified crimes are taken into consideration. With an investigation into this paper, it is clarified that the activists of the Iranian judicial system have chosen to take a passive strategy against the perpetrators of sexual and gender-based crimes without identifying their bisexual and transsexual disorders. Therefore, there is a serious challenge to the bisexual and transsexual individuals considering the generalization of the attributes the offenders of these crimes to these individual. Thus, this study seeks to analyze and resolve the challenges facing bisexuals and transsexuals as perpetrators of sexual and gender-related offences and related punishments.
https://jorr.ut.ac.ir/article_75214_502b72823e130ea55247d6356183f337.pdf
اختلال تراجنسی
اختلال دوجنسی
جرایم جنسی و جنسیتمدار
خنثی
هویت جنسی
sexual identity
Neuter
bisexual disorder
transsexual disorder
sexual and gender-based offences