@article { author = {Qabuli Dorafshan, Seyyed Mohammad Mahdi}, title = {Analysis of the Stipulation of the Right of Recession in Marriage Contract}, journal = {Religious Researches}, volume = {13}, number = {3}, pages = {523-554}, year = {2017}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-8388}, eissn = {2423-6195}, doi = {10.22059/jorr.2017.202549.1007256}, abstract = {Article 1069 of the Iranian civil code has voided stipulation of the right ofrecessionin marriage contract but it is silent about the effect of void of stipulation on contract, while in the Imamiyyah jurisprudence in addition to the void of stipulation of the right ofrecession in marriage contract, the famous maintain such stipulation as void. However the question is whether the void of stipulation is based on the strong reasons and whether the aforementioned stipulation must be considered merely as a void stipulation or the void of marriage contract is necessary too? Moreover, is the void of stipulation appertained to perpetual marriage or is it also true in temporary marriage? The present study, taking a descriptive-analytical method of research, has reinvestigated the subject from juridical and legal viewpoint. Analyzing the different reasons, it concludes that from jurisprudential view as a whole, the stronger opinion is void of perpetual marriage contract (not temporary marriage). Principally, this stipulation does not render marriage contract void. The silence of the legislator on the void of marriage contract also depends on the acceptance of validity of marriage contract. Of course not distinguishing between the perpetual and temporary contract as to the void of stipulation of the right ofrecession deserves criticism and amendment.}, keywords = {Stipulation of the Right of Recession,Perpetual Marriage,Temporary Marriage,Article 1069 of the Iranian Civil Code,Imamiyyah Jurisprudence}, title_fa = {واکاوی وضعیت شرط خیار در نکاح}, abstract_fa = {مادۀ 1069 قانون مدنی ایران، شرط خیار در عقد نکاح را باطل دانسته، ولی در مورد تأثیر بطلان شرط بر عقد سکوت کرده است. این در حالی بوده که در فقه امامی افزون بر بطلان شرط خیار در نکاح، نظر مشهور بر مبطل بودن چنین شرطی است. حال، سؤال این خواهد بود که آیا بطلان این شرط بر ادلۀ محکمی استوار است و آیا باید شرط یادشده را از شروط صرفاً باطل به‌شمار آورد یا اینکه باطل دانستن قرارداد نکاح نیز لازم است. به‌علاوه آیا بطلان شرط خیار اختصاص به نکاح دائم دارد یا در نکاح منقطع نیز چنین خواهد بود. در این جستار با روشی توصیفی ـ تحلیلی به بازپژوهی موضوع از نظر فقهی و حقوقی می‌پردازیم و ضمن نقد و بررسی ادلۀ مختلف، به این نتیجه دست یافته‌ایم که در مجموع از نظر فقهی، نظر اقوی بطلان شرط در نکاح دائم (و نه منقطع) است و اصولاً این شرط موجب بطلان نکاح نیست. سکوت قانونگذار در مورد بطلان عقد نکاح نیز محمول بر پذیرش صحت عقد است. البته عدم تفکیک میان عقد دائم و منقطع در زمینۀ بطلان شرط خیار، قابل انتقاد و شایستۀ اصلاح محسوب می‌شود.}, keywords_fa = {شرط خیار,فقه امامی,مادۀ 1069 قانون مدنی,نکاح دائم,نکاح منقطع}, url = {https://jorr.ut.ac.ir/article_64196.html}, eprint = {https://jorr.ut.ac.ir/article_64196_2c3e19ecc4c96f1433d36b73322dc7f5.pdf} }