@article { author = {mahmoudiyan, kamran and pourbafrani, hasan and yousezadeh, ali}, title = {A comparative study of penalties for defloration in the Imamiyya Jurisprudence and Criminal Law}, journal = {Religious Researches}, volume = {12}, number = {1}, pages = {137-170}, year = {2016}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-8388}, eissn = {2423-6195}, doi = {10.22059/jorr.2016.58018}, abstract = {The penalty for defloration may differ based on the gender of the crime subject, consent of the girl, and the behavior of the perpetrator (intercourse or non-intercourse). In cases defloration through adultery, in addition to the extent, execution of ta'zir is not permitted, and in this case if the defloration is performed with grudge, the liability for Mehr-ol-masal is not considered equivalent to redress for defloration; this is contrary to the case of grudge defloration through non-intercourse where the Mehr-ol-masal is the same as the redress for defloration and is incorporated in the rules governing the redress. Defloration in cases of non-intercourse, according to the reputed Imamiya jurists, is an example of authorized legal ta'zir; in addition, a unique feature of this kind of defloration compared to other sexual offences, is the victim’s right to retribution. This right is exercised in the event that the virgin female, without the consent of the maiden, attempts to deflower her. While, defloration in cases of non-intercourse is not subject to «Hadd» of Article 220 of the Islamic Penal Code or «authorized legal ta'zir» subject to the clause 2 of Article 115 of the same law. Furthermore, defloration in cases of non-intercourse, based on the committed behavioral quality can be subject to certain provisions of the Islamic Penal Code in the ta'zir section.    }, keywords = {Defloration,penalty,ta'zir}, title_fa = {بررسی تطبیقی مجازات ازالۀ بکارت در فقه امامیه و حقوق کیفری}, abstract_fa = {مجازات ازالۀ بکارت بر حسب جنسیت فاعل جرم، رضایت دوشیزه و کیفیت رفتار مرتکب (آمیزش یا غیرآمیزش) متغیر است؛ در موارد ازالۀ بکارت از طریق زنا، علاوه بر حد، اجرای تعزیر جایز نیست و در این مورد اگر ازالۀ بکارت با اکراه باشد، ضمان مهرالمثل معادل دیۀ ازالۀ بکارت تلقی نمی‌شود؛ بر خلاف موردی که ازالۀ بکارت با اکراه در مورد غیرمجامعت محقق می‌شود که در این حالت مهرالمثل، دیۀ ازالۀ بکارت و ملحق به قواعد حاکم بر دیات است، اما ازالۀ بکارت در موارد غیرآمیزش بنا به نظر مشهور فقهای امامیه، از مصادیق موضوع تعزیر منصوص شرعی است؛ به‌علاوه یکی از ویژگی‌های منحصر به‌فرد این قسم از ازالۀ بکارت در مقایسه با سایر جرایم جنسی، برخورداری بزه‌دیده از حق قصاص است که این حق در صورتی اعمال می‌شود که دختر بکر بدون رضایت دوشیزه به ازالۀ بکارت وی مبادرت کند. ضمن آنکه ازالۀ بکارت در موارد غیرمقاربت مشمول «حدود غیرمذکور» موضوع مادۀ 220 قانون مجازات اسلامی یا «تعزیر منصوص شرعی» موضوع تبصرۀ دوم مادۀ 115 همین قانون نیست. گذشته از این ازالۀ بکارت در موارد غیرنزدیکی به تبع کیفیت رفتار ارتکابی شاید مشمول بعضی از مقررات قانون مجازات اسلامی در بخش تعزیرات شود.  }, keywords_fa = {ازالۀ بکارت,تعزیر,مجازات}, url = {https://jorr.ut.ac.ir/article_58018.html}, eprint = {https://jorr.ut.ac.ir/article_58018_5905fc3fac26386798eb93658478d1ce.pdf} }