@article { author = {}, title = {First Pages}, journal = {Religious Researches}, volume = {15}, number = {3}, pages = {1-3}, year = {2019}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-8388}, eissn = {2423-6195}, doi = {10.22059/jorr.2019.72944}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {صفحات آغازین}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://jorr.ut.ac.ir/article_72944.html}, eprint = {https://jorr.ut.ac.ir/article_72944_1ff5d692142941fd739f8f5fcc5cb0d1.pdf} } @article { author = {Hamidi, Mohammad Reza}, title = {Jurisprudential Investigation of Indebtedness Prohibition and Its Instances}, journal = {Religious Researches}, volume = {15}, number = {3}, pages = {383-404}, year = {2019}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-8388}, eissn = {2423-6195}, doi = {10.22059/jorr.2019.203996.1008163}, abstract = {The most considerable religious trainings are about observing ethical norms. These norms have also entered jurisprudential rules in various ways and they have caused overlapping between these two areas of science. One of the most important ethical norms emphasized in holy narratives is the necessity of maintaining self-esteem, some instances of which have been manifested in the form of jurisprudential rule of "unnecessary action to admit indebtedness". Of course, the afore-mentioned rule has rarely been stipulated or studied independently in the area of jurisprudence and has been usually used as a hidden major premise in the arguments. The small number of analytical discussions in this area may be due to the same reason. The present research, while investigating and classifying the rulings in this regard, analyses the jurisprudential nature of "indebtedness" and its relation with the associated jurisprudential rules. It seems that "indebtedness" as an instance of harm to pride can be classified under the no-harm rule. In addition, the prohibition of indebtedness can be considered as an independent principle derived from the ethical norm of "the need to maintain self-esteem". }, keywords = {indebtedness,Harm,hardness,Ethical Enormity}, title_fa = {بررسی فقهی ممنوعیت منت‌پذیری و مصادیق آن}, abstract_fa = {بخش زیادی از آموزه‌های دینی در خصوص رعایت هنجاری‌های اخلاقی هستند. این هنجارها به طرق مختلف وارد احکام فقهی نیز شده‌اند و همپوشانی میان برخی مسائل مربوط به این دو دانش را رقم زده‌اند. از جملۀ هنجارهای اخلاقی مؤکد در روایات، لزوم حفظ عزت‌نفس بوده که برخی مصادیق آن در قالب قاعدۀ فقهی «عدم الزام به پذیرش منت» نمود دارد. البته قاعدۀ یادشده به‌ندرت مورد تصریح یا کاوش مستقل فقهی بوده و معمولاً به‌عنوان کبرای خفی در استدلال‌ها استفاده شده است. اندک بودن مباحث تحلیلی در این مورد را می‌توان ناشی از همین مسئله دانست. در نوشتار حاضر، ضمن احصا و دسته‌بندی احکام صادرشده در این خصوص، ماهیت فقهی «منت‌پذیری» و ارتباط آن با قواعد فقهی مربوط تحلیل و بررسی خواهد شد. به‌نظر می‌رسد «منت‌پذیری» به‌عنوان گونه‌ای از ضرر به آبرو، ذیل قاعدۀ لاضرر قرار می‌گیرد. همچنین ممنوعیت منت‌پذیری شاید به‌عنوان قاعده‌ای مستقل و برگرفته از هنجار اخلاقی «لزوم حفظ عزت‌ نفس» در نظر گرفته شود.}, keywords_fa = {حرج,ضرر,قبح اخلاقی,منت‌پذیری}, url = {https://jorr.ut.ac.ir/article_71690.html}, eprint = {https://jorr.ut.ac.ir/article_71690_3c123c1d54a0b4cda4c911fa105dba4d.pdf} } @article { author = {Fallah Yakhdani, Mohammad Hossein and Taghizadeh, Ebrahim and Sarbazian, Majid}, title = {Obligation to Fulfill an Early Commitment in a Hypothetical Violation in the Legal System of Common Law and Imamiyyah Jurisprudence}, journal = {Religious Researches}, volume = {15}, number = {3}, pages = {405-427}, year = {2019}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-8388}, eissn = {2423-6195}, doi = {10.22059/jorr.2019.250591.1007947}, abstract = {The obligation to perform a pre-contractual obligation is the place of dispute in legal systems and has not been stipulated in Imamiyyah jurisprudence. By virtue of this right, an obligee who before the due date of a commitment has reached the conclusion reasonably and normally that the obligor will not fulfill his/her contractual obligation at the due time for any reason has the discretion to oblige him to fulfill his/her obligation before the due date. This research, using a comparative approach, examines the legal bases for resorting to this executive guarantee through a descriptive-analytical method in the common law legal system. While providing the proposed legal principles of law by resorting to the existence premise and resulted rules and issues including rational promise, subordinate promise, and deprivation promise it can be proved that there is a real violation of the theory of mandatory implementation of early commitment in hypothetical violation in Shi'ite jurisprudence in order that the basis of this executive guarantee is identified, established and strengthened in the Iranian positive law.   }, keywords = {Obligatory Implementation of Obligation,Hypothetical Violation,Actual Violation,Deprivation Premise}, title_fa = {الزام به اجرای تعهد پیش از موعد در نقض فرضی در نظام حقوقی کامن‌لا و فقه امامیه}, abstract_fa = {حق الزام متعهد به اجرای تعهد پیش از موعد قراردادی در نظام‌های حقوقی، محل اختلاف بوده و در فقه امامیه نیز تصریح نشده است. به‌موجب این حق، متعهّدٌ‌له که قبل از موعد اجرای تعهد، به‌طور معقول و متعارف به این نتیجه رسیده که متعهد در زمان مقرر به هر دلیل، به تعهد قراردادی خویش عمل نخواهد کرد، اختیار الزام متعهد به انجام دادن تعهدات پیش از موعد را دارد. در این پژوهش با رویکرد تطبیقی، مبانی حقوقی توسل به این ضمانت اجرا با روشی توصیفی _ تحلیلی در نظام حقوقی کامن‌لا بررسی خواهد شد و ضمن ارائۀ مبانی فقهی _ اصولی پیشنهادی، با تمسک به قاعدۀ مقدمۀ وجودیه و قواعد و مسائل برخاسته از آن، همچون مقدمات عقلیه، تبعیه و مفوته می‌توان نقض بالفعل در نظریۀ اجرای اجباری تعهد پیش از موعد در نقض فرضی را در فقه امامیه اثبات کرد تا ضمن شناسایی آن در حقوق داخلی، پایگاه این ضمانت اجرا نیز در حقوق موضوعۀ ایران تثبیت و تقویت شود.}, keywords_fa = {اجرای اجباری تعهد,نقض بالفعل,نقض فرضی,مقدمۀ مفوته}, url = {https://jorr.ut.ac.ir/article_71685.html}, eprint = {https://jorr.ut.ac.ir/article_71685_a94d7edfbad09c0dc31d599c60203612.pdf} } @article { author = {Hassani Abolhassan Kolaie, Mahboobeh and Mohseni Dehkalani, Mohammad}, title = {The Domain of Responsibility of People in the Spread of Crime Assumption}, journal = {Religious Researches}, volume = {15}, number = {3}, pages = {429-450}, year = {2019}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-8388}, eissn = {2423-6195}, doi = {10.22059/jorr.2019.252514.1007976}, abstract = {The «spread of crime» is a common phenomenon on the issue of crimes related to human organs. Sometimes the crime related to an organ due to «spread of the crime» causes the deterioration of «another organ» or «deterioration of benefit of another organ», and even causes killing of a person, and finally murder of the victim of an offence. The issue of the spread of crime is the subject of jurisprudential scholarship and legal research from various aspects. The subject of this article is the explanation of the “domain of responsibility of individuals” with the assumption of the occurrence of the spread of crime and determination of the responsible person based on jurisprudential and ijtihadi criteria. The best summary of the writer’s opinion is that the criminal is not always responsible for such a crime, rather the responsibility may cause the spread of the crime due to an act, abandoning an act, and particular condition as well as due to the attribution of the act or its abandonment to either criminal, victim, or a third party.  }, keywords = {Spread of Crime,Act,Abandoning an Act,Particular Status,Criminal Responsibility}, title_fa = {قلمرو مسئولیت اشخاص در فرض سرایت جنایت}, abstract_fa = {از پدیده‌های شایع و معمول در مسئلۀ جنایات بر اعضای بدن، موضوع «سرایت جنایت» است. جنایت بر یک عضو، گاه به‌واسطۀ تسری، موجب زوال منفعت آن عضو یا زوال عضو دیگر یا زوال منفعت عضو دیگر و حتی گاه موجب جنایت بر نفس و در نهایت قتل مجنیٌ‌علیه می‌شود. مسئلۀ سرایت جنایت از جهات متعدد موضوع تحقیقات فقهی و پژوهش‌های حقوقی بوده است. موضوع این مقاله تبیین «قلمرو مسئولیت اشخاص» در فرض وقوع جنایت ناشی از سرایت و تعیین شخصِ مسئول بر اساس ضوابط فقهی و اجتهادی خواهد بود. مخلص مختار نگارنده آن است که مسئولیت چنین جنایتی همواره بر عهدۀ جانی نیست، بلکه این مسئولیت به اعتبار فعل، ترک فعل و وضعیت خاص موجب سرایت و نیز به اعتبار انتساب این فعل یا ترک، به هر یک از جانی، مجنیٌ‌علیه یا شخص ثالث متفاوت است.}, keywords_fa = {ترک فعل,سرایت جنایت,فعل,مسئولیت کیفری,وضعیت خاص}, url = {https://jorr.ut.ac.ir/article_71684.html}, eprint = {https://jorr.ut.ac.ir/article_71684_25e48d8546801f86d1c7a4e94e4497ff.pdf} } @article { author = {Raghebi, Mohammad Ali and Farahani Fard, Sa'id and Sanaie, Hossein}, title = {Investigation of the Property of Unknown Ownership According to the Conditions of the Present-Day Society}, journal = {Religious Researches}, volume = {15}, number = {3}, pages = {451-468}, year = {2019}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-8388}, eissn = {2423-6195}, doi = {10.22059/jorr.2019.249711.1007933}, abstract = {In every age and every society, a new situation is created based on which the jurisprudential ruling of a jurisprudential matter should be studied. This paper examines the jurisprudential ruling of the property of unknown ownership considering the situations at the present time and reaches the following conclusions: A) Based on the ruling of those who consider the property held by state banks as the property of unknown ownership, the people, when interacting with these institutions that naturally despair of finding the owner, must take permission of the religious ruler and have the right to seize the amount that the ruler permits. B) Delivering a property of unknown ownership to the institutions established for the management of such properties, like the lost property section at the holy shrines, is allowed if the person designates that institution as his proxy to announce it or to deliver that property to the institution as an instance of announcement. C) If a person makes an announcement on mass media in a way that is regarded sufficient by the wise it is allowed.          }, keywords = {Property of Unknown Ownership,Charity,Check up,Guarantee}, title_fa = {مدیریت اموال مجهول‌المالک با توجه به شرایط جامعۀ امروزی}, abstract_fa = {در هر عصر و جامعه‌ای شرایط جدیدی به‌وجود می‌آید که باید حکم فقهی مسئلۀ فقهی را با توجه به آن شرایط بررسی کرد؛ در این نوشتار به بررسی حکم فقهی اموال مجهول‌المالک با توجه به شرایط عصر حاضر پرداخته شده و به نتایج ذیل دست یافته است: الف) بنا بر مبنای کسانی که اموال تحت تصرف بانک‌های دولتی را مجهول‌المالک می‌دانند، مردم در تعامل با این نهادها که به‌طور طبیعی یأس از یافتن مالک وجود دارد، باید از حاکم شرع اذن بگیرند و به مقداری که حاکم شرع اذن دهد، حق تصرف دارند؛ ب) تحویل دادن اموال مجهول‌المالک به نهادهایی که برای مدیریت این اموال تأسیس شده‌اند، مانند بخش اموال گم‌شدۀ حرم‌های مطهر در صورتی مجزی است که یا آن نهاد را وکیل اعلام کند یا به‌عنوان مصداق اعلام، به آن نهاد تحویل دهد؛ ج) اگر شخصی مجهول‌المالک را در رسانه‌های جمعی به‌گونه‌ای اعلام کند که عقلا این نوع جست‌وجو را برای یافتن مالک کافی بدانند، مجزی است.}, keywords_fa = {صدقه,ضمان,فحص,مجهول‌المالک}, url = {https://jorr.ut.ac.ir/article_71687.html}, eprint = {https://jorr.ut.ac.ir/article_71687_4382327d185ecc1d60de65e2b2801d7b.pdf} } @article { author = {Masjedsaraie, Hamid and Nazari, A'zam}, title = {The Transplantation of the Hereditary Organ and Its Effect on Genealogy Ruling}, journal = {Religious Researches}, volume = {15}, number = {3}, pages = {469-488}, year = {2019}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-8388}, eissn = {2423-6195}, doi = {10.22059/jorr.2019.238923.1007772}, abstract = {Removal of the ovary or testicle from the donor of organ and its transplantation into the recipient is one of the newest methods of pregnancy. After transplantation, the egg or sperm released from the ovary or testicle belongs to the recipient, but the ruling of the parentage of such a child from the religious and legal point of view, as well as the effects on this genealogy, is the main question of this study. The study of the arguments and principles suggests that the genealogy of a child born from the transplant of a hereditary organ is transferred to the couples into whom the organ was transplanted, and all legal effects related to genealogy, such as marriage, will, and inheritance, are also transferred to the child born from this method of pregnancy. }, keywords = {Hereditary Organ,Legal Genealogy,Organ Transplantation}, title_fa = {پیوند عضو ناقل وراثت و تأثیر آن در حکم نسب}, abstract_fa = {برداشتن تخمدان یا بیضه از فرد دهندۀ عضو و پیوند آن به فرد گیرندۀ عضو، یکی از تکنیک‌های نوین بارداری است. پس از عمل پیوند، تخمک یا اسپرم آزادشده از تخمدان یا بیضه، به گیرندۀ عضو تعلق می‌یابد، اما حکم نسب پدر و مادری چنین کودکی از نظر شرعی و حقوقی و نیز آثار مترتب بر این نسب، سؤال اصلی مورد نظر در این تحقیق محسوب می‌شود. بررسی ادله و مبانی، حاکی از این نتیجه است که نسب کودک متولد‌شده از پیوند عضو ناقل وراثت، به زوجین منتقلٌ‌الیهما برمی‌گردد و تمامی آثار حقوقی مترتب بر نسب (از قبیل نکاح، وصیت و ارث) بر فرزند متولد از این روش بارداری نیز مترتب خواهد شد.}, keywords_fa = {پیوند عضو,عضو ناقل وراثت,نسب شرعی}, url = {https://jorr.ut.ac.ir/article_72098.html}, eprint = {https://jorr.ut.ac.ir/article_72098_44bb0e935a10530bb0cdf45b867d68a5.pdf} } @article { author = {Hatami, Sediqeh and 'Elmi Soula, Mohammad Reza and Haeri, Mohammad Hassan}, title = {Analysis and Evaluation of Jurisprudential Views on the Amount of the Blood Money of the Eyelids, with an Emphasis on Article 590 of Islamic Penal Code}, journal = {Religious Researches}, volume = {15}, number = {3}, pages = {489-511}, year = {2019}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-8388}, eissn = {2423-6195}, doi = {10.22059/jorr.2019.250864.1007954}, abstract = {There has been serious dispute among the Imamite jurisprudents regarding the amount of the blood money of the eyelids (diya al-ajfan). The famous jurisprudents, differentiating between the total and solitary destruction, hold that in the former case, the complete amount of blood money is fixed and in the later case, for the upper eyelid it is one-third of the blood money of the eye and for the lower eyelid it is half amount of the blood money of the same eye. This view is based on the claim of consensus and the report of “Zarif ibn Naseh” is another evidence to support this opinion. The Islamic Penal Code also follows the famous theory in this regard in the Article 590. In contrast to the famous promise, the writers have studied exactly the jurisprudential texts and have reached four different standpoints of other jurisprudents. There are several reasons for the development of such different views, including rejecting the claim of reaching a consensus on the matter, invalidating a number of cited traditions, and the existence of other reports on this assumption that have made most of the jurisprudents to hold other positions. The present article, taking into consideration the importance and the necessity of adaption and adaptation of positive law with religious law, uses a descriptive-analytical method and having a problem-based view, analyses the present views on the matter and cast doubts on evidences in other opinions. It finally adopts the view that the amount of blood money in both solitary and total destruction of eyelids is five-sixth of the [complete] blood money.              }, keywords = {Eyelids Blood Money,Total Destruction,Solitary Destruction,Upper Lids,Lower Lids,Tradition from Zarif ibn Naseh}, title_fa = {تحلیل و ارزیابی دیدگاه‌های فقهی راجع به میزان دیۀ پلک‌ها؛ «با تأکید بر مادۀ 590 قانون مجازات اسلامی»}, abstract_fa = {در باب میزان دیۀ پلک‌ها (دیة‌الأجفان) بین فقیهان امامیه اختلاف‌ نظر جدی وجود دارد. مشهور فقیهان با تفکیک بین ازالۀ مجموعی و انفرادی، در حالت اول، دیۀ کامل را ثابت دانسته‌اند و در فرض دوم، به ثبوت یک‌سوم دیۀ چشم در پلک بالا و نصف دیۀ همان چشم در پلک پایین نظر داده‌اند. این دیدگاه مستظهر به ادعای اجماع بوده است و خبر «ظریف‌بن ناصح» نیز از دیگر ادلۀ این قول به‌شمار می‌رود. قانونگذار نیز در مادۀ 590 ق.م.از نظریۀ مشهور پیروی کرده است؛ در مقابل، نگارندگان با استقصای در متون فقهی به چهار موضع متفاوت دیگر از فقیهان دست‌ یافته‌اند. آنچه سبب پیدایش چنین دیدگاه‌های متفاوتی شده، برنتابیدن ادعای تحقق اجماع در مسئله، غیرمعتبر شمردن برخی از روایات مورد استناد و وجود اخبار دیگری در فرض بحث بوده که بسیاری از فقیهان را به اتخاذ مواضع دیگر کشانده است. در مقالۀ حاضر با عنایت به اهمیت و لزوم اقتباس و انطباق قانون‌های موضوعه با احکام شرعی، در پژوهشی توصیفی - تحلیلی و با نگاهی مسئله‌محورانه، به نقد و تحلیل دیدگاه‌های موجود در مسئله پرداخته‌ایم و با خدشه در ادلۀ سایر اقوال، درنهایت قول به ثبوت پنج‌ششم دیه، در هر دو حالت ازالۀ انفرادی و اجتماعی پلک‌ها را برگزیده‌ایم.}, keywords_fa = {ازالۀ انفرادی,ازالۀ مجموعی,پلک بالا,پلک پایین,دیۀ پلک‌ها,روایت ظریف‌بن ‌ناصح}, url = {https://jorr.ut.ac.ir/article_71686.html}, eprint = {https://jorr.ut.ac.ir/article_71686_2c47030fc8de0c21078976c9f4509816.pdf} } @article { author = {Ali Mohammadi, Taher and Kalantari Khalil Abad, Abbas}, title = {Pondering upon the Background and Legitimacy of Consensus in the Sunni Point of View}, journal = {Religious Researches}, volume = {15}, number = {3}, pages = {513-533}, year = {2019}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-8388}, eissn = {2423-6195}, doi = {10.22059/jorr.2017.207662.1007346}, abstract = {Consensus is one of the important jurisprudence resources of the Sunni which is invented by them and added to other jurisprudential resources of Sunni denominations; however, the definition presented by Sunni scholars is not accepted by Shi'ite jurisprudents. Sunni scholars have tried their best to bring the precedence of consensus to the time of Companions and hereby to raise its validation in addition to presenting reasoning to legitimate consensus. This research uses a descriptive-analytical method and aims at reviewing the background and legitimacy of the consensus in Sunni scholars’ point of view. It has criticized both claims and finally refused them.}, keywords = {Consensus,Judgment,Companions,legitimacy,Background,Sunni}, title_fa = {تأملی بر سابقه و حجیت اجماع از دیدگاه اهل سنت}, abstract_fa = {اجماع که یکی از منابع مهم فقهی اهل سنت است و به‌وسیلۀ آنان ابداع و به منابع فقهی مذاهب اهل سنت اضافه شده است، با تعریفی که علمای سنی‌مذهب از آن ارائه داده‌اند، مورد پذیرش فقهای شیعه واقع نشده است. علمای اهل سنت بسیار تلاش کرده‌اند که سابقۀ اجماع را به زمان صحابه ببرند و علاوه بر دلایلی که در راستای حجیت اجماع ارائه کرده‌اند، بر اعتبار آن بیفزایند. این پژوهش که به روش توصیفی - تحلیلی انجام‌ گرفته، با هدف بررسی سابقه و حجیت اجماع از نظر علمای اهل سنت صورت گرفته و این دو ادعا را به نقد کشیده و رد کرده است.}, keywords_fa = {اجماع,اهل سنت,حجیت,رأی,سابقه,صحابه}, url = {https://jorr.ut.ac.ir/article_71683.html}, eprint = {https://jorr.ut.ac.ir/article_71683_6dbb3fc90d509a8a9ba35323c2cc5da1.pdf} } @article { author = {Mousavi, Fatemeh and Asadi Koohbad, Hormoz and Panjepour, Javad}, title = {The Evolutionary and Developmental Process of the Conduct of the Wise to the Shi'a Scholars of the Principles of Jurisprudence}, journal = {Religious Researches}, volume = {15}, number = {3}, pages = {535-552}, year = {2019}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-8388}, eissn = {2423-6195}, doi = {10.22059/jorr.2019.261425.1008113}, abstract = {The conduct of the wise in deducing the rules is one of the most important issues of the modern time because it plays a great role both in responding to the increasing needs of the societies and the adaptation of jurisprudence to the new social life. Therefore, this study aimed to investigate the evolutionary process of the conduct of the wise to the Shi'ascholars of the principles of jurisprudence and the amount of referring to the conduct of the wise from the early to the contemporary scholars of the principles of jurisprudence. The results showed that the Shi'ascholars of the principles of jurisprudence specifically the later ones have relied on the conduct of the wise on most of the principles of jurisprudence and sometimes have regarded it as the only evidence or the best evidence.     }, keywords = {Conduct of the Wise,the Practice of the Wise,the Principles of Jurisprudence}, title_fa = {سیر تطور و تحول بنای عقلا نزد اصولیون شیعه}, abstract_fa = {بنای عقلا در استنباط احکام و قانون‌ها از مهم‌ترین مباحث روز به‌شمار می‌رود، چرا که این بنا در پاسخگویی به نیازهای روزافزون جوامع و انطباق فقه با زندگی نوین اجتماعی نقش بسزایی دارد. لذا این پژوهش با هدف سیر تحول بنای عقلا نزد اصولیون شیعه انجام‌ گرفته است و میزان روی‌آوری به بنای عقلا از اصولیون متقدم تا معاصر را بررسی خواهیم کرد. پس از بررسی این نتیجه به‌دست ‌آمده که اصولیون شیعه بالخصوص متأخرین، در بسیاری از مباحث اصول به بنای عقلا استناد کرده‌اند و گاه آن را تنها دلیل یا از بهترین ادله برشمرده‌اند.}, keywords_fa = {اصول فقه,بنای عقلا,سیرۀ عقلا}, url = {https://jorr.ut.ac.ir/article_71689.html}, eprint = {https://jorr.ut.ac.ir/article_71689_695fd09e7d0f4504a2c0972f12fa80d2.pdf} } @article { author = {}, title = {English Abstracts}, journal = {Religious Researches}, volume = {15}, number = {3}, pages = {1-8}, year = {2019}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-8388}, eissn = {2423-6195}, doi = {10.22059/jorr.2019.72943}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {چکیده های انگلیسی}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://jorr.ut.ac.ir/article_72943.html}, eprint = {https://jorr.ut.ac.ir/article_72943_115008d75250c07e15a61bc8c4416705.pdf} }