@article { author = {}, title = {First Pages}, journal = {Religious Researches}, volume = {15}, number = {1}, pages = {1-3}, year = {2019}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-8388}, eissn = {2423-6195}, doi = {10.22059/jorr.2019.71866}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {صفحات آغازین}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://jorr.ut.ac.ir/article_71866.html}, eprint = {https://jorr.ut.ac.ir/article_71866_96d4841b82286e7f94fdcf730ba05361.pdf} } @article { author = {Ahangaran, Mohammad Rasoul and Ahmadi, Amir}, title = {The Effects of Wrong Jurisprudential and Legal Rulings and Mistakes in Electronic Contracts}, journal = {Religious Researches}, volume = {15}, number = {1}, pages = {1-25}, year = {2019}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-8388}, eissn = {2423-6195}, doi = {10.22059/jorr.2019.248659.1007906}, abstract = {Considering the fact that information technology has made significant changes in contracts as well as the entry of Iran into the world of electronic contracts and the lack of specification of e-commerce law on many issues of electronic contracts, there is the possibility of error and mistake. Therefore, this research aimed at examining the effects of wrong rulings and mistakes in electronic contracts in Islamic jurisprudence, the rulings and the effects of such contracts, comparing it with Imamiyya jurisprudence and Iranian law, as well as examining the gaps and shortcomings of electronic contracts. According to the information and foundations of the research, it has been concluded that there are many gaps in different areas pertaining to the effects of wrong rulings and mistakes in electronic contracts. This paper proposes some solutions to remove these barriers and gaps. In this regard, it is suggested that the legislator can take actions to approve substantial law and specific civil procedure for commerce and electronic contracts in accordance with international rules and dynamic jurisprudence, including the relevant rules of jurisdiction, conflict resolution rules, and national arbitration.}, keywords = {Mistake,Electronic Contract,Error,jurisprudence}, title_fa = {آثار و احکام فقهی و حقوقی اشتباه و خطا در قراردادهای الکترونیکی}, abstract_fa = {نظر به اینکه فناوری اطلاعات در امر قراردادها تحولات چشمگیری ایجاد کرده است و نیز با ورود ایران به دنیای قراردادهای الکترونیکی و عدم تصریح قانون تجارت الکترونیک، در خصوص بسیاری از مسائل قراردادهای الکترونیکی، امکان تحقق خطا و اشتباه وجود دارد. بنابراین پژوهشی با هدف بررسی آثار و احکام اشتباه و خطا در قراردادهای الکترونیکی در فقه اسلامی، آثار و احکام این‌گونه قراردادها و تطبیق این موضوع با فقه امامیه و حقوق ایران و همچنین بررسی خلأهای و نقص‌های موجود در قراردادهای الکترونیکی صورت پذیرفت. بنا بر اطلاعات و مبانی پژوهش نتیجه گرفته شد که خلأهای بسیاری در زمینه‌های مختلف آثار و احکام اشتباه و خطا در قراردادهای الکترونیکی موجود است که در این پژوهش راهکارهایی برای رفع این موانع و خلأها ارائه خواهد شد. پیشنهاد می‌شود که در این راستا قانونگذار، با توجه به مقررات جهانی و منطبق بر فقه پویا، شامل قواعد مربوط به صلاحیت، قواعد حل تعارض و نیز داوری در سطح ملی، به تصویب قانون ماهوی و آیین دادرسی مدنی خاص تجارت و قراردادهای الکترونیکی اقدام کند.}, keywords_fa = {اشتباه,خطا,فقه,قرارداد الکترونیکی}, url = {https://jorr.ut.ac.ir/article_71364.html}, eprint = {https://jorr.ut.ac.ir/article_71364_2444f22cfd2d210a8dfed7f1ae9e8a7e.pdf} } @article { author = {Beigzadeh, Jalal and Rahami, Mohsen and Naji Zavvareh, Morteza}, title = {Reinvestigation of Multiplicity of Crimes and Prescribed Punishments from the Jurisprudential Perspective of Islamic Religions}, journal = {Religious Researches}, volume = {15}, number = {1}, pages = {27-52}, year = {2019}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-8388}, eissn = {2423-6195}, doi = {10.22059/jorr.2019.254299.1008008}, abstract = {Multiplicity of crime as one of the general elements of exacerbation of punishment within the public criminal law has not been considered by the jurisprudents. The present study aims at analyzing the multiplicity of crimes and prescribed punishments from the perspective of five Islamic religions; since, the jurisprudents, instead of raising theoretical issues about public criminal law and extension of their personal views, have been mostly dealt with punishments prescribed by the divine legislator like prescribed punishments, retaliation, blood money, and sanctions. Since prescribed punishments are intrinsically pre-destined and decreed by God, in the case of multiple offenses by a single person they will be exempted from among the rules pertaining to exacerbation of punishment. Nonetheless, the jurisprudents, seeking the help of the rules stipulated within the principles of jurisprudence, such as the rules governing the multiplicity of causes and perpetrators in the case of a multiplicity of offenses that cause a prescribed punishment, whether with a different cause that necessitates prescribed punishments or with a different objective nature of the punishment for the offences that necessitates prescribed punishments, hold that the prescribed punishments must be consolidated. Considering the nature of prescribed punishments and the purpose of the divine legislator, it demands the same treatment by the Islamic jurisprudents. Although this approach may seem somewhat rigorous at first, if the modern human science understands the deep purposes of these punishments, perhaps it will become clear that the legislation of these rules by the divine legislator is the very mercy of God. }, keywords = {Multiplicity of Crime,Multiplicity of Punishment,Prescribed Punishment (Hadd),Cause,One Who Occasions Something}, title_fa = {بازپژوهی تعدد جرایم و مجازات‌های حدی در فقه مذاهب اسلامی}, abstract_fa = {تعدد جرم به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های عام تشدید کیفر در حقوق جزای عمومی عرفی مورد توجه فقها قرار نگرفته است؛ هدف از این پژوهش واکاوی تعدد جرایم و مجازات‌ها در حدود، از منظر مذاهب خمسه است، چرا که فقها به‌جای طرح بحث‌های نظری مسائل حقوق جزای عمومی و بسط نظریات شخصی خود، بیشتر به مجازات‌های تشریع‌شده از سوی شارع مقدس همچون حد، قصاص، دیات و تعزیرات پرداخته‌اند. مجازات‌های حدی به لحاظ اینکه ماهیتاً مقدر و مشخص هستند، در صورت ارتکاب متعدد آنها از سوی فرد واحد، از شمول قواعد ناظر به تشدید کیفر خارجند. با وجود این، فقها با استعانت از قواعد مندرج در علم اصول فقه، همچون قواعد ناظر بر تعدد اسباب و مسببات در صورت تعدد ارتکاب جرایم موجب مجازات حدی که یا موجب وجوب مجازات حدی در آن متفاوت است یا مجازات جرایم موجب حد، دارای ماهیت عینی متفاوت باشد، قائل به جمع کیفرهای حدی‌ هستند که به نظر طبع مجازات حدی و هدف شارع مقدس از تشریع آن، اقتضای چنین برخوردی از سوی فقهای اسلام را طلبیده است، گرچه شاید در بادی امر، این برخورد قدری سختگیرانه به‌نظر برسد، اگر علم بشر امروزی به کنه اهداف این مجازات‌ها دست یابد، چه‌بسا عین رحمت بودن تشریع این قواعد از سوی شارع مقدس آشکار می‌شود.}, keywords_fa = {تعدد جرم,تعدد مجازات,حدود,سبب,مسبب}, url = {https://jorr.ut.ac.ir/article_71365.html}, eprint = {https://jorr.ut.ac.ir/article_71365_7e504d14913fc61867ccd46a3c9e5642.pdf} } @article { author = {Alavi Qazvini, Seyyed Ali and Sarkeshikian, Zahra Sadat}, title = {Legal-Jurisprudential Review of Wife’s Leaving Home During Engagement Period}, journal = {Religious Researches}, volume = {15}, number = {1}, pages = {53-73}, year = {2019}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-8388}, eissn = {2423-6195}, doi = {10.22059/jorr.2019.252697.1007990}, abstract = {Today, it is customary in Iranian society to spend a time between marriage proposal and starting the joint life that is called engagement period. During this period, in spite of the fact that the daughter is the legitimate and legal wife of her husband, indeed she lives in her father’s house or a house other than her husband’s. This social procedure demands special jurisprudential and legal rules and laws pertaining to how the spouses should observe their rights during this period. One of the issues is the wife’s leaving home without permission of her husband. The question arises here as to whether during this period, like the joint life of the spouses, it is an obligation for the wife to take permission of her husband for leaving home? To answer the question, this article first explains the rights of spouses and the views of jurisprudents pertaining to the obligation or lack of obligation for taking permission during engagement period. Next, discussing and criticizing the arguments of those who hold that it is obligatory to take permission from jurisprudential perspective relying on mentally established condition, concomitant of right and responsibility, custom, and using lien right as well as from legal perspective relying on the juristic unification vote, it is concluded that it is not necessary for the wife to take permission of her husband during engagement period.                   }, keywords = {Taking Permission of the Husband,Lien Right,Leaving Home,Mentally Established Condition,Engagement Period}, title_fa = {بررسی فقهی – حقوقی خروج زوجه از منزل در دوران عقد}, abstract_fa = {در عرف کنونی جامعۀ ایران معمولاً میان عقد ازدواج و شروع زندگی مشترک زوجین، فاصلۀ زمانی وجود دارد که به آن دوران عقدبستگی می‌گویند، در این بازه زمانی دختر علیرغم اینکه همسر شرعی و قانونی زوج محسوب می‌شود، عملاً در منزل پدر یا منزلی غیر از مسکن شوهر سکونت دارد، این رویّۀ اجتماعی احکام و قانون‌های فقهی و حقوقی ویژه‌ای در ارتباط با چگونگی رعایت حقوق زوجین در این بازۀ زمانی را می‌طلبد که از جمله مسئلۀ خروج زوجه از محل سکونت خود بدون اسیتذان از شوهر یکی از این موارد است و در این مجال پرسشی مطرح می‌شود که آیا در این دوران نیز همانند دوران زندگی مشترک، استیذان از زوج برای خروج از منزل واجب است یا خیر؟ در این مقاله برای پاسخ به این سؤال ابتدا به بیان حقوق زوج و طرح نظریات فقها در رابطه با وجوب یا عدم وجوب استیذان در دوران عقد پرداخته شده و سپس با طرح و نقد دلایل قائلان به وجوب استیذان، از منظر فقهی با استناد به شرط ارتکازی ضمنی، ملازمۀ بین حق و وظیفه، عرف رایج و استفاده از حق حبس و از منظر حقوقی با استناد به رأی وحدت رویّۀ دیوان عالی کشور، عدم لزوم استیذان زوجه از شوهر برای خروج از منزل در دوران عقد‌بستگی برگزیده شده است..}, keywords_fa = {استیذان,حق حبس,خروج از منزل,شرط ارتکازی ضمنی,عقد‌بستگی}, url = {https://jorr.ut.ac.ir/article_71366.html}, eprint = {https://jorr.ut.ac.ir/article_71366_35607517378d2b35760647fae25d63a7.pdf} } @article { author = {Ahmadi, Mohammad Mahdi and Asgari, Ali Reza and Abedin Kalkhoran, Seyyed Hassan and Zakeri Harandi, Mohammad Reza}, title = {Jurisprudential Study of Sunni Hadiths about Musical Instruments and Songs in the Presence of Prophet Mohammad (PBUH)}, journal = {Religious Researches}, volume = {15}, number = {1}, pages = {75-91}, year = {2019}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-8388}, eissn = {2423-6195}, doi = {10.22059/jorr.2019.257154.1008044}, abstract = {There are some traditions in Sunni narrative books based on which Sunni scholars have judged about the legitimacy and even desirability of playing a number of musical instruments. This article criticizes these hadiths. The figurative meaning of these narratives was intended more than reviewing the sanad of the narratives by the author. Given some contradictions in the figurative meaning of these traditions that are even incompatible with the Sunni jurisprudents’ opinions, it can be concluded that the maximum judgment that can be obtained from these traditions is the legitimacy of playing dafwithout ring just at the wedding ceremony.}, keywords = {Musical Instruments,Singing,Daf}, title_fa = {واکاوی فقهی اخبار اهل سنت از ساز و آواز در حضور پیامبر(ص)}, abstract_fa = {در کتب روایی اهل سنت، احادیثی به چشم می‌خورد که ایشان بر مبنای آن به حلیت، بلکه استحباب استعمال برخی از آلات موسیقی حکم داده‌اند. در این نوشتار به نقد این احادیث پرداخته شده است. بیش از بررسی سندی، مدلول معنوی روایت مد نظر نگارنده بود. با توجه به برخی از تناقض‌ها در مدلول معنوی روایات که حتی با آرای جمهور فقهای اهل سنت ناسازگار هستند، می‌توان به این نتیجه رسید که حداکثر حکم قابل اخذ از این روایات، حلیت استعمال دف بدون حلقه و زنگ، آن هم فقط در مجلس زفاف است.}, keywords_fa = {آلات موسیقی,آواز,دف,ساز}, url = {https://jorr.ut.ac.ir/article_71367.html}, eprint = {https://jorr.ut.ac.ir/article_71367_4fe5740ac8f3e3c9c40b565141805dcc.pdf} } @article { author = {Taram, Meysam and Tabatabaie, Seyedeh Fatemeh and Madadizadeh, Farzaneh}, title = {The Nature and Rules of the Dead Lands in Islamic Jurisprudence}, journal = {Religious Researches}, volume = {15}, number = {1}, pages = {93-113}, year = {2019}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-8388}, eissn = {2423-6195}, doi = {10.22059/jorr.2019.258052.1008056}, abstract = {Nowadays, considering the growth of population the need for land has become one of the common concerns; therefore, jurisprudential investigation of the dead lands seems necessary. Since the rules, conditions, similarities, and differences of dead lands have not been systematically described in both Shi'ite and Sunni jurisprudence, this study, using a descriptive-analytical method, tries to achieve proximity of opinions of five Islamic religions (mazaheb khamsa). The results indicate that according to the jurisprudents of five Islamic religions dead lands refer to the lands that will not yield a profit. To take possession of dead lands Imamiyya, Hanafiyya and Malekiyya jurisprudents hold that it is necessary to take permission of Imam. Meanwhile Imamiyya jurisprudents have proposed two different theories: The first theory states that one can obtain the right to exploit the land and to pay the tax, and the other states that one can obtain the right of property and take possession of the land. Imamiyya and Sunni jurisprudents have also the same opinions regarding the quality and conditions of recultivation of dead lands.}, keywords = {Dead Lands,Conditions,Imamiyya Jurisprudence,Sunni Jurisprudence,nature}, title_fa = {ماهیت و احکام اراضی موات در فقه اسلامی}, abstract_fa = {امروزه با توجه به رشد جمعیت، نیاز به زمین به یکی از دغدغه‌های همگانی تبدیل شده است؛ بنابراین بررسی فقهی اراضی موات ضروری به‌نظر می‌رسد، از آنجا که احکام، شرایط، تفاوت‌ها و شباهت‌های آن در فقه شیعه و اهل سنت به‌صورت مدون مورد تبیین نبوده، به روش توصیفی - تحلیلی به‌ تقریب آرای مذاهب خمسه اسلامی پیرامون آن پرداخته شده است. نتایج گویای آن است که اراضی موات نزد فقهای مذاهب خمسه اسلامی به زمینی اطلاق می‌شود که از آن انتفاعی برده نمی‌شود. در مالکیت آن فقهای امامیه، حنفیه ومالکیه اذن امام را لازم دانسته، ولیکن نزد امامیه پیرامون مالکیت دو نظریه به چشم می‌خورد، یکی حق بهره‌برداری از زمین و پرداخت مالیات و دیگری حق مالکیت و تصرف در آن است و همچنین در ماهیت احیا و شرایط آن امامیه و اهل سنت اتفاق ‌نظر دارند.}, keywords_fa = {اراضی موات,شرایط,فقه امامیه,فقه اهل سنت,ماهیت}, url = {https://jorr.ut.ac.ir/article_71368.html}, eprint = {https://jorr.ut.ac.ir/article_71368_778e47944d0266dca3031eba5d9d633e.pdf} } @article { author = {Ale Taha, Seyyed Hossein and Mokhtari Afrakani, Nader and Bashiri, 'Aref and Nouri, Somayyeh}, title = {Legal Status of Pregnant Woman's Alimony at the Time of Irrevocable Divorce}, journal = {Religious Researches}, volume = {15}, number = {1}, pages = {115-139}, year = {2019}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-8388}, eissn = {2423-6195}, doi = {10.22059/jorr.2019.258887.1008081}, abstract = {In spite of the fact that the jurisprudents, relying on the Verse 6 of the Surah Divorce, agree on the obligatory nature of the pregnant woman’s alimony during waiting period after divorce, there are two fundamental ambiguities surrounding this kind of alimony: on the one hand, it is disputed whether the above-mentioned alimony is for women or her pregnancy? The majority of jurisprudents hold that alimony is for her pregnancy. In contrast, a few of them hold that it is for the woman. On the other hand, the death of man after the woman's divorce results in the conflict between the right of residence of the woman - as part of the alimony - and the right of heirs to inherit the property of the deceased. In the meantime, some of the scholars like Saheb Javaher proposed the theory of revolution in alimony. In contrast, the majority of jurisprudents hold that the wife has the priority right of residence. After evaluating the arguments of the jurisprudents and the proposed theories, the findings of the study showed that contrary to the famous beliefs, after proving alimony for the woman relying on the advent of the proofs of the verses and traditions, this alimony is placed in the third group of the category of "conjugality alimony” but not the alimony itself. In the issue of conflict of the right of residence after the death of man, the claim of the theory of revolution of waiting time cannot be fulfilled due to the priority of the effect of the verse, on the other hand it sustains harm to the wife and the fetus which is not allowed based on no-harm rule.  }, keywords = {alimony,Irrevocable Divorce,Pregnant Woman,Right of Residence,Heirs}, title_fa = {وضعیت حقوقی نفقۀ زن باردار در زمان عدۀ طلاق بائن}, abstract_fa = {با وجود اینکه فقها بر وجوب نفقۀ زن باردار در عدّه، با استناد به آیۀ 6 سورۀ طلاق اتفاق دارند، پیرامون این نوع از نفقه، دو ابهام اساسی وجود دارد: از یکسو اختلاف شده که آیا نفقۀ مذکور برای زن است یا حمل؟ که مشهور فقها، نفقه را برای حمل دانسته و در مقابل، معدودی از فقها آن‌ را برای زن دانسته‌اند و از سوی ‌دیگر فوت مرد بعد از طلاق زن، به تعارض حق سکونت زوجه (به‌عنوان بخشی از نفقه) با حق تملّک ورثه بر اموال متوفی منجر می‌شود و در این ‌بین عده‌ای همچون صاحب‌ جواهر قائل بر نظریۀ انقلاب عدّه بوده و در مقابل، مشهور قائل بر حق تقدم سکونت زوجه شده‌اند. یافتۀ پژوهش پس از ارزیابی ادلۀ فقها و نظریات ارائه‌شده، چنین شد که برخلاف تصور مشهور، پس از اثبات نفقه برای زن، با استناد به ظهور ادلۀ آیات و روایات، این نفقه، به‌عنوان قسم سومی در قسیم «نفقۀ زوجیت» قرار می‌گیرد نه خود آن؛ و در مسئلۀ تعارض حق سکونت بعد از فوت مرد نیز ادعا بر سر نظریۀ انقلاب عدّه به دلیل تقدم تأثیر حکم آیه، محقق نیست و از سوی دیگر به ورود ضرر به زوجه و جنین منجر می‌شود که چنین امری با استناد به قاعدۀ لاضرر و کلام فقها جایز نیست.}, keywords_fa = {حق سکونت,زن باردار,طلاق بائن,نفقه,ورثه}, url = {https://jorr.ut.ac.ir/article_71369.html}, eprint = {https://jorr.ut.ac.ir/article_71369_fd2643ae8f038ceae4c6d3fd44aea132.pdf} } @article { author = {Baqeri, Ali and Azizollahi, Mohammad Mahdi}, title = {Property Value Guaranty in the View of Jurisprudence and Iranian Substantive Law}, journal = {Religious Researches}, volume = {15}, number = {1}, pages = {141-163}, year = {2019}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-8388}, eissn = {2423-6195}, doi = {10.22059/jorr.2019.254242.1008007}, abstract = {In the case when someone usurps the property of someone else, prevents the owner from taking possession of his property, or reduces the value of the property by making no changes in it, the issue of deficiency in the value of property in civil liability is raised. According to this study, the value of property can be considered both in terms of "use value" and "exchange value". Decrease in the use value and the price of the property occurs with making changes in or usurpation of the interests or characteristics of the property while the property survives and remains intact. In spite of the controversy in the examples, most of the authors hold that it brings about liability issues and would be guaranteed. In the case of deficiency of the exchange value that is affected by supply and demand, most of the jurisprudents do not consider it as guaranteed but this study argues that the verdict of absolute lack of grantee and liability faces some challenges and should be separated. Any great decrease in the value of the property like destroying the property is customarily considered a loss and should be compensated.    }, keywords = {Property Value Guaranty,Property Usurpation,Use Value,Exchange Value}, title_fa = {ضمان مالیت از دیدگاه فقه و حقوق موضوعه}, abstract_fa = {چنانچه فردی مال دیگری را غصب کند یا مانع تصاحب مالک شود و یا با عدم تغییر در عین، مالیت آن کاهش یابد، در این هنگام بحث از نقصان مالیت در مسئولیت مدنی مطرح است. مطابق نوشتۀ حاضر مالیت اموال را از دو حیث «ارزش استعمالی» و «ارزش مبادله‌ای» می‌توان لحاظ کرد. کاهش ارزش استعمالی، که با تغییر و تصرف در منافع و اوصاف با بقای عین رخ می‌دهد و سبب افت قیمت می‌شود، با وجود اختلاف در مصادیق آن، بنا به دیدگاه بیشتر نویسندگان، ضمان‌آور است. در نقصان ارزش مبادله‌ای،که متأثر از عرضه و تقاضاست، مشهور فقیهان آن را مضمون نمی‌دانند؛ اما نوشتار حاضر بر آن است که حکم به عدم ضمان، به‌صورت مطلق با مشکل مواجه است و باید در این مورد قائل به تفکیک شد. کاهش فاحش مالیت همانند از بین بردن آن، عرفاً ضرر محسوب می‌شود و جبران‌پذیر است.}, keywords_fa = {ارزش استعمالی,ارزش مبادله‌ای,ضمان مالیت,غصب مال}, url = {https://jorr.ut.ac.ir/article_71370.html}, eprint = {https://jorr.ut.ac.ir/article_71370_8fbf264bfad6d83d8ae00262bb201093.pdf} } @article { author = {Mortazi, Ahmad and Na'lbandi Aqdam, Mahboub}, title = {The Effect of Committing Suicide on the Legal Status of Last Will with a Critical Approach to Article 836 of Civil Code}, journal = {Religious Researches}, volume = {15}, number = {1}, pages = {165-186}, year = {2019}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-8388}, eissn = {2423-6195}, doi = {10.22059/jorr.2019.248771.1007910}, abstract = {Civil law under the article 836 defines a person who attempts to commit suicide without a special right to make a will, and explicitly states that if he makes a suicide before his will, it shall be void. In principle, it should be said that the jurisprudents have relied on different arguments such as the authentic hadith of Abi Vallad, madness, low status, lack of deployment of life and comparison with the deceased murderer, among which only one can justify the authentic hadith of 'Abi Vallad as the firm reason for this verdict. Although some of the jurisprudents referring to the word "third" in the aforementioned hadith and considering a context for that term, either in terms of a significant issue (Qadre Motayaqqan), or from original relinguishing (Enserafe Zohuri), hold that the invalidity of this kind of will is specific to financial affairs, the findings of the research show that in addition to application of  the words of many jurisprudents, application of the above-mentioned tradition also confirms the theory of absolute invalidity of will, including financial and non-financial wills, and the same result follows from the application of Article 836 of the Civil Code. Also, on the basis of the same application and contrary to the promise of some jurisprudents, invalidity of the will of a person committing suicide does not depend on the fact that his suicide action has led to his death, but the very attempt of committing suicide would be enough. }, keywords = {Suicide,Last Will,Financial Will,Article 836 of Civil Code,Special Jurisdiction}, title_fa = {اثر اقدام به خودکشی بر وضعیت حقوقی وصیت با رویکرد انتقادی به مادۀ 836 ق.م.}, abstract_fa = {قانون مدنی در مادۀ 836 فرد اقدام‌کننده به خودکشی را فاقد اهلیت خاص برای وصیت دانسته و وصیت او را چنانچه مسبوق به خودکشی بوده و فعل ارتکابیش به فوت منجر شود، باطل قلمداد کرده است. به لحاظ مبنایی باید گفت که فقیهان برای اثبات این ادعا، به ادلة مختلفی همچون صحیحه أبی‌ولّاد، جنون، سفه، عدم استقرار حیات و مقایسه با قاتل مورث استناد جسته‌اند که از میان آنها، تنها می‌توان صحیحۀ أبی‌ولّاد را دلیل متقن این حکم محسوب کرد. گرچه برخی به استناد کلمة «ثلث» در صحیحة مذکور و لحاظ قرینیت برای آن واژه یا از باب قدرمتیقن یا از باب انصراف ظهوری، بطلان این نوع وصیت را مختص امور مالی می‌دانند؛ یافته‌های تحقیق، نشان می‌دهد که افزون بر اطلاق کلام بسیاری از فقیهان، اطلاق روایت یادشده نیز نظریۀ بطلان مطلق وصیت، اعم از وصیت‌های مالی و غیرمالی را تأیید می‌کند و اطلاق مادۀ 836 ق.م. نیز همین نتیجه را می‌دهد. همچنین، بر پایة همین اطلاق و برخلاف قول برخی، بطلان وصیت فرد اقدام‌کننده به خودکشی، متوقف بر این نیست که عمل انتحاری او به مرگ وی انجامیده باشد، بلکه برای بطلان، خودِ اقدام به خودکشی، موضوعیت دارد.}, keywords_fa = {اهلیت خاص,خودکشی,وصیت,وصیت مالی,مادۀ 836 قانون مدنی}, url = {https://jorr.ut.ac.ir/article_71372.html}, eprint = {https://jorr.ut.ac.ir/article_71372_c91628e5b06c005d230458c22f3104c7.pdf} } @article { author = {}, title = {English Abstracts}, journal = {Religious Researches}, volume = {15}, number = {1}, pages = {1-8}, year = {2019}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-8388}, eissn = {2423-6195}, doi = {10.22059/jorr.2019.71864}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {چکیده های انگلیسی}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://jorr.ut.ac.ir/article_71864.html}, eprint = {https://jorr.ut.ac.ir/article_71864_38f077b7a69e5f5109b60675851dbd9d.pdf} }