@article { author = {Ahangaran, Mohammad Rasul and Zare' Moayyedi, Fatemeh}, title = {Inefficiency of Famous Theory In Justifying Suspension of General Ruling about Implicit Meaning of Condition}, journal = {Religious Researches}, volume = {8}, number = {2}, pages = {5-25}, year = {2012}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-8388}, eissn = {2423-6195}, doi = {10.22059/jorr.2012.35550}, abstract = {"Implicit meaning of condition" – i.e. nullification of legal ruling present in a conditional statement in case of disappearance of condition – is one of the topics discussed in 'Elm-e-Usul-e-Fiqh (Science of principles of jurisprudence). For proving the implicit meaning of the condition, it is necessary that if subject of the ruling disappears, the general ruling present in the conditional statement should be nullified rather than individual ruling. However, nullification of the general ruling in the statements in which the ruling is concluded from structure (of the sentence) confronts a serious problem. Because, according to the famous theory, a ruling concluded from the structure has a minor meaning or in other words is the individual ruling. Therefore, what conditional statement consists of is the individual ruling, whereas proving the implicit meaning relies on disappearance of the general ruling. Majority of scholars of 'Elm-e-Usul-e-Fiqh try to reply to this objection by proving the suspension of the general ruling (on the condition). Due to basic difference, they have presented different arguments that most of them are objectionable and invalid. As mostly the subject of the legal statements is general, therefore the famous theory regarding position of the structures confronts another important objection, i.e. disproportion between a general subject and individual ruling. So if we assume that the subject is general, necessarily the general ruling should apply on it so that it may cover all the occurrences and circumstances of the subject. It is not rational that an individual ruling may apply on a general subject. Therefore, by preserving the famous theory about (lexical) structures, there is no way to avoid the said objection and prove the implicit meaning of the condition.}, keywords = {Contradictory Implicit Meaning,Implicit Meaning of Condition,Conditional Statement,Subject Bearing,General Ruling,Individual Ruling}, title_fa = {ناکارآمدی نظریه مشهور در توجیه تعلیق سنخ حکم درباب مفهوم شرط}, abstract_fa = {مفهوم «شرط»، از جمله مباحث علم اصول فقه و به معنای انتفای حکم موجود در قضیه شرطیه در فرض انتفای شرط است. برای اثبات و وجود مفهوم شرط، لازم است با انتفای موضوع، سنخ حکم موجود در قضیه شرطیه منتفی شود و نه شخص حکم. اما انتفای سنخ حکم در قضایایی که حکم مستفاد از هیأت است، با یک اشکال جدی روبه­رو است؛ چرا که بنا برنظریه مشهور در خصوص وضع هیأت، حکم مستفاد از هیأت، دارای معنای جزئی و به عبارتی شخص حکم است. بنابراین آنچه در قضیه وجود دارد شخص حکم است، در حالیکه اثبات مفهوم، متوقف بر انتفای سنخ حکم است. اکثر محققان اصولی به منظور دفع این اشکال، به دنبال اثبات تعلیق سنخ حکم هستند و با توجه به تفاوت مبنا، استدلال­های مختلفی مطرح کرده­اند که کلیه آن­ها مورد مناقشه و مردودند. با توجه به این که موضوع در قضایای شرعی، به طور غالب و بنابر اصل از نوع حقیقیه (کلی) است؛ نظریه مشهور در خصوص وضع هیأت با اشکال مهم دیگری مواجه می­شود و آن، عدم تناسب بین موضوع کلی و حکم شخصی است. لذا در فرض کلی بودن موضوع، لزوماً باید سنخ حکم بر آن مترتب شود تا همۀ حالات و مصادیق موضوع را در برگیرد و ترتب حکم شخصی بر موضوع کلی، معقول نیست. بنابراین، با حفظ نظریه مشهور در باب هیأت، برای دفع اشکال مورد نظر و اثبات مفهوم شرط راهی باقی نمی‌ماند.}, keywords_fa = {مفهوم مخالف,مفهوم شرط,قضیه شرطیه محققه الموضوع,سنخ حکم,شخص حکم}, url = {https://jorr.ut.ac.ir/article_35550.html}, eprint = {https://jorr.ut.ac.ir/article_35550_2181ce1eabb5102cf7d36da94b800059.pdf} } @article { author = {Asghari Aghmashhadi, Fakhr-o-ddin and Ahmadnejad, Salah}, title = {A Jurisprudential and Legal Review of Silence in Civil Procedure}, journal = {Religious Researches}, volume = {8}, number = {2}, pages = {27-57}, year = {2012}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-8388}, eissn = {2423-6195}, doi = {10.22059/jorr.2012.35551}, abstract = {The effect of silence in civil litigation is important in two cases: The silence of litigants (plaintiff and defendant) and silence in evidence of proof of claim. Although the general rule is that silence cannot express the will and, therefore, is not entitled to the legal effects and any responsibility, but the silence of plaintiff and defendant has been deemed refusal and it has legal effect. On the case of evidence of proof of claim (confession, documents, testimony and sworn), silence has no effect in the case of testimony absolutely, but in the other evidence, it is effective in certain cases.}, keywords = {Silence of Plaintiff and Defendant,Animus Silence,Refusal,Silence in Evidence of Proof of Claim}, title_fa = {بررسی فقهی و حقوقی سکوت در دادرسی مدنی}, abstract_fa = {اثر سکوت بر دادرسی مدنی، در دو مورد حائز اهمیت است: سکوت طرفین دعوا (خواهان و خوانده) و سکوت در ادلۀ اثبات دعوا. اگرچه قاعده کلی این است که سکوت نمی تواند مبین اراده و در نتیجه، واجد اثر حقوقی و هرگونه مسئولیتی گردد؛ سکوت خواهان و خوانده نکول تلقی گشته و دارای اثر می باشد. در خصوص ادله اثبات دعوا (اقرار، اسناد، شهادت و قسم)، سکوت در شهادت به طور مطلق موجد اثر نیست، لیکن در سایر ادله، در موارد خاصی دارای اثر می باشد.}, keywords_fa = {سکوت مدعی و مدعی علیه,سکوت عنادی,نکول,سکوت در ادله اثبات دعوا}, url = {https://jorr.ut.ac.ir/article_35551.html}, eprint = {https://jorr.ut.ac.ir/article_35551_2bb78740e3d538919423ddffc48f1226.pdf} } @article { author = {Elahian, Mojtaba and Khademi, Maryam}, title = {Examination of Relationship between "Secondary Laws and Titles" and "Primary Laws and Titles" in Jurisprudence}, journal = {Religious Researches}, volume = {8}, number = {2}, pages = {59-95}, year = {2012}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-8388}, eissn = {2423-6195}, doi = {10.22059/jorr.2012.35555}, abstract = {Human and his needs is constantly changing; As well, social phenomena are constantly changing. On this basis, the question is that how is it possible those phenomena, that are changing constantly, be compatible with stable legal laws that their lawfulness and lawlessness is firm until the Resurrection? A part of this problem will be solved by a part of fixed principles and holistic rules of jurisprudence (Shariah). As well, a part of this problem is solved by secondary titles ('anawin thanawiyah). Therefore, the role and importance of secondary titles is not less than primary titles in inference of legal laws and if Holy Legislator did not ordained secondary laws, the Islamic jurisprudence (Fiqh) became incomplete and a lot of actions of obliged humans would remain without ruling. Secondary laws and titles are used throughout Jurisprudence and can be seen in various chapters of Jurisprudence, from chapter of "cleanliness" to chapter of "limits and atonements". This article is seeking out to obtain the status of secondary laws and titles in jurisprudence and to show their relationship to primary laws and titles and to prove efficiency and dynamism of Islamic jurisprudence.}, keywords = {Secondary Laws,Primary Laws,Secondary Titles,Primary Titles,jurisprudence}, title_fa = {واکاوی نسبت احکام و عناوین ثانویه با احکام و عناوین اولیه در فقه}, abstract_fa = {انسان و نیازهای او همواره در حال تغییر است. پدیده‌های اجتماعی نیز پیوسته در حال دگرگونی است. بر این اساس، چگونه ممکن است این پدیدارهای دمادم در حال تغییر، با احکام شرعی ثابتی سازگار باشد که حلال و حرام آن تا قیامت پابرجاست؟ بخشی از این اشکال، با قسمتی از اصول ثابت و قواعد کلی شریعت قابل حل است. بخشی نیز ذیل عنوان‌های ثانوی می­گنجد و گره آن­ها به کمک این عناوین گشوده می­شود. از این رو، نقش و اهمیت عناوین ثانویه در استنباط احکام شرعی،  از عناوین اولیه کم­تر نیست و چنانچه شارع مقدس احکام ثانویه را جعل نمی­نمود، فقه اسلامی ناقص و بسیاری از افعال مکلّفان بدون حکم باقی می­ماند. احکام و عناوین ثانویه، در سراسر فقه کاربرد دارند و در ابواب مختلف فقه، از طهارت گرفته تا حدود و دیات، به چشم می‌خورند. پژوهش حاضر، درصدد است تا با اثبات کارآمدی و پویایی فقه اسلامی از طریق واکاوی احکام و عناوین ثانویه در فقه و نسبت آن­ها با احکام و عناوین اولیه؛ جایگاه آن­ها را در فقه به دست آورد.}, keywords_fa = {احکام ثانویه,احکام اولیه,عناوین ثانویه,عناوین اولیه,فقه}, url = {https://jorr.ut.ac.ir/article_35555.html}, eprint = {https://jorr.ut.ac.ir/article_35555_6da9979e67498889f59ffdd736aec045.pdf} } @article { author = {Shafi', Bent al-Hoda and tavallaei, Ali and Shariatmadar, Samaneh}, title = {Responsibility of Resigned Lawyer Against Damages Incomed to Client}, journal = {Religious Researches}, volume = {8}, number = {2}, pages = {97-131}, year = {2012}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-8388}, eissn = {2423-6195}, doi = {10.22059/jorr.2012.35556}, abstract = {Power of attorney is a voidable contract, and article 678 of civil law involves: Power of attorney is being terminated, because of client's dethrone or lawyer's resignation. According to jurisprudential texts, the lawyer is trustee and will not be responsible unless in case of abuse or wastage. The important question is that: whether lawyer can resign without considering client's status and in this situation isn’t he responsible for losses occurred, or can we regard his resignation in this situation as abuse and wastage? So that he would be responsible for the client's losses. The answer to this question depends on explaining type of power of attorney, the lawyer's conditions, and the time and situation on that the resignation was happened. Some doings such as not to state the resignation on time to the client, the resignation is premature, the lawyer's guilt and his intention to harm the client, are the cases which determine the lawyer as responsible for the losses. In these cases, we can include the lawyer's action as one of these jurisprudential and juridical basics: 'no harm' rule or 'Abuse of right' theory or 'The loss of a chance' theory. The type of harm that is occurred for the client is important too.  }, keywords = {Loss of a Chance,Resignation,Guilt,abuse of right,Harm,Lawyer's Responsibility,client}, title_fa = {مسئولیت وکیل مستعفی در قبال خسارت¬های وارد به موکل}, abstract_fa = {"وکالت"، عقدی جایز است و به موجب ماده 678 قانون مدنی، به سبب عزل موکل یا استعفای وکیل، مرتفع می­شود. طبق متون فقهی، وکیل امین می­باشد و جز در صورت تعدّی و تفریط، ضامن نخواهد بود. اما آیا وکیل می­تواند با استفاده از حق خود، بدون توجه به وضعیت موکل و اقداماتی که انجام داده است، استعفا داده و امور مربوط به موکل را رها سازد؟ در این صورت، آیا می­توان گفت در قبال موکل هیچ گونه مسئولیتی ندارد، یا این­که استعفای بی مورد او به مثابۀ تعدی و تفریط تلقی شده و مسئول خسارت­های وارده به موکل است؟ پاسخ به این سؤال در گرو تبیین نوع وکالت، شرایط وکیل، زمان و اوضاع و احوال مربوط به استعفای وکیل است. رفتارهایی چون عدم اعلام به موقع استعفا به موکل، نابهنگام بودن استعفا، تقصیر و قصد اضرار وکیل نیز مسلماً او را در موضع مسئولیت قرار خواهد داد. در این موارد، رفتار وکیل، مشمول یکی از این مبانی فقهی و حقوقی است: قاعده «لا ضرر»، نظریه «سوء استفاده از حق» و نظریه «از دست دادن فرصت». «ماهیت ضرر و زیان وارد شده به موکل» نیز مورد توجه خواهد بود.}, keywords_fa = {از دست دادن فرصت,استعفا,تقصیر,سوء استفاده از حق,ضرر,مسئولیت وکیل,موکل}, url = {https://jorr.ut.ac.ir/article_35556.html}, eprint = {https://jorr.ut.ac.ir/article_35556_0b193c8e6cfac7423eabd6bd3f373df0.pdf} } @article { author = {Mohseni Dehkalani, Mohammad and Bodaghi, Sa'id}, title = {Jurisprudential Reflection on feasibility of prostitution in cyberspace}, journal = {Religious Researches}, volume = {8}, number = {2}, pages = {133-159}, year = {2012}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-8388}, eissn = {2423-6195}, doi = {10.22059/jorr.2012.35557}, abstract = {Regardless of differences between Shia jurisprudents in branches related to guilt of prostitution, they have unanimously defined prostitution as total between perpetrators of prostitution. In this research, this question has been scrutinized whether the environment in which prostitution and its actus reus representation takes place is merely material and existential world? In other words, the actus reus aspect of this crime does not happen unless in the tangible natural world? And for this crime to be committed, it should only be represented and feasible in its traditional frame in managing prostitution houses and dealing prostitutes? Then prostitution will be along with offences such as murder, drinking alcohol, adultery, sodomy, and lesbianism which cannot be imagined in the virtual world of cyberspace. Or by accepting development of the total senses and phenomenon of "evolution in senses", directorship of pornographic sites, administration of sexual chat rooms in the Internet networks and also virtual bases in order to introduce prostitutes, and etc. can be the total sense and customary relevance between perpetrators of prostitution and finally realization of criminal title of prostitution in today world? This issue is seldom taken into consideration and reviewed by jurisprudents. The author accepted "development in total senses" and "adequacy of customary total" in realization and truth of the title of prostitution. This paper is organized in order to analysis and jurisprudential answer to these questions.}, keywords = {Prostitution,Lewdness,Lesbianism,Customary Total,cyberspace,Internet Crimes}, title_fa = {تأملی فقهی در قوادی اینترنتی}, abstract_fa = {فارغ از اختلافاتی که میان فقیهان امامی در فروع مربوط به جرم "قوادی" وجود دارد، ایشان به اتفاق، قوادی را به جمع میان فاعلین فحشا تعریف نموده­اند. در این پژوهش این سوال مورد مداقه نظر قرار گرفته است که آیا ظرف تحقق قوادی و رکن مادی آن صرفاً عالم تکوین و دنیای خارج است؛ به گونه­ای که عنصر مادی این جرم، یعنی جمع، دلالی و واسطه­گری جز در طبیعت محسوس شکل نمی­گیرد؟ و تحقق آن همواره به همان شکل سنتی و در قالب ادارۀ    خانه­های فحشا و یا دلالی میان اهل فواحش و... امکان­پذیر است؟ در این صورت، قوادی در ردیف جرایمی مانند قتل، شرب خمر، زنا، لواط و سحق خواهد بود که امکان تصور آنان در دنیای مجازی و فضای سایبری وجود ندارد. یا این­که با قبول توسعه در مصادیق جمع و پذیرش پدیدۀ «تحول مصادیق»، امروزه مدیریت سایت­های پورن، اداره            چت روم­های سکسی در شبکه­های اینترنتی و نیز پایگاه­های مجازی معرفی روسپیان و ... می تواند مصداق جمع و ربط عرفی میان فاعلین فحشا و در نتیجه محصل و محقق عنوان مجرمانه قیادت در دنیای امروز باشد؟ این موضوع به ندرت مورد توجه، نقد و ابرام فقه پژوهان واقع شده است. ملخص مختار نویسنده، پذیرش «توسعه در مصادیق جمع» و «کفایت جمع عرفی» در تحقق و صدق عنوان قوادی است.}, keywords_fa = {قوادی,فحشا,مساحقه,جمع عرفی,فضای مجاز,جرائم اینترنتی}, url = {https://jorr.ut.ac.ir/article_35557.html}, eprint = {https://jorr.ut.ac.ir/article_35557_d802fbaf986719bbd0ab1feb13f949d6.pdf} } @article { author = {Musavi Rokni, Seyyed Ali Asghar and Khalili Afratakhti, Ma'sumeh and Ebrahimi, Javad}, title = {Study of Dimensions of Forcing Immature Children to Religious Duties}, journal = {Religious Researches}, volume = {8}, number = {2}, pages = {161-189}, year = {2012}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-8388}, eissn = {2423-6195}, doi = {10.22059/jorr.2012.35558}, abstract = {Since the properly religious training of children is the main concern of many religious families in modern era, so the importance and necessity of this research is clear. This paper does research on different dimensions of children's prayer and their forcing to prayer by parents and criterions and range of this forcing according to time of validity and parents' authorized and unauthorized actions. In this paper, views were expressed about forcing to religious duties and their legitimacy and illegitimacy; view selected with authentic documents was theory of immature children's legitimacy of prayers that had some effects. In this brief research, Qur'an and sunnah of Prophet (pbuh) and infallible Imams (AS) were as the main sources of research and intellect was used in order to emphasize and understand better this subject.}, keywords = {Forcing,Children's prayer,legitimacy,Punishment,maturity}, title_fa = {بررسی ابعاد الزام فرزندان نابالغ به تکالیف دینی}, abstract_fa = {از آن­جا ‌که تربیت صحیح دینی فرزندان، دغدغه اصلی بسیاری از خانواده‌های مؤمن درعصر مدرن کنونی است؛ناگفته اهمیت و ضرورت تحقیق پیش رو واضح و مبرهن است. مقاله حاضر پژوهشی در خصوص ابعاد مختلف عبادت کودکان و الزام ایشان به عبادت از سوی والدین و معیارهای این الزام و محدوده آن از جهت زمان اعتبار و اقدامات مجاز و غیر مجاز والدین می‌باشد. همچنین اقوالی در باب الزام به تکالیف دینی و مشروعیت یا عدم آن بیان شد که نظر منتخب با ارائه اسناد مقبول، نظریه مشروعیت عبادات فرد نابالغ بود که دارای چند اثر می‌باشد. در این پژوهش مختصر، قرآن و سنت پیامبر اکرمJ و ائمه معصومین A به عنوان منبع اصلی تحقیق بوده و از دلیل عقل در جهت تأکید استفاده شده است که به شناخت زوایای این امر کمک دوچندانی می‌نماید.}, keywords_fa = {الزام,عبادت کودکان,مشروعیت,تنبیه,بلوغ}, url = {https://jorr.ut.ac.ir/article_35558.html}, eprint = {https://jorr.ut.ac.ir/article_35558_2ba77f90dd9019647d0be8b1c8324a3a.pdf} } @article { author = {Nuri, Seyyed Hossein}, title = {The Ways of Recognizing "Kor Water"}, journal = {Religious Researches}, volume = {8}, number = {2}, pages = {191-215}, year = {2012}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-8388}, eissn = {2423-6195}, doi = {10.22059/jorr.2012.35559}, abstract = {In order to recognize Kor water there are two methods: The first way is recognizing it through its weight and the second one is via its area (volume). As for the first way, there is no disagreement among scholars in the idea that the weight of Kor water should be 1200 ratl, but in the concept that whether it should be Iraqi ratl, which is equal to 130 drachms, or it should be civil ratl, which is equal to 195 drachms, there is difference. Most of scholars have said the intention here is the Iraqi ratl. Sheikh-e-Sadough and his son, Seyed Maritza, have said the civil ratl is intended. However, the right judgment is the one, which believes Iraqi ratl is intended not the civil one. In the area of recognizing Kor water via its area (volume), there are seven viewpoints among scholars, the most famous of which is the one, which says it should be three and half spans in length, width and height, and this is the right one.}, keywords = {Kor water,weight,Area (volume),Ratl,Spans}, title_fa = {راه های تشخیص آب کر}, abstract_fa = {برای تشخیص آب کر دو راه وجود دارد: گاهی آن را به وزن تشخیص می­دهند و گاهی به مساحت (حجم). بین فقها هیچ اختلافی نیست که وزن آن بایدهزار و دویست رطل باشد؛ (در مورد مقدار رطل به ملاک امروزی در ادامه توضیح داده می­شود) ولی در تعیین نوع رطل با یکدیگر اختلاف نظر دارند. بیش­تر آنان بر آنند که مراد از رطل،رطل عراقی است و بعضی دیگر، مانند صدوقان (پدر و پسر) و سید مرتضی می­گویند: رطل مدنی مراد است؛ ولی حق این است که مراد از آن، رطل عراقی است. در خصوص راه دوم -که تشخیص کرّ به مساحت است- بین آن­ها هفت قول وجود دارد که قول مشهور بر آن است که باید سه وجب و نیم در تمام ابعاد (طول، عرض، ارتفاع) باشد و حق هم همین است.}, keywords_fa = {آب کر,وزن,رطل,مساحت,أشبار}, url = {https://jorr.ut.ac.ir/article_35559.html}, eprint = {https://jorr.ut.ac.ir/article_35559_ae9ca723c49f33932a73f8a96967ab61.pdf} }