@article { author = {فیاضى, حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا}, title = {-}, journal = {Religious Researches}, volume = {1}, number = {1}, pages = {-}, year = {2005}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-8388}, eissn = {2423-6195}, doi = {}, abstract = {There is no doubt that to be a prohpet is based on receiving divine massages directetly from God; that is to say, prophet is the one who has an specefic relation with God through which he receives some facts and exactly convey it to others. Accordingly, revalation has a high standing in Islamic ideology, and is the basic axis of relegious teachings. So we can say that Islam is an devine inspirational revelatory, with the direct result of Quran, consequently, an analysis or commentary on revelation would be the same on Islam foundations, and any mistake in this regard may result in deterioration of the follower’s thinking or corruption of Islam teachings. Lately one of theorists in our country has analyzed revelation in his book under the title of “the expand of prophecy experience”. He has viewed it an experience taken by the prophet, which - in some other scholars opinion - results in negation of the revelation. Moreaover, it is against some Quran verses}, keywords = {Expand,mission,Prophecy,Prophecy experience,Relegious experience,Revalation,Speech Acts}, title_fa = {حقیقت ایمان ازنظر ملا صدرا و علامه طباطبایی}, abstract_fa = {ایمان، در حقیقت یکی از دو فصل ممیز انسان است و انسان با بهره مندی از ایمان و علم به مراتب عالیهء کمال می رسد. از این رو شناخت "حقیقت ایمان " برای بشر ضروری و مفید است. این مقاله بر آن است که حقیقت ایمان را از دیدگاه دو فیلسوف عالم تشیع یعنی صدرالمتألهین شیرازی و علامهء طباطبایی بررسی کند و نظر این دو فیلسوف شرق را در این خصوص جویا شود. با مراجعه به کتاب های این دو فیلسوف الهی روشن می شود که ملأ صدرا "حقیقت ایمان " را علم تصدیقی منطقی می داند; در حالی که علأمه طباطبایی، آن را برتر از علم تصدیقی دانسته، بلکه علم تصدیق منطقی را شرط تحقق ایمان می داند نه خود ایمان.}, keywords_fa = {اعتقاد,ایمان,بینش و گرا یش,تصدیق منطقی,حقیقت ایمان,عقد دوم قلب,علم تصدیقی}, url = {https://jorr.ut.ac.ir/article_10972.html}, eprint = {https://jorr.ut.ac.ir/article_10972_925d0339d57fbf36b7cd61c84ec652f4.pdf} } @article { author = {طاهرى, حجت الاسلام و المسلمین حبیب الله}, title = {-}, journal = {Religious Researches}, volume = {1}, number = {1}, pages = {-}, year = {2005}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-8388}, eissn = {2423-6195}, doi = {}, abstract = {There is no doubt that to be a prohpet is based on receiving divine massages directetly from God; that is to say, prophet is the one who has an specefic relation with God through which he receives some facts and exactly convey it to others. Accordingly, revalation has a high standing in Islamic ideology, and is the basic axis of relegious teachings. So we can say that Islam is an devine inspirational revelatory, with the direct result of Quran, consequently, an analysis or commentary on revelation would be the same on Islam foundations, and any mistake in this regard may result in deterioration of the follower’s thinking or corruption of Islam teachings. Lately one of theorists in our country has analyzed revelation in his book under the title of “the expand of prophecy experience”. He has viewed it an experience taken by the prophet, which - in some other scholars opinion - results in negation of the revelation. Moreaover, it is against some Quran verses}, keywords = {Expand,mission,Prophecy,Prophecy experience,Relegious experience,Revalation,Speech Acts}, title_fa = {بسط تجربهء نبوی در بوته نقد (1)}, abstract_fa = {تردیدی نیست که پیامبری پیامبر به وحی است. یعنی پیامبر کسی است که ارتباط ویژه ای با خدا دارد و از طریق این ارتباط حقایقی را درک و به دیگران القا می کند. بر همین مبنا وحی در بینش اسلامی از جایگاه خاصی برخوردار است و محور اصلی آموزه های دینی و معارف آسمانی تلقی می گردد. به تعبیر دیگر، اسلام دین وحی و قرآن محصول آن می باشد; لذا هر نوع تحلیل و تفسیر وحی در حقیقت تحلیل و تفسیر بنیاد اسلام است و هر خطایی در آن، سبب انحراف افکار و تحریف اسلام و برداشت نادرست از آن خواهد شد. اخیرأ یکی از نظریه پردازان کشور ما در کتابی به نام "بسط تجربهء نبوی " به تفسیر و تحلیل وحی پرداخته، آن را تجربهء نبوی دانسته و از این نظر دفاع کرده است. از آن جا که دستاورد این نظریه انکار وحی و رسالت به معنای واقعی آن، و تفسیر وحی به معنایی است که مورد انکار دانشمندان اسلامی، بلکه خلاف صریح آیات قرآنی است; در این نوشتار کوتاه در صدد بررسی و نقد این نظریه هستیم و ایرادهایی را بر آن وارد دانسته ایم.}, keywords_fa = {افعال گفتاری,بسط,تجربه دینی,تجربه نبوی,رسالت,نبوت,وحی}, url = {https://jorr.ut.ac.ir/article_10973.html}, eprint = {https://jorr.ut.ac.ir/article_10973_e099a67b4e8ec5379490c0182f7b7cbe.pdf} } @article { author = {تهرانى, مهدى هادوى}, title = {-}, journal = {Religious Researches}, volume = {1}, number = {1}, pages = {-}, year = {2005}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-8388}, eissn = {2423-6195}, doi = {}, abstract = {Knowledge of principal among the jurists and Islamic savants is the most important means of exertion; yet, we have never opened an independent argument about it and its philosophy. This essay, along with a general view around philosophy of knowledge, has introduced principals; in addition to, a complete list of other subdivided subjects. The above mentioned subjects were taught in the first two years of my first course of non-textbook-based lectures, which will be included in a three book in near future.}, keywords = {Eight headlines,History of knowledge,History of knowledge / seines,Introduction of seines,Methodology of sciens,Philosophy of knowledge,Philosophy of knowledge of principle}, title_fa = {فلسفه علم اصول فقه}, abstract_fa = {اصطلاح "فلسفه در طول تاریخ به معانی گوناگون به کار رفته الست. زمانی همه دانشها تحت عنوان حکمت یا فلسفه, طبقه بندی می شدند،و آن بخش خاص فلسفه را که امروز به آن فلسفه می گوییم، ما بعد الطبیعه یا "ماوراء الطببعه یاالهیات ویا فلسفه اولی می نامیدند. امروزه با اضافه کردن اسامی علوم به لفظ فلسفه، اصطلاح دیگری پدید،آمد که به آ ن فلسفه مضاف می گویند. فلسفه یک علم- مثلآ فلسفه علم فیریک; فلسفه علم شیمی/ فلسفه علم فقه و...- از سنخ فلسفه مطلق نیست، فلسفه یک علم مجموعه گذا ره هایی است که از مطالعه بیرونی آن علم حاصل می شود در این نگاه بیرونی، چیزی که موضوع مطالعه قرار می گیرد خود آن دانش است ا ز این رو فلسفه علم، درزمره علوم درجه دوم محسوب می شود. قرنها مباحث علم اصول در میان مجتهدان اسلام شناسان به عنوان مهم تربن ابزار اجتهـاد مطرح بوده، اما هرگز بحثی مستقل و جامع درباب فلسفه علم اصول عرضه نشده است، نوشتار حاضر با نگاهی فراگیر به معرفی فلسفه علم ارائه شمایی از فلسمه علم اصول می پردازد ودر انتها فهرستی کامل از مباحث این دانش را عرضه می کند.}, keywords_fa = {تاریح علم,رؤوس ثمانیه,روش شناسی علم,فلسفه علم,فلسفه علم اصول,مبادی علم}, url = {https://jorr.ut.ac.ir/article_10974.html}, eprint = {https://jorr.ut.ac.ir/article_10974_549d074ed356721fd1d0796ea8c34a9a.pdf} } @article { author = {آهنگران, دکتر محمد رسول}, title = {-}, journal = {Religious Researches}, volume = {1}, number = {1}, pages = {-}, year = {2005}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-8388}, eissn = {2423-6195}, doi = {}, abstract = {A narration may have some difficalty from the point of document & indication & from these two side may have not the conditions of authority & authenticity, however this narration may be unnegleeted by majarity of jurists. And they (the jurists) do not avoid acting according to a single narration. Natrally a question raises here, whether the unnegligence of the majority compensate the weakness in that narration. This article raises the discussion in two side waiving from document waiving from indication by magority. The result of this waiving is compensation of weakness in narration.}, keywords = {Being revealer,Conceptual taking,Porbative validity,Princiai qf conceptual taking,Subdisional question}, title_fa = {بررسی منتقدانه نظریه تلقی}, abstract_fa = {نظریه تلقی بیان می کند که کتابهای فقهی قدما نظیر: الهدایة بالخیر، المقنع، النهایة، مقنعه و مانند آن اگر چه ظاهر آن این است که فتاوای مؤلفین این کتابها درآن منعکس است ولی در واقع متون روایات است که با حذف اسناد، به عنوان فتوا ذکر گردید. ایشان در بیان نظرات و فتاوی خود ملتزم بودند تا متن و عبارات روایات را آورده و حتی در تمام کلمات از احادیث وارده از ائمه اطهار تبعیت نمایند. ریشه های این نظریه در نوشتجات شهید دوم (ره) یافت می شود اما از معاصرین کسی که بیشتر از همه بر آن پا می فشرد مرحوم آیة الله بروجردی (ره) بوده است. این مقاله سعی نمود اولأ ثابت کند که التزام فوق در کتابهای فقهی قدما ثابت نیست و ثانیأ اگر هم این طور باشد، با حجت بودن یک روایت در نزد قدما، نمی توان لزوم حجت بودن آن در نزد دیگران را نتیجه گرفت. بنابراین نظریه فوق هم از جهت صغری و هم از جهت کبری مورد اشکالات جدی و غیرقابل دفاع است.}, keywords_fa = {اصول متلقاة,تلقی,حجت,کاشفیت,مسائل تفریعی}, url = {https://jorr.ut.ac.ir/article_10975.html}, eprint = {https://jorr.ut.ac.ir/article_10975_5e323ba531a7944b76b46bb36cea91c0.pdf} } @article { author = {یثربى, دکتر سیدعلى محمد}, title = {-}, journal = {Religious Researches}, volume = {1}, number = {1}, pages = {-}, year = {2005}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-8388}, eissn = {2423-6195}, doi = {}, abstract = {Obligation and commitment, to be bound to compensate damages, and causes of its abortion have been given importance in human society from long ago. In this essay I intend to comment on one of the abortive causes of obligation named “regulation of allowence”. Sometimes law or religious rules allow one to take possession and sometimes, having the right of possession like the owner or the agent, one can bestow his allowence to the others too. This essay includes five sections and a complection. The first section involeves with general views, in the second section its referablity has been argue the third section I argue on standing of Allowence and other smillar issues with a head to the differences between them. The forth part is allowed for results of Allowence accompanying with its conflicting versions and variants, while the fifth section turns to study its conventional and imposed legal status. And after expressing the viewes taken by jurists, Mokhtar opinion has been stated.}, keywords = {Allowence,Easement,Obligatio allowed contract,Permision,Receiving benefit,Satisfaction}, title_fa = {قاعده اذن کلیات و تعاویف}, abstract_fa = {ضمان و عهد، التزام به جبران خسارت، موجبات ثبوت و سقوط آن، از دیر زمان دارای اهمیت زیادی در زندگی اجتماعی بشر بوده است. مقاله پیش رو، به یکی از مسقطات ضمان یعنی "قاعده اذن " می پردازد. گاهی شرع و قانون به طور مستقیم اذن تصرف به شخص می دهد و گاهی شخص به دلیل این که از نظر شرع و قانون دارای سلطه بر مال است- مثل مالک و وکیل- حق اذن دادن به دیگری را دارد. مقاله در پنج مبحث و یک تکمله تنظیم شده است. در مبحث اول کلیات مطرح شده ومبحث دوم به مختصات اذن مثل قابل رجوع بودن آن پرداخته، مبحث سوم موقعیت اذن و نهادهای مشابه و وجوه اشتراک و افتراق آن ها را مورد بحث قرار می دهد، مبحث چهارم متعرض آثار اذن و صورت های تعارض آن است و مبحث پنجم عهده دار بررسی حکم تکلیفی و حکم وضعی ضمان و رفع آن است. پس از بیان نظرات فقها، نظریه مختار را بیان کرده ایم. گفتنی است که بعد از بخش کلیات و تعاریف، مباحث جزئی استدلال در مقالات دیگری خواهد آمد.}, keywords_fa = {اجازه,اذن,ارتفاق,انتفاع,رضایت,ضمان,عقد اذنی}, url = {https://jorr.ut.ac.ir/article_10976.html}, eprint = {https://jorr.ut.ac.ir/article_10976_f011fd8f606c35ca354421ff9713d391.pdf} } @article { author = {مازندرانى, سیدمحمد شفیعى}, title = {-}, journal = {Religious Researches}, volume = {1}, number = {1}, pages = {-}, year = {2005}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-8388}, eissn = {2423-6195}, doi = {}, abstract = {Profane singing is a mental-ideological question around which every Moslem individual has a controversial self-argument, in one hand he has; as an human being the tendency toward it, on the other hand, according to his ideological views he has to keep himself away from it regarding that it has been blamed in the religion. Profane singing reinforces sin-doing tendency specially among the youth so it is a main cause to prevent one from virtues. On this basis, this article is going to make a distinction between the profane singing and the permitted one by a considerate study. On this connection, some Quranic verses as well as related views and traditions have been taken under notice.}, keywords = {extement,Libidinous musician,neglinence,Singing,Sounds,Tune music}, title_fa = {آوا و آهنگ از منظر اسلام}, abstract_fa = {"غنا" در میان مسلمانان مسأله ای روانی- عقیدتی است. مسلمان از یک طرف طبق طبیعت انسانی خود به غنا تمایل نشان می دهد و از طرف دیگر طبق دیدگاه عقیدتی خود از آن می گریزد ; چون بر این اعتقاد است که غنا مورد نهی و نکوهش دین اوست. غنا، گرایش به فساد اخلاقی بویژه در میان جوانان را تقویت می کند و از بازدارنده های پرداختن به خصلت های انسانی و معنوی است. این پژوهش بر آن است تا غنای ممنوع را از غنای مجاز جدا کرده، در هر مورد بررسی لازم را عرضه بدارد;همچنین آیات و احادیث مربوط و نیز برخی از دیدگاه های اهل نظر را مورد توجه قرار داده است.}, keywords_fa = {آهنگ,آوا,ا سلام,د ین,طرب,غفلت,غنا,لهو و لعب,مطرب,مو سیقی,نوا,نوازندگی,هیجان}, url = {https://jorr.ut.ac.ir/article_10977.html}, eprint = {https://jorr.ut.ac.ir/article_10977_b4a7a2c0263114f59bf55c32e55019f4.pdf} } @article { author = {مجیدى, دکتر محمدرضا}, title = {-}, journal = {Religious Researches}, volume = {1}, number = {1}, pages = {-}, year = {2005}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-8388}, eissn = {2423-6195}, doi = {}, abstract = {Exegesis or commentary of the Holy scripture is an attempt to infer and unveil the divine purpose, by lelying on the apparent meaning of the God’s words. The Shiite and sunni sects of Islam have viewpoints in common as regards permitting or not permitting the exgesis or commentary of the Holy scripture. There are some jurists of either sect who have ruled out commentaries on Koran as unauthorized. How ere, most of them are of the view that the word of God is apprehensible by man, and hence peruit the commentary of Koran. Acomparison of the evidences raised in support of not authorizing the commentary to two common viewpoints: There are those who base their argument on the traditions that forbid and warn against arbitrary interpretation of the God’s word, and those who argue that the Koran has its own peculiar way of conveying the divine messages, which varies from the rational dialogues that ar based on the apparent meaning of the words. Those who ratify the commentary of the Koran have proved, by relying on several and traditions that the Koran’s meghod of addressing is identical to that of the rationalists, and in the light of such argument, unveil the true purpos of those traditions that forbid the interpretation of the Holy scripture}, keywords = {Commentary by personal opinion,comparative commentary possibility of apprehention and permission commertary,Conventional permission of commentary,Exegesis of Quran,Obligational permission of commentary}, title_fa = {بررسی امکان فهم وجواز تفسیر قرآن در دیدگاه فریقین}, abstract_fa = {یا عدم جواز تکلیفی و وضعی تفسیر، نقاط اشتراک متعددی دارند. جمعی در میان فریقین، به عدم جواز تفسیر حکم داده اند; ولی اکثر آنان فهم قرآن را میسور و تفسیر را روا می دانند. با مقارنه ادله عدم جواز تفسیر به دو نقطه مشترک دست می یابیم: دلیل بر عدم جواز تفسیر که مستند به روایات نهی از تفسیر به رأی است و عدم دلیل بر جواز تفسیر که مبتنی بر این ادعاست که شیوه قرآن در رساندن پیام هایش ویژه و از محاورات عرفی و سیره عقلا در تمسک به ظواهر الفاظ، بیرون است. آنان که تفسیر را روا می دانند با استناد به آیات و روایات متعدد اثبات کرده اند که روش قرآن در مقام تخاطب همسان با سیره عقلاست و در پرتو همین ادله نیز، معنای واقعی روایات نهی از تفسیر را آشکار سا خته ا ند.}, keywords_fa = {امکان فهم و جواز تفسیر قرآن,تفسیر به رأی,تفسیر تطبیقی,تفسیر قرآن,جواز تکلیفی تفسیر,جواز وضعی تفسیر}, url = {https://jorr.ut.ac.ir/article_10978.html}, eprint = {https://jorr.ut.ac.ir/article_10978_45867cecd2d09dd824d7ec1a4112d28f.pdf} } @article { author = {نجارزادگان, دکتر فتح اله}, title = {-}, journal = {Religious Researches}, volume = {1}, number = {1}, pages = {-}, year = {2005}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-8388}, eissn = {2423-6195}, doi = {}, abstract = {One of the legitimacies given to obedience in the religious and political domain is the indication of he 56t1 verse of “Nesa” sura of Qoran. The two main denominations (Shiate and Suni) doesn’t have indentical opinions on this issue. Shite scholars, by virtue of the above mentioned vers’s absoluteness and some testimonies from other verses as well as other widely transmitted narrations, unanimously adopted infaliables as th only refree of the verse. Some other Suni Quran commentators have gotten the vers’s indication the same as infablity of “Those in authority”, Making a correspondance between them and the guild of “agreement and dissolution”. Suni commentators emphasized the legitimacy of their absolute obedience. Most of Sunis have considered the expresstion the same as governers and learneds in the Muslim’s community, regarding their obedience necessary, provided that their commends accord to those of God’s. Their reasoning in both respects have some serious imperfections}, keywords = {The guild of “agreement and dissolution,The legitimacy of obedience,Two denomination ‘S commentation}, title_fa = {بررسی تفسیر فریقین از تعبیر قرآنی "اولی الامر"}, abstract_fa = {از جمله ادله مشروعیت اطاعت در حوزه مرجعیت دینی و سیاسی، دلالت آیه 59 سوره نساء بر اطاعت از اولی الامر می باشد. فریقین (شیعه و سنی) درباره تعبیر اولی الامر و اطاعت از وی دیدگاه یکسانی ندارند. دانشمندان شیعی با استناد به اطلاقی در آیه و شواهدی از آیات دیگر و نیز روایات متواتر معنوی (یا لا اقل متظافر) مصداق اولی الامر را تنها پیشوایان معصوم می دانند و در این نظر متفق ا لقولند. برخی از مفسران اهل سنت نیز دلالت آیه را بر عصمت اولی الامر پذیرفته اند. آنان ضمن تطبیق اولی الامر بر اهل حل و عقد، بر مشروعیت اطاعت مطلق از آنان تاکید می کنند. اکثر اهل سنت، اولی الامر را به والیان و دانشمندان امت معنا کرده، اطاعت از آنان را منوط و مقید به احراز فرامین و احکام آنان با حکم خدا دانسته اند. ادله اهل سنت برای هر دو معنا با کاستی های جدی روبه روست.}, keywords_fa = {“Those in authority,اهل حل وعقد,اولی الامر,تفسیر فریقین,مشروعیت اطاعت}, url = {https://jorr.ut.ac.ir/article_10979.html}, eprint = {https://jorr.ut.ac.ir/article_10979_56ebdf46625af853372562d4dc6c96ef.pdf} } @article { author = {میرحسینى, حجت الاسلام سیداحمد}, title = {-}, journal = {Religious Researches}, volume = {1}, number = {1}, pages = {-}, year = {2005}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-8388}, eissn = {2423-6195}, doi = {}, abstract = {We are not allowed, due to meer obedience and our limited and defected knowledge of prescripts, argue about the causes of revealed prescripts regarding our status as God’s slaves, hence, we are not prevented to ask and search, because God has invited us to contemplate about him. Moreover he has definitely considered some of our interest and inexpediencies in his divine legeslation by the help of which we can sometimes guess some of causes and reasons. Accordingly, in the criteria specified by God we can investigate the reasons of the prescripts. Considereing fasting scrutinizingly, we can notice its virtues which have been mentioned and emphasised in tradition, narations and Quran’s verses. Giving head to fasting for an instance, it will be easy to reaveal its causes and discover some other dubious things in this respect. In this essay, to a limited extent, I have considered some verses and narations to demonstrate the wonderful advantages of fasting.}, keywords = {Fasting,financial influences,influences,intermidiate goles and high goles,merits and demerts,Moral,Philosophy and knowledge,Quran verses and narations}, title_fa = {فلسفه تشریع روزه در قرآن و روایات}, abstract_fa = {اصولا بحث در علل احکام شرعی از این منظر که مکلف به مقتضای بعندگی بایستی در مقابل خداوندتسلیم محض باشد موضوعیت ندارد، همین طور به لحاظ علم بشر، آگاهی کامل به مصالح و مفاسدی که نزد شارع مقدس منظور است از قلمرو توان علمی انسان خارج است در عین حال ازآنجا که قرآن کریم به تعقل و اندیشه دعوت فرموده و گاه به بعض مصالح و مفاسد در تشریع احکام اشاره نموده همین طور در احادیث معصومین- علیهم السلام- چنین شیوه ای دیده می شود. لذا در همان محدوده ای که قرآن و حدیث راهنمایی نموده اند،بحث و بررسی برای اهل ایمان بلکه برای دیگران مؤثر خواهد بود. بر این اساس توجه به آثار وبرکات روزه داری که در قر آ ن کریم وروایات وارد شده است از یک سو پاسخ به شبهات خواهدبود و از سوی دیگر از نظر اقتصادی و فرهنگی واجتماعی واخلاقی موثر می باشد. در مقاله حاضر در دوبخش آ یات قرآن و روایات معصومین نه به صورت فراگیر بلکه درحدیک مقاله به بعض مصالح روزه داری پرداخته شده است.}, keywords_fa = {آثار اجتماعی,آثار اخلاقی,آثاراقتصادی,تعقل و تفکر,تقوا,روزه,فلسفه وحکمت,مصالح و مفاسد,هدف های متوسط و هدف های اعلاء}, url = {https://jorr.ut.ac.ir/article_10980.html}, eprint = {https://jorr.ut.ac.ir/article_10980_8311b29722fe19d20d2dd9401e5a5893.pdf} } @article { author = {تهرانى, مهدى هادوى}, title = {-}, journal = {Religious Researches}, volume = {1}, number = {1}, pages = {-}, year = {2005}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-8388}, eissn = {2423-6195}, doi = {}, abstract = {-}, keywords = {}, title_fa = {فلسفه علم اصول فقه}, abstract_fa = {اصطلاح "فلسفه در طول تاریخ به معانی گوناگون به کار رفته الست. زمانی همه دانشها تحت عنوان حکمت یا فلسفه, طبقه بندی می شدند،و آن بخش خاص فلسفه را که امروز به آن فلسفه می گوییم، ما بعد الطبیعه یا "ماوراء الطببعه یاالهیات ویا فلسفه اولی می نامیدند. امروزه با اضافه کردن اسامی علوم به لفظ فلسفه، اصطلاح دیگری پدید،آمد که به آ ن فلسفه مضاف می گویند. فلسفه یک علم- مثلآ فلسفه علم فیریک; فلسفه علم شیمی/ فلسفه علم فقه و...- از سنخ فلسفه مطلق نیست، فلسفه یک علم مجموعه گذا ره هایی است که از مطالعه بیرونی آن علم حاصل می شود در این نگاه بیرونی، چیزی که موضوع مطالعه قرار می گیرد خود آن دانش است ا ز این رو فلسفه علم، درزمره علوم درجه دوم محسوب می شود. قرنها مباحث علم اصول در میان مجتهدان اسلام شناسان به عنوان مهم تربن ابزار اجتهـاد مطرح بوده، اما هرگز بحثی مستقل و جامع درباب فلسفه علم اصول عرضه نشده است، نوشتار حاضر با نگاهی فراگیر به معرفی فلسفه علم ارائه شمایی از فلسمه علم اصول می پردازد ودر انتها فهرستی کامل از مباحث این دانش را عرضه می کند.}, keywords_fa = {تاریح علم,رؤوس ثمانیه,روش شناسی علم,فلسفه علم,فلسفه علم اصول,مبادی علم}, url = {https://jorr.ut.ac.ir/article_10981.html}, eprint = {https://jorr.ut.ac.ir/article_10981_68120d040c2870f33ed1f119da74ff95.pdf} }